Suuri Suomalainen Liikeennekeskustelu

Monissa muissa maissa osataan pitää rajat kiinni työnhakijoilta, muista siirtolaisista puhumattakaan. Lisäksi rasistisesti edellytetään täkäläisen kielen osaamista. Sitten taas jos työssään osaa suomalaiset byrokratiaoutoudet, niin ulkomailla sillä ei ole enää mitään merkitystä, vaan täytyisi taas aloittaa uudestaan. Ei tule kovin halvaksi tipahtaa ok liksoilta työnhakijaksi / matalapalkkaduunariksi outoon maahan. Jää sama käteen ja saa samat hyödykkeet, mutta joutuu kärsimään taas enemmän, vain koska syntyi väärään maahan. Tarttis taas sen 10-20 vuotta kokemusta.
No, itsellä on vakaa eläketulo ja sen turvin voisi asua vaikka Virossa, kunhan sitten vain joutuu maksamaan valtio eron Suomeen.
 
Golf mk2 1.3 vm88 (jota ajoin joskus vuonna 2000) vastaava nykypäivän vastine olisi lienee VW Up 1.0. Polttoaineen kulutus on autoissa laskenut suunnilleen samaa tahtia kuin polttonesteen hinta on noussut.

Perheautoksi VW Up ei kelpaa, liian pieni. Suomalaisia kuitenkin kehotetaan lisääntymään ja olemaan perheitä.
Auton valinta on kansalaiselle ollut pakko jo vuosia tehdä pitkän ajan suunnitelmana. Se ei käy että ostatetaan 5-10 vuotta vanhoja autoja, jotka ympäristösyistä tulisi ajaa loppuun jottei uusia tarvitse tuottaa ja samanaikaisesti lisätään käytön kustannus tappiinsa. Tämä ei vaan ole oikein.

Polttoaineen hinta Suomessa tulee pitää alhaisena ja mahdollistaa kansalaisten edullinen liikkuminen niillä autoilla mitä kauppojen on sallittu työntää markkinoille kaikki nämä vuodet.
Kun kansalainen tekee sijoituksen autokalustoon, niin eikö muka valtiolla ole velvollisuutta tukea kansalaisen päätöksiä? Pitää huomata tässä että valtiohan on itse syypää siihen miksi kansalainen on jo maksanut massiivisen rahan siitä vanhastakin autoromustaan.

Jos nyt kerrottaisiin, että yli 20 vuotta vanhat autot on pakko romuttaa, niin se olisi reilumpaa ja kansalainen menettää vähemmän rahaa.
Vanhoille harraste-autoille jokin muu määräys. Kilpa-autoilun ja rallin polttomoottoreilla vois lopettaa kokonaan. Siirtyyhän formulatkin jo sähköautoihin. Molemmilla ei ole mitään hyötyä suomalaisen perheen liikennöintiin.

.
 
Perheautoksi VW Up ei kelpaa, liian pieni. Suomalaisia kuitenkin kehotetaan lisääntymään ja olemaan perheitä.
Auton valinta on kansalaiselle ollut pakko jo vuosia tehdä pitkän ajan suunnitelmana. Se ei käy että ostatetaan 5-10 vuotta vanhoja autoja, jotka ympäristösyistä tulisi ajaa loppuun jottei uusia tarvitse tuottaa ja samanaikaisesti lisätään käytön kustannus tappiinsa. Tämä ei vaan ole oikein.

Polttoaineen hinta Suomessa tulee pitää alhaisena ja mahdollistaa kansalaisten edullinen liikkuminen niillä autoilla mitä kauppojen on sallittu työntää markkinoille kaikki nämä vuodet.
Kun kansalainen tekee sijoituksen autokalustoon, niin eikö muka valtiolla ole velvollisuutta tukea kansalaisen päätöksiä? Pitää huomata tässä että valtiohan on itse syypää siihen miksi kansalainen on jo maksanut massiivisen rahan siitä vanhastakin autoromustaan.

Jos nyt kerrottaisiin, että yli 20 vuotta vanhat autot on pakko romuttaa, niin se olisi reilumpaa ja kansalainen menettää vähemmän rahaa.
Vanhoille harraste-autoille jokin muu määräys. Kilpa-autoilun ja rallin polttomoottoreilla vois lopettaa kokonaan. Siirtyyhän formulatkin jo sähköautoihin. Molemmilla ei ole mitään hyötyä suomalaisen perheen liikennöintiin.

.
Pointti taisi mennä ohi. Jos et ole autoa vaihtaessa uudempaan ottanut isompaa autoa niin polttoaineeseen menevä rahasumma on pienentynyt 2000-luvun aikana. Noin niinkuin keskimäärin.
Edit: ei koske dieseleitä.
 
Onnettomuustutkintalautakunta suositteli muun muassa keskikaiteita ohituskaistalle vuonna 2005 julkaisemassaan raportissa, jonka se teki Konginkankaalla vuonna 2004 tapahtuneen tuhoisan onnettomuuden jälkeen.

– Suunnittelu käynnistyi heti sen jälkeen, ja Konginkankaan osalta suunnittelu valmistui vuonna 2009, Lehtinen kertoo.

-kertoo ksml
 
Onnettomuustutkintalautakunta suositteli muun muassa keskikaiteita ohituskaistalle vuonna 2005 julkaisemassaan raportissa, jonka se teki Konginkankaalla vuonna 2004 tapahtuneen tuhoisan onnettomuuden jälkeen.

– Suunnittelu käynnistyi heti sen jälkeen, ja Konginkankaan osalta suunnittelu valmistui vuonna 2009, Lehtinen kertoo.

-kertoo ksml
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, vai miten se meni
 
Onnettomuustutkintalautakunta suositteli muun muassa keskikaiteita ohituskaistalle vuonna 2005 julkaisemassaan raportissa, jonka se teki Konginkankaalla vuonna 2004 tapahtuneen tuhoisan onnettomuuden jälkeen.

– Suunnittelu käynnistyi heti sen jälkeen, ja Konginkankaan osalta suunnittelu valmistui vuonna 2009, Lehtinen kertoo.

-kertoo ksml
Sanoisin, ettei alueella ole asunut yhtään ministeriä tuosta lähtien...
 
Pointti taisi mennä ohi. Jos et ole autoa vaihtaessa uudempaan ottanut isompaa autoa niin polttoaineeseen menevä rahasumma on pienentynyt 2000-luvun aikana. Noin niinkuin keskimäärin.
Edit: ei koske dieseleitä.

Kuinka?

Tammikuussa 2000 95-oktaaninen bensiini maksoi Suomessa keskimäärin 1,071 euroa eli 6,37 markkaa. 12 vuodessa 95-oktaanisen bensiinin hinta on siten noussut 53,5 senttiä eli 3,18 markkaa. Prosentuaalisesti korotus on huima: 49,9 prosenttia.


Samassa ajassa polttoainetaloudellisuus on parantunut paljon vähemmän.

1641850650900.png

 
Tulos lienee samansuuntainen, vaikka tarkastelu ulotettaisiin vuosituhannen vaihteesta vuoteen 2022. Polttoaineen hinta on sinä aikana noussut ~90 prosenttia. Jotta kustannus pysyisi samana, polttoaineenkulutuksen pitäisi liki puolittua. Onko polttoaineenkulutus puolittunut?

VW Passat vm. 2000 2.0 bensiini (115 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 8,4 l / 100 km (lähde)
VW Passat vm. 2000 2.3 bensiini (170 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 9,4 l / 100 km (lähde)
VW Passat vm. 2019- 2.0 bensiini (190 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 6,3 l / 100 km (lähde)

Riippuen tehdäänkö vertailu iskutilavuuden vaiko hevosvoimien perusteella, voidaan sanoa, että kulutus on pudonnut neljänneksellä-kolmanneksella. Se ei riitä kattamaan polttoaineen hinnannousua.
 
No en tiedä; yli 600 km josta suuri osa menee luokkaa alle 5000 autoa / vrk. Hyvähän se on jos rahaa löytyy, mutta ehkä kevyemmät ratkaisut - kuten keskikaiteellinen ohituskaistatie - olisi realistisempi suurella osalla matkaa. Toki tuolta löytyy vilkkaamminkin liikennöityjä osuuksia, ja niillä taitaakin sitä moottoritietä olla jo olemassakin.

Jos olisin Bill Gates tai Elon Musk, niin maksaisin itse Helsinki-Rovaniemi moottoritien. Miksi? Ihan vain vittuillakseni Vihreille.
 
Jos olisin Bill Gates tai Elon Musk, niin maksaisin itse Helsinki-Rovaniemi moottoritien. Miksi? Ihan vain vittuillakseni Vihreille.

Bill on mies, joka halaa luontoa, ihmisyyttä ja terveyttä. Et rakennuttaisi, vaan lahjoittaisit vihreisiin hankkeisiin. :cool:
 
Tulos lienee samansuuntainen, vaikka tarkastelu ulotettaisiin vuosituhannen vaihteesta vuoteen 2022. Polttoaineen hinta on sinä aikana noussut ~90 prosenttia. Jotta kustannus pysyisi samana, polttoaineenkulutuksen pitäisi liki puolittua. Onko polttoaineenkulutus puolittunut?

VW Passat vm. 2000 2.0 bensiini (115 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 8,4 l / 100 km (lähde)
VW Passat vm. 2000 2.3 bensiini (170 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 9,4 l / 100 km (lähde)
VW Passat vm. 2019- 2.0 bensiini (190 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 6,3 l / 100 km (lähde)

Riippuen tehdäänkö vertailu iskutilavuuden vaiko hevosvoimien perusteella, voidaan sanoa, että kulutus on pudonnut neljänneksellä-kolmanneksella. Se ei riitä kattamaan polttoaineen hinnannousua.
Meneekö oikeasti 2019 Passat bensakone 6,3 litralla satasella? Valmistajan ilmoituksiin ei voi luottaa yhtään, ne ei vastaa todellisuutta.

Itse käytän tätä sivustoa, jonne oikeat omistajat ovat ilmoittaneet oikeita kulutuslukemia. Sen mukaan keskikulutus 2019 Passatilla on jotain 7,5 l/100 km.

https://www.fuelly.com/car/volkswagen/passat/2019

Itsellä on eräs saksalainen pienehkö 2019 mallinen 2.0 litrainen bensakone ja keskikulutus pitkältä ajalta on 8,5 l/100 km.
 
Meneekö oikeasti 2019 Passat bensakone 6,3 litralla satasella? Valmistajan ilmoituksiin ei voi luottaa yhtään, ne ei vastaa todellisuutta.

Itse käytän tätä sivustoa, jonne oikeat omistajat ovat ilmoittaneet oikeita kulutuslukemia. Sen mukaan keskikulutus 2019 Passatilla on jotain 7,5 l/100 km.

https://www.fuelly.com/car/volkswagen/passat/2019

Itsellä on eräs saksalainen pienehkö 2019 mallinen 2.0 litrainen bensakone ja keskikulutus pitkältä ajalta on 8,5 l/100 km.

Tuskin menee - tosin ei mene nuo vanhatkaan mallit niille ilmoitetuilla, ellei valmistajien rehellisyys ole muuttunut ajanmittaan suuntaan taikka toiseen.
 
Nyt täytyy sanoa epäsuosittu mielipide. 2000-luvulla omistamani autot ovat olleet yleensä noin 13-15 vuotta vanhoja. Tässä 20 vuoden aikana polttoaineeseen kuluva €/km ei ole oikeastaan kasvanut. Kasvu johtuu oikeastaan pelkästään tehojen ja auton koon kasvusta.
Golf mk2 1.3 vm88 (jota ajoin joskus vuonna 2000) vastaava nykypäivän vastine olisi lienee VW Up 1.0. Polttoaineen kulutus on autoissa laskenut suunnilleen samaa tahtia kuin polttonesteen hinta on noussut.

(Pitihän sitä selailla ensin kirjoitettuaan keskustelua taaksekin päin.)

Tavallaan ymmärrän tuon näkemyksen, että autojen koko kasvaa ja entinen C-segmentti on nykyinen B-segmentti. Golf Mk2:n ja Mk8:n välillä hatchbackin akseliväli on kasvanut 2470 mm ---> 2636 mm ja pituus 3925 mm ---> 4284 mm. Up on tosin hieman pienempi peli.

Mutta toisaalta, niin ovat kasvaneet autojen käyttäjätkin. Keskipituus on kasvanut, samoin keskipaino, ja lapsilla pitäisi olla jotkin ihme turvaistuimet. Joku vanha Fiat 500 voisi olla aika ahdas ihan näin keskipituisena ja vain ylipainoisena...

Tehojen puolesta en kuitenkaan ole ihan samaa mieltä. Tehot ovat kasvaneet, mutta se on pieni pakko, koska autojen painokin kasvaa - todellisuudessa muutokset suorituskyvyssä eivät ole hirmu suuria. (Ihme suunnittelua, että autolla muka ajettaisiin jotain kolareita. Eihän Nato-jäsenyydessäkään ole mitään järkeä, koska Venäjän hyökkäys on niin epätodennäköinen.) VW Up 1.0 tarjoaa 59 hevosta (tehottomimmalla moottorilla) ja omamassa on 929 kg. Siis 63,5 hevosta per tonni. Golf Mk2 1.0 tarjoaa 44 hevosta (tehottomimmalla moottorilla) ja omamassa on nähtävästi 725 kg. Siis 60,7 hevosta per tonni. (Edelliset luvut Wikipediasta, Golf Mk2 ja Up, omamassaksi otin mallistolle ilmoitetun alhaisimman.)
 
Tulos lienee samansuuntainen, vaikka tarkastelu ulotettaisiin vuosituhannen vaihteesta vuoteen 2022. Polttoaineen hinta on sinä aikana noussut ~90 prosenttia. Jotta kustannus pysyisi samana, polttoaineenkulutuksen pitäisi liki puolittua. Onko polttoaineenkulutus puolittunut?

VW Passat vm. 2000 2.0 bensiini (115 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 8,4 l / 100 km (lähde)
VW Passat vm. 2000 2.3 bensiini (170 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 9,4 l / 100 km (lähde)
VW Passat vm. 2019- 2.0 bensiini (190 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 6,3 l / 100 km (lähde)

Riippuen tehdäänkö vertailu iskutilavuuden vaiko hevosvoimien perusteella, voidaan sanoa, että kulutus on pudonnut neljänneksellä-kolmanneksella. Se ei riitä kattamaan polttoaineen hinnannousua.
Tulos lienee samansuuntainen, vaikka tarkastelu ulotettaisiin vuosituhannen vaihteesta vuoteen 2022. Polttoaineen hinta on sinä aikana noussut ~90 prosenttia. Jotta kustannus pysyisi samana, polttoaineenkulutuksen pitäisi liki puolittua. Onko polttoaineenkulutus puolittunut?

VW Passat vm. 2000 2.0 bensiini (115 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 8,4 l / 100 km (lähde)
VW Passat vm. 2000 2.3 bensiini (170 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 9,4 l / 100 km (lähde)
VW Passat vm. 2019- 2.0 bensiini (190 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 6,3 l / 100 km (lähde)

Riippuen tehdäänkö vertailu iskutilavuuden vaiko hevosvoimien perusteella, voidaan sanoa, että kulutus on pudonnut neljänneksellä-kolmanneksella. Se ei riitä kattamaan polttoaineen hinnannousua.
Omat satunnaistettu otantani perustui siihen että suomalaiset ajaa keskimäärin yli kymmenen vuotta vanhoilla autoilla. Eli en ottanut 2010 uudempia vertailuun.

Tuosta Passatistakin löytyisi varmaan paremmin vertailuun osuvia noin 150hp 1.4-1.5tsi koneita jotka menee paperilla noin 5 litran keskikulutuksella. Painon suhteen Passatti ei vaikuta kasvaneen juuri lainkaan.

Tuo tilastosi autojen keskimääräisestä kulutuksesta on varmasti ihan paikkansapitävä mutta se kertoo vain sitä, että ihmiset ostaa tehokkaampia/isompia autoja kuin ennen.
 
Omat satunnaistettu otantani perustui siihen että suomalaiset ajaa keskimäärin yli kymmenen vuotta vanhoilla autoilla. Eli en ottanut 2010 uudempia vertailuun.

Tuosta Passatistakin löytyisi varmaan paremmin vertailuun osuvia noin 150hp 1.4-1.5tsi koneita jotka menee paperilla noin 5 litran keskikulutuksella. Painon suhteen Passatti ei vaikuta kasvaneen juuri lainkaan.

Tuo tilastosi autojen keskimääräisestä kulutuksesta on varmasti ihan paikkansapitävä mutta se kertoo vain sitä, että ihmiset ostaa tehokkaampia/isompia autoja kuin ennen.

Toisaalta suuremman auton ostamiseen löytyy myös niitä järkisyitä, kuten turvallisuus. VW Upin ostajalta voi vakavasti kysyä, paljonko hän arvostaa omaa/perheensä turvallisuutta.


Suomen tilanne toki poikkeaa Pohjois-Amerikasta, mutta sähköautojen myötä epätasa-arvoisuus lienee kasvussa täälläkin. Ihan perus sähköauto painaa helposti yli kaksi tonnia. Törmää siihen sitten sillä perus pikkuautolla...
 
Tulos lienee samansuuntainen, vaikka tarkastelu ulotettaisiin vuosituhannen vaihteesta vuoteen 2022. Polttoaineen hinta on sinä aikana noussut ~90 prosenttia. Jotta kustannus pysyisi samana, polttoaineenkulutuksen pitäisi liki puolittua. Onko polttoaineenkulutus puolittunut?

VW Passat vm. 2000 2.0 bensiini (115 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 8,4 l / 100 km (lähde)
VW Passat vm. 2000 2.3 bensiini (170 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 9,4 l / 100 km (lähde)
VW Passat vm. 2019- 2.0 bensiini (190 hp) etuveto manuaalilaatikolla: 6,3 l / 100 km (lähde)

Riippuen tehdäänkö vertailu iskutilavuuden vaiko hevosvoimien perusteella, voidaan sanoa, että kulutus on pudonnut neljänneksellä-kolmanneksella. Se ei riitä kattamaan polttoaineen hinnannousua.
En ole itse huomannut näin rajua pudotusta kulutuksessa sitten vuoden 1994 automallin. Kaikki bensa-autoni ovat kuluttaneet noin 6 ltr +-10% satasella 85 - 120 hp / 1 -2 L moottoreilla, suunnilleen samankaltaisella ajoprofiililla. Viimeisin oli vieläpä kevythybridi. Olin pitänyt kirjaa ajoista ja tankkauksista alusta alkaen. Bensa-autot ovat olleet vm 1994, 2006, 2017 (käytännössä 2016 malli) ja 2019.
 
Toisaalta suuremman auton ostamiseen löytyy myös niitä järkisyitä, kuten turvallisuus. VW Upin ostajalta voi vakavasti kysyä, paljonko hän arvostaa omaa/perheensä turvallisuutta.

Suomen tilanne toki poikkeaa Pohjois-Amerikasta, mutta sähköautojen myötä epätasa-arvoisuus lienee kasvussa täälläkin. Ihan perus sähköauto painaa helposti yli kaksi tonnia. Törmää siihen sitten sillä perus pikkuautolla...

Suurimmat syyt auton valintaan taitavat olla käyttö, raha ja käyttöraha. Jos ajaa vain taajamasta kaupunkiin muutaman kilometrin ja rahaa on keskituloisen verran, niin alkavat vaihtoehdot käydä vähiin. Ei se kolari normaalissa taajamanopeudessa 40-70km/h alueella nyt niin paha ole, jos et ihan millään mopoautolla kulje. Tietty jos kadulla tulee vastaan upouuden Teslan omistaja kahtasataa, niin... mutta siis normaalitilanteissa...
Jos taas autonkäyttö on päivittäistä moottori-/moottoriliikennetie ajoa, niin sitten varmaan kannattaa valita se vähän isompi. Ei sen pikkuauton polttoaineen kulutuskaan ihan ilmoitetun mukaista ole noilla nopeuksilla...

Kaverilla oli joku 2004 Fiat Punto (1.2) jolla ajeli Lahdesta Helsinkiin ja takaisin. Kertoi yleensä menevänsä vanhaa tietä 70-80km/h kuin motaria 100-120km/h ihan vain kulutuksen takia. Hän mielummin kulutti 20 minuuttia aikaansa kuin 20 euroa rahaansa. Ja kyllä siinäkin turvatyynyt oli...
 
Back
Top