Höpöhöpö, kentän kohtalo on jo naulattu vuosia sitten.
Olet aivan oikeassa.
Poliittinen johto on toki vain yksi toimija ja virkamiesjohto toinen. Se joka käskee, on raha ja omistus. Helsingin uudisrakentaminen, uudet kiinteistöt ja kallis rakentaminen ovat yleensä muutaman suvun käsissä. He myös päättävät vuokrat. Malmin kentän arpa lankesi 18 vuotta sitten, kun joku iski siihen silmänsä. Lupaukset annettiin aikapäiviä sitten ja jossain määrin rahakin on vaihtanut omistajaa mutta vastapalvelukset ovat olleet antamatta. Muistan, miten HS:n pääkirjoituksetkin koskettelivat usein sitä, miten sieltä on tonttimaata saatavissa ja kenttä pitää saada valtiolta pois.
Jan Vapaavuori on reilusti todennut, että kentän alasajo alkoi viimeistään vuodesta 2000. Silloin maan hallitus sitoutui luopumaan kentästä nopeutetusti, ennen vuonna 2035 päättyvää maanvuokrasopimusta. Valtio, joka on maassa ainoa ilmailuviranomainen, katsoi että kasvavan pk-seudun asuntotuotantointressi on valtion ilmailuintressiä suurempi. Jos valtiovalta olisi nähnyt asian toisin, kaupunki olisi hyvin todennäköisesti sen hyväksynyt, vaikka olisi saattanut eri mieltä ollakin.
Finavia lopetti kentän kehittämisen silloin samantien.
Vasemmistoliiton Merja Kyllönen sitten hoiti asian valtion puolesta finaaliin 2014 ja tehtiin poliittinen päätös antaa kenttä Helsingin kaupungille jo ennen vuokra-ajan loppua. Viimeinen valvottu lento oli 2016.
Vaikka 7000 hehtaaria Helsingistä on täysin rakentamatta, tuo suoja-alueineen parinsadan hehtaarin alue on ollut suorastaan järkyttävän fanaattisesti tähtäimessä eikä sattuneesta syystä Sanoma Oy (Helsingin Sanomat) ole koskaan antanut ilmailuväen äänen tulla kuuluviin. Omistajien ääni kuuluu vahvasti.
Tavallinen ihminen ei ymmärrä tuosta pelistä liikoja, mutta tavoite ei ole asumisen kalliin hinnan alentaminen. Tavoitteena ei ole myöskään vuokrien ja asuntojen hintojen nousun torjuminen. Rakentaminen on keskittynyt muutamille suurille rakennusliikkeille. Ne jotka päättävät likimain kaiken, mitä tehdään ja missä rakennetaan ja kuka, ovat muutamat suvut. Mutta poliittisen selkänojan ne saavat, sillä asuntotuotanto kuuluu kaupungin perustehtäviin, ilmailutoiminta ei. Lisäksi Vapaavuoren ajama Sipoon liitos, joka ensin laskikin kiinnostusta Malmiin, jämähti Natura-haasteisiin ja Malmin kenttä tuli taas tapetille.
Ilmailutoiminta on Suomessa kuulunut valtion tehtäviin.
Kentän hävittäminen on tietenkin tyhmää. Liikenteellisestä näkökulmasta Malmin lentoasema on ainoa vapaalla aikataululla palveleva kevyemmän liikenteen kansainvälinen lentokenttä 150 km säteellä pääkaupungista. On mielenkiintoista nähdä, miten suurkaupunki aikoo pärjätä ilman, kun katsoo tulevaisuuden ilmailun kehitystä. Juuri kaupunkikenttiä pitää tehdä ja muualla niitä säilytetään tästä syystä. Vain Bulgarian, Slovenian ja pian Helsingin pääkaupungit ovat ilman.
Mutta se vaatisi viranomaistoimijan. Kenttää pitäisi kehittää.