Suuri Suomalainen Liikeennekeskustelu

Tämä tämänpäiväinen onnettomuus on ilmeisesti tapahtunut pohjoisen suuntaan menijälle, koska muistaakseni ohituskaista on siihen suuntaan.
Keli ei ollut normaalia talvikeliä kummoisempi.
Onko perin suomalainen tapa nostaa nopeutta ohituskaistoilla ollut mukana?
Eteläänpäin tullessa tuo tien kallistus on hölmömpi.

Tuolla alueella ollaan muutenkin vähän säästäväisiä tiesuolan kanssa. Se "Kongin" eteläisemmän risteyksen jälkeinen mäki (etelän suuntaan) oli ainakin ennen ihan v***n liukas, ja samaa jatkui joku 10km kunnes parani. Tuli joskus vähän "luisteltua" siellä ja ajettua suht'koht jännittyneenä koska lähdetään taas luistoon. Oli joku takavetoinen paku alla ja siinä löi pyörät tyhjää tasasella kasikympin vauhdissa jatkuvasti. Kuudellakympillä taas rekat aiheuttivat enemmän vaaraa ohittaessa, joten "pick your poison"..

Sitä luuli että sen bussiturman jälkeen asiaan olisi kiinnitetty enemmän huomiota, mutta ei siinä sitten vissiinkään kenenkään päättäjien lapsia kuollut...
 
Sitä luuli että sen bussiturman jälkeen asiaan olisi kiinnitetty enemmän huomiota, mutta ei siinä sitten vissiinkään kenenkään päättäjien lapsia kuollut...
Päättäjille riitti hetken hiljaisuus eduskunnassa.
Vakuutusyhtiöt ei uskoneet ennen vuosien tappelua oikeudessa että henkiinjääneille oli voinut tulla vammoja kun bussi täyttyi paperirullista.
Sorasta edelleen huutava pula. . .
 
Europalaisessa sivistysvaltiossa Helsingin ja Oulun välille olisi rakennettu moottoritie.
Mutta meillä ei, eikä varmaan rakenneta tulevina vuosinakaan, koska liikkuminen on pahasta.
 
No en tiedä; yli 600 km josta suuri osa menee luokkaa alle 5000 autoa / vrk. Hyvähän se on jos rahaa löytyy, mutta ehkä kevyemmät ratkaisut - kuten keskikaiteellinen ohituskaistatie - olisi realistisempi suurella osalla matkaa. Toki tuolta löytyy vilkkaamminkin liikennöityjä osuuksia, ja niillä taitaakin sitä moottoritietä olla jo olemassakin.

 
No en tiedä; yli 600 km josta suuri osa menee luokkaa alle 5000 autoa / vrk. Hyvähän se on jos rahaa löytyy, mutta ehkä kevyemmät ratkaisut - kuten keskikaiteellinen ohituskaistatie - olisi realistisempi suurella osalla matkaa. Toki tuolta löytyy vilkkaamminkin liikennöityjä osuuksia, ja niillä taitaakin sitä moottoritietä olla jo olemassakin.

Mikäs siinä jos rakennetaan järkevästi mutta muuten en noiden perinteisten lihamyllyjen tekemisestä juurikaan perusta...
 
Onko tällainen osa suomalaista liikennekeskustelua, että miten liikennöinti ylipäätään sujuu?

Ennusmerkit polttomoottorikäyttöisille autoille on sellaiset, että liikennöinti tulee kohtuuttoman kalliiksi sillä, että tavan kansalainen joutuu hakemaan polttoaineen kohta apteekista x Euron litrahinnalla ja lisäksi vielä pitää maksaa jotain saakelin ajoneuvoveroa.

Itse näen mainitut toimet pääasiassa Suomessa elämistä kangistavana ja maaseutua edelleen tyhjentävänä kehityksenä.
En näe mitään järkeä siinä, että suomalainen liikennöinti tehdään itse itselle kalliiksi, kun kyse on ensisijaisesti yhteiskunnan elämän langan ylläpidosta ja kansalaisille yhtä välttämättömästä asiasta kuin ruoka.

Suomessa pitää olla strateginen edullisuustavoite kolmelle asialle: ruoka, asunto, liikuminen
Nyt tuota liikenteen osuutta kehitetään ihan päin perssiistä.

.
 
Onko tällainen osa suomalaista liikennekeskustelua, että miten liikennöinti ylipäätään sujuu?

Ennusmerkit polttomoottorikäyttöisille autoille on sellaiset, että liikennöinti tulee kohtuuttoman kalliiksi sillä, että tavan kansalainen joutuu hakemaan polttoaineen kohta apteekista x Euron litrahinnalla ja lisäksi vielä pitää maksaa jotain saakelin ajoneuvoveroa.

Itse näen mainitut toimet pääasiassa Suomessa elämistä kangistavana ja maaseutua edelleen tyhjentävänä kehityksenä.
En näe mitään järkeä siinä, että suomalainen liikennöinti tehdään itse itselle kalliiksi, kun kyse on ensisijaisesti yhteiskunnan elämän langan ylläpidosta ja kansalaisille yhtä välttämättömästä asiasta kuin ruoka.

Suomessa pitää olla strateginen edullisuustavoite kolmelle asialle: ruoka, asunto, liikuminen
Nyt tuota liikenteen osuutta kehitetään ihan päin perssiistä.

.
No, melko usein tässä pohdin..miksi asua Suomessa missä kaikki on kallista? Nyt on oikeasti vapaus valita missä asuu..
 
No, melko usein tässä pohdin..miksi asua Suomessa missä kaikki on kallista? Nyt on oikeasti vapaus valita missä asuu..
Monissa muissa maissa osataan pitää rajat kiinni työnhakijoilta, muista siirtolaisista puhumattakaan. Lisäksi rasistisesti edellytetään täkäläisen kielen osaamista. Sitten taas jos työssään osaa suomalaiset byrokratiaoutoudet, niin ulkomailla sillä ei ole enää mitään merkitystä, vaan täytyisi taas aloittaa uudestaan. Ei tule kovin halvaksi tipahtaa ok liksoilta työnhakijaksi / matalapalkkaduunariksi outoon maahan. Jää sama käteen ja saa samat hyödykkeet, mutta joutuu kärsimään taas enemmän, vain koska syntyi väärään maahan. Tarttis taas sen 10-20 vuotta kokemusta.
 
No, melko usein tässä pohdin..miksi asua Suomessa missä kaikki on kallista?
No tänne nyt on sattunut syntymään ja vaikka osan elämästä asunutkin ulkomailla niin kotona paras.
Mä ymmärrän liikennekurjistamisen silloin jos autottomat ja/tai rikkaat sähköautoilijat ovat maan johdossa, mutta niinhän tilanne ei ole Suomessa.
Suomen kansa ajaa pääosin polttomoottoreilla ja logistiikka on täysin polttomoottorien varassa.

En voi hyväksyä sitä että polttomoottoriautoilla liikkuva äänestäjien enemmistö yhtäkkisesti muutamassa vuodessa pakotetaan nielemään polttonesteen hinnan korottaminen tähtiin.
Hyväksyttävä ja fair play hintataso on jossain 1,20-1,50 per litra välillä.

1,90 kohdalla KAPINA !
.
 
No, hän ei missään nimessä ole syyllinen..vaan hallitukset 2004 - nykypäivä ja käytännössä rahat kuluttanut väylävirasto.
Tutkimuslautakunnan suositushan oli tällainen:

"Tutkintalautakunta suosittaa, että liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyisi toimenpiteisiin keskikaiteella varustettujen tieosuuksien rakentamisen nopeuttamiseksi."

En tiedä onko noin tehty mutta uusilla/uusituilla pätkillä noita keskikaiteita on paljon.
 
Tutkimuslautakunnan suositushan oli tällainen:

"Tutkintalautakunta suosittaa, että liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyisi toimenpiteisiin keskikaiteella varustettujen tieosuuksien rakentamisen nopeuttamiseksi."

En tiedä onko noin tehty mutta uusilla/uusituilla pätkillä noita keskikaiteita on paljon.
Niinhän nuo menee että annetaan suosituksia ja julkilausumia että turvallisuus edellä mennään. Paitsi jos se jotain maksaa niin sitten mennään raha edellä.
Iso osa Suomen tiestöstä on edelleen 60-70-lukujen mallilla ja sen aikuisen liikenteen ja kaluston mukaan suunniteltu. Täällä on aika montaa liikenneväylien kehittämiseen liittyvää hommaa hoidettu pisaralla pisimmälle- kilpailun hengessä..
 
Viimeksi muokattu:
En voi hyväksyä sitä että polttomoottoriautoilla liikkuva äänestäjien enemmistö yhtäkkisesti muutamassa vuodessa pakotetaan nielemään polttonesteen hinnan korottaminen tähtiin.
Hyväksyttävä ja fair play hintataso on jossain 1,20-1,50 per litra välillä.

1,90 kohdalla KAPINA !
.
Nyt täytyy sanoa epäsuosittu mielipide. 2000-luvulla omistamani autot ovat olleet yleensä noin 13-15 vuotta vanhoja. Tässä 20 vuoden aikana polttoaineeseen kuluva €/km ei ole oikeastaan kasvanut. Kasvu johtuu oikeastaan pelkästään tehojen ja auton koon kasvusta.
Golf mk2 1.3 vm88 (jota ajoin joskus vuonna 2000) vastaava nykypäivän vastine olisi lienee VW Up 1.0. Polttoaineen kulutus on autoissa laskenut suunnilleen samaa tahtia kuin polttonesteen hinta on noussut.
 
Tutkimuslautakunnan suositushan oli tällainen:

"Tutkintalautakunta suosittaa, että liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyisi toimenpiteisiin keskikaiteella varustettujen tieosuuksien rakentamisen nopeuttamiseksi."

En tiedä onko noin tehty mutta uusilla/uusituilla pätkillä noita keskikaiteita on paljon.
Tuossa kohtaa ei ollut tehty mitään. Muutenkin olisi järkevää näiden pääteiden muuttaminen kolmikaistaisiksi missä n 3 km välein ohitus mahdollisuus muuttu puolelta toiselle. Olisi riittävä meikäläiselle eikä tarvitsisi ajaa ja kytätä sitä ohitus paikkaa.
 
Back
Top