Taistelu Helsingin varakentästä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Oikeassa olet:salut:

"Kaupunki on ilmoittanut luovuttavansa mahdolliset rakennusmaat rakennusvalmiina yhtiöille. Paalutus- ja stabilointikustannukset maksaa siis kaupunki. "
HEH. Palataanpas sittenkin vielä asiaan.

En löytänyt tuolle asialle muuta lähdettä kuin tuo Malmin lentokentän sivut??? Ja sitten muutamassa keskustelu palstalla saman tyylinen väite.
"Kaupunki on ilmoittanut luovuttavansa mahdolliset rakennusmaat rakennusvalmiina yhtiöille"

Jossain tuota väitettiin hopö höpö jutuksi.

Selvää vastausta en löytänyt mutta mitä tuo tarkalleen ottaen tarkoittaa "rakennusvalmis"
Pilaantuneiden maiden poisto?

Nämä viittaisi siihen että pohjat maksaisi rakennuttaja.


Malmin lentokentän painuva savipohja ei rakentamisen suunnittelijoita hetkauta –”Paaluttaminen ei ole erityisen kallista”
Teräsbetonipaalutus lisää viisikerroksisessa kerrostaloissa kerrosneliön hintaa noin 40 eurolla verrattuna siihen, ettei paalutusta tarvita. Kaksikerroksiseen taloon paalutus voi tuoda vaikkapa 90 euron lisän kerrosneliötä kohti.

https://www.hs.paskamedia.fi/kaupunki/art-2000002925092.html



Malmin kentän kaavasuunnittelu alkaa – käykö kuten Fallkullassa?
Teknistaloudellisessa toimistossa tehdään esirakentamisen ja geotekniikan yleissuunnitelmia. Lopullisesta rakennussuunnittelusta ja toteutuksesta vastaa rakennuttaja.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/308977-malmin-kentan-kaavasuunnittelu-alkaa-kayko-kuten-fallkullassa

Pieni epäilys jää ittelle että Malmin ystävät levittää höpöä.

edit: muutenkin ihmetyttää koko juttu kun paalutus tehdään kiinteistökohtaisesti. Millä kaupunki voisi tietää millainen kiinteistö mihinkäki tuloo?
 
Viimeksi muokattu:
Kun ajattelee, että jopa kaava-alueilla on melkein samankokoisia plänttejä, joissa on muutama peltihalli ja joitakin hassuja pientaloja, ja koko kaupungissa 7000 ha rakentamatonta, se itsepäisyys, mitä on osoitettu nimenomaan tätä kenttää kohtaan ja se silkka kiusanteko, mitä Anni Sinnemäki ja Risto Rautavatässä joutovaiheessa ilmailulle tekevät, tuottaa varmuuden sitä, että jo kauan sitten on joku raha siirtynyt ja vastapalvelukset ovat antamatta.

Muuten tätä ei voi selittää.
 
Tuo oli ensimmäinen hitti googlella asiasta. Jos tuo on suorastaan itse keksittyä valehtelya, löydät varmaan helposti kumoavan linkin tänne. Eiköhän tuo olisi vuosien mittaan (tuo näytti olleen muutaman vuoden vanha sivu) selkeästi näytetty valheeksi.

Esittämäsi argumentaatio on muuten yleinen kentän rakentajien tavassa "kumota" puolustajien väitteitä. Heitetään vain epäilys valheesta ilman todisteita. Ehkä kannattaa ottaa huomioon myös sellainen vaihtoehto, että kentän puolustajilla on moninkertainen vaade todistaa argumenttinsa oikeaksi, kuin "systeemillä", joka on ajanut rakentamista kuin käärmettä piippuun.

Tuolla alueella paalutusta ei tehdä kiinteistökohtaisesti, vaan koko alueelle. Myös kadut, viemärit, sanallasanoen kaikki pitää tukea paaluttamalla.
 
Alustava suunnitelma. "Yksittäinen kiinteistö" on vähän hassu ilmaisu, koska pitää laittaa 20 metriä betonia sen suon päälle. Kiinteistöä nimittäin piisaa. Joku sauu sitten "Kiitoradantiellä". Lähiö toki imaisee Molokin kitaansa Fallkullat ja Longinojan taimenpuron ym. myös.

1543678023362.png
 
Tästä on niin paljon höpinää liikkeellä, että ei enää jaksa. Lepään välillä. Jos ette usko, että nimenomaan kenttään liittyy joku aivan järjetön ja yksisilmäinen suhtautuminen (epäilen vahvaa vuosien takaista korruptiojuurta), ei tietenkään ole pakko. Mutta paine on ainakin kova. Suurin osa vastaan räpiköijistä on kääntänyt takkiaan heti, kun on päässyt virkamies piireihin.

Tämä on jo käsittelyvaiheessa ollut niin rumaa peliä, että siitä saisi jo elokuvan.
 
Sen vielä sanon, että Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan vpj. Risto Rautava ajaa ehkä innokkaimmin ja häikäilemättömimmin rakentamista tällä hetkellä.

Hänellä on tietenkin myös oma konsulttiyhtiö ja monenlaisia osakkuuksia. Toivottavasti niillä ei ole mitään tekemistä Malmin kanssa. Olisihan se ihan banaanitasavaltameinikiä sellainen. Tuskin nyt sentään.
 
a8248dee6d4447c583ef5c596613dd6e.jpg

Paaluttamiseen liittyen, niin tässä on kuva Malmin terminaalirakennuksesta. Heti aidan takana, tuon lipan alla oleva pieni parveke oli terminaalin valmistuessa maan tasalla. Koko kenttä on siis painunut noin metrin alaspäin 80 vuodessa, vaikka tuossa ei ole painona päällä kuin asfaltointi. Kenttä on kyllä paalutettu rakennusvaiheessa.
 
Eikös terminaali paalutettu ja kiitoteiden,rullausteiden ja asematason alla ole betonilaatta
 
Asiasta yhtään mitään tietämättä luulen, että rakennusvalmis alue tarkoittaa rakentamisen esteiden poistamista, kuten saastuneiden maa-ainesten tms. Paalutus on suunnitellaan aina rakennuskohtaisesti se ja riippuu täysin rakennuksesta. Tuntuisi varsin erikoiselta, että alueen myyjä antaisi avoimen valtakirjan rakennuttajalle tehdä paalutukset haluamallaan tavalla ja suostuisi maksumieheksi.

Lisäksi väitän, että tuota aluetta ei missään tapauksessa tulla kauttaaltaan paaluttamaan. Rakennusten ulkopuoliset alueet stabiloidaan pilaroimalla, massastabiloimalla, syvämassastabiloimalla tai muulla menetelmällä. Todennäköisesti näiden yhdistelmällä niin, että syvemmät kerrokset esimerkiksi syvästabiloidaan ja sen päälle tulee massastabilointi.

Sellaista vaihtoehtoa ei ole, että koko alue paalutettaisiin ja rakennettaisiin betonikansi siten, että sinne voisi rakentaa kuten haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin toki todennäköisin skenaario on, että valtuusto kieltäytyy järjestämästä kansanäänestystä kun riittävä äänimäärä on saavutettu, koska punavihreät todennäköisesti häviäisivät sen kansanäänestyksen. Itse äänestystulos on aina neuvoa antava kuntalain mukaan, ei sitova. Mutta häviö olisi perin noloa.

Mutta mutta, kun 4% yli 15-vuotiaista kuntalaisista kannattaa aloitetta, valtuuston pitää päättää viipymättä järjestetäänkö kansanäänestys.
 
Höpöhöpö, kentän kohtalo on jo naulattu vuosia sitten. Ellei poliittinen johto täysin vaihdu, niin kerrostaloa pukkaa.

Taistelu Malmin kentän puolesta alkaa vähitellen muuttua taisteluksi todellisuutta vastaan. Rikosilmoitusten tehtailu poliitikoista on selvä merkki, että todellisuudentaju on vähitellen pettämässä.

Oman asuinpaikan läheltä on hävinnyt kivoja ulkoilualueita urbanisaation molokin kitaan viime vuosina. Kartalta katsoen lähellä on ollut paljon rakentamatonta maata nolla käytöllä (Et miks ei sinne huutaa sisäinen nimby!), mutta tunnen ne rakentamattomat paikat ja sellaiselle suolle ja kivikkoon ei kukaan mökkiään rakenna - ei edes kaupunki.

Ei sen oman harrasteympäristön katoaminen ole mitenkään erikoinen ilmiö. Samaan kitaan on mennyt erilaisia venelaitureita, vesilentoasemia ja ampumaratoja. Urbaanin ympäristön muutos on tosiasia, josta ei hevillä pääse. Turha on kivikylässä persiiseen juuria kasvattaa.
 
Höpöhöpö, kentän kohtalo on jo naulattu vuosia sitten.

Olet aivan oikeassa.

Poliittinen johto on toki vain yksi toimija ja virkamiesjohto toinen. Se joka käskee, on raha ja omistus. Helsingin uudisrakentaminen, uudet kiinteistöt ja kallis rakentaminen ovat yleensä muutaman suvun käsissä. He myös päättävät vuokrat. Malmin kentän arpa lankesi 18 vuotta sitten, kun joku iski siihen silmänsä. Lupaukset annettiin aikapäiviä sitten ja jossain määrin rahakin on vaihtanut omistajaa mutta vastapalvelukset ovat olleet antamatta. Muistan, miten HS:n pääkirjoituksetkin koskettelivat usein sitä, miten sieltä on tonttimaata saatavissa ja kenttä pitää saada valtiolta pois.

Jan Vapaavuori on reilusti todennut, että kentän alasajo alkoi viimeistään vuodesta 2000. Silloin maan hallitus sitoutui luopumaan kentästä nopeutetusti, ennen vuonna 2035 päättyvää maanvuokrasopimusta. Valtio, joka on maassa ainoa ilmailuviranomainen, katsoi että kasvavan pk-seudun asuntotuotantointressi on valtion ilmailuintressiä suurempi. Jos valtiovalta olisi nähnyt asian toisin, kaupunki olisi hyvin todennäköisesti sen hyväksynyt, vaikka olisi saattanut eri mieltä ollakin.

Finavia lopetti kentän kehittämisen silloin samantien.

Vasemmistoliiton Merja Kyllönen sitten hoiti asian valtion puolesta finaaliin 2014 ja tehtiin poliittinen päätös antaa kenttä Helsingin kaupungille jo ennen vuokra-ajan loppua. Viimeinen valvottu lento oli 2016.

Vaikka 7000 hehtaaria Helsingistä on täysin rakentamatta, tuo suoja-alueineen parinsadan hehtaarin alue on ollut suorastaan järkyttävän fanaattisesti tähtäimessä eikä sattuneesta syystä Sanoma Oy (Helsingin Sanomat) ole koskaan antanut ilmailuväen äänen tulla kuuluviin. Omistajien ääni kuuluu vahvasti.

Tavallinen ihminen ei ymmärrä tuosta pelistä liikoja, mutta tavoite ei ole asumisen kalliin hinnan alentaminen. Tavoitteena ei ole myöskään vuokrien ja asuntojen hintojen nousun torjuminen. Rakentaminen on keskittynyt muutamille suurille rakennusliikkeille. Ne jotka päättävät likimain kaiken, mitä tehdään ja missä rakennetaan ja kuka, ovat muutamat suvut. Mutta poliittisen selkänojan ne saavat, sillä asuntotuotanto kuuluu kaupungin perustehtäviin, ilmailutoiminta ei. Lisäksi Vapaavuoren ajama Sipoon liitos, joka ensin laskikin kiinnostusta Malmiin, jämähti Natura-haasteisiin ja Malmin kenttä tuli taas tapetille.

Ilmailutoiminta on Suomessa kuulunut valtion tehtäviin.

Kentän hävittäminen on tietenkin tyhmää. Liikenteellisestä näkökulmasta Malmin lentoasema on ainoa vapaalla aikataululla palveleva kevyemmän liikenteen kansainvälinen lentokenttä 150 km säteellä pääkaupungista. On mielenkiintoista nähdä, miten suurkaupunki aikoo pärjätä ilman, kun katsoo tulevaisuuden ilmailun kehitystä. Juuri kaupunkikenttiä pitää tehdä ja muualla niitä säilytetään tästä syystä. Vain Bulgarian, Slovenian ja pian Helsingin pääkaupungit ovat ilman.

Mutta se vaatisi viranomaistoimijan. Kenttää pitäisi kehittää.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top