Suuri maatalouskeskustelu

noiden kalkkunankuvatuksien sijaan päätin lepuuttaa muovisia mykiöitäni Hilkassa. se onneton käsimatkatavarakokoinen rimpula on kasvanut jo labbiksen kokoiseksi. Valitettavasti karsinan mustat seinät suorastaan pakottaa leikkimään taiteellista. Täytyy yrittää muistaa räpsiä ulkokuvia siitä.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    237.8 KB · Luettu: 22
Sanokaa hulluksi, mutta vuosi vuodelta on alkanut kiehtoa enemmän ja enemmän ajatus hommata DB 1690 turbo nostalgia traktoriksi. John Deerellä tehdään työt, mutta tälläinen samettiin verhotun lekan hienostuneisuuden omaava mörkö taavetti olisi kyllä oiva tie takaisin lapsuuteen, ja isoisän David Brownien luo :sneaky:

Pumppu auki, suora putki, ja vetelisin aamusta iltaan edestakaisin raittia nauraen hysteerisesti hytissä kunnes joku soittaisi valkotakit :geek:

IMG_20190113_124658.jpgIMG_20190113_124738.jpg
 
Sanokaa hulluksi, mutta vuosi vuodelta on alkanut kiehtoa enemmän ja enemmän ajatus hommata DB 1690 turbo nostalgia traktoriksi. John Deerellä tehdään työt, mutta tälläinen samettiin verhotun lekan hienostuneisuuden omaava mörkö taavetti olisi kyllä oiva tie takaisin lapsuuteen, ja isoisän David Brownien luo :sneaky:

Pumppu auki, suora putki, ja vetelisin aamusta iltaan edestakaisin raittia nauraen hysteerisesti hytissä kunnes joku soittaisi valkotakit :geek:

Katso liite: 26840Katso liite: 26841

Tossa olis kyllä sitä jotakin. Jos vielä saat muitakin kyläläisiä innostumaan aihepiiristä niin saatte oikein letkan siihen raitille rälläämään. Taavetin lisäksi vois vaikka 702S, Ford 7000, turbotettu ja ruuvattu 100-90 fiiu ja joku kutosnatikka olla aika kovaa settiä. Tietysti isoa Zetoriakaan ei oikein passais unohtaa noista karkeloista.
 
Hanhet kyllä vahtii. Ei ne kelleen mitään tee mutta ääntä niistä lähtee.
Kyllä ne ainakin joskus tekee. Täällä eräällä kyläkauppiaalla oli muinoin aivan paholaismainen hanhi, se oli muistaakseni kai emo, joka vahti poikasiaan. Jossain vaiheessa kauppaan poikkesi Mallasjuoman auto tuomaan olutkoreja. Malskin miehet vain naureskelivat kauppiaan varoituksille mokomasta linnusta, lopputuloksena olikin sitten lastauslaiturille kaatuneet nokkakärryt, pullot tuhannen palasina ja kaljakuskien taktinen vetäytyminen paikalta.
 
Juu. Taatusti on vihaisia hanhia. Tarkoitin sitä että nää meijän hanhet metelöi ja pyörii kintuissa ja takuulla puskee paikalle jos joku tulee pihaan, mutta eivät käy päälle. Jos olisivat vihaisia, ne ei olis hengissä enää.

Mä luulisin että jopa enemmistö hanhista on sellasia mille ei paree selkäänsä kääntää.
 
Sanokaa hulluksi, mutta vuosi vuodelta on alkanut kiehtoa enemmän ja enemmän ajatus hommata DB 1690 turbo nostalgia traktoriksi. John Deerellä tehdään työt, mutta tälläinen samettiin verhotun lekan hienostuneisuuden omaava mörkö taavetti olisi kyllä oiva tie takaisin lapsuuteen, ja isoisän David Brownien luo :sneaky:

Pumppu auki, suora putki, ja vetelisin aamusta iltaan edestakaisin raittia nauraen hysteerisesti hytissä kunnes joku soittaisi valkotakit :geek:

Katso liite: 26840Katso liite: 26841
Minulla ja isälläni oli aivan sama juttu, mikä tosin kohdistui Fordson Majoriin. Ostettiin sitten yhteiseksi, niin loppu empätiijänpelloominen :cool:.
Majori on hankehommissa, ukko kärrää sillä tavan takaa polttopuita. Eikä tarvii rekisteröidä, jos (kun) pitää ajaa yleisillä teillä, niin siirtää vaan kilven uudemmasta traktorista :LOL:.
Kyllähän se niiden jarrujen kanssa aika pelaaminen oliskin katsastukseen vietäessä, vai salliiko katsastus tässä tapauksessa ajankuvan mukaiset jarrut :D
 
Minulla ja isälläni oli aivan sama juttu, mikä tosin kohdistui Fordson Majoriin. Ostettiin sitten yhteiseksi, niin loppu empätiijänpelloominen :cool:.
Majori on hankehommissa, ukko kärrää sillä tavan takaa polttopuita. Eikä tarvii rekisteröidä, jos (kun) pitää ajaa yleisillä teillä, niin siirtää vaan kilven uudemmasta traktorista :LOL:.
Kyllähän se niiden jarrujen kanssa aika pelaaminen oliskin katsastukseen vietäessä, vai salliiko katsastus tässä tapauksessa ajankuvan mukaiset jarrut :D
Tuon aikakauden traktoreissa jarrut ovat kaikissa enempikin ohjeelliset. Yleensä eivät pidä, jos pitää, äkillisesti lukkiintuu.
Siinä ei olla taida ohjaustehostintakaan? Peukalot kannattaa pitää metsäajossa poissa ohjauspyörän puolan välistä.
Toinen etupyörä kannon päälle, niin iso on se voima, millä ohjauspyörä ampautuu sivuun. Riittää peukalon murtamiseen.
 
Tuon aikakauden traktoreissa jarrut ovat kaikissa enempikin ohjeelliset. Yleensä eivät pidä, jos pitää, äkillisesti lukkiintuu.
Siinä ei olla taida ohjaustehostintakaan? Peukalot kannattaa pitää metsäajossa poissa ohjauspyörän puolan välistä.
Toinen etupyörä kannon päälle, niin iso on se voima, millä ohjauspyörä ampautuu sivuun. Riittää peukalon murtamiseen.
Kyllä jarrut saa kuntoon, mutta eri asia on, miten pitkään ne on kunnossa :). Ehkä juuri ja juuri sen verran, että kestäisivät lavetille ajon ja katsastuksen...
Ei ole ohjaustehostinta, mutta kumma kyllä, jotenkin ne peukalot oppi pitämään poikasenakin sujuvasti kierroksia ottaneen ohjauspyörän sileällä pinnalla. En muista ainakaan ongelmia, vaikka tuon ratin sai kyllä kierroksille helposti.
 
Vaikka mä olen ankkoja taas solvannut joka käänteessä, mut hitto että nuo vaakkuvat kakkatykit maistuu hyvälle. Kyllä täytyy hautomakoneeseen laittaa lisää ankkoja tekeytymään.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Luettu: 13
  • image.jpg
    image.jpg
    1.9 MB · Luettu: 12
Sähkön hinta ryöpsähti – siirtohinnan nousu kohdistuu kovimmin maaseutuun
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.362488

Tutkailin juuri kuukauden sähkölaskuani. Onko minulle vedetty maakaapeli. Ei ole.

Sähkö 61,08 euroa.

Kuukausimaksu 61,66
Siirtomaksu talvipäivä 72,86 + kausisähkö muu aika 9,36
sähkövero kahta eli sorttimenttia 37,61
siirto yhteensä 181,19 euroa

alla lukijan kommentti, johon voi yhtyä:
Esko Järvenpää
Sähkönsiirtomaksuista vain pieni osa käytetään maakaapelointiin.

Sähkön siirtotoiminnoista on aiemmin 80 % myyty kansainvälisille sijoittajille, jotka ovat Carunan osakkaita. Caruna on ajanut konsernin pääoman miinukselle osakkailtaan otetulla lainoilla. Osakkaat saavat voitot korkotuloina Carunan Suomessa harjoittamasta liiketoiminnasta (APU 2/2019). Siis maksamiamme maakaapelointiin tarkoitettuja rahoja ohjataankin ulkomaille.

Lisäksi ilman tätä kikkailua Caruna maksaisi valtiolle yhteisöveroja kymmeniä miljoonia euroja nyt vain muutaman miljoonan. Ei niillä kotimaahan maksetuilla veroillakaan olisi rahoitettu kaapelien maahan kaivuuta mutta nyt ne rahat ajautuvat ulkomaille mihin tahansa toimintaan.

Lisäksi tiedämme, että sähkön siirtolaskusta sähkölämmittäjä maksaa veroa huimat 57% , on ymmärrettävää, että asiakas saa edelleenkin kärsiä sähkökatkoista, kun maksetuista siirtohinnoista vain pieni osa voidaan käyttää käyttövarmuuden parantamiseen.

Valitettavasti tämä hallitus ei ole saanut verosuunnitteluun sellaista lakia joka takaisi kansallisen edun. Äänestäjät voivat aloittaa työhönottohaastattelut tuleville kansanedustajille, nyt on syytä varmistaa, että oma edustaja ehdokas ymmärtää sähkön käyttäjän ja kansallisen edun.

edit:
Laskin ihan omaksi huvikseni, paljonko olisi vara poltaa tunnissa löpöä (tehdä sähkö itse agrekaatilla) +-0 sähkölaskun kanssa samaan pääsemiseksi.
Nykyisellä löpön hinnalla (0,74 euroa/l alv 0%) 0,4 l/h.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti tämä hallitus ei ole saanut verosuunnitteluun sellaista lakia joka takaisi kansallisen edun. Äänestäjät voivat aloittaa työhönottohaastattelut tuleville kansanedustajille, nyt on syytä varmistaa, että oma edustaja ehdokas ymmärtää sähkön käyttäjän ja kansallisen edun.

Ei sellaista lakia tehnyt edellinenkään hallitus ja tsadaa: ei tule tekemään myöskään seuraava. Koska kansallinen etu on aivan täyttä juhlapuhetta. Jos tuo Caruna osoittautuu KANSALLISEKSI menestystarinaksi, niin lupaan syödä S-marketpipon.
 
Kaivoin piruuttani sähkölaskun esille. Kulutusta on ollut 54.33 euroa, yleissiirtohinta samalle 98.62 euroa alveineen. Eli vuodessa siirron riemusta maksaa noin 600 euroa ja sähköstä reilut 300 euroa.

Pitäiskö vähentää kulutusta? :cool: Jos osuuteni piuhoista lasketaan esim. 50 vuodelle, niin kai sillä 30 tuhannella eurolla jo vetää muutaman metrin? Tällä kadun pätkällä kertyy siis noin arviolta 200 tuhatta euroa. Toki ymmärrän, että runkolinjatkin maksavat rahaa.

Kansallisesta edusta ei kuitenkaan tarvitse kenenkään ryhtyä vihatwiittailemaan minulle mitään.
 
Siirtohinta on mennyt aivan älyttömäksi ja tulee nousemaan yhä enemmän tulevaisuudessa, hyvänä perusteluna ja osittain myös tekosyynä tämä maakaapelointi josta jotkut käyttäjät hyötyvät ja jotkut toimivat pelkästään maksumiehinä. Meille esim. ei tullut maakaapelointia vaikka osalle tätä kylänraittia tuli. Syynä se että sähköyhtiö ja teleoperaattori tekivät hommaa kimpassa ja kun minä olin täällä kylätien perällä ainut joka halusi valokuidun niin sitä kuitua ei sitten vedetty koska liian kallista yhdelle. Sitten myöskään sähkökaapelia ei vedetty koska liian kallista sähköyhtiölle yksinään. Matkaa tästä kylätien hännästä kertyy kuitenkin alle puoli kilometriä ja tällä matkalla on kolme kiinteistöä. Että kyllä sen pirun kallista hommaa täytyy olla kun tämmöisiä linjojen häntiä kannattaa jättää roikkumaan...
 
Tasan ei käy tuuri...minulla teleoperaattori kuidutti aivan nurkalla ja sain kysymällä kaapelin kiepille talon nurkalle(kävivät vielä päättämässä, kun sain jakamoon). Samaan aikaan tehtiin isoa katuremonttia.
Sähköyhtiö veti kaapelit maahan ja toi jopa uuden talokaapelin.
Parin viikon päästä tuli sähköyhtiön tilaamat linjan purkajat repimään kahta jäljellä olevaa pylvästä pois...pylväissä kulki vielä minulle tuleva teleoperaattorin kupari.
Sähköyhtiö oli voimallisempi ja teleoperaattori kytki kuidun käyttöön samana päivänä veloituksetta ja sähköyhtiö puratti linjan..

sähkö 37€ ja siirto 73€...
 
Huvittava yksityiskohta vielä tähän kaapelointihommaan. Tänään tuli sähköyhtiöltä tekstiviesti, jossa kehotettiin täyttämään verkossa joku kysely jossa voi kertoa näkemyksensä kaapelointityön toteutuksesta. Viesti alkoi lauseella " teidän kiinteistönne on nyt maakaapeloinnin piirissä ", tai jotain vastaavaa. Sen vertaa eivät ole kartalla että tietäisivät ettei ole. Täytyykin nyt huolella miettiä mitä sinne vastaa. Voisi kai todeta, että siististi meni kun ei mitään jälkiä näy.
 
Tuli tenkkapoo,eli nyt pitäisi tietää että onko 590 takapotku Massikassa samanlainen moninivel ohjaushässäkkä kuin 165:ssa,koetin hakea Kääklestä vaikka millaisilla hakusanoilla muttei tämä mun matolaatikko löydä kuvia tai tekstiä asiasta,onko foorumilaisilla ko. raktoria?
 
Tarkoitan siis sitä maskin takana olevaa ohjaushäslänkkää,sitä jota ei meinaa saada säädettyä kirveelläkään.
 
Back
Top