Noin 48 500 maatilan tukivalvonnan ja hallinnon ympärillä pyörivä virkamieskoneisto on mittava.
MT:n tekemien laskelmien perusteella suuruusluokka pyörii 2 000 henkilötyövuoden tietämissä. Jos pois lasketaan eläkelaitos Mela, luku laskee noin 1 800:een.
Suomen maatalouden tukihallinto on poikkeuksellisen monimutkainen ja raskas, todettiin Valtiontalouden tarkastusviraston jälkiseurannassa vuonna 2016.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.296151
Selvää on, että Sipilän norminpurkutalkoot eivät menneet ihan putkeen. Mitään ei ole tehty. Luultavasti ollaan lisätty virkamiehiä.
Sen voin sanoa, että byrokratia maatalouteen liittyen on kyllä aikamoista.
Muutama esimerkki ProAgrian tukiturva viesteistä: Tukiturva Uusimaa ja V-Suomi. Säilytä ekolog.alan kesanto 1.1-15.8. Muokkaus tai kylvö aikais. 16.8. Jos sadonkorjuu ennen 16.8, ilm. kuntaan viim.20.8.
Luonnonhoitonurmet ja niittysiemenkasvustoot saa päättää 2. vuoden jälkeen 1.9 alkaen ja 15.7 alkaen, jos kylvetään syyskylvöinen kasvi.
Karjanlanta levit. liukoisen typen enimmäismäärä 1.9 alkaen 35 kg/ha, syysviljat 20-30 kg/ha. (Täydentävät ehdot ja ymp.korvauksen ehdot.)
Kerääjäkasvin kasvuston päättäminen kasvinsuojeluaineilla aikaisintaan 15.9. Kyntö tai muu muokkaus aikaisintaan 1.10. (ymp.korv. ehdot.)
Tuossa yllä vain muutama esimerkki , päivämäärä tai kilomäärä muistettavana tai ilmoitus virkamiehille. Jos jonkun unohdat, Teitä tullaan sanktioimaan raskaimman jälkeen. En ihmettele lainkaan, miksi maatalous alana ei ole vetovoimainen, jatkajia ei löydy. Muitakin syitä siis löytyy, kuin huono kannattavuus.
Edit: Normipurkutalkoot kaatui luultavasti Eu:n määräyksiin. Puheet on puheita, mutta esim. tilojen peltoalavalvonnat on oltava tehtynä tiettyihin päivämäärärajoihin mennessä. Jos ei onnistu, komission maksumääräys Suomen valtiolle, milli mennä mosahtaa varsin pienestäkin. Eikä niistä neuvotella.
Mutta kaatuiko norminpurku pelkästään Eu:n määräyksiin. Jos kerran tarkastusvirastokin piti nimenomaan Suomen maataloushallintoa poikkeuksellisen raskaana. Ettei nyt ole kyseessä taas ihan kotikutoinen hallintohimmeli ja se, että virkojen määrää ei haluta vähentää. Voihan tässä nyt tietysti taas vedota siihen, että meillä on paljon lohkoja ja ne on hajallaan ja se teettää töitä tukihaun ja valvonnan puolella ja sitten pitää olla paljon porukkaa. Kuitenkin mun kokemuksen mukaan noissa hommissa nyt ei tukihakurumban ulkopuolella niin kauhea kiire ole. Tosin kuntien maaseututoimi tekee ihan järkevää hommaa tossa hallinnossa omalta osaltaan. Mavista en sitten menis niin takuuseen.