intternetsoturi
Majuri
Katso liite: 25482
Vai ympäristöystävällistä hiilivoimaa.
Minulle on henkilökohtaisesti jokseenkin sama, helsinkiläiset saavat minun puolestani polttaa halutessaan vaikka kamelinpaskoja.
Kuitenkin tätä logiikkaa on vaikea ymmärtää. Vaaditaan muilta tiukkojen normien täyttämistä, mutta itse työnnetään päästöjä putket punaisina.
Eihän näin pitänyt käydä? Kivihiiltä paloi ja päästöt kasvoivat pääkaupunkiseudulla
Katso liite: 25483
https://yle.fi/uutiset/3-9984852
Jeesustelua tuo on siksi, koska Helsinki on jo päättänyt vähentää energiantuotannon päästöjä 20% vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä ja sulkea Hanasaaren kivihiilivoimalan vuoteen 2024 mennessä.
Toisin kuin kamelinpaska, sähköntuotanto kivihiilellä on EU:n päästökauppasopimuksen piirissä. Jos Helsinki päättäisi sulkea kaikki hiilivoimalansa huomenna, päästöluvat vapautuisivat avoimille markkinoille josta Puola, Saksa tai jokin monista muista lauhdevoimaloita rakentavista maista käyttäisi ne. Vaikutus kokonaispäästöihin olisi kasvattava, sillä Helsingin voimalat pystyvät käyttämään hukkalämmön tehokkaasti hyödyksi. Hallituksen pitäisi ottaa vapautuvat päästöluvat pois markkinoilta, jos oikeasti haluttaisiin laskea lämmöntuotannon päästöjä. Tähän ei ole ollut pienintäkään halua.
Sen lisäksi Helsingin kaukolämpöverkkoa pitäisi uusiin hajautettujen ja/tai biopohjaisten lämmönlähteiden siirtymäaikana lämmittää kuten taajamien hollitupia polttoöljyllä ja suorasähköllä, joka avoimilla sähkömarkkinoilla on tammikuun pakkasilla kivihiilellä tuotettua lauhdesähköä.
Sähköntuotannon päästöjen lisäksi Helsinki on sitoutunut kasvihuonepäästöjen vähentämiseen hallituksen ja ympäristöministerin, joka on Maaseudun Tulevaisuuden lempipuolueen jäsen, esitysten mukaisesti, tätä sitten toteutetaan esimerkiksi hankintapäätöksissä.
Viimeksi muokattu: