Taisteluhelikopterit

Kyllä ne lentävät matalallakin, mutta jos halutaan löytää kohteita ja ampuakin niitä jollain, niin se ei nyt vain onnistu 10 metrin korkeudesta. On noustava ylemmäksi, ja silloin ne tietysti näkyvät torjunnalle yhtä lailla. Ratkaisu tähän on riittävän pitkäkantamaiset ohjukset, Vikhrin kantama on jotain 10km luokkaa joten niitä voi optimitilanteessa ampua useimpien etulinjan it-järjestelmien ulottumattomissa. NASAMS ja Buk voivat edelleen tuhota kopterin tältäkin matkalta, mutta niitä ei taida ukrainalaisilla olla paljoa.
Ensiksikin maalit tiedustellaan etukäteen (tai esimerkiksi tuettava jalkaväki ilmoittaa maalin ja mahdollisesti merkitseekin sen) ja suunnitellaan tehtävä sitten lähestymisineen ja myös poistumisineen. Toiseksi samalla suunnitellaan myös ammunta. Ei siis lähdetä millekään "vapaa metsästys" -pörräykselle.
 
Ensiksikin maalit tiedustellaan etukäteen (tai esimerkiksi tuettava jalkaväki ilmoittaa maalin ja mahdollisesti merkitseekin sen) ja suunnitellaan tehtävä sitten lähestymisineen ja myös poistumisineen. Toiseksi samalla suunnitellaan myös ammunta. Ei siis lähdetä millekään "vapaa metsästys" -pörräykselle.

Tarkoittanet sotavoimia joiden jalkaväen doktriiniin 1. kuuluu moinen toiminta ja 2. ei kuulu pesukoneiden kanniskelu pitkin juoksuhautoja?
 
Eikös Venäjä ole jotain saanut aikaan omilla koptereillaan tänäkin kesänä? Jos voi ampua omia ohjuksiaan vastapuolen IT:n kantaman ulkopuolelta.
Ilmeisesti ei täysin tappiotta ole sujunut RBS-70 vastaan. Mahdollisesti 2 kpl ainakin menetetty elokuussa Bolidelle, joista toinen Robytynen lähellä. Elso ei toimi, eikä liioin soihdut tuota vastaan. Lisäksi Bolidella on jopa 8 km kantama niin alkaa stand-off olemaan vaikeata myös Kamovilla.
 
Ilmeisesti ei täysin tappiotta ole sujunut RBS-70 vastaan. Mahdollisesti 2 kpl ainakin menetetty elokuussa Bolidelle, joista toinen Robytynen lähellä. Elso ei toimi, eikä liioin soihdut tuota vastaan. Lisäksi Bolidella on jopa 8 km kantama niin alkaa stand-off olemaan vaikeata myös Kamovilla.

Katsoin myös tuon videon tänään. Muistelen että Ka-52:n käyttämän Vikhr ohjuksen kantama on jopa 15km, mutta jos helikopterin miehistö ajattelee IT:n yltävän vain esim 5 kilometriin tuollainen RBS-70 voi päästä yllättämään. Varsinkin silloin kun Vikhr-ohjuksen lentoaikana itse helikopteri ei saisi liikkua paljon tai ohjuksen ohjaus menee pieleen.
 
Katsoin myös tuon videon tänään. Muistelen että Ka-52:n käyttämän Vikhr ohjuksen kantama on jopa 15km, mutta jos helikopterin miehistö ajattelee IT:n yltävän vain esim 5 kilometriin tuollainen RBS-70 voi päästä yllättämään. Varsinkin silloin kun Vikhr-ohjuksen lentoaikana itse helikopteri ei saisi liikkua paljon tai ohjuksen ohjaus menee pieleen.
Maksimikantama on kyllä pidempi, mutta toinen seikka on sitten että miltä etäisyydeltä Ka-52 miehistö kykenee maalin löytämään. Siinä ei ole AH-64 tasoisia sensoreita ja tietokoneita. Lisäksi tuo SAL- maalinhaku on nykypäivänä heikko kun taistellaan suuren uhkan alueella, koska heko joutuu leijumaan puiden yläpuolella melko pitkään. Vispilä on alttiina kaikenlaisille aseille siinä jos niitä on lähellä + kone ei pysty painumaan pintoihin tarpeen tullessa.

Ka-52 ei tietääkseni omaa tutkahakuista ohjusta, kuten AGM-114L.
 
Maksimikantama on kyllä pidempi, mutta toinen seikka on sitten että miltä etäisyydeltä Ka-52 miehistö kykenee maalin löytämään. Siinä ei ole AH-64 tasoisia sensoreita ja tietokoneita.
Käsittääkseni Kamovin lämppäri on ainakin osittain ranskalaista alkuperää, ja kohtuullisen ajantasainen. IP-kanavan maksiminäkyvyydeksi on mainittu 55 kilometriä.
Vikhrin kantama on noin 8-10km. Tosielämässä etäisyyden säilyttäminen viholliseen ei onnistu ihan niin kätsysti kuin Starcraftissa, joten kyllä on välistä mahdollista jäädä Bolide/Starstreak-tasoisten ohjusten kantamalle.
 
Ensiksikin maalit tiedustellaan etukäteen (tai esimerkiksi tuettava jalkaväki ilmoittaa maalin ja mahdollisesti merkitseekin sen) ja suunnitellaan tehtävä sitten lähestymisineen ja myös poistumisineen. Toiseksi samalla suunnitellaan myös ammunta. Ei siis lähdetä millekään "vapaa metsästys" -pörräykselle.

Mutta miksipä sitten tarvittaisiin tähän taisteluhelikopteria? Jalkaväki voi samalla vaivalla maalittaa kohteet myös tykistölle tai raketinheittimille, tai sitten käytetään jotain halvempaa helikopteria johon on asennettu pitkäkantamaisempi ohjus kuten LMUR tai Brimstone?
 
Käsittääkseni Kamovin lämppäri on ainakin osittain ranskalaista alkuperää, ja kohtuullisen ajantasainen. IP-kanavan maksiminäkyvyydeksi on mainittu 55 kilometriä.
Vikhrin kantama on noin 8-10km. Tosielämässä etäisyyden säilyttäminen viholliseen ei onnistu ihan niin kätsysti kuin Starcraftissa, joten kyllä on välistä mahdollista jäädä Bolide/Starstreak-tasoisten ohjusten kantamalle.
Tutkin hieman asiaa netistä ja uusi Ka-52M versio on tuotu rintamalle tänä vuonna. Kopterissa on mm. uusi optroninen tähtäysjärjestelmä GOES-451M ja mahdollisesti myös tuo uusi pitkänkantaman ATGM LMUR. Nuo yhdessä tuovat melkoisesti lisää stand-off kantamaa Kamoville ja sitä kautta turvaa.

Lisää asiasta:
https://www.thedrive.com/the-war-zone/enhanced-version-of-russias-ka-52-attack-helicopter-appears
 
User BarteG98PL posted the “fully unclassified” technical manual for the Apache Longbow on the War Thunder forums. War Thunder players are increasingly testing the waters for what “restricted information” means and are posting “unclassified” documents that still have some big caveats
In the case of the Eurofighter Typhoon DA7, the documents were readily available for most consumers but are embargoed to non-NATO countries. The F-117 Nighthawk was a similar case of documents acquired legally but are restricted under certain circumstances. The case for the AH-64D Apache Longbow is a bit stronger though, as the leaked document allegedly included a big “DOD AND DOD CONTRACTORS ONLY” warning all over it.
 
Viimeksi muokattu:
Ärsyttävää, kun ei oikein missään löydy videota, jossa Apachella lennetään ihan äärirajoilla. Esimerkiksi nopeita kiihtyvyyden vaihteluita, takaperin lentoa, vaakakierteitä.
 
Iso merkitys roottorin nivelöintiratkaisulla.
Tämä. Apachen täysin nivelöity napa ei juurikaan kykene välittämään vääntömomenttia mastoon, kopterin runko tulee vain perässä, kun roottori menee edeltä. Jäykkänapaisissa kuten BO-105 roottoritason kääntäminen kääntää suoraan runkoa. Mutta esim. Red Bullin BO-105:n roottorinnavan elinikä on suuruusluokkaa 1/1000 normaaliin käyttöön hyväksytyn BO-105:n vastaavasta.

Linkkaamallani videolla taustalla ei harmillisesti näy mitään, josta koneen nopeutta pystyisi arvioimaan. Minusta näyttää, että AH-64 esittelee tuossa kuitenkin suorituskykynsä ääriä. Ainakin mitä armeijan väreissä saadaan tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä. Apachen täysin nivelöity napa ei juurikaan kykene välittämään vääntömomenttia mastoon, kopterin runko tulee vain perässä, kun roottori menee edeltä. Jäykkänapaisissa kuten BO-105 roottoritason kääntäminen kääntää suoraan runkoa. Mutta esim. Red Bullin BO-105:n roottorinnavan elinikä on suuruusluokkaa 1/1000 normaaliin käyttöön hyväksytyn BO-105:n vastaavasta.

Linkkaamallani videolla taustalla ei harmillisesti näy mitään, josta koneen nopeutta pystyisi arvioimaan. Minusta näyttää, että AH-64 esittelee tuossa kuitenkin suorituskykynsä ääriä. Ainakin mitä armeijan väreissä saadaan tehdä.
Hyvän käsityksen nivelöinnin merkityksestä saa siitä, että jos jollain jäykkänapaisella kopterilla sauvan vie laitaan maassa tyhjäkäynnillä, kopteri kaatuu. Mutta esimerkiksi kiikkulautaroottorisella mitään ei tapahdu.

Samasta syystä esimerkiksi Mi-24 ei ole mikään ketterä kopteri, siinä kun on Mi-8:n naparatkaisu.
 
Nyt on herkkua luvassa. Itse en ole vielä uusinta lehteä lukenu, että en voi henk koht varmistaa näin olevan.
"Uusimmassa Panssari-lehdessä (1/2024) "Panssariprikaatissa tapahtuu" osiossa kerrotaan että kevään ARROW 24-harjoitukseen on osallistumassa kuuden AH-64 Apache taisteluhelikopterin osasto Isosta-Britanniasta
🤝
"
 
Back
Top