Suuri maatalouskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
0011127192.jpg

Toisessa ketjussa oli "idän ihmeen" nelivedon voimansiirtolinjasta puhetta.
Kuvassa näkyvä etuakselin voimansiirron järjestely ei juuri monimutkaisempi voisi olla:p Mutta systeemiin on ympätty mukaan myös jousitus, .
0011127192.jpg

Toisessa ketjussa oli "idän ihmeen" nelivedon voimansiirtolinjasta puhetta.
Kuvassa näkyvä etuakselin voimansiirron järjestely ei juuri monimutkaisempi voisi olla:p Mutta systeemiin on ympätty mukaan myös jousitus, voidaan sanoa, että traktori oli tuolta osin 30 vuotta aikaansa edellä.

Vaihteiston logistiikka oli sellainen, ettei traktoria tosiaan saanut liikkeelle kuin Belarus-miehet..

Ajaahan tuo oli hirveä. Talvella kylmä, kesällä kuuma, jäykkä ohjaus sekä raskaskäyttöinen kytkin sekä jarrut. Lisäbonuksena hirmuinen melu ohjaamossa.

Noilla ajeli pitkiä päiviä vain miehet. 12 tuntia tuolla yhtä kyytiä kevätmuokkausta niin olit lähes sairaalahoidon tarpeessa.
Käsittääkseni nuo idän ihmeet olivat ilmeisesti( lähes) länsikoneiden tasoa 50-60-luvuilla mutta jäivät sille tasolle lännen mennessä ohi. Venäläiset plagioivat ja tekivät lisenssillä kaikenlaista länsigekniikkaan perustuvaa konetta; fordsonia, farmallia, caterpillaria ja ilmeisesti saksalaistakin tekniikkaa kopioitiin surutta ja ilman tunnontuskia. Ja on syytä muistaa että ei ne länsikoneetkaan kaikki aivan viimeisenpäälle toimivia olleet tuolloin. Se mikä näistä teki erityisen epävarmoja oli huono työnlaatu ja suuret laatuvaihtelut, osa koneista aivan sekundaa ja jopa sorvinlastua vaihteistossa ym. Traktori ja sotakalustotuotanto palvelivat toisiaan, esim telatraktoreissa taidettiin hyödyntää panssarien tela- ja voimansiirtotekniikkaa.
 
Tässä traktori, joka kilvoittelee vahvasti huonoimman Suomessa koskaan käytössä olleen traktorin tittelistä. DT-14, Täystuho lempinimeltään.
Ei kestänyt mitään, hirveä ergonomia, monimutkainen käynnistää, vain positiivisimpia asioita mainitakseni.
Nämä olivat juuri niitä, joita myytiin isännille siten, että kauppias juotti ensiksi humalaan ukot, ja sitten allekirjoitus. Mikkelin suunnalta ainakin tunnetaan yksi tositapaus, jossa viljelijän muija soittaa seuraavana päivänä ja haukkuu kauppiaan perinpohjin. Ei auttanut, kauppaa ei peruttu, kuluttajansuoja oli tuolloin vähän toista. :)
Ominaisuudet juuri niitä, jotka tekevät tästä nykyisin halutun vehkeen masinistipiireissä.

Edit: siis Neuvostoliiton insinöörien lahja.

dt14.jpg


https://fi.wikipedia.org/wiki/DT-14
 
Viimeksi muokattu:
Tietoa army mallista:
http://www.valtra.fi/News-Item-1435_1435.aspx

Traktorit on varustettu Suolahden tehtaan kokoonpanolinjalla ja Unlimited-studiossa muun muassa mattavihreällä maastovärillä, etukuormaimen letkurikkoventtiilillä, polttoainetoimisella lämmityslaitteella, asetelineellä, lisäpistokkeilla, suojatulla polttoainesäiliöllä ja palapintarenkailla. Työkoneina traktoreissa on muun muassa lumiauroja, kauhoja, trukkipiikkejä sekä tärkeimpänä kontinkäsittelyyn sopiva perävaunu.
Hieno Army malli kyllä myönnän vaikkei kukaan ole edes kiistänyt.
Onkokohan kukaan ajatellut että maassa oli tuhansia "army" traktoreita kun aikanaan Valmettia tehtiin periaatteella "metsä" käyttöön soveltuva se kun oli pohjaltaan tasainen ilman helposti rikkoutuvia osia ja polttoaine tankki oli integroitu runkoon ja jokainen linjalta tullut Valmetti oli helposti ja nopeasti muutetettavissa "Army" malliksi, sekä kuljettajat olivat harjaantuneita ajoneuvonsa käyttöön maastossa tämä on maanviljeliöiden päivittäistä maanpuolustustyötä kuten ampumaurheilijoiden toimet ja hyvä yhdistelmä on ammuntaa harrastava maanviljeliä.

Vaikka nämä maanviljelijöiden erikoistaidot torjuttiin jossain keskustelussa ilmeisesti siksi kun maanviljeliät ovat liian vanhoja nykyaikaiseen sodankäyntiin ja torjujat olivat oman kertomuksensa mukaan korkea arvoisia PV`n offisseereja tosin hieman ihmetyttää että nuo offiseerit oasllistuvat ohjeiden vastaisesti SOME keskusteluihin.
 
Komissio kiinnitti Suomeen tekemässään tarkastuksessa huomiota siihen, että täydentävien ehtojen valvonnoissa havaittiin eläinten hyvinvointia koskevia puutteita selvästi harvemmin kuin EU:n edellyttämissä tuotantoeläintilojen otantatarkastuksissa.

ymmärsinkö oikein tarkoittaako tämä että on löydyttävä Suomalaisilta tiloilta lisää virheitä jotta ollaan EU tasolla, täysjärkinen tosin ajattelisi että korjaisi ensin ne muiden virheet ja simputtaisi sen jälkeen vasta niitä joiden asiat on kunnossa.
Erikoinen ajattelu tuolla EU johdossa, kohtahan jokaisen Suomalaisen pitää tehdä rikoksia jotta pääsemme EU tasolle varmasti jossakin EU maassa on paremmat taskuvarkaus tasot johon myös Suomalisten on päästävä.
 
Onkokohan kukaan ajatellut että maassa oli tuhansia "army" traktoreita kun aikanaan Valmettia tehtiin periaatteella "metsä" käyttöön soveltuva se kun oli pohjaltaan tasainen ilman helposti rikkoutuvia osia ja polttoaine tankki oli integroitu runkoon

Tätä 6000-sarjan Mezzo Valmetia tai Valtraa löytyy tänäkin päivänä maastamme tuhansia aktiivikäytössä. Se tosiaan oli lähes ainut traktori, jonka ilman lisävarustelua (pohjapanssari) saattoi ottaa metsä ajoon.

http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet6600.htm
 
Viimeksi muokattu:
http://www.alfamer.fi/eilispaivan-traktoreita-p-18663.html

Jokaisen Wanhoista koneista kiinnostuneen masinistin perusteos tuosta linkistä.

Eilispäivän traktoreita

Kurkistus vanhojen traktoreiden ihmeelliseen maailmaan. Kirjassa esitellään
traktoreiden historiaa Suomessa 1900-luvun alusta 70-luvulle sekä traktoreiden
entisöintiharrastusta. Kirja sisältää nasevan tekstin lisäksi muös runsaasti mielenkiintoisia valokuvia ja otoksia vanhoista esitteistä. Mukana kuvissa ovat esimerkiksi maamme ensimmäiset höyrytraktorit, nelivetoiset Fordsonit, Massey-Fergusonit ja Leylandit. Mukana möyrivät myös Puolustusvoimien kaksois-VAlmetit sekä erittäin harvinaiset Nuffieldin Brayt ja tandemkummajaiset Doet. Eilispäivän traktoreita on jokaisen traktoreista kiinnostuneen toivekirja, joka sisältää tekniikan lisäksi aimo annoksen huumoria ja ripauksen romantiikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä 6000-sarjan Mezzo Valmetia tai Valtraa löytyy tänäkin päivänä maastamme tuhansia aktiivikäytössä. Se tosiaan oli lähes ainut traktori, jonka ilman lisävarustelua (pohjapanssari) saattoi ottaa metsä ajoon.

http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet6600.htm
Traktorin ongelmana vaan taitaa monen mielestä olla mediaseksikkyys/ yleinen imago armeijakäytössä..
Tosiasiassa on melko monipuolinen laite nykyisin, nopeuttakin löytyy yli 50 km/h, maasto-ominaisuudet hakkaavat useimmat muut ajoneuvot ihan vakioina, on hydrauliikkaa ja voiman ulosottoa vaikka mihin generaattorin tai kompuran pyöritykseen. Ja uusimmat pv:n hankinnat ovat olleet ne koukkulavavaunut joilla liikkuvat kaikki kuorma-autojen vaihtolavat. Eli kamat saa aika pitkälle metsään ja vielä poiskin.
Mutta haittapuolina ainakin siviili valtroissa on muovitankit hytin alla, sähköjohtoja ja letkuja koneen alla, ongelmia kylmissä oloissa ja pirun monimutkaisia käyttää ja opettaa käyttöä jos ei ole traktoreista kokemuksia. Nämä asiat tietysti pitävät paikkansa kaikissa nykymerkeissä. Ja kaikissa nykykoneissa olevat can-väylät antureineen ja älybokseineen tuovat omat 'haasteensa' käyttövarmuuteen. Unohtamatta nykymoottorien päästövaatimusten tuomia lisäharmeja. Vaikka ei edes ammuta kohti..
 
Traktorin ongelmana vaan taitaa monen mielestä olla mediaseksikkyys/ yleinen imago armeijakäytössä..
Tosiasiassa on melko monipuolinen laite nykyisin, nopeuttakin löytyy yli 50 km/h, maasto-ominaisuudet hakkaavat useimmat muut ajoneuvot ihan vakioina, on hydrauliikkaa ja voiman ulosottoa vaikka mihin generaattorin tai kompuran pyöritykseen. Ja uusimmat pv:n hankinnat ovat olleet ne koukkulavavaunut joilla liikkuvat kaikki kuorma-autojen vaihtolavat. Eli kamat saa aika pitkälle metsään ja vielä poiskin.
Mutta haittapuolina ainakin siviili valtroissa on muovitankit hytin alla, sähköjohtoja ja letkuja koneen alla, ongelmia kylmissä oloissa ja pirun monimutkaisia käyttää ja opettaa käyttöä jos ei ole traktoreista kokemuksia. Nämä asiat tietysti pitävät paikkansa kaikissa nykymerkeissä. Ja kaikissa nykykoneissa olevat can-väylät antureineen ja älybokseineen tuovat omat 'haasteensa' käyttövarmuuteen. Unohtamatta nykymoottorien päästövaatimusten tuomia lisäharmeja. Vaikka ei edes ammuta kohti..

Nämä PV:n Valtrat on varusteltu metsäajoon sopiviksi ts. pohjapanssarit on jo valmiina. Käsittääkseni niissä on myös ns. webasto eli polttoaineella toimiva lämmitin, käynnistyvät pakkasestakin. Totta on, että uudet traktorit ovat monimutkaisia käyttää, jos niiden käyttöön ei ole tottunut. Jos PV on asiassa edes hieman kartalla, se on sijoittanut noin 50-vuotiaita maanviljelijoitä näiden kuljettajiksi. Sitä kuljettajaa ei ole pakko iskuosaston kärkimieheksi pistää, hän huolehtii koneesta ja sen naamioinnista. On vielä kykenevä puolustamaan itseään, ei sen yli vihollinen juokse. Tosin osa heistä on VAP-varattuja, poissa sotahommista jo muutenkin.

Sähkörihveliä uusissa traktoreissa on lähes merkistä riippumatta jo liiankin paljon ja jos ne vikaantuu, mitään sille et pysty itse tekemään.
Hieman vanhempi kalusto olisi tuossa suhteessa sotavaltion hommiin parempaa, esim. tuo Valtran 6000-sarja.

Itse asiassa, ( jos minulta olisi kysytty) , olisin varustuttanut PV:lle jonkun 6800 Valtra mallin 50 km/h vaihteistolla ja muuten mahdollisimman karvalakki malli eli vikaantuvaa sähkölaitetta aivan minimi määrä. Keppi käyttöisellä vaihteistolla, sillä osaa ajaa pöljempikin.
Uusissa on sähköohjattu nappi vaihteisto. Voi olla portaaton myös. Painelet nappia ja vaihteisto isontaa tai pienentää vaihdetta komentojen mukaan ilman kytkintä. Hyvä se on, mutta sähköohjattu. Ja vikakoodit eivät ole Valtra kuskeillekaan täysin tuntematon asia;)
 
Nämä PV:n Valtrat on varusteltu metsäajoon sopiviksi ts. pohjapanssarit on jo valmiina. Käsittääkseni niissä on myös ns. webasto eli polttoaineella toimiva lämmitin, käynnistyvät pakkasestakin. Totta on, että uudet traktorit ovat monimutkaisia käyttää, jos niiden käyttöön ei ole tottunut. Jos PV on asiassa edes hieman kartalla, se on sijoittanut noin 50-vuotiaita maanviljelijoitä näiden kuljettajiksi. Sitä kuljettajaa ei ole pakko iskuosaston kärkimieheksi pistää, hän huolehtii koneesta ja sen naamioinnista. On vielä kykenevä puolustamaan itseään, ei sen yli vihollinen juokse. Tosin osa heistä on VAP-varattuja, poissa sotahommista jo muutenkin.

Sähkörihveliä uusissa traktoreissa on lähes merkistä riippumatta jo liiankin paljon ja jos ne vikaantuu, mitään sille et pysty itse tekemään.
Hieman vanhempi kalusto olisi tuossa suhteessa sotavaltion hommiin parempaa, esim. tuo Valtran 6000-sarja.

Itse asiassa, ( jos minulta olisi kysytty) , olisin varustuttanut PV:lle jonkun 6800 Valtra mallin 50 km/h vaihteistolla ja muuten mahdollisimman karvalakki malli eli vikaantuvaa sähkölaitetta aivan minimi määrä. Keppi käyttöisellä vaihteistolla, sillä osaa ajaa pöljempikin.
Uusissa on sähköohjattu nappi vaihteisto. Voi olla portaaton myös. Painelet nappia ja vaihteisto isontaa tai pienentää vaihdetta komentojen mukaan ilman kytkintä. Hyvä se on, mutta sähköohjattu. Ja vikakoodit eivät ole Valtra kuskeillekaan täysin tuntematon asia;)
Ostan ja allekirjoitan kaiken edelläkirjoitetun, paitsi että ehkä 8000 sarjaa olla pitää.. Ja juuri mekaanisella vaihteistolla ja suunnanvaihtajalla. Eli käytännössä puhuttaisiin jostain 90-2000-luvun taitteen malleista joissa näin oli. Mukavuudessa toki menetettäisiin mutta käytön varmuudessa ja yksinkertaisuudessa voitettaisiin. Tosin mikään edellä sanottu ei poista sitä että suurta etua saisi jos kuskit olisi näitä ajaneet siviilissäkin..
 
Kiitos kuuluu S-ryhmälle halpuuttamisineen, Putlerille sekä Hoganille, (EU:n maitokiintiö järjelmän poistolle), tässä tilanteessa ollaan.

Maitotilojen lopettaminen kiihtyy tulevana vuonna


MAATALOUS 8.2.2016, 07:11

95103-jpg.jpg



Maidontuottajat ovat sinnitelleet heikkojen hintojen kanssa jo pitkään.

Tuottajahinnan laskusta huolimatta maitotilat ovat sinnitelleet eikä lopettamistahti ole 
tähän asti kiihtynyt. Nyt tilojen määrän arvioidaan kääntyvän jyrkempään laskuun.

Suomalaiset maidontuottajat ovat onnistuneet sinnittelemään ja löytämään selviytymiskeinoja, vaikka EU:n maitokriisi on kestänyt jo kaksi vuotta, MTK:n ja maitovaltuuskunnan maitoasiamies Ilkka Pohjamo toteaa.

Eri tilastot osoittavat, että käänne saattaa olla käsillä.

Viime vuonna maitotilojen lukumäärä väheni Gallup Elintarviketiedon mukaan 5,7 prosenttia, samaa tahtia kuin kolme edellistä vuotta.

Lehmämäärä on viime vuosina kasvanut, mutta viime vuonna lypsävien määrä lähti hienoiseen laskuun.

Laskua ennakoivat myös siemennystilastot. Elintarviketieto arvioi, että lypsyrotuisia vasikoita syntyy tammi–syyskuussa neljä prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Viime toukokuussa maidontuottajille tehty kysely päätyi siihen, että nykyisistä 8 200 maitotilasta vain 4 500 jatkaa tuotantoaan vuonna 2020.

SATU LEHTONEN

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...lopettaminen-kiihtyy-tulevana-vuonna-1.138061

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...nunut-alimmilleen-seitsemään-vuoteen-1.138076
 
http://www.alfamer.fi/eilispaivan-traktoreita-p-18663.html

Jokaisen Wanhoista koneista kiinnostuneen masinistin perusteos tuosta linkistä.

Eilispäivän traktoreita

Kurkistus vanhojen traktoreiden ihmeelliseen maailmaan. Kirjassa esitellään
traktoreiden historiaa Suomessa 1900-luvun alusta 70-luvulle sekä traktoreiden
entisöintiharrastusta. Kirja sisältää nasevan tekstin lisäksi muös runsaasti mielenkiintoisia valokuvia ja otoksia vanhoista esitteistä. Mukana kuvissa ovat esimerkiksi maamme ensimmäiset höyrytraktorit, nelivetoiset Fordsonit, Massey-Fergusonit ja Leylandit. Mukana möyrivät myös Puolustusvoimien kaksois-VAlmetit sekä erittäin harvinaiset Nuffieldin Brayt ja tandemkummajaiset Doet. Eilispäivän traktoreita on jokaisen traktoreista kiinnostuneen toivekirja, joka sisältää tekniikan lisäksi aimo annoksen huumoria ja ripauksen romantiikkaa.
Tuo löytyy ja monta muuta. Vuosia myös ostin tai sain joululahjaksi Koneviestin Weteraani-numeron.
 
Tuossa ei mainittu Zetoreita. Onko ne liian tavallisia? Itse omistan yhden (sijaisperhemajoituksessa) jonka saisi kunnostettua ajokuntoon mutta ei ole vielä tullut tarvetta. Kenties jokin päivä kruisailen tolla Bulsan ja Erottajan väliä.

Mutta miten saa haettua nautapalkkioita?
 
Tuossa ei mainittu Zetoreita. Onko ne liian tavallisia? Itse omistan yhden (sijaisperhemajoituksessa) jonka saisi kunnostettua ajokuntoon mutta ei ole vielä tullut tarvetta. Kenties jokin päivä kruisailen tolla Bulsan ja Erottajan väliä.

Mutta miten saa haettua nautapalkkioita?

Zetor25A_5.jpg

Zetor 25, haluttu legendaarinen masinistien unelma:) 2-pyttynen harvakäyntinen veturi. Käyntiääni on mainiota harvaa jytkettä!

http://www.konedata.net/Traktorit/Zetor25.htm

Ennen metsäkoneita traktoreilla ajettiin paljon metsäajoa. Zetka oli hyvä lähtemään pakkasesta käyntiin ja sen voiman ulosoton sai pyörimään haluttessa väärinpäin. Zetor ajettiin länsikoneen taakse, murrosnivel väliin ja Zetkalla pyörittämällä länsivehkeet tulille. Varansa sai molemmat pitää, ettei nivelakselista tai traktorin perästä tullut siinä projektissa silppua.

Mikä malli se on sinulla @TT ?

Mavi lähestyi tänään tekstiviestillä: Tarkista, pitääkö sinun tehdä eläinmääräilmoitus. Ilmoitusaikaa on 15.2 asti.

Alla ohjeita:

http://www.mavi.fi/fi/tietoa-meista/tiedotteet/2013/Sivut/Eläinmääräilmoitus-on-auki-Vipu-palvelussa.aspx

Eläinmääräilmoitus on auki Vipu-palvelussa

4.2.2016

Viljelijöiden on ilmoitettava vuonna 2015 hallinnassaan olleen siipikarjan, hevosten ja ponien määrä Vipu-palvelussa viimeistään 15.2.2016. Ilmoitus on tehtävä, jos eläinmäärää halutaan käyttää eläintiheyslaskennassa. Eläinten hyvinvointikorvausta sioista tai siipikarjasta hakeneiden tilojen on tehtävä ilmoitus joka tapauksessa, koska korvauksen määrä lasketaan ilmoitetun eläinmäärän perusteella.

Viljelijöiden ei pääsääntöisesti tarvitse ilmoittaa rekisterieläinten (naudat, siat, lampaat, vuohet) määriä, koska hallinto saa ne eri eläinrekistereistä. Kuitenkin yhteisön on ilmoitettava eläinrekisterit, joista haluaa yhteisön osallisen eläinmääriä poimittavan mukaan yhteisön eläinmäärälaskentaan. Myös yhteisön osallisen on ilmoitettava eläinrekisterit, joista haluaa yhteisön eläinmääriä poimittavan mukaan omaan eläinmäärälaskentaansa.

Ilmoitusta ei tarvitse tehdä, jos tukeen vaadittava eläintiheys täyttyy rekisterieläimillä, eläimiä ei käytetä eläintiheyslaskennassa tai yhteisö/yhteisön osallinen ei käytä kuin oman tilansa eläinmäärää.

Eläinmääräilmoitus koskee sika- ja siipikarjatalouden tukea, luonnonhaittakorvauksen kotieläinkorotusta, luonnonmukaisen tuotannon korvauksen kotieläinkorotusta sekä eläinten hyvinvointikorvausta sioista ja siipikarjasta. Luonnonmukaisten kotieläintilojen on ilmoitettava kaikkien eläinlajien mahdolliset tuotantotauot, jos tilan eläintiheys ei muuten täyty.

Maaseutuvirasto suosittelee ilmoituksen tekemistä Vipu-palvelussa. Ilmoituksen voi tarvittaessa tehdä myös paperilomakkeilla 461 ja 179

- See more at: http://www.mavi.fi/fi/tietoa-meista/tiedotteet/2013/Sivut/Eläinmääräilmoitus-on-auki-Vipu-palvelussa.aspx#sthash.FecN1cei.dpuf
 
Viimeksi muokattu:
Täällä saa hetkessä kaikki vastaukset!

Tarkistan Zetorini mallin. Pääsen katsastamaan yksilöä todnäk maaliskuussa, ja valokuvista en saa selvää, mutta kenelläpä nyt niin kiire.
 
Viljelijöiden on ilmoitettava vuonna 2015 hallinnassaan olleen siipikarjan, hevosten ja ponien määrä Vipu-palvelussa viimeistään 15.2.2016. Ilmoitus on tehtävä, jos eläinmäärää halutaan käyttää eläintiheyslaskennassa. Eläinten hyvinvointikorvausta sioista tai siipikarjasta hakeneiden tilojen on tehtävä ilmoitus joka tapauksessa, koska korvauksen määrä lasketaan ilmoitetun eläinmäärän perusteella.

Viljelijöiden ei pääsääntöisesti tarvitse ilmoittaa rekisterieläinten (naudat, siat, lampaat, vuohet) määriä, koska hallinto saa ne eri eläinrekistereistä. Kuitenkin yhteisön on ilmoitettava eläinrekisterit, joista haluaa yhteisön osallisen eläinmääriä poimittavan mukaan yhteisön eläinmäärälaskentaan. Myös yhteisön osallisen on ilmoitettava eläinrekisterit, joista haluaa yhteisön eläinmääriä poimittavan mukaan omaan eläinmäärälaskentaansa.

Ilmoitusta ei tarvitse tehdä, jos tukeen vaadittava eläintiheys täyttyy rekisterieläimillä, eläimiä ei käytetä eläintiheyslaskennassa tai yhteisö/yhteisön osallinen ei käytä kuin oman tilansa eläinmäärää.

Eläinmääräilmoitus koskee sika- ja siipikarjatalouden tukea, luonnonhaittakorvauksen kotieläinkorotusta, luonnonmukaisen tuotannon korvauksen kotieläinkorotusta sekä eläinten hyvinvointikorvausta sioista ja siipikarjasta. Luonnonmukaisten kotieläintilojen on ilmoitettava kaikkien eläinlajien mahdolliset tuotantotauot, jos tilan eläintiheys ei muuten täyty.

Tätä saa muuten hetken aikaa pohtia mitä tuolla kapulakielellä on oikein haluttu sanoa
 
Totta on, että uudet traktorit ovat monimutkaisia käyttää, jos niiden käyttöön ei ole tottunut.

Totta, mutta kun traktorilla kuitenkin korvataan koukkulaitteella varustetun kuorma-auton, trukin ja ties minkä nostokoneen tehtävät yhdellä koneella, niin ei ne vaihtoehtoisetkaan laitteet ihan simppeleitä olisi käyttää ilman kokemusta.

Jos PV on asiassa edes hieman kartalla, se on sijoittanut noin 50-vuotiaita maanviljelijoitä näiden kuljettajiksi. Sitä kuljettajaa ei ole pakko iskuosaston kärkimieheksi pistää, hän huolehtii koneesta ja sen naamioinnista. On vielä kykenevä puolustamaan itseään, ei sen yli vihollinen juokse. Tosin osa heistä on VAP-varattuja, poissa sotahommista jo muutenkin.

Sotiminen ei ole viiskymppisten hommaa, ei ainakaan miehistötehtävissä. Johan lakikin siirtää 50-vuotiaat varareserviin ent. nostoväkeen. Jos taas 50-kymppisen herran upseerin sijoittaa traktorinkuljettajaksi, niin alkaa sellainen kitinä, ettei uskoisi aikamiehen suusta lähtevän.

Mieluummin kone- ja kuljetustehtävissä työskenteleviä nuorukaisia. Kyllä 25-vuotias motokuski yhden Valtran ottaa haltuun päivän koulutuksella.
 
Kyllä 25-vuotias motokuski yhden Valtran ottaa haltuun päivän koulutuksella.
En epäile hetkeäkään, etteikö ota.
Ja niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, 25-vuotiaita maanviljelijöitäkin on olemassa.
Sekä muissa töissä olevia nuoria miehiä, mutta maatiloilla konetöihin kasvaneita.
 
En epäile hetkeäkään, etteikö ota.
Ja niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, 25-vuotiaita maanviljelijöitäkin on olemassa.
Sekä muissa töissä olevia nuoria miehiä, mutta maatiloilla konetöihin kasvaneita.

Taitaa useimmilla motokuskeillakin olla juuret maalla.

Varsinaisten maanviljelijöiden sijoittamisessa on ongelmana se, että ruoan tuottaminenkin on melkolailla tärkeää myös kriisiaikana. Käsittääkseni VAP-menettelyssä on myös maanviljelijöitä.
 
Back
Top