Suuri maatalouskeskustelu

No onhan tuo aika ohkasesta tehty. Periaatteessa 3mm sinämäkin voi mennä jos valitaan kohteeseen jokin SSAB:n lujemmista laaduista, Docol:a. Mutta kun tietää konevalmistajien nuukuuden niin tuo on varmasti halvinta mahdollista Form-sarjaa. Melkein arvaisin, että on ktettu tuo putki kahdesta syystä: vähemmän kiloja ja helpompi leikata putkilaserilla. Uudet putkilaserit leikkaa sen verran paksua putkea että leikkaamisen takia ei tarvi nuukailla.
Laita vaan tilalle paksua RHS-putkea, se kestää.
Survottiin 5 mm seinällä olevaa RHS-putkea sisään, molemmille puolin vahvikkeet.

Painoa tuolla 3 mm putkella säästetty, mutta väärässä kohti.
 
Virossakin maatalousyrittäjät valittavat että eivät pärjää ilman ukrainalaisia mutta hallituksesta eivät saa sympatiaa. Sisäministeri Helme (EKRE) haluaa stopin vierastyövoimalle ja saman puolueen parlamentin puhemies sanoo maanviljelijöille että alkakaa maksaa kunnon palkka virolaiselle työvoimalle tai pankaa firma kiinni. Viro pärjäsi ennenkin kotimaisella työvoimalla mutta nyt mansikanviljelijät vain valittavat.

Mansikat boikottiin
 
@Woodsman voisi kommentoida 3 mm seinällä olevan putken lujuutta..

Retkatki kivikoneen karhottimen tukipyörä peltoon. Tuossa korjattuna.
Ainevahvuus määritellään kaavalla tonni ja milli.

Täällä ruuhkasuomen kulmilla on oraat varsin tasaiset ja hyvän väriset, kaipa tuo lämpö on sitten riittänyt vaikka kasvukausi on lämpösumman perusteella viikon myöhässä. Sateita on tullut varsin sopivasti muutaman päivän välein, joten yöpakkasista huolimatta on aurinkoiset iltapäivät saaneet siemenet itämään ja taimettumaan mukavasti.

Ohra kylvetään kun koivusta ei näe läpi, sanoo vanha kansa eikä tiedä mistä puhuu. Se oli suunnilleen tuossa viikko sitten, kituliaasti on nekin saaneet lehtiä aikaiseksi.
 
Tässä M-Tronicisa ei liene enää vanhemmissa sahoissa ongelmia tuottavia kaasuttimen kalvoja? Nykybensa on tosi kehnoa tavaraa välillä kuukausia käyttämättä seisoville harrastemetsurin sahoille. Kalvot ei kestä pitkään.

Olen kokeillut nyt laittaa pienkonebensaa seisonta-ajalle, josko siitä olisi apua.
Kyllä siellä kaasari on ja räjäytyskuvan perusteella ne kalvotkin löytyy. En ole tuon ohjausjärjestelmän sielunelämään perehtynyt sen kummemmin, että miten se sitä polttoainetta annostelee, mutta ilmeisesti se säätää niitä kaasuttimen suuttimia tai vastaavia olosuhteiden mukaan. Järjestelmähän ohjaa myös sytytyksen ajoitusta samanaikaisesti. Pienkonebensaa ainakin suositellaan säilytysbensaksi eli ilmeisesti se on siihen tarkoitukseen tavallista bensaa parempaa.
 
Tässä M-Tronicisa ei liene enää vanhemmissa sahoissa ongelmia tuottavia kaasuttimen kalvoja? Nykybensa on tosi kehnoa tavaraa välillä kuukausia käyttämättä seisoville harrastemetsurin sahoille. Kalvot ei kestä pitkään.

Olen kokeillut nyt laittaa pienkonebensaa seisonta-ajalle, josko siitä olisi apua.
Itse käytän vain pienkonebensaa. Omassa tilhissä käynti paljon nätempää ja puurantteella tyynessä sahatessa ei tupehdu pakokaasuihin. Ja kestää säilyttää talven yli, laitan ruohonleikkureihin, trimmeriin, raivuusahaan, puutarhajysimeen ja pappamopoonkin talveksi pienkonebensat. Lähtee nöyremmin käyntiin.
 
Ainevahvuus määritellään kaavalla tonni ja milli.

Täällä ruuhkasuomen kulmilla on oraat varsin tasaiset ja hyvän väriset, kaipa tuo lämpö on sitten riittänyt vaikka kasvukausi on lämpösumman perusteella viikon myöhässä. Sateita on tullut varsin sopivasti muutaman päivän välein, joten yöpakkasista huolimatta on aurinkoiset iltapäivät saaneet siemenet itämään ja taimettumaan mukavasti.

Ohra kylvetään kun koivusta ei näe läpi, sanoo vanha kansa eikä tiedä mistä puhuu. Se oli suunnilleen tuossa viikko sitten, kituliaasti on nekin saaneet lehtiä aikaiseksi.
Tänään tein ensimmäiset havainnot kylvöhommista täällä. Kelit on kyllä vimosen päälle passelit siemenen vakoon asettelulle ;)
 
Ei nää normibensat kestä säilytystä... parivuotta sitten kaadoin edelliskesän kanisterin auton tankkiin.. olipahan oikein kunnon hyppybensaa...niskat tuli kipeäksi..

Pienkonebensaa en ole vielä kokeillut, muutenkin menee vähän tuurilla noi kakstahtibensat.. ja about ton verran öljyä... Öjly sentäs on ihan kakstahtikamaa, joskus muinoin tuli käytettyä vanhat auton moottoriöljyt sekoitukseen ja teräketjuun...
 
Ainevahvuus määritellään kaavalla tonni ja milli.

Täällä ruuhkasuomen kulmilla on oraat varsin tasaiset ja hyvän väriset, kaipa tuo lämpö on sitten riittänyt vaikka kasvukausi on lämpösumman perusteella viikon myöhässä. Sateita on tullut varsin sopivasti muutaman päivän välein, joten yöpakkasista huolimatta on aurinkoiset iltapäivät saaneet siemenet itämään ja taimettumaan mukavasti.

Ohra kylvetään kun koivusta ei näe läpi, sanoo vanha kansa eikä tiedä mistä puhuu. Se oli suunnilleen tuossa viikko sitten, kituliaasti on nekin saaneet lehtiä aikaiseksi.
Samaa mieltä, ohrakin kylvetään heti, kun pelto on kylvökunnossa.
IMG_20200522_185246.jpg
+500 l kahdessa päivässä löpön polttamista, eikä toinen traktori ole liikkunut tehokkaasti eikä pitkää päivää työvoimapoliittisista syistä.:)

Huomenna ensimmäiset ohrat peltoon, eikä meilläkään ole lehti puussa.
 
+500 l kahdessa päivässä löpön polttamista, eikä toinen traktori ole liikkunut tehokkaasti eikä pitkää päivää työvoimapoliittisista syistä.:)
No perhana, mähän jossakin kohdassa mietin että pitäisikö tulla muutamaksi päiväksi ihan oikeisiin töihin :rolleyes:

Sattuneesta syystä työn kuvaan kuuluu nyt kohtuuttoman paljon tietokoneella istumista, ei ole ihmistä varten se :mad: Onneksi on yksi henkireikä että pääsee välillä ulos ainakin mukatöihin, kun meinaa mennä pata jumiin o_O
 
No perhana, mähän jossakin kohdassa mietin että pitäisikö tulla muutamaksi päiväksi ihan oikeisiin töihin :rolleyes:

Sattuneesta syystä työn kuvaan kuuluu nyt kohtuuttoman paljon tietokoneella istumista, ei ole ihmistä varten se :mad: Onneksi on yksi henkireikä että pääsee välillä ulos ainakin mukatöihin, kun meinaa mennä pata jumiin o_O
Jos paha päivä tulee, niin olen lupautunut Ikarukselle puimurinajoon. Lähde sinä mukaan työvoimareserviin.
Luonnollisesti reserviä pitää kertausharjoituttaa ja olemme epäilemättä valmiit mitä ankarimpaan äksiisiin ylikersantin taholta :). Puimuri..lepo..puimuri...irroita ja kiinnitä!
Reservin Ylä-Savon 124:n maatalousyksikön jälkipeli sitten erikseen :cool:
 
Jos paha päivä tulee, niin olen lupautunut Ikarukselle puimurinajoon. Lähde sinä mukaan työvoimareserviin.
Luonnollisesti reserviä pitää kertausharjoituttaa ja olemme epäilemättä valmiit mitä ankarimpaan äksiisiin ylikersantin taholta :). Puimuri..lepo..puimuri...irroita ja kiinnitä!
Reservin Ylä-Savon 124:n maatalousyksikön jälkipeli sitten erikseen :cool:

mä tuun kans, en mä mitään osaa, mutta olen erityisen pätevä lapioon nojailija ja tosi hyvä neuvomaan asioissa mistä itse en tiedä mitään. Tästä on todisteena pitkä ja monia kahvikupillisia sisältänyt työura kunnalla. Täytyyhän ylä-savon maatalousyksikössä olla yksi komean tittelin omavaa turhakekin, mä voin olla ohjeistamispäällikkö. (Ja sitten kun kaikilla menee hermot ohjeistamispäällikköön ja se käsketään kotimatkalle, huomataan että kyseisen yksikön erityisen sievät kissanpennut on mystisesti kadonneet, joskin hämmentävästi samannäköisiä kissoja alkaa vilahtelemaan erään nimeltämainitsemattoman hämäläisen hipin somepäivityksissä)
 
Jos paha päivä tulee, niin olen lupautunut Ikarukselle puimurinajoon. Lähde sinä mukaan työvoimareserviin.
Luonnollisesti reserviä pitää kertausharjoituttaa ja olemme epäilemättä valmiit mitä ankarimpaan äksiisiin ylikersantin taholta :). Puimuri..lepo..puimuri...irroita ja kiinnitä!
Reservin Ylä-Savon 124:n maatalousyksikön jälkipeli sitten erikseen :cool:
Sinäkö maksoit ylennykseni:love:. Yksi väkänen ikävä kyllä liikaa.
 
Sinäkö maksoit ylennykseni:love:. Yksi väkänen ikävä kyllä liikaa.
Ei perhana muistin väärin! No kyllä sinussa korkeamman aliupseeriston ainesta on. Vähän aikaa kun 124. Ylä-Savon maatalousyksikkö on toiminut, niin suosittelen sinua sotilasmestariksi. Se tulee jo siitä, jos osaat opettaa minut puimurille :p
 
mä tuun kans, en mä mitään osaa, mutta olen erityisen pätevä lapioon nojailija ja tosi hyvä neuvomaan asioissa mistä itse en tiedä mitään. Tästä on todisteena pitkä ja monia kahvikupillisia sisältänyt työura kunnalla. Täytyyhän ylä-savon maatalousyksikössä olla yksi komean tittelin omavaa turhakekin, mä voin olla ohjeistamispäällikkö. (Ja sitten kun kaikilla menee hermot ohjeistamispäällikköön ja se käsketään kotimatkalle, huomataan että kyseisen yksikön erityisen sievät kissanpennut on mystisesti kadonneet, joskin hämmentävästi samannäköisiä kissoja alkaa vilahtelemaan erään nimeltämainitsemattoman hämäläisen hipin somepäivityksissä)
Luonnollisesti tässä yhteydessä tulee esiin termi: kanibikinit.
 
Luonnollisesti tässä yhteydessä tulee esiin termi: kanibikinit.

mietin kyllä että pitäiskö ottaa aikaa kauan kestää että virkapuvuksi ehdotetaan kanibiksuja:ROFLMAO: mahtaa siellä savossakin olla sen verran ötökkää, pistiäistä, polttiaista ja näverkutiaista että päivän kun on nojannu lapioon biksuissa, näyttää siltä että sairastaisi huomattavan ärhäkkää paiseruttoa
 
No perhana, mähän jossakin kohdassa mietin että pitäisikö tulla muutamaksi päiväksi ihan oikeisiin töihin :rolleyes:

Sattuneesta syystä työn kuvaan kuuluu nyt kohtuuttoman paljon tietokoneella istumista, ei ole ihmistä varten se :mad: Onneksi on yksi henkireikä että pääsee välillä ulos ainakin mukatöihin, kun meinaa mennä pata jumiin o_O

Täytätkö tukihakemuksia.. :D , joo, oli ihan pakko kun muistelen kuinka setä niitä täytteli.. Iso mappi työhuoneessa ja kiroili kuinka vanhoilla päivillään joutuu tällaista opettelemaan... :)
 
mietin kyllä että pitäiskö ottaa aikaa kauan kestää että virkapuvuksi ehdotetaan kanibiksuja:ROFLMAO: mahtaa siellä savossakin olla sen verran ötökkää, pistiäistä, polttiaista ja näverkutiaista että päivän kun on nojannu lapioon biksuissa, näyttää siltä että sairastaisi huomattavan ärhäkkää paiseruttoa
On niitä, viime vuonna kesäkuun alussa tuli mäkäräiset. (Tai mitä ne pirun pienet polttiaiset on?) Minä onneton raivaamaan. Seuraavana aamulla en meinannu tuntea itseäni peilistä. Piti ihan miettiä, lähtikö saunakaljan kittaaminen edellisenä iltana jollakin tapaa lapasesta.:LOL:

Toissakesä oli kaikkien aikojen paarmakesä. Tulivat aikaisin ja niitä oli paikoin aivan hillittömästi.
 
Täytätkö tukihakemuksia.. :D , joo, oli ihan pakko kun muistelen kuinka setä niitä täytteli.. Iso mappi työhuoneessa ja kiroili kuinka vanhoilla päivillään joutuu tällaista opettelemaan... :)

ai hitto muuten, tajusin just. Oonhan mäkin jossain hyvä, nimittäin noissa tukihakemuksissa. Mä pystyn kirjottamaan sivutolkulla kapulakielistä liibalaabaa ja esittelemään projekteja missä ei pyritä mihinkään, mitään tulosta ei ole tarkoituskaan saavuttaa eikä mitään suoritteita ole mahdollista mitata millään mittareilla (tätä voi tehostaa laatimalla niin päättömän itsearvionti kriteeristön ettei kukaan kehtaa edes kyseenalaistaa sitä koska ei kehtaa myöntää ettei ymmärtänyt alkuunkaan sisältöä), luonnollisestikin tätä mullistavaa projektia varten tarvitaan hitoksellinen kasa rahaa. Raportoinnissa käytetään politiikasta tuttuja vastuunväistely-termejä ja todetaan projektin menneen niin hyvin ja tulosten olevan niin loistavia että rustataan jatkohakemus seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Ja kyllä, uskokaa tai älkää, niillä mun kirjallisilla tuotoksilla on saatu sellasia määriä rahaa esim. Eu:lta että joskus hävetti itteänikin.

pitäisköhän kokeilla tehä maataloustukihakemuksia? Nythän oli jotain irtonaista rahaa jaossakin sopivasti
 
Back
Top