Tää on kanssa semmonen ikuisuuskysymys tää konemerkkien keskinäinen paremmuus. Ite taas tiedän yhden Metsäliiton alueyrittäjän joka siirtyi aikanaan Ponsse-kalustosta Jontikoihin ja varmaan olisi valmis allekirjoittamaan ton pokasaha/husku rinnastuksen mutta toisinpäin. Ei näitä aina sivusta katsoen pysty näitten sankareitten aivoituksia ymmärtämään. Ihminen tykästyy johonkin ja johonkin toiseen ei. Ja näihin on vaikuttanut aina välillä kaiken maailman markkinointijututkin aika paljon, jotain konetta on myyty vähän aikaa muita halvemmalla ja saatu vähän markkinaosuutta lisää jne. Mutta jokseenkin kaikilla markkinoilla olevilla merkeillä olen puuta nähnyt hakattavan varsin reipasta tahtia. Jos tahdin kanssa on ollut ongelmia niin syypää on yleensä ollut kuskin penkillä tai sitten kohde on vaan ollut erityisen hankala työskentelyn kannalta. Mutta jos nyt näin asiaa sivusta mutta läheltä seuranneena pitäisi valita minkä merkkisen moton haluaisin(jos jostain kumman syystä semmoisen haluaisin), niin kyllä se valinta varmaan osuisi punakoneeseen eli Komatsuun. Perusteluna lähinnä koneen perusrakenne joka tekee siitä erittäin hyvin harvennukseen sopivan ja samalla painoonsa nähden hyvin vakaan. Lisäpisteitä tulee hyvästä ergonomiasta ja kehittyneestä hydrauliikasta.
Joo, on meilläkin "kommari" ollut kerran, mutta ei tule toiste. Luulen, että kun kuitenkin on ollut metsäkoneet jo vuodesta-60 perheessä, niin sitten on tultu johonkin merkkiin, niin paikallinen huoltokin sitten tietysti sitä eniten myytävää merkkiä huoltaa..
Komatsu kaatui onnettoman myyjään ja huoltoon, joka oli puhelimenpäässä aina, ei koskaan siellä, missä punakone makasi halvautuneena...
Sama pätee noihin puskukoneisiin... ei ole muita puskukoneita, kuin pilleri... nyt on 2kpl 6 ja yksi 8 joka on jo vanha, mutta "voimasana" edelleen....