Nämä PV:n Valtrat on varusteltu metsäajoon sopiviksi ts. pohjapanssarit on jo valmiina. Käsittääkseni niissä on myös ns. webasto eli polttoaineella toimiva lämmitin, käynnistyvät pakkasestakin. Totta on, että uudet traktorit ovat monimutkaisia käyttää, jos niiden käyttöön ei ole tottunut. Jos PV on asiassa edes hieman kartalla, se on sijoittanut noin 50-vuotiaita maanviljelijoitä näiden kuljettajiksi. Sitä kuljettajaa ei ole pakko iskuosaston kärkimieheksi pistää, hän huolehtii koneesta ja sen naamioinnista. On vielä kykenevä puolustamaan itseään, ei sen yli vihollinen juokse. Tosin osa heistä on VAP-varattuja, poissa sotahommista jo muutenkin.
Sähkörihveliä uusissa traktoreissa on lähes merkistä riippumatta jo liiankin paljon ja jos ne vikaantuu, mitään sille et pysty itse tekemään.
Hieman vanhempi kalusto olisi tuossa suhteessa sotavaltion hommiin parempaa, esim. tuo Valtran 6000-sarja.
Itse asiassa, ( jos minulta olisi kysytty) , olisin varustuttanut PV:lle jonkun 6800 Valtra mallin 50 km/h vaihteistolla ja muuten mahdollisimman karvalakki malli eli vikaantuvaa sähkölaitetta aivan minimi määrä. Keppi käyttöisellä vaihteistolla, sillä osaa ajaa pöljempikin.
Uusissa on sähköohjattu nappi vaihteisto. Voi olla portaaton myös. Painelet nappia ja vaihteisto isontaa tai pienentää vaihdetta komentojen mukaan ilman kytkintä. Hyvä se on, mutta sähköohjattu. Ja vikakoodit eivät ole Valtra kuskeillekaan täysin tuntematon asia