Suuri maatalouskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tässä tulee mieleen vanha sanonta: "Kun syö oikein terveellisesti, niin ei se elämä siitä pitene...se vaan alkaa tuntumaan helvetin pitkältä." Olen varmasti vegaanin painajainen...
Sama täällä. Syön mitä mieli tekee ja haistatan pitkät pas..... kaikelle ekoloogisuudelle ja eettisyydelle. Samoin roskatkin menee kaikki samaan kasaan, EVVVK roskien lajittelu
 
Juu, työttömyys on kerralla tästä maasta hoideltu, jos ruoan tuotanto menisi jälleen (tai nauta-) hevosvedolle.:)
Kaikeksi onneksi biopolttoaineita kehitellään ja ne palaa oikein hyvin pienellä moottorin lisävarustelulla myös nykyaikaisessa dieselissä.
Jos polttoaine pitäisikin ottaa pellosta, vaikka rypsistä, se tietäisi luonnollisesti sapuskan tuotantoalan vähenemistä.
Meillä suomessa on sen verran peltoa viljelyssä, että tästäkin vielä selvittäisiin.

Selvitäänkö siitä, että jatkajia huonosti kannattavalle alalle ei enää löydy, on minulle kysymysmerkki.
Pellot meiltä ei lopu, mutta viljelijät loppuu.

^^Tuo korkea mulli on maidontuotatoon jalostettu holstein, ennen noita sanottiin friisiläisiksi. Rotu on muuttunut pikkuhiljaa jalostuksen myötä korkeaksi, mutta ei lihaksikkaaksi. Ne on korkeita ja kapeita lehmänäkin, lihantuotantoon tuo rotu ei hyvin sovellu. Maitoa niistä hyvin lähtee.

On kyllä räyhäkkään kokoinen elukka. Painoa on ihan hillittömästi kun ottaa tosiaan huomioon ton rakenteen. Tommosia painoja on joskus joillakin pihvirotuisilla vanhoilla siitossonneilla, mutta niitten kroppa on paljon lihaksikkaampi. Eihän se lihantuotantoon hyvä ole, mutta kyllä niitäkin paljon lihantuotannossa käytetään. Sitä kun tulee lypsykarjatiloilta sitä sonnivasikkaa sivutuotteena ja joku onneton niitä sitten kasvattelee teuraaksi jossain kalliissa betoninavetassa. No, aika usein lienee liharoturisteytyksistä kyse kuitenkin ja saattaa silläkin hommalla joku leipänsä tienata vaikka aika tiukoille vedetty tuotantosuunta kyseessä onkin.

Itse en oikein usko että viljelijät tyystin loppuu. Kyllä maataloustuotantoa Suomessa tulevaisuudessakin on. Suomen pellot pystytään kuitenkin periaatteessa viljelemään huomattavasti nykyistä pienemmälläkin tilamäärällä. Ei se välttämättä hyvä asia olisi maaseudun kannalta jos tilojen määrä huomattavasti tästä vähenee enkä sitä vähennystä mitenkään toivo, mutta pellot pysyy kyllä tuotannossa vaikka tilojen määrä vähenee. Ainakin suurin osa pelloista.
 
JAANA KANKAANPÄÄ
Kiroileva motokuski avautuu Ylessä: Tästä lähti kaikkien aikojen noituminen – YouTuben kautta sadattelu levisi ympäri maailmaa
17:30Kimmo Lundén
Yle löysi ja haastatteli kainuulaisen metsäkoneenkuljettaja Iiro Pikkaraisen, joka sadatteli itsensä metsätyömaan salaäänityksessä YouTubessa viraalihitiksi.

Metsää kaatuu ja metsäkoneenkuljettaja Iiro Pikkarainen sadattelee.
  • "Ei se mitään kaunista kuultavaa ole", myöntää nyt kainuulainen motokuski Iiro Pikkarainen Yle Kainuun haastattelussa.
Jos hermot menee, niin minkä sille voi.:D

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmiset-kulttuuri/kiroileva-motokuski-avautuu-ylessä-tästä-lähti-kaikkien-aikojen-noituminen-youtuben-kautta-sadattelu-levisi-ympäri-maailmaa-1.175149

 
Kaleva: Taivalkosken metsäoppilaitos lakkautusuhan alle
Metsä11:56Suvi Jylhänlehto http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...n-metsäoppilaitos-lakkautusuhan-alle-1.175216
Koulutus on vaarassa loppua kokonaan Oulun seudun ammattiopiston Pudasjärven ja Taivalkosken yksiköissä. Pienten paikkakuntien nuoret joutuvat hakeutumaan kouluun entistä kauemmas kotoa.

PEKKA FALI
225514-jpg.jpg

OSAO:n Taivalkosken yksikössä voi opiskella puutavara-autonkuljettajaksi. Lehtori Jussi Moilanen seurasi vuosi sitten hakkuukoneen- ja puutavara-auton kuljettajaksi opiskelevan Elias Niemelän työskentelyä.
Hallituksen leikkaukset supistavat ammatillisen koulutuksen tarjontaa. Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk menettää 11 miljoonaa euroa eli 15 prosenttia vuosittaisesta rahoituksestaan, kirjoittaa oululainen sanomalehti Kaleva.

Lehden mukaan koulutus on vaarassa loppua kokonaan Oulun seudun ammattiopisto OSAO:n Pudasjärven ja Taivalkosken yksiköissä. Aloituspaikkojen määrä pysynee ennallaan. Pienten paikkakuntien nuoret joutuvat hakeutumaan kouluun entistä kauemmas kotoa.

Säästöt iskevät erityisesti maatalous- ja metsäalan sekä logistiikan ja maarakennusalan koulutukseen. Koulutusohjelmat ovat kalliita, sillä ne vaativat raskasta kalustoa.

Taivalkoskella koulutetaan muun muassa metsäkoneen ja puutavara-auton kuljettajia. 174 opiskelijan ja 42 henkilöä työllistävän koulun lakkautus olisi suuri isku pienelle kunnalle.

Pudasjärvellä koulutetaan muun muassa hevostenhoitajia.

Osekk on kuntayhtymäjohtaja Jarmo Paloniemen mukaan koko maassa leikkausten suurin kärsijä. Osekk järjestää paljon luonnonvara-alan koulutusta.

Pohjois-Pohjanmaan yrittäjien toimitusjohtaja Marjo Kolehmainen ilmaisi Twitterissä huolensa maa-, metsä-, ja kuljetusalan yritysten työvoiman saatavuudesta.

Naistutkimus tarvinnee lisää rahoitusta. Itse jouduin aikoinaan hakeutumaan Taivalkoskelle kauaksi kotoa oppimaan työntekoa.

Koulutuksen hinnasta senverran, että aikoinaan sanoivat meidän koulutuksen olevan toiseksi kalleinta Finnairin liikennelentäjien jälkeen. Pirusti opettajia valvomassa maastossa koneiden käyttöä.
 
JAANA KANKAANPÄÄ
Kiroileva motokuski avautuu Ylessä: Tästä lähti kaikkien aikojen noituminen – YouTuben kautta sadattelu levisi ympäri maailmaa
17:30Kimmo Lundén
Yle löysi ja haastatteli kainuulaisen metsäkoneenkuljettaja Iiro Pikkaraisen, joka sadatteli itsensä metsätyömaan salaäänityksessä YouTubessa viraalihitiksi.

Metsää kaatuu ja metsäkoneenkuljettaja Iiro Pikkarainen sadattelee.
  • "Ei se mitään kaunista kuultavaa ole", myöntää nyt kainuulainen motokuski Iiro Pikkarainen Yle Kainuun haastattelussa.
Jos hermot menee, niin minkä sille voi.:D

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmiset-kulttuuri/kiroileva-motokuski-avautuu-ylessä-tästä-lähti-kaikkien-aikojen-noituminen-youtuben-kautta-sadattelu-levisi-ympäri-maailmaa-1.175149


Iiron lisäksi kukaan muu ole hankkinut autokseen meidän kylälillä Pontiac TransAmia. Mehtäkonehommilla tienaa jos on halua. Tästä on aikaa 25 vuotta siitä kun viimeksi Iiron viimeksi näin.
 
Mitä niiku meinasit tämän kasvattajan suomalaisuudesta?

Itse en kyllä havainnut että kyseessä olis tässä jutussa ollut yhtään suomalaisuutta?
Sukunimi, ilman ö-pilikkuja... foneettisesti suomalainen, ei ole muissa valkoihoisissa muuttajakielissä tuota. Tai syön hattuni!
 
Iiron lisäksi kukaan muu ole hankkinut autokseen meidän kylälillä Pontiac TransAmia. Mehtäkonehommilla tienaa jos on halua. Tästä on aikaa 25 vuotta siitä kun viimeksi Iiron viimeksi näin.

Osa pärjää, toiset ei. Lienee tässäkin yrittäjän ominaisuudet ratkaisevassa roolissa. Kaikista ei ole yrittäjiksi.
Taksat on kilpailtu eikä löysiä ole yhtään. Omanlaisensa luonteen tuo työ vaatii. Vuorot on pitkiä, työ yksinäistä ja vastuullista.
Koneita hajoaa, rassaat niitä pakkasessa tai vesisateessa, eipä ihme, että ärräpäitä välillä sinkoilee.:)
Velat painaa niskassa ja koneen pitäisi toimia.

Alkuinvestointi on metsäkone yrittäjällä raskas. Moto ja ajokone lienee noin 500.000 euroa uutena yhteensä?
Mitä olen kuullut parhaiten pärjää ne yrittäjät, jotka jaksaa ajaa itse sen vähintään 12 h vrk. Jos koneet liikkuu palkkakuskeilla pelkästään, niin tiukkaa on.
Eikä kuskejakaan tahdo saada, kun ei ole varaa tosi tiukoilla taksoilla maksaa heille kunnollista palkkaa.

Kovalla pakkasella metsäkonemiehet pyrkii ajamaan kahdessa vuorossa 24 h vrk. Lämpimät öljyt ja toiveet siitä että kone kestää, ainakin jollain lailla.
Jos kone otetaan kylmästä - 30 C tulille, pelkkä hakkuupään lämmityskäyttö vie aikaa tunnin. Kierrätät öljyjä hakkuupäässä niin pitkään, että sillä uskaltaa ilman rikkontumisen pelkoa hakata.

Itse hallitsen kuormauksen, motolla olen peräti kaksi puuta moton omistajan neuvoessa vieressä kaatanut ja katkonut.
Nappeja julmetusti, eipä ihme, että simulaattoriharjoittelu on tarpeen.

Ammattimieheltä työ sujuu joustavasti ja metsäkin jää harvennuksen jäljiltä metsänomistajaa miellyttävään kuntoon.
 
Omavaraisuuden tärkeydestä on tullut piipitettyä täälläkin. Kotimaista kurkkua, tomaattia ja salaattia on ollut hyvin tarjolla. Tosin (ilmeisesti) S-ryhmän halpuuttamiskampanja hätkähdytti asioidessani Citymarketissa: kotimaista kurkkua ei ollut. Ei ollut kyllä ulkomaistakaan. No, tässä pikkuisen konkretiaa:

Näin Etelä-Euroopan huono vihannessato heijastuu Suomeen – odotettavissa tyhjiä laareja ja hintojen nousua

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005051077.html
 
Omavaraisuuden tärkeydestä on tullut piipitettyä täälläkin. Kotimaista kurkkua, tomaattia ja salaattia on ollut hyvin tarjolla. Tosin (ilmeisesti) S-ryhmän halpuuttamiskampanja hätkähdytti asioidessani Citymarketissa: kotimaista kurkkua ei ollut. Ei ollut kyllä ulkomaistakaan. No, tässä pikkuisen konkretiaa:



http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005051077.html

Tämän pitäisi herättää päättäjiä huoltovarmuuteen. Mutta tämäkään asia ei ylitä poliittisten sluibareiden kynnystä herätä päivänpolttaviin konkretian asioihin. Heidän omista pöydistään ei puutu mitään, vaikka kansalaiset pistää pettua leipään.... ;)
 
Osa pärjää, toiset ei. Lienee tässäkin yrittäjän ominaisuudet ratkaisevassa roolissa. Kaikista ei ole yrittäjiksi.
Taksat on kilpailtu eikä löysiä ole yhtään. Omanlaisensa luonteen tuo työ vaatii. Vuorot on pitkiä, työ yksinäistä ja vastuullista.
Koneita hajoaa, rassaat niitä pakkasessa tai vesisateessa, eipä ihme, että ärräpäitä välillä sinkoilee.:)
Velat painaa niskassa ja koneen pitäisi toimia.

Alkuinvestointi on metsäkone yrittäjällä raskas. Moto ja ajokone lienee noin 500.000 euroa uutena yhteensä?
Mitä olen kuullut parhaiten pärjää ne yrittäjät, jotka jaksaa ajaa itse sen vähintään 12 h vrk. Jos koneet liikkuu palkkakuskeilla pelkästään, niin tiukkaa on.
Eikä kuskejakaan tahdo saada, kun ei ole varaa tosi tiukoilla taksoilla maksaa heille kunnollista palkkaa.

Kovalla pakkasella metsäkonemiehet pyrkii ajamaan kahdessa vuorossa 24 h vrk. Lämpimät öljyt ja toiveet siitä että kone kestää, ainakin jollain lailla.
Jos kone otetaan kylmästä - 30 C tulille, pelkkä hakkuupään lämmityskäyttö vie aikaa tunnin. Kierrätät öljyjä hakkuupäässä niin pitkään, että sillä uskaltaa ilman rikkontumisen pelkoa hakata.

Itse hallitsen kuormauksen, motolla olen peräti kaksi puuta moton omistajan neuvoessa vieressä kaatanut ja katkonut.
Nappeja julmetusti, eipä ihme, että simulaattoriharjoittelu on tarpeen.

Ammattimieheltä työ sujuu joustavasti ja metsäkin jää harvennuksen jäljiltä metsänomistajaa miellyttävään kuntoon.

Serkkupoika oli viimeviikolla saanut tilaamansa 2 kpl uutta motoa, vaihtoi ne vanhimmat uusiin Ponsseihin. (Vanhatkin oli Ponssea) väliraha uuteen oli tuon 500 rahaa. Siis kaikilla varusteilla....
Pakkashakkuuseen ja kylmäkäynnistyksiin ollaan tehty sellainen lämmityslaajennus itse koneisiin, että myös säiliössä oleva hydeöljy lämpiää. Kun pakkasesta siis menee käynnistämään koneen, niin ajolämpimänä on moottori, hydrauliikka, ohjaamo. Kun siit laittaa koneen käyntiin, niin hetken pitää pyörittää kaatopäätä ja muutakin hydrauliikka (normi aamuvoimistelu koneen liikkeille) ja voi alkaa kaatamaan ilman pelkoa kylmän öljyn tempuista.
Paljon on vielä Ponssela kehitettävää, jotta saisivat täydellisen pakkasvarustuksen koneisiin.
 
Paljon on vielä Ponssela kehitettävää, jotta saisivat täydellisen pakkasvarustuksen koneisiin.

Varmaan, mutta onhan ne edellä muita valmistajia, jos ajatellaan arktisia olosuhteita. En ollut tuostakaan hydrauliikkaöljyn lämmityksestä aikaisemmin kuullut.


Suomalaista hiteciä Ylä-Savosta, jos loiva kehuminen sallitaan.:)

 
Viimeksi muokattu:
Varmaan, mutta onhan ne edellä muita valmistajia, jos ajatellaan arktisia olosuhteita. En ollut tuostakaan hydrauliikkaöljyn lämmityksestä aikaisemmin kuullut.


Suomalaista hiteciä Ylä-Savosta, jos loiva kehuminen sallitaan.:)


Joo, Ponssea serkku käyttää vain ja just siksi, että jos vaikka verrataan jontikkaan, niin on sama jos vertaa pokasahaa ja vimoisen päälle hyvä huskvarnan moottorisahan keskenänne.
Mä tein jo 25 vuotta sitten sellaisen "termin" nestekaasupannulle, jossa kiertää hydraulinestekierukka, joka laitetaan sisälle takkiin siten, että kierukka on koko tankin pohjan alalla, jolloin öljy lämpenee tasaisesti säiliössä, eikä tee "kuumaa taskua" vaikkapa säiliön keskelle...
Mun ihan ikioma härveli. :)
 
Kainuun Sanomat: Halpuutus voi kaataa kainuulaisen kurkun
Talous12.01.2017Terhi Pape-Mustonen

Kainuun ainoa kurkuntuottaja pelkää halpuutuksen laskevan tuottajahinnan. Silloin ainoa vaihtoehto on lopettaminen.

KARI SALONEN
225503-jpg.jpg

Kainuun alueella toimii vain yksi kurkun tuottaja.
  • Kainuun Sanomien (10.1.2017) haastattelema kajaanilainen Kulunnan Puutarha OY:n toimitusjohtaja Jani Okkonen on huolissaan S-ryhmän vihanneshalpuutuskampanjasta.

"On täysin varmaa, että toiminta loppuu, jos 41 prosentin halpuutus siirtyy tuottajien kustannettavaksi. Sitten syödään espanjalaista kurkkua."

Kulunnan Puutarha on Kainuun ainoa kurkuntuottaja. Sen tuotannosta 70 prosenttia lähtee S-ryhmän kauppoihin.

"Viimeiset viisi vuotta ovat olleet vaikeita: ei ole tullut voittoa, vaan tappiota. Tuottajahintoja ei voida enää pienentää", Okkonen kertoo.

Hänen mukaansa tuottajalle jäävästä hinnasta ei ole neuvoteltu kymmeneen viime vuoteen eikä siinä ole otettu huomioon viljelyn nousseita kustannuksia.

"Tyyli on ollut, että myy tällä hinnalla tai syö ne itse. Hinta on ilmoitettu sähköpostilla."

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...uutus-voi-kaataa-kainuulaisen-kurkun-1.175226

Tiukkaa on kurkuntuottajillakin. Kurkusta on pulaa ja tuotantokustannusta ei kaupat ole valmiita maksamaan.
Jos kelit menee hankalaksi, kuten nyt Espanjassa tilanne ja omaa tuotantoa ei huonon kannattavuuden takia ole tarpeeksi, sitten myydään ei oota.
 
Serkkupoika oli viimeviikolla saanut tilaamansa 2 kpl uutta motoa, vaihtoi ne vanhimmat uusiin Ponsseihin. (Vanhatkin oli Ponssea) väliraha uuteen oli tuon 500 rahaa. Siis kaikilla varusteilla....
Pakkashakkuuseen ja kylmäkäynnistyksiin ollaan tehty sellainen lämmityslaajennus itse koneisiin, että myös säiliössä oleva hydeöljy lämpiää. Kun pakkasesta siis menee käynnistämään koneen, niin ajolämpimänä on moottori, hydrauliikka, ohjaamo. Kun siit laittaa koneen käyntiin, niin hetken pitää pyörittää kaatopäätä ja muutakin hydrauliikka (normi aamuvoimistelu koneen liikkeille) ja voi alkaa kaatamaan ilman pelkoa kylmän öljyn tempuista.
Paljon on vielä Ponssela kehitettävää, jotta saisivat täydellisen pakkasvarustuksen koneisiin.

Katos pirua! Tommonen lämmityssysteemihän on tosi fiksu. En oo tuollaisesta tiennytkään kun ei ole noita mettäkonepuolen asioita tullut viime vuosina niin tarkkaan seurattua.
 
Varmaan, mutta onhan ne edellä muita valmistajia, jos ajatellaan arktisia olosuhteita. En ollut tuostakaan hydrauliikkaöljyn lämmityksestä aikaisemmin kuullut.


Suomalaista hiteciä Ylä-Savosta, jos loiva kehuminen sallitaan.:)


Einari teki kyllä miehen työn. Päähinettä joutuu kohottamaan. Nyt jos pieni piruilu sallitaan, niin takavuosina Ponsse oli kuuluisa siitä että hydrauliikkaöljyn lämmitys oli kesäkelillä vähintäänkin tarpeellisella tasolla....En tiedä miten on asian laita näissä ihan uusimmissa versioissa.
 
Joo, Ponssea serkku käyttää vain ja just siksi, että jos vaikka verrataan jontikkaan, niin on sama jos vertaa pokasahaa ja vimoisen päälle hyvä huskvarnan moottorisahan keskenänne.
Mä tein jo 25 vuotta sitten sellaisen "termin" nestekaasupannulle, jossa kiertää hydraulinestekierukka, joka laitetaan sisälle takkiin siten, että kierukka on koko tankin pohjan alalla, jolloin öljy lämpenee tasaisesti säiliössä, eikä tee "kuumaa taskua" vaikkapa säiliön keskelle...
Mun ihan ikioma härveli. :)

Tää on kanssa semmonen ikuisuuskysymys tää konemerkkien keskinäinen paremmuus. Ite taas tiedän yhden Metsäliiton alueyrittäjän joka siirtyi aikanaan Ponsse-kalustosta Jontikoihin ja varmaan olisi valmis allekirjoittamaan ton pokasaha/husku rinnastuksen mutta toisinpäin. Ei näitä aina sivusta katsoen pysty näitten sankareitten aivoituksia ymmärtämään. Ihminen tykästyy johonkin ja johonkin toiseen ei. Ja näihin on vaikuttanut aina välillä kaiken maailman markkinointijututkin aika paljon, jotain konetta on myyty vähän aikaa muita halvemmalla ja saatu vähän markkinaosuutta lisää jne. Mutta jokseenkin kaikilla markkinoilla olevilla merkeillä olen puuta nähnyt hakattavan varsin reipasta tahtia. Jos tahdin kanssa on ollut ongelmia niin syypää on yleensä ollut kuskin penkillä tai sitten kohde on vaan ollut erityisen hankala työskentelyn kannalta. Mutta jos nyt näin asiaa sivusta mutta läheltä seuranneena pitäisi valita minkä merkkisen moton haluaisin(jos jostain kumman syystä semmoisen haluaisin), niin kyllä se valinta varmaan osuisi punakoneeseen eli Komatsuun. Perusteluna lähinnä koneen perusrakenne joka tekee siitä erittäin hyvin harvennukseen sopivan ja samalla painoonsa nähden hyvin vakaan. Lisäpisteitä tulee hyvästä ergonomiasta ja kehittyneestä hydrauliikasta.
 
Katos pirua! Tommonen lämmityssysteemihän on tosi fiksu. En oo tuollaisesta tiennytkään kun ei ole noita mettäkonepuolen asioita tullut viime vuosina niin tarkkaan seurattua.
Joo, mielestäni fiksu, mutta minun keksintöhän se "väpättäjä" onkin... ensimmäisen tein -80 ja se oli alku tälle keksinnölle. Todettiin heti ensimmäisen -30 pakkasen jälkeen, että kun kone pistettiin tulille ja antoi öljyjen kiertää sahapäässä n. 5 minuuttia, sai alkaa sahaamaan, kuin kesällä konsanaan.... ei mene lämmitysvesi koskaan säiliöön, kun lämmityskierukka putkessa on hydrauliöljyt sisällä.. ;)
Toimii, kuin junan vessa, siis sellainen vanhanaikainen vessa, jossa vilkkuu ne puupölkyt alla.. ;)
 
Back
Top