Suuri maatalouskeskustelu

Helppo uskoa kun nykymenoa katsoo.

Teuraskypsä sonni teuraaksi perjantaina, sonnilta henki pois lauantaina. Aikarajat eivät täsmänneet. Olisi saanut teurastaa vasta maanantaina. 3000mk Takkiin ja koko tila mustalle listalle, tarkastusta piisasi. Eläköön EU.

Hankala mun on enää niitä rakastaakkaan... Sanoi joku joskus jossakin ohjelmassa. Sonnilta ei kysytty mielipidettä.
 
Teuraskypsä sonni teuraaksi perjantaina, sonnilta henki pois lauantaina. Aikarajat eivät täsmänneet. Olisi saanut teurastaa vasta maanantaina. 3000mk Takkiin ja koko tila mustalle listalle, tarkastusta piisasi. Eläköön EU.

Hankala mun on enää niitä rakastaakkaan... Sanoi joku joskus jossakin ohjelmassa. Sonnilta ei kysytty mielipidettä.
Lähti teuraskyytiin perjantaina? Poistoilmoitus oli tehty 7 vrk:n sisään, poistopäivä on tilalta lähtöpäivä.

Mitä sitten tapahtuu ei ole kyllä enää myyjän asia. Teurastamo teurastaa sen silloin, kun parhaaksi näkee.

Jos tuosta on tullut sinulle rapsuja, pitäsin lähinnä oikeusmurhana.
 
Tuosta edellä mainituista EU-touhusta / sääntelystä ei heti tule mitään hyvää sanottavaa mieleen, ihan sama mikä on yrittäjän toimiala, aina ollaan käsiojossa yrittäjän suuntaan vaatimassa "joustoja", ja yrittäjä sekin on paska termi, eiköhän näitä hommia jo ole jonkin aikaa jo tehty eikä tässä mitään enää yritetä.
Omalla kohdalla viulut on tullut maksettua ilman kenenkään apua n. 30v.
 
Jos tuosta on tullut sinulle rapsuja, pitäsin lähinnä oikeusmurhana.
Ei tullut minulle, tuli isävainaalle. Muistan hieman kireät tunnelmat kotona.

Tyrä tehtiin itse tällä päässä. Silloin ei tainnut olla näin "hyviä" järjestelmia kuin nyt on ja moka tehtiin meidän päässä. Muistelisin että teurasauton miehetkin miettivät hetken että voiko tämän ottaa kyytiin. Totesivat ehkä että menköön. Eihän se voi mitään meinata ja ei tänne yhden takia uudestaan ajeta. Tilalla rikottiin lakia ja siitä maksettiin sakot. Ysäriä oli se. Eu:n alkua kun kaikki oli sekaisin.

Se on pitkä matka siitä että ostaa sotien jälkeen naapurista pässin pysyäkseen hengissa siihen että muuttuu maataloustupon kautta EU:n rengiksi.
 
ps. en tiedä mikä on nigella, eikä kiinnosta, joten jätin pois.

Tämä on Nigella.

8cd4ff07d8fbfe568902d5a7dbcb42ed.jpg
 
O'Helevetti!
Pikkusen erinäköstä verrattuna omiin (vähäisiin) pellontekemisiin. Ei mennä moottorisahan kanssa ja kaadeta kaikkea ja karsita polttopuuksi sopivaa ja haeta sitten rankoja pois (metsäkärryllä, jos tarpeeksi).
Eikä sen jälkeen tulla kaivurin kanssa ja nostella dumpperin kyytiin itse modatulla traktorin kivitalikolla mättäitä, kiviä ja risuja.
Ja sitten kaiveta samalla kaivurilla ojia.
Eikä sitten tulla ajamaan mielettömällä vauhdilla lautasäkeellä ja karhilla pitkin sarkoja.
Eikä sitten tulla keräämään käsipelissä kiviä traktorin kauhaan tai peräkärryyn..
Eikä muuten missään välissä tainnut kuulua paikallisella kielellä, että "V*ttu S**tana, mikä H*levetti taas särky?!?"
 
O'Helevetti!
Pikkusen erinäköstä verrattuna omiin (vähäisiin) pellontekemisiin. Ei mennä moottorisahan kanssa ja kaadeta kaikkea ja karsita polttopuuksi sopivaa ja haeta sitten rankoja pois (metsäkärryllä, jos tarpeeksi).
Eikä sen jälkeen tulla kaivurin kanssa ja nostella dumpperin kyytiin itse modatulla traktorin kivitalikolla mättäitä, kiviä ja risuja.
Ja sitten kaiveta samalla kaivurilla ojia.
Eikä sitten tulla ajamaan mielettömällä vauhdilla lautasäkeellä ja karhilla pitkin sarkoja.
Eikä sitten tulla keräämään käsipelissä kiviä traktorin kauhaan tai peräkärryyn..
Eikä muuten missään välissä tainnut kuulua paikallisella kielellä, että "V*ttu S**tana, mikä H*levetti taas särky?!?"

Rysslandiassa palauttivat tovin viljelyksestä pois ollutta peltoheittoa takaisin viljelyyn. Ei onnistu kannokossa noilla vehkeillä.
Niillä oli käytössä joku karhotin, jolla ne karhotti räipät pois pellon reunaan.

Tuolla menee kannotkin kivettömillä maapohjilla. Veikkaan, että aikamoinen pyörre käy tankissa.

Kivisillä maapohjilla jää paljon muuta konstia, kuin yllä kuvaamasi.
Kannot kannattaa antaa metsäyhtiölle raivattavalta alueelta. Ne nosteli niitä energiapuuksi vielä jokunen vuosi sitten, luulisin että vieläkin.

Pellon tekeminen ei ole halpaa, kustannus on noin 8 k euroa /ha. Tuohon päälle salaojitus ja voimakas kalkitus, niin kylläpä meni euro poikineen.
Lisäksi tukikelpoisuudet voi olla pitkäänkin kanissa.
 
O'Helevetti!
Pikkusen erinäköstä verrattuna omiin (vähäisiin) pellontekemisiin. Ei mennä moottorisahan kanssa ja kaadeta kaikkea ja karsita polttopuuksi sopivaa ja haeta sitten rankoja pois (metsäkärryllä, jos tarpeeksi).
Eikä sen jälkeen tulla kaivurin kanssa ja nostella dumpperin kyytiin itse modatulla traktorin kivitalikolla mättäitä, kiviä ja risuja.
Ja sitten kaiveta samalla kaivurilla ojia.
Eikä sitten tulla ajamaan mielettömällä vauhdilla lautasäkeellä ja karhilla pitkin sarkoja.
Eikä sitten tulla keräämään käsipelissä kiviä traktorin kauhaan tai peräkärryyn..
Eikä muuten missään välissä tainnut kuulua paikallisella kielellä, että "V*ttu S**tana, mikä H*levetti taas särky?!?"
Melkosia vehkeitä tosiaan, vaan eipä taitaisi kaikki toimia täkäläisillä raivioilla jos ihan metsäpohjasta tehdään peltoa. Toki vanhan osin umpeutuneet pellot menisi. Tuota ihmettelen että ihan reilun kokoista koivuakin kaadetaan päälle ajamalla, ne pölkythän pyörii sielä muokkauskoneissa kyllä aika kauan mukana ja nousee pystyyn koneen alla rikkoen renkaat taikka muuta?
 
Ollaan taas välilöissä teinilehmän kanssa. Tosin tänään se taas heittäytys rikkomaan sääntöjä. Mä en tahtois nautoja terassille, tämäpä oikeen tälläs ittensä oikoselleen ovenpieleen.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    113.4 KB · Luettu: 22
Miten ihmeessä tissit ja sade liittyy toisiinsa? Jos niinku sateen sattuessa tarttee deletoida tissikuvat..
Ensin oli valkoinen T-paita. Sitten tuli sade ja sen jälkeen...? Näinkö se meni, hä?
 
Back
Top