kimmo.j
Respected Leader
Minusta on varsin vastenmielinen piirre, että tällä foorumilla alkaa leimakirves heilua, jos ei ole
a) Venäjä-vastainen
b) NATO-myönteinen
Eräs foorumilainen veti vielä askeleen pitemmälle ja ehdotti, että tällaisten "suomalaisen maanpuolustushengen vastustajien" mielipiteitä peukuttaneetkin pitäisi bannata. Tämä kertoo foorumilla vallitsevasta asenneilmapiiristä (tai pikemminkin -piireistä, ei voi niputtaa), joka poikkeaa reippaasti muusta suomalaisesta yhteiskunnasta. Ilmeisesti tietyt suuren ja mahtavan NATO:n (USA:n) ihailijat kokevat olevansa niin voimakkaasti Voiman Oikealla Puolella, että alkavat käyttäytymään samalla tavalla kuin voimainsa tunnossa olevat idän ystävät pahimman suomettumisen aikana. Itse ilmiö on yhtä viehättävä tänään kuin 70-luvullakin.
Mutta keskustelijoita ja asenteita on moniaita. Järkevä ja asiallinen keskustelu on saanut ainakin minussa ns. Soini-ilmiön aikaan, eli näkökulma on loiventunut absoluuttisen ehdottomasta NATO-vastaisuudesta pari piirua keskemmälle. Täytyy koettaa sietää leimakirveen kanssa heilujia, vai onko sittenkin niin, että he "kunnioittavat vain voimaa" eli saman tason kirpeästi kirjoitettua vastinetta? Mutta voimakkaasti ja vähemmänkin hienovaraisesti eri mieltä olevien aseveljien näkemyksistä voi ammentaa uutta. Esimerkiksi itse en ole elänyt suomettumisen aikaa aikuisena läpi enkä asunut itärajan tuolla puolen, joten voipi olla ymmärrettävää että tällaisilla taustoilla varustetut hlöt tietää jotain mitä esim. itse en.
Muista Myrskyhiiri, että tällä foorumilla on laajasti todettu erilaisten näkemysten olevan keskustelun suola ja pidetty erilaisia mielipiteitä tärkeinä.
Toki keskustelu käy joskus kuumana ja modet joutuvat ojentamaan meitä, mutta keskimääräisesti pidän keskustelun tasoa kohtuullisen hyvänä(siis nettikeskusteluna).