Kiitti tästä muistutuksesta, mutta Ruotsin erikoisjoukot esimerkiksi harjoittelevat ja operoivat Black Hawkilla. Ainakin olen nähnyt kuvia Gotlannista jossa niitä käytetään moisessa hommassa.
Suomessa on muuten myös jopa 3 keskiraskasta heko-järjestelmää jos Rajavartiolaitoksen As 332 ja Ab 412 koneet otetaan mukaan. Näitä kaikkia on mahdollista käyttää eri tarkoituksiin (joukkojen kuljetus, medevac ja suto). Olisiko ollut siis järkevää mennä oman kaluston yhtenäistämiseen sensijaan että mennään muiden maiden mukaan? Missään ei ole kuitenkaan tuotu esiin tietääkseni että mitä pohjosimaiden yhteishankinnassa säästettiin vs. oma hankinta. Sitä tietoa ei varmasti olekaan olemassa. Todennäköisesti ei juurikaan mitään vaan saatiin iso kasa lastentauteja sekä heikko kenttäkelpoisuus.
Jos tulitukikoneista puhutaan niin Black Hawk on se mallisarja josta löytyy sellaisia versioita, joissa on eniten uskottavuutta ja suorituskykyä. NH ei moiseen taivu.
Hyvä tarkennus. Jos käyttöaste ei ole merkittävästi noussut viime vuosina, kuten näyttäisi Ruotsin esimerkistä, moiseen operaatioon tuskin saataisiin nyt juurikaan enempää koneita vaikka kaikki 20 ovat luovutettu maavoimille. Siinäpä miettitävää!
Myös muilla mailla on ollut ongelmia NH-90 luotettavuuden ja käytettävyyden kanssa:
Uudessa Seelannissa oli moottoriongelmia viime vuonna ja hekon lentäminen veden päällä kiellettiin. Myös alun käyttöönotossa oli ongelmia rajoitusten suhteen.
https://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11842099
Norskit harkitsevat kaikkien 14 hekon siirtoa pois rajavartio+meripelastustehtävistä ja ASW rooliin koska Fregatit tarvitsevat suto-hekon. Heikon käytettävyyden vuoksi todetut lentotunnit on jääneet alle puoleen vaaditusta.
https://www.flightglobal.com/news/a...o-fresh-problem-with-nh90-helicopters-445470/
Viime vuonna Saksan NH-90:t Malissa joutuivat syyniin turbiiniongelmien vuoksi.
http://www.defense-aerospace.com/ar...wehr-grounds-nh90-helicopters-for-checks.html
2014 yhden NH:n moottori räjähti Uzbekistanissa.
https://medium.com/war-is-boring/the-long-sad-tale-of-germanys-botched-helicopter-buy-8a2491de8991
Myös muita ongelmia on ollut, jotka pitäisi korjaantua FOC versiossa mutta aika näyttää. Olisi naiivia kuvitella että vain muilla mailla on ongelmia koneittensa kanssa mutta ei suomella. Esimerkkinä toimikoon Ylen esiintuoma hekojen heikko käyttöaste muutama vuosi sitten ja sitä tietoa ei PV tuonut julkisuuteen itse.
Jotkut muutkin ovat sitä mieltä että UH-60 olisi ollut parempi ratkaisu, mutta eurokonetta huusi Saksan hallitus joten politiikka on tässäkin mukana kuten aina suurissa hankkeissa.
So in the end, the NH90 works … kind of. But that doesn’t mean it’s an adequate replacement for the reliable old UH-1s and CH-53s. Germany might have benefited from simply buying tried-and-true UH-60 Blackhawks from Sikorsky in the U.S.https://medium.com/war-is-boring/the-long-sad-tale-of-germanys-botched-helicopter-buy-8a2491de8991