Suuri maatalouskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mulla tarjottiin ostettavaksi takapotku 590,mutta jos se ohjaus on samanlainen kuin 165/65 malleissa niin en taida ostaa,sitä kun ei saa toimimaan kunnolla jos on väljää nivelissä ja heloissa,oon tapellu niitten kanssa aikas paljon,kinkkinen systeemi.
 
Siis jos on tehostin malli,otin 165:sta tehostimen pois koska ei saanut säädettyä eikä ollut aikaa uusia koko etupäätä,kyllä sen sitten saa toimimaan kun vaihtaa kaikki helat,laakerit ja kehdon akselit,monet nivelet kun tuplaa pienet väljyydet,toiseen suuntaan kun oli kevyt kääntää niin toiseen suuntaan raskas.
 
4 osainen sarja areenalla.

Kaikkia osia en ole nähnyt, mutta tämä osa kaksi oli hyvä.
Kannattaa katsoa. Mielenkiintoisia henkilöitä ja hauska pätkä.


PIENVILJELIJÖITÄ
(1973) Mikko Niskasen tuottama ohjelmasarja pienviljelijöiden ongelmista. Toisessa osassa puhutaan lisäansioista. Haastateltavina mm. Puron Kalle eli Kalle Koljonen, laturi Sulo Hokkanen, Pauli Argillander ja Hannu Argillander sekä muita Konginkankaan pienviljelijöitä.

14minuuttia
https://areena.yle.fi/1-4614671
 
Tuli tenkkapoo,eli nyt pitäisi tietää että onko 590 takapotku Massikassa samanlainen moninivel ohjaushässäkkä kuin 165:ssa,koetin hakea Kääklestä vaikka millaisilla hakusanoilla muttei tämä mun matolaatikko löydä kuvia tai tekstiä asiasta,onko foorumilaisilla ko. raktoria?
En välttämättä usko että olisi samat näissä, 590 kuitenkin jonkun verran isompi kone ja tavallaan myös uudempi kone. Suvun "maatalouskonekombinaatista" kyllä löytyy 590 2wd. Tosin ei kylläkään enää 165:sta..
 
Vähän ristiriitaista tietoa tulee nopealla googlettelulla.
Mut tehostetusta ohjauksesta tiedän, että jos ohjaus tehostaa vain toiseen suuntaan niin tehostimen säätösysteemi, eli vanttiruuvi on väärin säädetty. Ruuvi on liian pitkällä tai lyhyellä. Toinen homma on se, että siihen ”isoon” kartioliitokseen pitää jäädä vähä välystä. Ilman välystä se ei pelaa mitenkään.
 
Tuli lasku Hilkan rekisteröinnistä. Melkein meni pulla henkitorveen. Hevosvarsan kohalla heittämällä nolla perään. Tuosta tuli vielä tuplana kun järjestelmä ei tunne harraste-eläimiä eikä tilalla voi syntyä vain yhtä vasikkaa vuodessa.

On iso ero harrastuksella ja maataloudella. Taisi se maatalous alkuperäistukiaisineen tehdä melkoisen palveluksen suomenhevoselle. Tulin rekisteröineeksi peräjälkeen muinaislehmän jälkeläisen ja katoavaa sukua olevan suomenhevosen varsan, hätkähdytävä ero on kun toinen on "maidontuotantoon" ja toinen on työhevonen.
 
Sähkönsiirtäjä Carunan kikkailu jatkuu: Viime vuonna Suomi menetti verotuloja 12 miljoonaa
26.10.2018
Verotusta muutettiin vuonna 2014, mutta porsaanreikää ei saatu tukittua. Nyt se on taas eduskunnassa, mutta elinkeinoelämä haraa vastaan.
495862-jpg.jpg

Caruna nosti sähkönsiirron hintoja heinäkuun alusta.
Sähkönsiirtoyhtiö Carunan verokikkailun vuoksi Suomi menetti viime vuonna 12 miljoonaa euroa verotuloja, yrityksiä seuraava kansalaisjärjestö Finnwatch kertoo.

Menettely ei ole laitonta, mutta sen seurauksena Caruna maksaa Suomessa tehdystä liikevoitosta hyvin vähän veroa.
Esimerkiksi vuonna 2016 se maksoi yli 150 miljoonan euron liikevoitoista veroja vain 0,28 prosenttia, Yle kirjoittaa. Carunan verohyödyn maksimointi oli ollut esillä jo vuosia.

Menettely liittyy Carunan ulkomaiseen omistukseen. Caruna-konsernin hollantilaisella emoyhtiöllä on paljon lainaa yrityksen osakkailta. Verotuksessa niistä tulevia korkoja voi vähentää ja seurauksena Suomeen maksettava vero pienenee.
Finnwatch tutki Carunan konsernin viime vuoden tilinpäätöksiä ja totesi, että 145 miljoonan euron liikevoitosta maksettiin kuusi miljoonaa yhteisöveroa. Se on neljä prosenttia liiketuloksesta, kun normaalisti yhteisöveroprosentti on 20.
Porsaanreikää yritettiin tukkia vuoden 2014 lakimuutoksella. Nyt kikkailun sallimaa kohtaa yritetään jälleen muuttaa eduskunnassa. Finnwatchin mukaan elinkeinoelämän lobbaus on tuonut porsaanreiän takaisin hallituksen esitykseen.

Lue myös:
Caruna nostaa sähkönsiirron hintoja
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.321558

Tuolloinen pääministeri Jyrki Katainen (kok), joka puolusti Fortumin sähköverkkojen myyntiä, vakuutti eduskunnan kyselytunnilla 12. joulukuuta 2013, että perustettava uusi sähköverkkoyhtiö maksaa veronsa Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016020221052125

– Kun kaupat tehtiin, meille kuluttajille lupailtiin, ettei mitään valtavia hintapiikkejä ole luvassa. Nyt voidaan todeta, ettei tämäkään pitänyt paikkaansa. Caruna nosti sähkön siirtohintaa omien sanojensa mukaan keskimäärin 27 prosenttia. Kun tarkastelee hintamuutoksia, totuus on monen kuluttajan kohdalla sähkönsiirron osalta lähes 40 prosenttia ja perusmaksun osalta jopa 50 prosenttia.
https://www.suomenuutiset.fi/vahamaki-sahkoverkon-myynti-oli-virhe-demarit-voivat-katsoa-peiliin/

Sähkönsiirron osuus sähkölaskusta närästää siinä määrin, että piti ihan palautella, kuka lupasi mitäkin ja kuinka puheet piti.
No, eihän ne puheet ''ihan'' pitäneet.. Vastuussa tuolloin olivat hallituksessa kok ja sdp. Kiitos Jykä, Jan ja Antti.

Jo tuolloin jokainen edes jotenkuten järjissään oleva pystyi näkemään, miten sähkönsiirron hinnan käy.
Väkisinkin joutuu päätymään johtopäätökseen, että maan ja kansalaisten asioita ei hoideta maan ja kansan etu edellä, vaan johtotähtenä on ihan muut intressit.
 
Mulla tarjottiin ostettavaksi takapotku 590,mutta jos se ohjaus on samanlainen kuin 165/65 malleissa niin en taida ostaa,sitä kun ei saa toimimaan kunnolla jos on väljää nivelissä ja heloissa,oon tapellu niitten kanssa aikas paljon,kinkkinen systeemi.

Mun käsittääkseni 590 on hydrostaattisella ohjauksella, eli sikäli ainakin erilainen kuin 165. Niistä muista nivelhässäköistä en sitten tiedä. Luulis kuitenkin olevan jämerämpää tekoa kuin 165 kun on ikäänkuin pykälää järeämpi kone olevinaan. Tosin on niissä se peräpääkin ihan saman näköinen kuin 165, että tiedä niistä sitten. Kuitenkin etuakseli on varmaan eri joten luulis olevan muun ohjausvivustonkin.
 
Mun käsittääkseni 590 on hydrostaattisella ohjauksella, eli sikäli ainakin erilainen kuin 165. Niistä muista nivelhässäköistä en sitten tiedä. Luulis kuitenkin olevan jämerämpää tekoa kuin 165 kun on ikäänkuin pykälää järeämpi kone olevinaan. Tosin on niissä se peräpääkin ihan saman näköinen kuin 165, että tiedä niistä sitten. Kuitenkin etuakseli on varmaan eri joten luulis olevan muun ohjausvivustonkin.
Totta muuten tuo hydrostaattiohjaus 590:ssä. Saattaa se perä olla kuitenkin järeämpi kuin 165:ssa vaikka samalta näyttääkin. Luulisin ainakin. Sanoi tosin joku irvileuka joskus 399:stä että se on 6-sylinterinen 165:nen.. Että tiedä näistä nyt sitten
 
Mun käsittääkseni 590 on hydrostaattisella ohjauksella, eli sikäli ainakin erilainen kuin 165. Niistä muista nivelhässäköistä en sitten tiedä. Luulis kuitenkin olevan jämerämpää tekoa kuin 165 kun on ikäänkuin pykälää järeämpi kone olevinaan. Tosin on niissä se peräpääkin ihan saman näköinen kuin 165, että tiedä niistä sitten. Kuitenkin etuakseli on varmaan eri joten luulis olevan muun ohjausvivustonkin.
@hansai n linkistä yllä. Ohjauksen osat on samat 590:ssä ja 165:ssa.
''Ohjausvääntiö sylinteriin sopii Massey Ferguson 165-188, 265-290, 565, 575, 590, 675, 690 ''
 
Konedatan mukaan 590 on hydro. Eihän se tietysti tarkoita etteikö siinä ohjausjärjestelmässä voi muuten olla paljonkin samoja osia periaatteessa. Mutta se Orbitroli siellä ainakin jossain lymyää. 500 sarja lienee monilta osin yhteneväinen 100 sarjan kanssa, ohjaamo ja ulkonäkö vain on modernimpi.
 
Konedatan mukaan 590 on hydro. Eihän se tietysti tarkoita etteikö siinä ohjausjärjestelmässä voi muuten olla paljonkin samoja osia periaatteessa. Mutta se Orbitroli siellä ainakin jossain lymyää. 500 sarja lienee monilta osin yhteneväinen 100 sarjan kanssa, ohjaamo ja ulkonäkö vain on modernimpi.

Itse itseäni lainaten vielä. Eihän siinä nyt tietysti hirveästi samoja osia voi olla. Hydrostaattisessahan ei niitä mekaanisia vivustoja samalla tavalla ole lainkaan kuin tehostetussa järjestelmässä.
 
Melkoinen osa tukisysteemistä -kuluu- luvalla sanoen eurooppalaiseen hevosleikkiin. Feodaaliparonia larppaava saksalainen tai ranskalainen kiittää ja kumartaa. Tukijärjestelmä ei oikeasti suosi -tehokasta maataloutta-.
Käsittääkseni edelleenkin kantava idea on, että mitä suotuisammalla maaperällä kasvatat mahdollisimman arvokasta rahakasvia, sitä paremmat tuet saat. Siksi Kreikassakin oli enemmän tuettuja oliivilehtoja kuin koko maan viljelty pinta-ala yhteensä. Tai Ranskassa tuotettua parempata viiniä ostettiin tuottajilta täyteen markkinahintaan (jota oikeasti markkinoilta ei olisi saatu) lasinpesunesteeksi tislattavaksi. Ja vissiin tupakanviljelyäkin tuettiin.
 
MOT Jos traktorisi starttimoottori ei pyörähdä ja solenoidi vaan naksuu tai ei edes naksu, niin älä ryhdy korjauspuuhiin - eli lyämään startin runkoon vasaralla tai tökkäämään solenoidin maajohtoa runkoon - ennen kun olet varmistanut, että vaihde ei ole päällä:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0c31721b-8d8b-4f2b-9140-d158affbb837

Montakohan sataa suomalaista setämiestä ja pappaa on kuollut jäämällä oman traktorinsa yliajamaksi. :? Minäkin tiedän kaksi tapausta..
 
Back
Top