Espoolainen nuori mies lähti salaa Syyrian sotaan
22-vuotias Muhammad lähti salaa Syyriaan, koska hän haluaa puolustaa uskonveljiään. Miksi urheileva nuori mies Leppävaarasta halusi sotimaan maahan, jota hän ei edes tunne?
9.6.2013 8:27 0
Tommi Nieminen
HELSINGIN SANOMAT
Muhammad on aika tavallinen kaveri Espoosta.
Hän on 22-vuotias ja kotoisin Leppävaarasta, ehta suomalainen.
Hänen perheensä muutti Suomeen Somaliasta vuonna 1993, kun Muhammad oli vain kaksivuotias.
Viime joulukuusta asti Muhammad on ollut – hissun kissun – Syyriassa. Siellä käydään kolmatta vuotta sekavaa ja äärimmäisen väkivaltaista sisällissotaa tai kansannousua, jossa on kuollut arvioijasta riippuen jo 70 000–120 000 ihmistä.
HS:n tietojen mukaan Muhammad on liittynyt Pohjois-Syyriassa ääriuskonnolliseen ryhmään, joka taistelee Syyrian presidentin Bashar al-Assadin hallintoa ja armeijaa vastaan. Hän on yksi arviolta noin 600 eurooppalaisesta, jotka ovat lähteneet kahden viime vuoden aikana rintamalle Syyriaan, kuka mistäkin syystä.
Yksi niistä on puolustaa uskonveljiä diktatorisena ja vääräuskoisena pidettyä presidenttiä ja tämän hallintoa vastaan.
Joulukuussa 2012 Muhammad jätti Suomen. Hän nousi lentokoneeseen Helsinki-Vantaalla ja päivitti Facebookiin englanniksi: Hyvästi Suomi!
Päivitykseen tuli 15 vastausta, joista osassa kysytään yllättyneenä, minne Muhammad on matkalla.
Seuraavana päivänä hän vastasi: Olen Turkissa.
Joulukuun 13. päivänä Muhammad latasi Facebook-sivuilleen kännykällä ottamansa valokuvan itsestään lentokoneessa. Finnairilla on suora lento Helsingistä Antalyaan Turkin etelärannikolle, johon Muhammad mahdollisesti lensi. Hän soitti internetpuhelun Turkista äidilleen, mutta ei äidin pyynnöstä huolimatta suostunut näyttäytymään webkamerassa.
Turkista Muhammad jatkoi muutaman päivän kuluttua junalla ja bussilla Syyriaan. Suurin osa ulkomaalaisista on mennyt sodan aikana Syyriaan ilmeisesti Bab al-Hawan raja-aseman kautta.
Se, mitä kaikkea Muhammad teki Syyriassa tammi–helmikuussa 2013, on osin hämärän peitossa.
Facebook-sivuaan Muhammad päivitti maaliskuun 1. päivänä. Se on ylipäätään hänen ensimmäinen päivityksensä suomeksi, ja siitä puuttuu aiempien viestien itsevarmuus.
Heii. Sendatkaa mahdollisimman nopeest tarviin.. - - - - tass.. tarviin mutsin nuero ... taa viesti menee – – – perheel, Muhammad kirjoittaa.
Sendatkaa on nuorisokieltä ja tarkoittaa "lähettäkää". Viestiin tulee nopeasti kahdeksan vastausta. Hän saa äitinsä ja monen muun perheenjäsenen numeron.
On selitys sille, ettei Muhammadilla ollut äitinsä numeroa. Muhammad soitti kotiin viimeksi 7. huhtikuuta ja kertoi siskolleen, että hänen passinsa ja kännykkänsä oli otettu pois. Todennäköisesti ne oli takavarikoinut jokin aseellinen islamistiryhmä, johon Muhammad oli liittynyt.
"Kyselimme, että mitä kuuluu", sisko kertoo. "Hän sanoi, ettei tule takaisin Suomeen, että häneltä on otettu passi ja kännykkä pois, varmuuden vuoksi, etteivät he lähtisi sieltä."
Etteivät he lähtisi? Onko siellä muitakin Suomesta?
Muhammad ei ole kertonut, missä tarkalleen hän on Syyriassa eikä sitä, keiden kanssa. Mutta joukossa on perheen mukaan muitakin Suomesta tulleita.
"Hän soitti jonkun toisen kännykästä nopeasti, puhui alle viisi minuuttia", sisko sanoo. "Hän sanoi olevansa siellä, koska haluaa auttaa muslimeja, joita tapetaan. Ensin hän on oppimassa uskontoa ja sitten lähtee sotimaan. Hän sanoi, ettei tule enää takaisin Suomeen. Minun mielestäni se kuulosti siltä, että häntä pakotetaan olemaan siellä, vaikka hän esitti puhelimessa kovaa."
Siskon mielestä Muhammad kuulosti puhelimessa "kuin aivopestyltä", kun hän puhui uskonnosta.
"Se puhui kuin asiantuntija", sisko sanoo. "Se on tosi kauheata, mutta mitä me voimme tehdä? Se sanoi, että voimme mennä sinne Syyriaan tapaamaan häntä."
Suomesta on lähtenyt sodan aikana Syyriaan "selvästi toistakymmentä" ihmistä ja "yli puolet heistä pyrkii osallistumaan jonkin radikaaliryhmän toimintaan", Supon eli suojelupoliisin terrorismiasiantuntija Tuomas Portaankorva kertoo.
Hyvin supomaisesta ilmaisusta voi päätellä, että Syyrian radikaaliryhmissä on Supon tietojen mukaan ollut 7–9 Suomesta lähtenyttä.
Mitä heistä tiedetään?
Portaankorva kertoi Twitterissä 5. maaliskuuta, että Syyriaan lähteneet ovat "pääosin nuorehkoja miehiä, muutama nainen, kansalaisuudet vaihtelevat".
Aiemmin Supo on kertonut, että pääosa Suomesta lähteneistä on ensin lentänyt Helsingistä Turkkiin ja jatkanut sieltä junalla ja busseilla rajan yli Pohjois-Syyriaan, ilmeisesti Aleppon alueelle. Paljon enempää Supo ei kerro. Portaankorva korosti Twitterissä, että Supon arkistot ovat salaisia 60 vuotta, mutta hän esitti toiveen, että siviilitutkijatkin penkoisivat asiaa.
Pengotaan sitten.
Olisi varmasti kaikkien etu, että Muhammad ja muut suomalaiset saataisiin pois Syyriasta. Kaikin tavoin ehjinä.
Brittiläisen King's Collegen raportissa huhtikuun alussa kerrottiin, että Suomesta olisi Syyriaan lähtenyt 13 taistelijaa. Raportin tehnyt tutkija Aaron Y. Zelin kuitenkin kertoo, että hänen tietonsa suomalaisista perustuvat yksinomaan suomalaismedian julkaisemiin tietoihin. Kuinka Zelin siis päätyi juuri 13:een?
Suomalaismedian uutiset, joissa kerrottiin Supon todenneen ainakin kymmenen lähteneen Suomesta Syyriaan, käännettiin englanniksi muotoon "tusina suomalaista". Siihen Zelin lisäsi vielä ruotsalaisen Kamal Badrin, jolla on suomalainen äiti.
Keitä Supo laskee niihin "noin kymmeneen" henkilöön, joista se on kertonut?
"Me olemme määrittäneet siten, että kyseessä on pysyvästi Suomessa asuva radikaali-islamisti, joka on osallistunut aseelliseen koulutukseen tai taisteluihin tai muuten ollut alueella kontaktissa aseellisiin joukkoihin", sanoo suojelupoliisin viestintäpäällikkö Liinu Lehto.
Portaankorva kuitenkin korostaa, että osa heistä saattaa olla puhtaasti humanitaarisissa hommissa. Lähteneissä on sekä maahanmuuttajataustaisia että kantasuomalaisia.
"Me tiedämme, että osa heistä on ehtinyt matkustaa jo edestakaisin Suomen ja Syyrian välillä. Jos kokemus on ollut heille positiivinen, he sitten pyrkivät rekrytoimaan uusia lähtijöitä", Portaankorva sanoo.
Syyriaan meno ei sinänsä ole vaikeaa. Helsingistä on suoria lentoja Turkkiin, josta pääsee rajan yli melko helposti. Rahaakaan nuori ei tarvitse kuin parituhatta euroa.
"On puhuttu sellaisesta, että otetaan pikavippi ja ollaan jo illalla siellä taisteluissa", Supon Liinu Lehto sanoo.
Kuvajournalisti Niklas Meltio on käynyt sodan aikana Syyriassa kuusi kertaa. Suomesta lähteneisiin taistelijoihin hän ei ole törmännyt, mutta eräs Aleppossa asuva syyrialainen jihadisti väitti Meltiolle, että hänellä on joukoissaan kaksi suomalaista.
"Hän sanoo opettavansa heille arabiaa ja Koraania, mutta en saanut koskaan varmistetuksi sitä", Meltio sanoo.
Muutama kantasuomalainen palkkasotilaaksi haluava on Meltiolle soitellut. "Tällaisia sotahulluja, mutta en ole kuullut, että heitä olisi sinne lähtenyt. Yksi heistä kyseli, mitä mieltä olen kapinallisista, mitä mieltä hallituksesta. Hän sanoi olevansa menossa sinne, muttei tiedä, kummalle puolelle", Meltio kertoo.
Myös Supon Portaankorva vahvistaa, että palkkasotilaista on kuultu: "Tiedetään, että se on yksi motivaatiotausta joillekin Suomesta lähteneistä. On ajatuksia ainakin, että pyrkivät sellaisiin tehtäviin."
AFP
Suurin osa Pohjoismaista Syyriaan lähteneistä islamistitaistelijoista on ilmeisesti päätynyt Aleppon kaupunkiin, jossa on käyty rajuja taisteluita Bashar al-Assadia tukevan armeijan ja eri kapinallisryhmien välillä. Aleppossa on mahdollisesti myös espoolainen Muhammad.
Muhammad teki päätöksen lähdöstä Syyriaan viimeistään marraskuussa 2012.
Silloin hänen Facebook-sivunsa sai täysin uusia sävyjä. Hän aktivoitui ensimmäistä kertaa elämässään sosiaalisessa mediassa ja alkoi vihjailla, mitä hän aikoi tehdä.
27. marraskuuta 2012 hän vaihtoi sivujensa profiilikuvaksi Anwar al-Awlakin kuvan. Yhdysvaltojen lennokki-iskussa syyskuussa 2011 kuollut al-Awlaki oli terroristijärjestö al-Qaidan radikaali saarnaaja, "internetin Osama bin Laden".
Anwar Al Awlaki. Päästäköön Allah sinut paratiisiin, Muhammad on kirjoittanut englanniksi.
Hän laittoi sivulleen myös linkin seitsenminuuttiseen propagandavideoon, jossa Syyrian sota nähdään puhtaasti uskonnollisena taisteluna.
Marraskuun 28. päivänä 2012 hän kirjoitti Facebookiin: Jos Jumala suo, niin pian. . .
Ja sitä seuraavana päivänä, 29. marraskuuta: Muslimi ei nöyrästi käännä toista poskeaan, kun häntä nöyryytetään! Silmä silmästä on oikein vääräoppisille.
Joulukuun 3. päivänä Muhammadille on kaiketi selvinnyt lähtöpäivä Syyriaan, sillä hän päivittää Facebook-sivulleen: 12.12.12 Inshallah kheyr (12.12.12 Jos Jumala suo).
Suomen itsenäisyyspäivänä, joulukuun 6:ntena 2012, hän päivittää Facebookia kahdesti: Jumala on suurin. Johtakoon Jumala kaikkia meitä islamin oikealle tielle. Ja antakoon anteeksi isot ja pienet syntimme.
Ja vielä toisen: Totisesti muslimien uskontunnustus ei ole tyhjä fraasi. Vaikka se on vain muutama lausuttu sana, se on täynnä vilpittömiä aikeita, päättäväisyyttä kamppailuun, ponnisteluun ja uhraukseen islamin viitoittamalla tiellä.
Se ei ollut vain tyhjä fraasi.
Kuusi päivää myöhemmin – 12.12.2012 – Muhammad lähti. Perhe ällistyi. Facebook-sivulleen hän oli päivittänyt kohtaan Poliittinen kanta: Sharian laki.
Miksi ihmeessä espoolainen somali on Syyriassa? Syyrialla, Suomella ja Somalialla on aika vähän tekemistä toistensa kanssa.
Motiiveja lähteä vieraaseen sotaan voi olla monia: yksi voi olla vahva uskonnollinen vakaumus, jonka takia "jihad-matkaillaan", lähdetään seikkailemaan pyhään sotaan "vääräuskoisia" vastaan. Muhammadin Facebook-päivitykset viittaavat siihen, että hän on Syyriassa etenkin uskonnollis-ideologisista syistä. Toinen motiivi on keskenkasvuinen seikkailunhalu ja mahdollinen maine, jonka sotaretki tuo kaveripiirissä.
Supon Portaankorva arvelee, että osa on ehkä aluksi lähtenyt Suomesta humanitaarisiin tehtäviin opposition puolelle, mutta päätynyt taistelemaan. Muhammadin Facebook-päivityksistä saa myös kuvan, että hän on jossain määrin samaistunut syyrialaisten uskonveljien ja -sisarien kärsimyksiin.
Se ei ole ihme. Internet on täynnä sydäntä riipaisevia propagandavideoita Syyriasta.
Niitä voi olla vaikea vastustaa.
Yhden sellaisen videon on Muhammadkin linkittänyt Facebook-sivulleen.
Syyria on nyt globaalin jihadin – muslimien pyhän uskonsodan – vetovoimaisin kohde. Se on suositumpi kuin Afganistan tai muut konfliktialueet, ja Syyriassakin pääosin taistelevat muslimit keskenään. Syyrian sota alkoi tammikuussa 2011 laajana demokratialiikkeen kansannousuna al-Assadin hallintoa vastaan. Sittemmin se on saanut uskonsodan sävyjä, ja al-Assadin vastainen oppositio on hajoamassa keskenään eri- ja vihamielisiin ryhmittymiin.
Presidentti al-Assadin edustama alaviitti-uskonlahko on yksi islamin shiialaisista haaroista. Useimmat sitä vastaan taistelevat uskonnolliset ryhmät ovat taas sunnilaisia. Ääri-islamistiset aseelliset ryhmät, kuten Jabhat al-Nusra, ovat saaneet vahvan aseman Syyrian hallintoa vastaan taistelevien hajanaisten liikkeiden joukossa.
Taistelijoita on lähtenyt kaikista Pohjoismaista paitsi Islannista. Ruotsin turvallisuuspoliisi Säpo kertoi huhtikuun puolivälissä, että sen tiedossa on noin 30 jihadistitaistelijaa, jotka ovat lähteneet Ruotsista Syyriaan 18 viime kuukauden aikana. Säpon mukaan todellinen luku on todennäköisesti suurempi.
Monella lähteneistä ei ole perhesiteitä Syyriaan, joten on oletettavissa, että heidän syynsä ovat ideologisia. Tiedossa olevat eurooppalaiset ovat liittyneet pääosin Syyrian hajanaisen opposition puolelle.
Syyriassa on saanut surmansa yksi nuori mies, jolla on siteitä Suomeen. Ruotsalainen Kamal Badri kuoli kranaatinsirpaleista taistellessaan Aleppon lähiössä tammikuussa 2013. Vain 22-vuotias Badri oli tullut Syyriaan Göteborgista. Hänen isänsä on sudanilainen, äiti suomalainen.
Badri taisteli Kataib Muhajireenin riveissä eli ulkomaalaisten jihadistien prikaatissa, jolla on yhteys Jabhat al-Nusra -prikaatiin. Se taas on julistautunut al-Qaidan liittolaiseksi. Samassa ulkomaalaistaistelijoiden ryhmässä oli myös tanskalainen käännynnäinen Kenneth Sörensen, joka käytti musliminimeä Abu Aisha al-Dinmarki. Hän kuoli taistelussa maaliskuun alussa.
Mahtaako samassa ryhmässä olla myös Leppävaaran Muhammad?
Vaihtoehtoja on muitakin.
Opposition puolella on maltillisempia islamistiryhmiä, kuten Suquor al-Sham, joka toimii Idlibin maakunnassa, sekä libyalaislähtöinen Umma-prikaati, jonka taistelijoista noin kymmenesosan arvioidaan olevan ulkomaalaisia. Niitä radikaalimpia ryhmiä ovat ainakin vanhoillinen Ahrar al-Sham, joka toimii pääosin Idlibissä, Hamassa ja Aleppossa. Sillä on yhteyksiä vahvaan Jabhat al-Nusraan.
Uskonnollisten oppositioryhmien päämajat ovat pääosin Aleppossa, Idlibissä ja Hamassa. On todennäköistä, että Muhammad on jossakin näistä kaupungeista.
Tosin emme me varmasti tiedä. Ei tiedä Muhammadin perhekään.
Yksi paradoksi jihad-matkailussa on se, ettei merkittävä osa Syyrian hallinnon vastaista oppositiota kerta kaikkiaan halua ulkomaalaisia sinne. Etenkään niitä, jotka saapuvat taistelemaan uskonnon nimissä.
Espoolainen Mania al-Khatib on Syyrian opposition Kansallisen neuvoston edustaja Suomessa. Hän pelkää, että islamistit pilaavat kansannousun.
"Sanomme nuorille, että pysykää täällä. Se ei palvele kansannousua, jos sinne mennään vääristä syistä", hän sanoo.
Al-Khatibin mielestä suurin syyllinen jihad-matkailuun on kansainvälinen yhteisö. Se kun on jättänyt syyrialaiset oman onnensa nojaan.
Suomen laki ei sinänsä kiellä matkustamasta vieraaseen maahan ja osallistumasta siellä sotaan. Tiedossa ei ole, että Muhammad olisi tehnyt mitään rikollista. Tulkinta voi tosin muuttua. EU:n terrorismintorjunnan johtaja Gilles de Kerchhove ehdotti tällä viikolla, että EU-maat kriminalisoisivat "jihadiin osallistumisen ulkomailla".
Supo on huolissaan Syyriaan lähteneiden nuorten psyykestä.
"Ihan varmasti se vaikuttaa ihmiseen, kun näkee ja kokee taistelun ja aseiden käytön siellä. Voimme vain kuvitella, miten se vaikuttaa", Supon Liinu Lehto sanoo.
Uhkana on myös se, että kun nuori palaa rintamalta, hänellä on korkeampi status radikaalien kotimaan islamistien verkostossa. Supolla on jo tietoa suomalaisista, jotka ovat Suomeen palattuaan ryhtyneet rekrytoimaan muita nuoria ja järjestäneet heille yhteyshenkilöitä.
Syyriassa he ovat todennäköisesti oppineet käsittelemään aseita ja räjähteitä, vaikka eivät olisi käyneet armeijaa Suomessa.
"Heidän mukanaan Suomesta menee tietoa siitä, mitkä ovat radikaali-islamistien verkostot Suomessa ja mikä on niiden toiminta", Lehto sanoo. "Tämä saattaa vaikuttaa konfliktialueella toimivan verkoston käsitykseen Suomesta."
Syyrialaiset ääriryhmät saavat siis tietoa vaikkapa siitä, kuinka Suomesta voi kerätä rahoitusta Syyrian islamisteille.
Saan Muhammadin perheeltä Syyriaan kännykkänumeron, jonka Muhammad on heille antanut. Se ei ole hänen numeronsa, vaan ilmeisesti jonkun paikallisen yhteyshenkilön. Soitan siihen.
"Olette Syyrian MTN-verkossa. Tavoittelemanne numero on joko kytketty pois käytöstä tai verkon ulkopuolella", sanoo automaatti ensin arabiaksi ja sitten englanniksi.
Välillä numero hälyttää, mutta kukaan ei vastaa. Tunnin kuluttua se on taas pois käytöstä. Lähetän numeroon epämääräisen tekstiviestin, että minulla on asiaa Suomesta tulleelle Muhammadille, mutta siihen ei vastata.
Huhtikuun 24. päivän illalla kello 21.05 Muhammad pääsee ainakin piipahtamaan internetissä, sillä hän hyväksyy minut Facebook-ystäväkseen. Lähetän hänelle haastattelupyynnön, mutta vastausta ei tule. Hän on todennäköisesti edelleen Syyriassa ja on päässyt käymään netissä.
Olisi hienoa, jos Muhammad vastaisi. Vain hän voi lopulta kertoa, miksi hän on Syyriassa. Ja sen, onko hän kunnossa. Mitä hän pohtii iltaisin mennessään nukkumaan?
Toukokuun 18. päivänä Muhammad päivittää taas Facebook-sivuaan, englanniksi taas. Hän lähettää ne mobiililaitteesta eli kaiketi kännykästä.
"Älä koskaan miellytä IHMISTÄ, miellytä AINOASTAAN ALLAHIA, silloinkin, kun se on SINULLE epäedullista."
"Ja aion tehdä juuri sen, kunnes jätän tämän arvottoman ELÄMÄN. JOS ALLAH SUO."
Sen lisäksi Muhammad on linkittänyt sivuilleen Facebook-sivun, jolla ajetaan maailmanlaajuista muslimien kalifaattia, "uskovaisten yhteisön kilpeä".
Muhammadin serkku, espoolainen Abdul epäilee, että Muhammad on katsonut liikaa propagandistisia Youtube-videoita Syyrian sodasta. Ei hän oikein muutakaan selitystä keksi. Hän ei usko, että Muhammadilla olisi ollut Suomessa mitään yhteyksiä äärijärjestöihin.
"Lähtö oli järkytys kaikille. Mistä hän oli saanut idean", Abdul pohtii. "Hänen äitinsä kävi ylikierroksilla, että kuka on aivopessyt pojan."
Muhammad on yksinhuoltajaperheestä. Hän kävi ammattikoulun peruskoulun jälkeen, ja sen jälkeen Tapiolassa aikuislukiota, joka on jäänyt kesken. Leppävaarassa hän kävi punttisalilla ja lenkillä, serkku kertoo. Oikeaoppisen muslimin tavoin hän ei polttanut eikä juonut.
Ehkä lähtöä osaltaan selittää se, että Muhammad on vasta 22-vuotias. Siinä iässä maailmankuvaa rakennetaan, vakaumukset ovat usein vahvoja, ja niille etsitään purkautumisteitä.
Abdulin mukaan Muhammad ei ollut Suomessa sen uskonnollisempi kuin hän itsekään. Molemmat rukoilivat viisi kertaa päivässä, noudattivat islamilaisia arvoja ja kävivät perjantaisin Leppävaarassa pienessä moskeijassa. Mutta ei hän ollut länsimaalainenkaan, Abdul sanoo.
Suomessakin puhutaan jo maahanmuuttajataustaisista musliminuorista, jotka ovat tehneet "U-käännöksen". He ovat syntyneet Euroopassa ja nuorempana omaksuneet varsin länsimaisen elämäntavan. Kun heitä on silti kohdeltu kuin ulkopuolisia, toisen luokan kansalaisina, moni heistä on kääntänyt kurssia 180 astetta ja lähtenyt etsimään identiteettiä ja elämäntapaa mahdollisimman "puhtaasta islamista". U-käännöksen tehneet nuoret alkavat usein etsiä esimerkiksi netin kautta jonkinlaista internetin maailmanlaajuista ummaa eli islaminuskovien yhteisöä.
Osalle se on tarkoittanut islamin erittäin vanhoillisen oppisuunnan, salafismin, omaksumista.
Näyttää siltä, ettei Muhammadkaan ole koskaan täysin juurtunut suomalaiseen yhteiskuntaan. Vaikka hän on asunut kaksivuotiaasta Espoossa, hänen 267:stä Facebook-ystävästään kantasuomalaisia oli vain kolme.
Voi olla, että meidän kantasuomalaisten kiinnostus Muhammadia kohtaan on rajoittunut pitkälti siihen, että Supo on viime kuukausina käynyt kahdesti Muhammadin perheen kotona kyselemässä pojasta.
Entä Muhammadin uskonnollisuus?
Abdulin mukaan Muhammad ei ollut opillisesti kovinkaan pitkällä, Koraanissakin vielä "ihan lapsen kengissä". Mutta Muhammadia kuvaillaan herkäksi pojaksi. Ei ihme, jos karmaisevat uutis- ja propagandavideot Syyriasta ovat alkaneet myllätä hänen mielessään.
Onko Muhammadilla tyttöystävä?
"En usko. Toki hänellä on saattanut olla joku henkilö, jonka kanssa ajattelee menevänsä joskus naimisiin. Mutta me emme hyväksy esiaviollista seksiä", Abdul sanoo.
Hän ei ole kuullut yhdestäkään ihmisestä, joka olisi tiennyt etukäteen Muhammadin lähtöaikeista.
"Kun hän lähti, Espoossa imaamit puhuivat moskeijassa, että katsokaa lastenne perään", Abdul kertoo.
"Katsokaa, ettei heitä aivopestä."
Viime sunnuntaina Muhammad päivitti taas Facebook-sivuaan. Sinne tuli kaksi ilmeisen tuoretta valokuvaa.
Eikä järin mukavia kuvia.
Muhammadilla on päässään musta turbaani ja jalassaan maastohousut. Hän myhäilee vienosti ja poseeraa, pitää pystyasennossa Kalašnikov-kivääriä. Taustalla on Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan jihadistiryhmistä tuttu musta-valko -lippu, jossa lukee muslimien uskontunnustus: On vain yksi Jumala (Allah), ja Muhammad on hänen profeettansa.
Tuota samaa lippua Syyriassa käyttää ainakin vahvin islamistien aseellinen ryhmä, radikaali Jabhat al-Nusra, joka on julistautunut al-Qaidan liittolaiseksi.
Muhammadin kuviin on tullut seitsemän kommenttia, joista viimeisessä Kairossa asuva muslimimies kysyy: Missä olet nyt, veliseni?
Siihen Muhammad ei ole vastannut.
Näyttää siltä, että Muhammadin uskonnollinen koulutus on päättynyt. Hän on kenties aloittanut aseellisen koulutuksen ja päässyt ensi kerran poseeraamaan Kalašnikovin kanssa.
Tai, kuka ties, hänet on jo siirretty rintamalle.
Muhammadin ja Abdulin nimet on muutettu perheen suojelemiseksi.