Suuri maatalouskeskustelu

@Solombala
Mutta tässähän on sitten ongelma, nimittäin vertaat tuoretta, vastaleikattua venäläistä lihaa suomalaiseen tyhjiöpakattuun teollisuuslihaan. Venäläistä tuoretta lihaa pitäisi verrata tuoreeseen, suomalaiseen, ja vasta tilalta tulleeseen lihaan eikä Nurmosta tai Forssasta tuotuun teollisesti käsiteltyyn ja tyhjiöpakattuun bulkkitavaraan.

Kyseistä lihaa kyllä löytyy Suomessa torimyyjien lisäksi hyviltä lihatiskeiltä, ainakin maaseudulla, ja lihakaupoista.


Ja jos taas verrattaisiin niitä bulkkilihoja Venäjän ja Suomen välillä niin pistän yhtälailla kivekseni likoon suomalaisen puolesta. Ja 25 vuotias nuori tuottaja tarvitsee rusinoitaan jatkuvuuden nimissä, joten olen aika varma asiastani :D

Jos olet tuottaja niin rummuta ihmeessä somessa tai jossain muussa kanavassa että teiltä saa lihaa suoraan tilalta. Ihan varmasti tulee löytymään kysyntää. Vinkkinä voisin mainita että kokeile etsiä joku porukka joka ostaisi lehmän tai sonnin jo ennakkoon. Sitten jaat lihat erilaisiin osiin niin että vaikkapa 15 kilon kassissa on enin osa jauhelihaa ja sitten keittolihaa, paistia yms teuraspainon suhteessa. Näin siksi että kerrostalossa asuvilla ihmisillä ei välttämättä ole pakastintilaa kuin tälle määrälle.
Mutta ihan oikeasti, ne on pirun harvat kaupat joissa on vielä oikea lihatiski joista saa kunnollista tuoretta lihaa! Ja tämä on se ongelman ydin.
 
Tunnetulta lihantuottajalta kun ottaa puolikkaan hiehon paloina....perhana. Ei tarvi miettiä saako jostain parempaa. Ikänsä omilla jaloillaan tallustanut hieho pitkän kesän hyvillä heinikoilla laiduntanut, sen kun muuttaa lokakuussa paloiksi. Sianpuolikas, joka on turvotettu ohralla ja perunalla.....huutaenhan sitä syö. Joskus pitäisi toteuttaa sian osalta se loppulihotus siten, että se saa ohraa, perunaa, omenaa. Omenan hapokkuus kuulemma tekee raivokkaan hienon nyanssin lihaan.

Solombalaa komppaan täysin siinä, että noi valmispakkaukset, joissa lojuu lihanriekaleita "marinadissa"....ne ovat kauhistus minun silmissäni. Kilohintaa on mahdoton arvioida ja ovat omiaan arjen ryytyneelle raatajalle.

Ihmisten pitäisi paneutua enemmän ruoanlaittoon ja raaka-aineisiin. Mulle on kiitollinen hetki, kun saan syöttää pirttiviljaa kunnollisella ruoalla. Ja lohnaisempa tietysti itsekin siitä siivun.

On jotenkin helvetin tympeää, jos tai kun nuo erilaiset marinadi yms. tuotteet määrittävät kuluttajien silmissä "suomalaisen raaka-aineen tason"......on suorastaan häväistys tehdä hienosta raaka-aineesta kuvatunlaisia tuotteita...mutta niitä ihmiset haluavat.
 
Jos olet tuottaja niin rummuta ihmeessä somessa tai jossain muussa kanavassa että teiltä saa lihaa suoraan tilalta. Ihan varmasti tulee löytymään kysyntää. Vinkkinä voisin mainita että kokeile etsiä joku porukka joka ostaisi lehmän tai sonnin jo ennakkoon. Sitten jaat lihat erilaisiin osiin niin että vaikkapa 15 kilon kassissa on enin osa jauhelihaa ja sitten keittolihaa, paistia yms teuraspainon suhteessa. Näin siksi että kerrostalossa asuvilla ihmisillä ei välttämättä ole pakastintilaa kuin tälle määrälle.
Mutta ihan oikeasti, ne on pirun harvat kaupat joissa on vielä oikea lihatiski joista saa kunnollista tuoretta lihaa! Ja tämä on se ongelman ydin.
Olen viljapuolella itse, muuten hyvä :cool: Ja tuo ennakkoon juttu eli myyt ja kasvatat valmiiksi ostajalle, sitä tehdään jo. Esimerkiksi Somerolla toimii eräs puolituttu eli kaverin kaveri tällä tavoin tuotteidensa kanssa ja entisessä opinahjossani Mustialassa osuuskunta myös. Siinäkin vain yrittää valtio tehdä kaikkensa estääkseen toiminnan o_O

Edit. Prkl piti vastata lyhyesti kun hirveä kiire kalastamaan tuoretta syötävää pöytään :D:D
 
No mikäs sinun näkemys sitten sieltä on? Kuten sanoin, näin kolme vuotta sitten.
Mikä oli epäselvää?
Itse olen Viipurin kauppahallissa kolme-neljä vuotta sitten käynyt ihastelemassa yltäkylläisyyttä&valikoimaa ja hygieniaa. Olihan sielä silloin ainakin tavaraa, en kiistä. Mutta Suomeen vertaaminen.. Saatko muuten idän äänitorvena toimimisesta korvauksen sinkkiämpäreinä vai kaalinpäinä vai teetkö ihan vaan "rakkaudesta lajiin" tätä mainostamista?
 
@Solombala
Mutta tässähän on sitten ongelma, nimittäin vertaat tuoretta, vastaleikattua venäläistä lihaa suomalaiseen tyhjiöpakattuun teollisuuslihaan. Venäläistä tuoretta lihaa pitäisi verrata tuoreeseen, suomalaiseen, ja vasta tilalta tulleeseen lihaan eikä Nurmosta tai Forssasta tuotuun teollisesti käsiteltyyn ja tyhjiöpakattuun bulkkitavaraan.

Kyseistä lihaa kyllä löytyy Suomessa torimyyjien lisäksi hyviltä lihatiskeiltä, ainakin maaseudulla, ja lihakaupoista.


Ja jos taas verrattaisiin niitä bulkkilihoja Venäjän ja Suomen välillä niin pistän yhtälailla kivekseni likoon suomalaisen puolesta. Ja 25 vuotias nuori tuottaja tarvitsee rusinoitaan jatkuvuuden nimissä, joten olen aika varma asiastani :D

Jos olet tuottaja niin rummuta ihmeessä somessa tai jossain muussa kanavassa että teiltä saa lihaa suoraan tilalta. Ihan varmasti tulee löytymään kysyntää. Vinkkinä voisin mainita että kokeile etsiä joku porukka joka ostaisi lehmän tai sonnin jo ennakkoon. Sitten jaat lihat erilaisiin osiin niin että vaikkapa 15 kilon kassissa on enin osa jauhelihaa ja sitten keittolihaa, paistia yms teuraspainon suhteessa. Näin siksi että kerrostalossa asuvilla ihmisillä ei välttämättä ole pakastintilaa kuin tälle määrälle.
Mutta ihan oikeasti, ne on pirun harvat kaupat joissa on vielä oikea lihatiski joista saa kunnollista tuoretta lihaa! Ja tämä on se ongelman ydin.
Itse olen Viipurin kauppahallissa kolme-neljä vuotta sitten käynyt ihastelemassa yltäkylläisyyttä&valikoimaa ja hygieniaa. Olihan sielä silloin ainakin tavaraa, en kiistä. Mutta Suomeen vertaaminen.. Saatko muuten idän äänitorvena toimimisesta korvauksen sinkkiämpäreinä vai kaalinpäinä vai teetkö ihan vaan "rakkaudesta lajiin" tätä mainostamista?

Kuule poika...pysyköön suutari lestissään ja pidetään keskustelu kuitenkin asialinjalla. Jos nämä minun toteamukseni on sinun silmissä jotain idän ihannoimista niin väärin menee. Tehdään tämä nyt sinulle ihan kerrasta selväksi niin muistat jatkossakin. Se että olet käynyt viipurissa on sinun asiasi. olen minäkin siellä joskus käväissyt ja tehnyt ihan samat havainnot. Venäjä vaan taitaa olla paljon muutakin kuin viipurin kauppahalli.
 
Olen viljapuolella itse, muuten hyvä :cool: Ja tuo ennakkoon juttu eli myyt ja kasvatat valmiiksi ostajalle, sitä tehdään jo. Esimerkiksi Somerolla toimii eräs puolituttu eli kaverin kaveri tällä tavoin tuotteidensa kanssa ja entisessä opinahjossani Mustialassa osuuskunta myös. Siinäkin vain yrittää valtio tehdä kaikkensa estääkseen toiminnan o_O

Edit. Prkl piti vastata lyhyesti kun hirveä kiire kalastamaan tuoretta syötävää pöytään :D:D

Tässä muuten ihan vinkki sinulle jos tulevaisuudessa jos olet ajatellut alkaa ainakin osaa tuotannosta myymään suoraan yksityiselle. Niin, jos sinulla on siihen mahdollisuuksia.
Esimerkkinä meidän perhe on leiponut leivät itse jo vuosia (kiitoksia eukolle...). Ja jälleen kerran ongelmana on ollut se että kunnollisia jauhoja ei meinaa saada mistään- Kerran sitten markkinoilta löytyi Tyrnävän myllyn jauhoja. Niitä sitten ostettiin kokeeksi ja samalla ko myllyn puurohiutaleita. Nämä olivat sellaisia karkeita ja niissä oikein tuoksui sellainen "viljapellon" tuoksu. Ja sama juttu puurohiutaleiden kanssa. Kun näitä jauhoja ei ole oikein muualta tupannut saamaan niin edelleen tehdään niin että aina kun tämä torimyyjä liikkuu täälläpäin niin tuo sitten meille näitä aineksia niin paljon kuin mukaan mahtuu.
Ja se on ihan sama mitä maksaa. Kunhan vain saa.
Sattumalta tulin katsoneeksi nettisivuja Tyrnävän myllyltä ja huomasin että kohta heillä avautuu nettikauppa ja voi sitten tilata ainekset heiltä suoraan kotiin. Ja edelleen ihan sama mitä maksaa, kunhan vain saa.
En nyt halua mainostaa ko myllyä enempää mutta kokeilkaapa arvon lukijat heidän puurohiutaleitaan. Minullekin on selvinnyt nyt miksen ole koskaan oikein puurosta pitänyt. Syykin on selvä, raaka-aine on vaan ollut karmeaa.
Tässä vain esimerkkinä että varmaan myös viljantuotannossa löytyy markkinarakoa iskeä kiilaa väliin silloin kun tuote on kohdallaan.
 
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016081922179826_uu.shtml

MTK haluaa muuttaa ympäristöluvat ilmoituksiksi


Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto haluaa muuttaa ympäristöluvat ilmoituksiksi ja kuntien vastuulle kaikkein suurimpia hankkeita lukuun ottamatta.

- Maakuntauudistuksessa kaikki alle niin sanotun direktiivilaitoskoon yksiköt voisi vapauttaa ympäristöluvista ja siirtää kevyemmän ilmoitusmenettelyn piiriin. Samalla päätösvalta tulee siirtää kunnille, joissa myös hankkeita koskevat rakennusluvat tullaan käsittelemään. Tämän jälkeen palvelut saataisiin yhdeltä luukulta omasta kunnasta, ehdottaa MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola.

Järjestön mukaan ympäristölupa- ja luonnonsuojeluasioita ei pidä keskittää valtakunnalliseen virastoon, sillä luonnon monimuotoisuuden edistäminen on pääosin arkista työtä maakunnissa.

STT

Tämä kuullostaisi loogiselta normienpurkutalkoiden kannalta, mutta onko se sitten hyvä asia muulla tavoin?
 
Tunnetulta lihantuottajalta kun ottaa puolikkaan hiehon paloina....perhana. Ei tarvi miettiä saako jostain parempaa. Ikänsä omilla jaloillaan tallustanut hieho pitkän kesän hyvillä heinikoilla laiduntanut, sen kun muuttaa lokakuussa paloiksi. Sianpuolikas, joka on turvotettu ohralla ja perunalla.....huutaenhan sitä syö. Joskus pitäisi toteuttaa sian osalta se loppulihotus siten, että se saa ohraa, perunaa, omenaa. Omenan hapokkuus kuulemma tekee raivokkaan hienon nyanssin lihaan.



Rajajääkäri:
Kuullostaa paljon herkullisemmalta tavalta, kuin laihialaisten sianlihotus myyntikuntoon. Piessään kepakolla turvoksiin.
 
@baikal kertoili mukavia asioita lihan hankinnasta, jotka olivat lapsuudessani arkipäivää. Meillä ei ollut karjaa, mutta silloin tällöin syksyn korvalla ostettiin kylältä mullikka, joka teurastettiin pöllipinon vieressä. Isä lopetti mullikan pistoolilla ja kun veri laskettiin vatiin, oli minun tehtävänäni alkaa vispata verta ettei se hyydy homma kävi tietysti raskaaksi kun äiti lisäsi jauhoja. Kun äiti alkoi paistaa siskon kanssa verilättyjä nuotiolla, minä otin puukkoni ja liityin auttamaan isää ja maatalon isäntää nylkemisessä ja paloittelussa. Lihat pakattiin ja pakastettiin. Kerran tuli tehtyä mullikan nahkan palasesta alakoulussa noitarummun kalvo.

Nykyäänhän tämä on kauhistus ja tarvitaan terapeuttien ja psykiatrien armeija korjaamaan jo kuvaamani tapahtuman lukemisesta tai kuulemisesta aiheutuva trauma näkemisestä puhumattakaan. Meille tuon ajan lapsille teurastaminen oli täysin luonnollinen tapahtuma ja sivumennen sanoen, missään muualla eivät verilätyt ole koskaan maistuneet yhtä makoisilta.
 
Kyllä se eläimen lihaan vaikuttaa, millainen ruokapöytä sillä itsellään on. Olen törmännyt possunlihaan, joka haisee kuin sianpaska ja toisaalta syönyt miltei kyynelehtien jumalallista kinkkua.

Tämä koskee vaikka poronlihaa. Muoniolaiset sanoivat Kilpisjärvellä, että ihan siellä ylhäällä kuun maisemassa on porolla huonompi ruokapöytä, ja heillä etelämpänä on parempi käristys. Minulle kaikkialla oli hyvää etelän pakastettujen ylihintaisten mäskilihojen jälkeen.

Nykyisin hovihankkijani Kauppahallissa huolehtii parhaista raaka-aineista.

Näitä öllömarinadi-juttuja en itsekään käsitä. Hyi helkkari.

Tehdään tästä oikein kansalaisliike. Tänne voi liittyä tuottajana. Minä teen pian tilauksen ja yritän saada työporukkaa mukaan.

https://ruokaasuomesta.fi
 
Tehdäämpä testi näin syksyn alla...kutsuttakoon vaikkapa markkinatutkimukseksi. Meillä käyskentelee pari lapin lehmä hiehoa ja toinen taitaa mennä lihoiksi loppusyksyllä. Taatusti vapaasti kasvaneet, olleet aitauksessa ulkona ympäri vuoden. Talvet syöneet kuivaheinää ja kesällä "mitä sattuu" rantahaasta löytäneet.
Teurastus hoidetaan "nurkan takana" perinteellisesti eli eläimiä ei kuskata teurastamoon mihinkään. Voidaan leikata luut lihoista ja jauhaa jauhelihaksi valmiiksi. Pakataan vakuumiin ja pakastetaan jos ei pääse itse heti hakemaan.
Teuraspaino tällaisella pienellä alkuperäiskarjalla on palttiarallaa 150 kg.
Makua en tiedä kun en ole koskaan päässyt vielä lapin lehmää maistamaan.
Sanokaas, arvon herrat, mitä olisitte valmis maksamaan kilohinnasta ruhosta?
 
Luomutuotannosta muuten irtautuu porukkaa ja vauhdilla. Tunnen muutamia itsekin. 14 vuotta luomuna on tarkoittanut lähinnä sitä, että on lainattu pelloilta halvalla korolla 14 vuotta rahaa. Monella on pellot siinä kunnossa, että seuraavat 14 vuotta voikin sitten palauttaa niitä kasvukuntoon. En ole koskaan uskonut sitä, että pelto kasvaa ideologian voimalla ja uskolla. Kun tahdot jyvän, pane sinne ensin yaran jyvä.:rolleyes: Olen kerran ollut kokemassa millaista leikkiä on palauttaa puhtaaksi nussittu peltolohko kasvukuntoon ja se ei olekaan temputon piis of keik.

En ole uskonut alun alkaenkaan tähän luomutuotantoon siinä mielessä, missä sitä on esitelty. Ken siihen uskoo, hänen täytyy hyväksyä maan köyhtyminen.

Täräytän tässä syksyn mittaan jonkinlaisen esityksen mallia "baikalin kasvinviljelynurkkaus". :rolleyes: Meinaan saada marjapensaat vielä tuottamaan käsittämättömiä määriä marjoja, paukutan väkisin kasvimaan tuottamaan satoa.
Tuhkaa, yaran tuotteita ja sitä ihtiään lehmän hännän takaa.

Luomu toimii kohtuulisesti, jos tilalla on omaa karjanlantaa tai se sitä jostakin lähistöltä saa käyttöönsä.
Jos lantaa ei ole käytössä, kyseessä on äärimmäisen tehoton pellonkäyttö tapa, jonka kannattavuus perustuu ainoastaan korkeampaan tukitasoon.

Maan ravinnevaroja kulutetaan ja mitään ei saada tilalle, kyllähän siinä viljavuusluokat on kupattu muutamassa vuodessa punaisille leimoille.
Typpeä on mahdollista saada käyttämällä typensitojakasvia, vaikka puna-apilaa, ja kyntämällä se maahan. Seuraava vuonna on jonkunlaiset mahdollisuudet saada kohtuullinen viljasato. Joka on markkinakelvotonta, jos sitä ei nopeasti ajeta lajittelijan läpi. Tässä käsittelyssä rikkakasvin siemenet on mahdollista sadosta pois ottaa. Viljoista vaatimattomissa oloissa viihtyvä kaura on luomuviljelyssä viljelyvarmin.

Ja kuten @baikal totesi, niiden maan viljavuuskunnon nostaminen takaisin hyviin luokkiin eli hyvään kasvukuntoon ei käy käden käänteessä.

Suuri ongelma on luomuviljelyssä rikkakasvit. Niitä riittää joka lajiketta ja viljoissa hankalimmat ovat monivuotiset pelto-ohdake ja valvatti.
Jotka tavanomaisessa viljelyssä käytettäessä oikeaan aikaan oikeaa rikkakasvintorjunta-ainetta eivät ole ongelma, kuten ei muutkaan rikat.
 
Hereford-hiehosta leikattu 80 kiloa, siitä voi maksaa sen viissatasen. Eikä ole taatusti liikaa. Se tekee hitusen yli 6 e kilo. Veikkaan, että Solombalan kannattaa satsata hieman enemmän laidunruokintaan kuin rantahaan verran. Valkuaispitoinen ravinteikas heinä on kova sana, vaikka sitten alkuperäisrodullekin. Ja eipä hiehotkaan ota rasvaa sillä tavoin.

Miten muuten lapinlehmän vasikat kasvavat? Saavuttaako tuon noin 300 kilon elopainon noin puolessatoista vuodessa? Toki ruokinnastakin riippuen. Roikkuivatko ensimmäiset kuukaudet emänsä tississä?
 
Sianpuolikkaan ostin joskus tuottajalta, ja paitsi että se oli hyvää, niin liiterissä roikkuva ruho toi sellaisen veikkohuovismaisen hamsterit-fiiliksen:).
 
Hereford-hiehosta leikattu 80 kiloa, siitä voi maksaa sen viissatasen. Eikä ole taatusti liikaa. Se tekee hitusen yli 6 e kilo. Veikkaan, että Solombalan kannattaa satsata hieman enemmän laidunruokintaan kuin rantahaan verran. Valkuaispitoinen ravinteikas heinä on kova sana, vaikka sitten alkuperäisrodullekin. Ja eipä hiehotkaan ota rasvaa sillä tavoin.

Miten muuten lapinlehmän vasikat kasvavat? Saavuttaako tuon noin 300 kilon elopainon noin puolessatoista vuodessa? Toki ruokinnastakin riippuen. Roikkuivatko ensimmäiset kuukaudet emänsä tississä?

Luulen että menee parisen vuotta. Nuo kaksi hiehoa tuli ostettua meille vuosi takaperin ja olivat muistaakseni vuoden kahta puolen. Olisivat lähteneet korkealaitaiseen kun ei noilla tuotoilla oikein kannata paikkaa navetassa näillä hinnoilla. Taitaa olla aika kylmää kyytiä tulossa lapinlehmille tällä hetkellä. Nuo kyytöt ovat meille se "juttu", mutta kun yhden lehmän maito meille ei riitä niin pakko lisätä "tuotantoa". Oli pariakymmentä kiloa näiden lapinlehmien emä lypsänyt. Melkein vuosi meni ennen kuin sain nämä kaksi kesyyntymään sillä lailla kun halusin kun olivat suuressa laumassa eläneet aiemmin. En osaa tuosta vasikkahommasta sanoa mitään kun ei ole meillä kasvatettu.
Muuten, jatkuvasti käy ihmisiä kysymässä ovelta että saiskos teiltä ostettua maitoa noista lapinlehmistä. Maksaisivat kuulemma euron ja viisikymmentä litralta jos saisivat vain maitoa. Ja kovasti olisivat jatkuvasti hakemassa. Itse asiassa monet ovat jo jättäneet nimellään varustetun ämpärin jonon jonoon meille kun alkavat lypsämään. Joten tarvii vielä miettiä että pitäisikös sitten kummatkin jättää taloon ja käyttää sonnilla jos viitsisi vain lypsää...
 
Luulen että menee parisen vuotta. Nuo kaksi hiehoa tuli ostettua meille vuosi takaperin ja olivat muistaakseni vuoden kahta puolen. Olisivat lähteneet korkealaitaiseen kun ei noilla tuotoilla oikein kannata paikkaa navetassa näillä hinnoilla. Taitaa olla aika kylmää kyytiä tulossa lapinlehmille tällä hetkellä. Nuo kyytöt ovat meille se "juttu", mutta kun yhden lehmän maito meille ei riitä niin pakko lisätä "tuotantoa". Oli pariakymmentä kiloa näiden lapinlehmien emä lypsänyt. Melkein vuosi meni ennen kuin sain nämä kaksi kesyyntymään sillä lailla kun halusin kun olivat suuressa laumassa eläneet aiemmin. En osaa tuosta vasikkahommasta sanoa mitään kun ei ole meillä kasvatettu.
Muuten, jatkuvasti käy ihmisiä kysymässä ovelta että saiskos teiltä ostettua maitoa noista lapinlehmistä. Maksaisivat kuulemma euron ja viisikymmentä litralta jos saisivat vain maitoa. Ja kovasti olisivat jatkuvasti hakemassa. Itse asiassa monet ovat jo jättäneet nimellään varustetun ämpärin jonon jonoon meille kun alkavat lypsämään. Joten tarvii vielä miettiä että pitäisikös sitten kummatkin jättää taloon ja käyttää sonnilla jos viitsisi vain lypsää...

Huomaat tässä näköjään piakkoin omistavasi täyden navetallisen lapinlehmiä, tilatankin, putkilypsykoneen, traktorin jne.:)
 
Mutta suosittelisin kyllä tutustumaan Arkangelin kauppahalliin ja -toriin. Siinä olisi mallia otettavaksi myös tänne Suomeen.
En tiedä Arkangelin (tai oikeastaan minkään muunkaan venäläisen kaupungin) ruokatarjonnasta, mutta sen olen itsekin kyllä huomannut, että Suomessa (kulinaristisessa mielessä) laadukkaat ruoka-aineet ovat harmittavan kiven alla. Esimerkiksi kaupoissa myytävä kananliha on jokseenkin mautonta ylipehmeää broilerinlihaa, jota ei ulkomailla kananlihaa syötyään tunnistaisi saman eläimen lihaksi. Toinen harmituksen aihe on omenat: en ole ihan varma mistä asia johtuu, mutta Euroopassahan on laajalti tapana myydä kuluttajille vanhan sadon omenoita. Ovatkin sitten turhan usein jo valmiiksi hieman nahistuneen ja jotenkin mauttoman oloisia. Yleensäkin supermarketista vihanneksia ostaessa on arkipäivää, että merkittävä osa tarjolla olevista tuotteista on homeessa, mädäntynyt tai muuten vain eltaantuneessa kunnossa. Liekö asia niin, että suomalaiset ketjut eivät osaa säilyttää vihanneksia oikein (esimerkiksi käyttävät monien tuotteiden kohdalla liian kylmää säilytyslämpötilaa), koska ainakin tällä hetkellä Lidlin tarjonta tuntuu olevan pääsääntöisesti astetta parempaa (ja Lidlin yksi ominaispiirrehän on, että vihanneksia ei jatkuvasti pidetä kylmiössä).

Mutta tietenkin tässäkin lisäksi pätee sanonta, että Suomi ei voi maantieteelleen mitään. Esimerkiksi Kreikassa tai Turkissa matkaillessa on saanut nauttia niin herkullisia kasviksia, että on tullut ymmärrettyä, kuinka suuri merkitys tuoreudella (ja ehkä siellä on myös hieman "luomumpaa") on kyseisen tuoteryhmän kohdalla. Suomessa tällaiseen ei ilmaston vuoksi ole mahdollisuuksia, kun tuotteet pitkälti pitää rahdata kaukaa etelästä.
 
En tiedä Arkangelin (tai oikeastaan minkään muunkaan venäläisen kaupungin) ruokatarjonnasta, mutta sen olen itsekin kyllä huomannut, että Suomessa (kulinaristisessa mielessä) laadukkaat ruoka-aineet ovat harmittavan kiven alla. Esimerkiksi kaupoissa myytävä kananliha on jokseenkin mautonta ylipehmeää broilerinlihaa, jota ei ulkomailla kananlihaa syötyään tunnistaisi saman eläimen lihaksi. Toinen harmituksen aihe on omenat: en ole ihan varma mistä asia johtuu, mutta Euroopassahan on laajalti tapana myydä kuluttajille vanhan sadon omenoita. Ovatkin sitten turhan usein jo valmiiksi hieman nahistuneen ja jotenkin mauttoman oloisia. Yleensäkin supermarketista vihanneksia ostaessa on arkipäivää, että merkittävä osa tarjolla olevista tuotteista on homeessa, mädäntynyt tai muuten vain eltaantuneessa kunnossa. Liekö asia niin, että suomalaiset ketjut eivät osaa säilyttää vihanneksia oikein (esimerkiksi käyttävät monien tuotteiden kohdalla liian kylmää säilytyslämpötilaa), koska ainakin tällä hetkellä Lidlin tarjonta tuntuu olevan pääsääntöisesti astetta parempaa (ja Lidlin yksi ominaispiirrehän on, että vihanneksia ei jatkuvasti pidetä kylmiössä).

Mutta tietenkin tässäkin lisäksi pätee sanonta, että Suomi ei voi maantieteelleen mitään. Esimerkiksi Kreikassa tai Turkissa matkaillessa on saanut nauttia niin herkullisia kasviksia, että on tullut ymmärrettyä, kuinka suuri merkitys tuoreudella (ja ehkä siellä on myös hieman "luomumpaa") on kyseisen tuoteryhmän kohdalla. Suomessa tällaiseen ei ilmaston vuoksi ole mahdollisuuksia, kun tuotteet pitkälti pitää rahdata kaukaa etelästä.

Oikein jäntevän kanan kypsentäminen on vaativaa hommaa. On kuin lokkia keittäisi. Mutta on se maukkaampi.

Saksassa hain lihan asiantuntevalta metzgereilta. He osasivat tummuttaa ja mureuttaa. Ei tarvinnut kuin pannua vähän näyttää. Meillä se on vähän turhan tuoretta liha. Mutta voihan sitä riiputtaa itsekin.
 
En tiedä Arkangelin (tai oikeastaan minkään muunkaan venäläisen kaupungin) ruokatarjonnasta, mutta sen olen itsekin kyllä huomannut, että Suomessa (kulinaristisessa mielessä) laadukkaat ruoka-aineet ovat harmittavan kiven alla. Esimerkiksi kaupoissa myytävä kananliha on jokseenkin mautonta ylipehmeää broilerinlihaa, jota ei ulkomailla kananlihaa syötyään tunnistaisi saman eläimen lihaksi. Toinen harmituksen aihe on omenat: en ole ihan varma mistä asia johtuu, mutta Euroopassahan on laajalti tapana myydä kuluttajille vanhan sadon omenoita. Ovatkin sitten turhan usein jo valmiiksi hieman nahistuneen ja jotenkin mauttoman oloisia. Yleensäkin supermarketista vihanneksia ostaessa on arkipäivää, että merkittävä osa tarjolla olevista tuotteista on homeessa, mädäntynyt tai muuten vain eltaantuneessa kunnossa. Liekö asia niin, että suomalaiset ketjut eivät osaa säilyttää vihanneksia oikein (esimerkiksi käyttävät monien tuotteiden kohdalla liian kylmää säilytyslämpötilaa), koska ainakin tällä hetkellä Lidlin tarjonta tuntuu olevan pääsääntöisesti astetta parempaa (ja Lidlin yksi ominaispiirrehän on, että vihanneksia ei jatkuvasti pidetä kylmiössä).

Mutta tietenkin tässäkin lisäksi pätee sanonta, että Suomi ei voi maantieteelleen mitään. Esimerkiksi Kreikassa tai Turkissa matkaillessa on saanut nauttia niin herkullisia kasviksia, että on tullut ymmärrettyä, kuinka suuri merkitys tuoreudella (ja ehkä siellä on myös hieman "luomumpaa") on kyseisen tuoteryhmän kohdalla. Suomessa tällaiseen ei ilmaston vuoksi ole mahdollisuuksia, kun tuotteet pitkälti pitää rahdata kaukaa etelästä.
Samaa mieltä omenoista. En ole tainnut vähintään pariin vuoteen syödä tuoretta tai maukasta omenaa. Niissä on milloin mitäkin sivumakuja. Vanha ikä, kasvinsuojeluaineet, säilytys, maaperä missä kasvanut... syitä voi vain arvailla.

Kurkut ovat toinen. Varmaan 3v mennyt ilman kurkkuja kun sain lopulta tarpeekseni niiden paskasta mausta, riippumatta oliko ulkomaista vai kotimaista, ja silminnähden riippumatta kasvattajasta. Seitsemäs kauhean makuinen kurkku peräjälkeen riitti mulle. Jälleen syitä voi vain arvailla. Lannoitus, EU-säädökset, kasvumultaan kussut kissa...

Kanaan en koske pitkällä tikullakaan enää. Tämä voi kuulostaa omituiselta mutta kanan syöminen saa minut vaivihkaa aggressiivisemmaksi ja kiristää pinnan usean tunnin ajaksi. Ei edes liika kahvi aiheuta samanlaista oloa. Tai minkään muun elukan liha.

Possunlihassa on joskus haissut suorastaan paska. On meinannut ykä lentää kinkkupakettia avatessa.

Hapankorppuja jos vedän yli 4kpl niin tuntuu vähän kuin pää räjähtäisi. Suolaako niissä on? Vähän samalta tuntuu mutta ei ihan...

Liekö ikä on tekijänä vaiko muuttunut ruoan koostumus vai mikä mutta ei mitään tälläistä parikymppisenä tuntenut minkään aterian jälkeen.

Että tälläistä korkealaatuista ruokaa Suomessa...
 
Omena ja muutkin hedelmät ovat siellä etelän maissa parempia siksi, että ne poimitaan kypsinä ja syödään. Meille tulee banaanilaiva satamaan ja nuo aplarinkäyrät on nyhdetty raakoina puista. Tukuillahan on hirmuiset kypsyttämöt pitkin etelärantaa.

Mutta seuratkaahan: Israelista tulee pirhanan hyviä kasviksia ja hedelmiä. Lajikkeet, laatu, kasvatustekniikka, todennäköisesti jouheva logistiikka jne. Mistään ei tasan tule niin hyviä appelsiineja kuin Israelista.

Miettikääs mansikkaa ja lakkaa. Kun teutaset suuhusi kypsän marjan suoraan kasvupaikalta niin taivaallehan ne maistuvat. Jos kynitään raakana ja laivataan Meksikoon, ei se ole ihan samanveroinen.....
 
Back
Top