Taistelu Helsingin varakentästä

Old Boy

Kenraali
Malmin ympäristöstä läheltä ja kaukaa on ollut ilmakuvia nähtävillä ja niiden perusteella helponpaa rakentamiseen soveltuvaa maata löytyy runsaasti.
Itse tosin olen todennut sen omilla käynneillä lentäen Malmilla, mutta päättäjät eivät tietenkään noteeraa noita metsäalueita, Sipoo mukaan lukien.
Maahan kaatuneen maidon perään itkemistä! Kentän kohtalo oli sinetöity kun valtio päätti luopua Malmin kentän käytöstä ennenaikaisesti. Päätös sopi silloisen Kainuusta tuleen liikenneministeri Kyllösen arvomaailmaan. Kentän puolustajat olivat siis aikanaan oikeassa mutta nyt on kaikkien osapuolten ajantuhlausta enää yrittää vaikuttaa muuten kuin tehtailemalla perinteiset viivytysvalitukset.

Viime aikojen hölmöt argumentit ei ainakaan asiaa auta. Maakunnan miesten (ja naisten) kannattaakin käydä esin Hesan Itäkeskuksessa, kun seuraavan kerran poikkeatte pääkaupungissa. Rakennettu samanlaiselle pehmeikölle kun Malmi.
 
Viimeksi muokattu:

Passi

Kenraali
Malmin ympäristöstä läheltä ja kaukaa on ollut ilmakuvia nähtävillä ja niiden perusteella helponpaa rakentamiseen soveltuvaa maata löytyy runsaasti.
Itse tosin olen todennut sen omilla käynneillä lentäen Malmilla, mutta päättäjät eivät tietenkään noteeraa noita metsäalueita, Sipoo mukaan lukien.
Oliko niin että Malmin kentän maa-alue oli jo valmiiksi kaupungin omistuksessa. 138 hehtaarin alueelle on helppo lähteä suunnittelemaan.

Kukas ne ympäröivät metsä alueet omistaa?
Oletan että kymmenet ellei sadat riitaisat perikunnat:p

Näitä on sitte kiva lähteä kommunisti tyyliin pakkolunastamaan.
 

Ingsoc

Ylipäällikkö
Viime aikojen hölmöt argumentit ei ainakaan asiaa auta. Maakunnan miesten (ja naisten) kannattaakin käydä esin Hesan Itäkeskuksessa, kun seuraavan kerran poikkeatte pääkaupungissa. Rakennettu samanlaiselle pehmeikölle kun Malmi.
Huomattava osa Turustakin taitaa olla paalutusten varassa savipatjalla. Paalutusten varassa on helsingissäkin useita paikkoja mm. Rautatieasema.

Eikä sitä uutta lentoaseman asuinaluetta olla rakentamassa yhdessä yössä vaan suunnitelmien mukaan alueen rakentaminen jatkuu jonnekkin 2040 luvun alkuun. Ei Helsingissä ole mitään valtaisia rakentamattomien tonttimaiden reservejä. Toki voidaan tietenkin rakentaa esimerkiksi virkityskäytössä oleville puisto ja metsä alueille, mutta nekin ovat yleensä huonohkoa rakennusmaata. Jos äänestäjiltä kysytään, niin valinta esimerkiksi keskuspuiston ja museokentän välillä on aika helppo. Lisäksi ympäri pääkaupunkiseutua kaupunkirakennetta tiivistetään jatkuvasti. Siinä missä ennen oli metsikkö polkuineen ja pururatoineen on nyt kerrostalo tai kokonainen uusi asuinalue. Rivitalot pannaan maan tasalle ja tilalle nousee kerrostaloja.

Sipoon liitosalueiden rakentaminen on pantu jäihin ja se tuskin etenee ennen kuin metrolinjaa on jatkettu alueelle. Toisaalta Vuosaaren linjaa on jatkettu kaikessa hiljaisuudessa ja kiskot ulottuvat jo sataman alueelle vaikka sinne ei liikennöidä.

Malmin alueen rakentamista puoltaa myös se, että Malmi on jo nykyisin liikenteen solmukohta josta on hyvät kulkuyhteydet ja riittävät palvelut uudelle asuinalueelle.
 

kamrat

Korpraali
Huomattava osa Turustakin taitaa olla paalutusten varassa savipatjalla. Paalutusten varassa on helsingissäkin useita paikkoja mm. Rautatieasema.
Tämä väite esitetään usein muodossa, että Malmin lentokenttä on ihan tavallista helsinkiläistä rakennusmaata. Katsotaanpa tarkemmin: https://www.hel.fi/helsinki/fi/asuminen-ja-ymparisto/tontit/maa-ja-kalliopera/maapera

Helsingin maaperästä 30 % on savikkoa, kuten lentokenttä. Loput erinomaista rakennusmaata.

Ei Helsingissä ole mitään valtaisia rakentamattomien tonttimaiden reservejä.
Tämähän on vain kaavoituskysymys. Eihän Malmin lentoasemakaan ole ollut tonttimaata, vaan kaavassa liikennealue. Tämä ei kuitenkaan ole estänyt kaupungin hyökkäystä. Sama tarmo mihin tahansa muuhun alueeseen saa varmasti aikaan paljon uutta tonttimaata.

Toki voidaan tietenkin rakentaa esimerkiksi virkityskäytössä oleville puisto ja metsä alueille, mutta nekin ovat yleensä huonohkoa rakennusmaata. Jos äänestäjiltä kysytään, niin valinta esimerkiksi keskuspuiston ja museokentän välillä on aika helppo.
Tästä unohtui vielä maininta, että kyseessä on harrastuslentäjien kenttä. Se että Malmin historialliset arvot on tunnustettu kansainvälisesti, on kentän tuhoajien puheissa saatu käännettyä kenttää vastaan. Todellisuudessa kyseessä taitaa olla vielä tälläkin hetkellä Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä, sekä merkittävä uusien lentäjien koulutuskeskus. Tämä ei ole muuttunut mihinkään siitä huolimatta, että valtion omistama lentokoulu siirrettiin kentältä pois. Koko kenttä on myös RKY-alue. Tämäkään ei ole kaupunkia paljon haitannut.

Lentokenttä ja joku keskuspuisto eivät ole mikään joko-tai-kysymys. Itse asiassa niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Stadissa pitää olla molemmat.

Lisäksi ympäri pääkaupunkiseutua kaupunkirakennetta tiivistetään jatkuvasti.
Tämä onkin järkevää toimintaa, jota tulee tehdä kaupungissa, ei jossain kehän ulkopuolella.

Malmin alueen rakentamista puoltaa myös se, että Malmi on jo nykyisin liikenteen solmukohta josta on hyvät kulkuyhteydet ja riittävät palvelut uudelle asuinalueelle.
Malmin lentokenttä ei sijaitse Malmilla vaan Tattarisuolla. Eivät bussiyhteydet Malmilta kentälle ole mitenkään ihmeellisiä. Tosin tällä ei ole merkitystä kentän rakentamisen kannalta, koska jos kenttä rakennetaan, menee koko seutu uusiksi joukkoliikenneyhteyksineen.

Tämän päivän käänne kenttäasioissa on, että Helenin biolämpölaitosta ollaan nyt sijoittamassa kentälle: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005958569.html
Melko houkuttelevaa kentälle suunniteltujen 25000 hengen asuntojen ja laajojen viheralueiden kannalta.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tämän päivän käänne kenttäasioissa on, että Helenin biolämpölaitosta ollaan nyt sijoittamassa kentälle: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005958569.html
Melko houkuttelevaa kentälle suunniteltujen 25000 hengen asuntojen ja laajojen viheralueiden kannalta.
Nääntyneen hevosen naurua kolmannella. Taisi olla alkujaan koko homman kluu. No, näin niitä -asioita viedään eteenpäin- tarkoituksenmukaisimmalla tavalla.

Ja biolämpölaitoksen tonttitarve on? Kun lasketaan koko hoidon tarve, niin sijoittamatta jää 25 k ihmiselle asunnot tai sitten rakennetaan raskaasti ylöspäin. Tai alaspäin, mistä sitäkään tietää.:cool:
 

Ingsoc

Ylipäällikkö
Tämä väite esitetään usein muodossa, että Malmin lentokenttä on ihan tavallista helsinkiläistä rakennusmaata.
Minä en esitä, joten voit jättää olkiukkoilut väliin.

Tämähän on vain kaavoituskysymys. Eihän Malmin lentoasemakaan ole ollut tonttimaata, vaan kaavassa liikennealue.
Vai niin, että ihan Jumalan takaama ikuinen nautintaoikeus.

Tästä unohtui vielä maininta, että kyseessä on harrastuslentäjien kenttä.
Nyt se harvojen harrastus saa väistyä 25 000 asukkaan ja 2000 työpaikan tieltä.

Lentokenttä ja joku keskuspuisto eivät ole mikään joko-tai-kysymys. Itse asiassa niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Stadissa pitää olla molemmat.
No voit osoittaa sitten sen alueen mihin saadaan 25 000 asukasta yhtä lähelle keskustaa ja yhtä hyvillä liikenneyhteyksillä.

Tämä onkin järkevää toimintaa, jota tulee tehdä kaupungissa, ei jossain kehän ulkopuolella.
Sitä tapahtuu Kehä-III:n ulkopuolellakin.

Malmin lentokenttä ei sijaitse Malmilla vaan Tattarisuolla. Eivät bussiyhteydet Malmilta kentälle ole mitenkään ihmeellisiä. Tosin tällä ei ole merkitystä kentän rakentamisen kannalta, koska jos kenttä rakennetaan, menee koko seutu uusiksi joukkoliikenneyhteyksineen.
No miksi sellaiselle kentälle jossa ei matkustajaliikennettä pitäisi olla hyvät bussiyhteydet? Ai niin lentoharrastajien määrä on niin pieni ja kentällä on töissä jotain 80 henkeä joten ei sinne tarvitse syöttöliikennettä.

Muutenkin tuo kaupunginosasta viisastelu osoittaa hyvin minkälaista porukkaa nuo "Malmin puollustajat" on. Tapanilan asemalta on noin 500 metriä linnuntietä Malmin nykyisen lenttokentä-alueen pohjoispäähän ja Malmin asemalta on noin reilu kilometri kenttäalueen eteläiseen päätyyn.

Muutenkin uusi kaupunginosajako on suoritettu vuonna 2012.

Malmi 38. kaupunginosa

Malmi taas jakautuu seuraaviin osa-alueisiin.

Ylä-Malmi
Ala-Malmi
Pihlajamäki
Tattariharju
Malmin lentokenttä
Pihlajisto


Tämän päivän käänne kenttäasioissa on, että Helenin biolämpölaitosta ollaan nyt sijoittamassa kentälle: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005958569.html
Melko houkuttelevaa kentälle suunniteltujen 25000 hengen asuntojen ja laajojen viheralueiden kannalta.
No voi kyynel sentään. Varmaan johtavat ne savukaasut suoraan asuntoihin. Aika moni asuu pääkaupunkiseudulla voimalaitoksen läheisyydessä, se ei asumismukavuutta ja terveyttä vaaranna.
 
Viimeksi muokattu:

Hallinkorva

Kenraali
Tälle sivulle on koottu kaikki tärkeimmät kysymykset ja niihin vastaukset:

http://www.malmiairport.fi/ukk/
 

Hallinkorva

Kenraali
Hupaisia vastauksia. Toisaalla todetaan että 'kentän siirtäminen uuteen paikkaan aiheuttaisi uuden paikan asukkaille kohtuuttomia meluhaittoja', toisaalla taas että 'Malmin kentästä ei ole suuria meluhaittoja' :)
Väärin.

Ei siellä noin lue missään. Korvaavaa paikkaa haettaessa saatiin vastauksia, että lentotapahtumat olisivat täysin uudelle kunnalle elinympäristön muutos.

Kaupunkiympäristössä sitä ei edes huomaa, koska Lahdenväylän vieressä humajaa koko ajan. Tämä huomattiin aikanaan kaupungin omassa tutkimuksessa. Ainoa merkittävä melu tuli moottoritieltä.
 

Museo

Eversti
Tuon voisi avata, koska sanonnan synnyllä tosiaan on kytkentä otsikon maa-alueeseen.
Kaipa kyseisen sanonnan taustan useimmat tuntevat. En ole tällä vuosituhannella enää onneksi Helsingissä asunut joten en ole ehkä paras henkilö tätä avaamaan. Sanonnan ”jäljet johtavat sylttytehtaaseen” syntyhistoria liittyy kuitenkin ns. Tattarisuon tapaukseen. Taustalla on se että Malmin alue on aluemaantieteellisesti upottavaa ja soista maata jossa talot ovat vajonneet ilman kunnon paalutusta. Kulttuurimaantieteellisesti alueella taas on perinteisesti majaillut mustalaisia, epämääräistä pienteollisuutta ja spurguja majoissaan. Heidän kanssaan keskustan asukas ei yleensä ollut missään kovin rehellisissä yhteyksissä tekemisissä. No tuolta löytyi sitten ennen sotia Tattarisuolta ihmisten jäänteitä joiden ensin huhuttiin kulkeutuneen sinne epämääräisten syiden vuoksi Sörnäisten sylttytehtaalta. Kyseinen sanonta taas oli kait alun perin keltaisen lehdistön lööppi. Lopulta kuitenkin paljastui että taustalla oli okkultistinen mustaa magiaa harjoittanut ryhmä joka oli kaivanut ihmisten jäänteet palvontamenoihinsa läheiseltä Malmin hautausmaalta.
 

kamrat

Korpraali
Nimimerkin Ingsog vastaus yllä edustaa malliesimerkkiä kentän rakentamista kannattavien argumentoinnista. Loukkaantumisen aste on suuri, kun esitettyä vaihtoehtoista totuutta lähdetään tarkastelemaan kriittisesti. Kentän vastustajien argumentteja onkin usein vaikea perustella järkiperäisesti tai faktantarkistuksen kautta. Toki poliittinen päätös voidaan vain tehdä, kuten olemme nähneet, ideologisin perustein.

On ihan ok, että internetin nimimerkki toimii näin, mutta on ollut hätkähdyttävää huomata, että merkittävässä asemassa olevat poliitikot sortuvat tähän myös. Esimerkiksi Helsingin valtuuston virheiltä on tullut tätä paljon. Ja koko prosessihan käynnistettiin ministeri Kyllösen höpinöillä 80 harrastajasta.

Laittakaapa muuten tähän alle listaa eurooppalaisista pääkaupungeista, joihin ei pääse lentämään aikatauluttomalla lentoliikenteellä (olkoon tässä pääkaupunki vaikka 30 km säteellä kaupungin keskustasta).
 

proileri

Majuri
Väärin.

Ei siellä noin lue missään. Korvaavaa paikkaa haettaessa saatiin vastauksia, että lentotapahtumat olisivat täysin uudelle kunnalle elinympäristön muutos.

Kaupunkiympäristössä sitä ei edes huomaa, koska Lahdenväylän vieressä humajaa koko ajan. Tämä huomattiin aikanaan kaupungin omassa tutkimuksessa. Ainoa merkittävä melu tuli moottoritieltä.
No nimenomaan, olisihan tämä nyt varmaan suuri shokki kaikille ihmisille, varsinkin kun kenttä varmaan ilmaantuisi jonnekin hieman harvemmin asutulle nurkalle kyseistä pitäjää. Ja aivan varmasti sikäläisiä asukkaita ja kuntapäättäjiäkin harmittaisi kohtuullinen määrä veroeuroja ja duunimahdollisuuksia mitä suht vilkkaan siviilikentän rakentaminen, operointi ja käyttäjät toisivat :rolleyes:

Tässä on vähän samat argumentit kuin Helsingin golfkentissä. Eihän siitä mitään tulisi, jos palloakin pitäisi lähteä Talin kentän sijaan lätkimään Kehä I:n ulkopuolelle. Eihän se olisi enää saavutettava tai palvelisi kaikkia helsinkiläisiä! Ja missä muussa pääkaupungissa ei löydy golfkenttää 20 km säteellä? Rakennusmaankin laatu varmaan heikkoa.

Seuraavaksi päästään kolmanteen aiheeseen samassa teemassa, eli Kehä I:n sisäpuolen siirtolapuutarhoihin :)
 
Viimeksi muokattu:

Hallinkorva

Kenraali
Helsingin kaupunkiympäristö on varustettu broilerin aivoilla.

Jätkäsaaren liikennesumppu aiheuttaa juuri nyt melkoisia ongelmia. Niistä voi lukea tästä. Huvittavinta on lukea virkamiehen lausuntoa: kaupungilla ollaan oltu kummissaan Jätkäsaaren tilanteesta. Jopa tuli yllätyksenä! Muistan muissa ympyröissä saaneeni kaikenlaisia kananaivoisia vastauksia silloinkin, kun laskin, mitä ongelmia liikenteelle siellä tulee.

Nyt päätettiin Hämeentien sulkemisesta. Järjetön päätös, joka sumputtaa keskusta-aluetta entisestään.

Jo nyt ruuhkainen, lentokentän kannalta tärkeä Tuusulanväylä muutetaan kokoomaväylästä hidasliikenteiseksi kaduksi ainakin Kehä I:een asti.

Lauttasaaren sillasta otetaan yksi kaista polkupyöräilijöille, onkijoille ja kävelijöille.

Uskon kuitenkin, että kun väki ei oikein nauti kantakaupungissa käymisestä, he pärjäävät mainiosti ilman Helsinkiä. Seutula on Vantaalla, ja missä tahansa suomalaisessa kunnassa voi viettää lomansa ilman pelkkiä järjettömyyksiä.
 

proileri

Majuri
Helsingin kaupunkiympäristö on varustettu broilerin aivoilla.

Jätkäsaaren liikennesumppu aiheuttaa juuri nyt melkoisia ongelmia. Niistä voi lukea tästä. Huvittavinta on lukea virkamiehen lausuntoa: kaupungilla ollaan oltu kummissaan Jätkäsaaren tilanteesta. Jopa tuli yllätyksenä! Muistan muissa ympyröissä saaneeni kaikenlaisia kananaivoisia vastauksia silloinkin, kun laskin, mitä ongelmia liikenteelle siellä tulee.

Nyt päätettiin Hämeentien sulkemisesta. Järjetön päätös, joka sumputtaa keskusta-aluetta entisestään.

Jo nyt ruuhkainen, lentokentän kannalta tärkeä Tuusulanväylä muutetaan kokoomaväylästä hidasliikenteiseksi kaduksi ainakin Kehä I:een asti.

Lauttasaaren sillasta otetaan yksi kaista polkupyöräilijöille, onkijoille ja kävelijöille.

Uskon kuitenkin, että kun väki ei oikein nauti kantakaupungissa käymisestä, he pärjäävät mainiosti ilman Helsinkiä. Seutula on Vantaalla, ja missä tahansa suomalaisessa kunnassa voi viettää lomansa ilman pelkkiä järjettömyyksiä.
Joo, Helsingissä on ihmeellisiä viherkotkotuksia käynnissä, ja entistä enemmän nyt ilmastokauhistuksen myötä. Nyt tuntuu Helsingin liikennesuunnittelullakin (!) olevan agendana henkilöautoilun vähentäminen, koska ilmeisesti Helsingin yksityisautoilulla ratkeavat koko maailman ilmasto-ongelmat. Kuulemma esim. Kehä II jatketta Tampereentielle asti ei voi tehdä helpottamaan ruuhkia, koska liikennesuunnittelun mukaan se antaisi "väärän signaalin autoilusta". Toisin sanoen, tietä ei voi rakentaa koska sillä olisi liikaa käyttäjiä. Samalla innoissaan erityiskunnossapidetään pyöräteitä "jottei pyöräilijöiden tarvisi vaihtaa talveksi autoihin" - hyvä asia siis että pyöräily on talvellakin mahdollista, mutta jos nykyisin yhdellä kädellä laskettavat talvifillaroijat ovat ensisijainen vastaus talviliikenteeseen niin ei olla kyllä oikeilla vesillä.

Itse Helsingissä asuvana ihan mielellään kuljen keskustassa julkisilla, mutta se johtuu vain siitä että sijaitsen kävelymatkan päässä metrosta mihin on helppo hypätä, eikä yleensä ole suurempaa tavara- tai jälkikasvumäärää kuskattavana. Eli toisin sanoen, jos julkinen liikenne tehdään helpoksi ja halvaksi niin sillä on käyttäjiä. Mutta kyllä autoilunkin pitäisi olla mahdollista, varsinkin lapsiperheille ja vanhuksille. Nyt jotenkin innolla hypätään rakentamaan kaikenlaisia kävelykeskustoja, joka on taas hyvin mustavalkoista ajattelua eli joko autot tai sitten jalankulkijat. Onko Helsingissä kenties joku ongelma, että nykyiset jalankulkijat eivät mahdu jalkakäytäville?

Järkevin suunnitelma mitä hetkeen on näkynyt on Helsingin keskustatunneli välille Sörnäinen-Ruoholahti ja välistä pääsy parkkitunneleihin ja pari haaraa laivaterminaalien ja Jätkänsaaren suuntaan. Tähän varmaan nojaa tuo Jätkänsaaren tämänhetkinen liikennesuunnitelmakin. Ehkä se siitä siis noin 10-15 vuoden päästä helpottaa.. kunhan on upotettu "vähintään 600 miljoonaa euroa" projektiin.
 
Top