Taisteluhelikopterit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JOKO
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
On kyllä mielenkiintoista nähdä mikä taisteluhekojen tulevaisuus tulee olemaan. Eihän nuo mitenkään ratkaisevassa asemassa ole Ukrainassakaan olleet. Dronet varmasti muuttavat montaakin asiaa tulevaisuuden taistelukentällä. Elävä voima alkaa jo nyt olemaan aika suojaton ja ajoneuvot vapaata riistaa. Liikekään ei anna samanlaista suojaa enää mitä aikoinaan kun nämä penteleet osaavat metsästää ja liike näkyy pitkälle.
Kyllä ne on ollut. Ukrainalaisethan valitti, että kesän -23 hyökkäys pysähtyi miinoihin ja tst-koptereihin, jotka napsi pitkästä matkasta Ukejen vaunuja.
Venäjän on oppinut osaltaan Lännen tyylin, mutta osalla koptereita vetää vanhaan NL tyyliin rynnäkkönä.
 
Kyllä ne on ollut. Ukrainalaisethan valitti, että kesän -23 hyökkäys pysähtyi miinoihin ja tst-koptereihin, jotka napsi pitkästä matkasta Ukejen vaunuja.
Venäjän on oppinut osaltaan Lännen tyylin, mutta osalla koptereita vetää vanhaan NL tyyliin rynnäkkönä.
Tuon takia oon ajatellut että Suomikin tarvitsisi NOMADS-ilmapuolustusjärjestelmän kaltaisen it-aseen etulinjaan, tosin vois olla pitempi kantaman ohjuksella esim. AMRAAM ohjuksilla kuten NASAMS Järjestelmässä

 
Kyllä ne on ollut. Ukrainalaisethan valitti, että kesän -23 hyökkäys pysähtyi miinoihin ja tst-koptereihin, jotka napsi pitkästä matkasta Ukejen vaunuja.
Venäjän on oppinut osaltaan Lännen tyylin, mutta osalla koptereita vetää vanhaan NL tyyliin rynnäkkönä.
Tottakai tst-hekolla voidaan tuottaa merkittävää suorituskykyä. Kokonaan eri asia on se, onko ko lavetin käyttö taloudellisesti järkevää. Jos tuhottu vihollisvaunu on vaikkapa 100 kertaa kalliimpi tst-hekolla kuin singolla tuhottuna, kannattaa kyllä tarkkaan miettiä aletaanko sellaista kykyä rakentamaan esimerkiksi Suomeen. Venäjällä ko kyky on vanhastaan, joten ovat tietysti käyttäneet sitä Ukrainassa. Hattuvakiolla arvaan, että siinä sodassa tuhotusta Venäjän suorituskyvystä tst-heko ei ole lähellekkään tärkeimmästä päästä heille itselleen. Ts. en näillä näytöillä usko, että Venäjä haluaa uudelleen rakentaa yhtä vahvaa suorituskykyä tst-hekoille kuin ennen sotaa oli.
 
Taisteluhelikopteri on aivan erilainen työkalu sille osapuolelle, jolla on aito ilmaylivoima. Ukrainassa sitä ei ole kummallakaan, joten kopterien käyttö on jäänyt aivan erilaiseen rooliin mihin se on kehitetty ja silloinkin kun sitä käytetään niin riskit menetyksiin ovat suuret.

Vahva ilmaylivoima, voimakas ja monipuolinen ELSO, modernit kopterit hyvin koulutetulla miehistöllä ja toimien yhteistyössä omien droonien sekä maavoimien kanssa on jotain mitä ryssä ei ole pystynyt esittämään, tuskin koskaan pystyykään ja Ukrainalla ei ole siihen välineitä.

Väärin käytettynä ase näyttää heikommalta kuin oikeasti on.
 
Kyllähän jo Tom Clancyn kirjassa Myrsky nousee kerrottiin taistelukopterin eliniän olevan lyhyt kun on tasapäiset voimat. Saahan sillä vaikutusta aikaan kun pääsee yllättämään, mutta noutajakin tulee nopeasti. Etenkin droneaikana tuo ei varmaan pääse edes yllättämään ja itsemurhadronea ei pääse edes karkuun.

Sitten kun vastustaja on "hiekkan..." tasoa, niin onhan se kätevä laite.
 
Kyllähän jo Tom Clancyn kirjassa Myrsky nousee kerrottiin taistelukopterin eliniän olevan lyhyt kun on tasapäiset voimat. Saahan sillä vaikutusta aikaan kun pääsee yllättämään, mutta noutajakin tulee nopeasti. Etenkin droneaikana tuo ei varmaan pääse edes yllättämään ja itsemurhadronea ei pääse edes karkuun.

Sitten kun vastustaja on "hiekkan..." tasoa, niin onhan se kätevä laite.
Meinasin juuri tulla veistelemään, että kun varusteina on pitkä parta, kaapu, sandaalit ja AK, on tst-heko erittäin veemäinen vastustaja. Muuten sen käyttöarvo taitaa nykyään olla aika rajallinen.
 
Tottakai tst-hekolla voidaan tuottaa merkittävää suorituskykyä. Kokonaan eri asia on se, onko ko lavetin käyttö taloudellisesti järkevää. Jos tuhottu vihollisvaunu on vaikkapa 100 kertaa kalliimpi tst-hekolla kuin singolla tuhottuna, kannattaa kyllä tarkkaan miettiä aletaanko sellaista kykyä rakentamaan esimerkiksi Suomeen. Venäjällä ko kyky on vanhastaan, joten ovat tietysti käyttäneet sitä Ukrainassa. Hattuvakiolla arvaan, että siinä sodassa tuhotusta Venäjän suorituskyvystä tst-heko ei ole lähellekkään tärkeimmästä päästä heille itselleen. Ts. en näillä näytöillä usko, että Venäjä haluaa uudelleen rakentaa yhtä vahvaa suorituskykyä tst-hekoille kuin ennen sotaa oli.
Suomelle TST-koptereita, EI. Paitsi jos ne on Mi-24 + versioita... Eiku, no nih jätetään henk. koht. fantasiat sikseen.
Pitää muistaa myös Ukrainan ja Suomen maastoerot. Täällä on mäkiä yms, mutta myös puustoa erilailla.
Mutta jos TST-kopterit pääsee mellastaa vapaasti, ne on todella tappava aselaji.
 
Tottakai tst-hekolla voidaan tuottaa merkittävää suorituskykyä. Kokonaan eri asia on se, onko ko lavetin käyttö taloudellisesti järkevää. Jos tuhottu vihollisvaunu on vaikkapa 100 kertaa kalliimpi tst-hekolla kuin singolla tuhottuna, kannattaa kyllä tarkkaan miettiä aletaanko sellaista kykyä rakentamaan esimerkiksi Suomeen. Venäjällä ko kyky on vanhastaan, joten ovat tietysti käyttäneet sitä Ukrainassa. Hattuvakiolla arvaan, että siinä sodassa tuhotusta Venäjän suorituskyvystä tst-heko ei ole lähellekkään tärkeimmästä päästä heille itselleen. Ts. en näillä näytöillä usko, että Venäjä haluaa uudelleen rakentaa yhtä vahvaa suorituskykyä tst-hekoille kuin ennen sotaa oli.

Ongelma on saada keskitettyä ne sinkomiehet sinne murtokohtaan. Muuten käy helposti niin, että vaikka ensimmäisen vaunujoukkueen saisi tuhotuksi, niin loppulössi riehuu puolustajan asemissa ja perässätulijat jyristävät suoraan puolustajan syvyyteen. Taisteluhelikopteri on omaa luokkaansa tulivoiman siirreltävyydessä ja keskitettävyydessä. Toki voi kysyä, olisiko muitakin vaihtoehtoja tulen keskittämiseen, kuten pitkän kantaman panssarintorjuntaohjukset tai vaanivat ammukset, joita voisi realistisesti olla jonkinlainen määrä käytettävissä vaikkapa joka pataljoonassa tai prikaatissa.
 
Nykyaikaa voisi olla kopteri, jolla ei ole tarkoituskaan mennä näköetäisyydelle. Esim. H145M, jossa 3 hengen miehistö. Lennetään lähimmän mäen taakse, taka-/sivuovesta muutama kameradrone ulos. Kun kohde löytyy, niin jollain NLOS ohjuksella ammutaan mäen takaa. Lopuksi dronet lentävät omalle alueelle ja keräillään pois.
 
Nykyaikaa voisi olla kopteri, jolla ei ole tarkoituskaan mennä näköetäisyydelle. Esim. H145M, jossa 3 hengen miehistö. Lennetään lähimmän mäen taakse, taka-/sivuovesta muutama kameradrone ulos. Kun kohde löytyy, niin jollain NLOS ohjuksella ammutaan mäen takaa. Lopuksi dronet lentävät omalle alueelle ja keräillään pois.
Mistä herää kysymys, miksei samalla rahalla ostaisi vaan NLOS PST ohjukset kuorma-autoihin koko rintaman pituudelle? Ei tarvetta keskittää, kun samalla rahalla saa ilman hekoa saman verta ohjuksia koko rintaman leveydelle.
 
Nykyaikaa voisi olla kopteri, jolla ei ole tarkoituskaan mennä näköetäisyydelle. Esim. H145M, jossa 3 hengen miehistö. Lennetään lähimmän mäen taakse, taka-/sivuovesta muutama kameradrone ulos. Kun kohde löytyy, niin jollain NLOS ohjuksella ammutaan mäen takaa. Lopuksi dronet lentävät omalle alueelle ja keräillään pois.

Venäjällä jo käytössä olevaa LMUR-ohjusta käytetäänkin osin tähän tyyliin. En tiedä miten ja mistä ampuja saa maalitietoa, kiinteitä kohteita on varmaan ammuttu 'sokkona' vain ohjuksen kameraa käyttäen,
 
Mistä herää kysymys, miksei samalla rahalla ostaisi vaan NLOS PST ohjukset kuorma-autoihin koko rintaman pituudelle? Ei tarvetta keskittää, kun samalla rahalla saa ilman hekoa saman verta ohjuksia koko rintaman leveydelle.
Jos tarkoitus on puolustaa ainoastaan kaakonkulmaa, kuorma-auto on varmasti kustannustehokas vaihtoehto. Mutta haluttaessa puolustaa myös Ilomantsin pohjoispuolista Suomea etäisyydet kasvavat ja tieuria on käytännössä korkeintaan yksi pohjois-etelä-suunnassa. Tämän karkeasti 1000 km rajan kattaisi kolmella kopteritukikohdalla siten, että paikalla oltaisiin aina noin tunnissa. Montako kuorma-autoasenteista lavettia siihen tarvittaisiin? Olisiko niillä kykyä keskittää koko tulivoima yhteen pisteeseen muutamassa tunnissa? Kuinka taistelu kestävä harvoihin tieuriin sidottu kuorma-auto on?
 
Jos tarkoitus on puolustaa ainoastaan kaakonkulmaa, kuorma-auto on varmasti kustannustehokas vaihtoehto. Mutta haluttaessa puolustaa myös Ilomantsin pohjoispuolista Suomea etäisyydet kasvavat ja tieuria on käytännössä korkeintaan yksi pohjois-etelä-suunnassa. Tämän karkeasti 1000 km rajan kattaisi kolmella kopteritukikohdalla siten, että paikalla oltaisiin aina noin tunnissa. Montako kuorma-autoasenteista lavettia siihen tarvittaisiin? Olisiko niillä kykyä keskittää koko tulivoima yhteen pisteeseen muutamassa tunnissa? Kuinka taistelu kestävä harvoihin tieuriin sidottu kuorma-auto on?
Kun yhden taisteluhelikopterin hinnalla saa sen viitisenkymmentä laukaisualustaa ohjuksineen maajoukoille, ei ole tarvetta keskittää niitä. Maasta ammuttavina samalla rahalla niitä ohjuksia olisi kaikilla rintaman osilla kokoajan yhtä paljon, kuin helikoptereilla pystyttäisiin keskittämään mihin tahansa yhteen kohtaan kerrallaan, mutta koko ajan ja kaikilla keleillä.
 
Katsotaanpa:
H145M = 10Me
Tehtävävarustus = 5Me
Yhteensä 15 Me

Maastokuorma-auto 0,2Me
Tehtävävarustus 2Me
Yhteensä 2,2Me

15/2,2=6,8 kuorma-autolavettia per kopteri. Olet kertaluokkaa pielessä laskuissasi. Ja vaikka olisit oikeassa, 500-1000 kuorma-auton ripotteleminen itärajan pituudelle ei ole sekään järkevää resurssien käyttöä tai vailla ongelmia.
 
Katsotaanpa:
H145M = 10Me
Tehtävävarustus = 5Me
Yhteensä 15 Me

Maastokuorma-auto 0,2Me
Tehtävävarustus 2Me
Yhteensä 2,2Me

15/2,2=6,8 kuorma-autolavettia per kopteri. Olet kertaluokkaa pielessä laskuissasi. Ja vaikka olisit oikeassa, 500-1000 kuorma-auton ripotteleminen itärajan pituudelle ei ole sekään järkevää resurssien käyttöä tai vailla ongelmia.
1000 kuorma-autoa vaatii 2000 kuskia & repsikkaa, jokainen kuorma-auto syö ajossa sen 40-50 l dieseliä satasella, autot vaativat aikamoisen huolto-organisaatioon jne. jne. Sota-asioihin liittyy olennaisena osana taktiikka ja mm. voiman keskittäminen. Eipä taida onnistua tuhannella kuorma-autolavetilla voiman keskittäminen haluttuun suuntaan kovinkaan nopeasti. Kokonaisuutena voi sanoa, ettei asiassa ole järjen häivääkään miettiä taisteluhelikopterin korvaamista kuorma-autoasenteisilla PST-ohjuksilla. Ainoa syy, miksi taisteluhelikoptereita ei (vielä) ole Suomessa, on investoinnin kalleus. Nythän British Army on täällä harjoitellut Apecheilla, tuskin ovat käyneet vain fiilitelemässä.

@Mäksä Mieti, kuinka monta mönkijällä liikkuvaa Stinger-partiota saataisiin F35-hankkeella!!! Jokainen puska voisi olla täynnä Stinger-ukkoja! Ehkä siihen on syynsä, miksi tämä ei ole ollut houkutteleva idea? Leopard-lautan hinnalla saisi satojatuhansia ukkoja polkupyörillä ja KES:llä!!! Jälleen jokainen puska olisi täynnä sinkosimoja! Ehkä siihenkin on syynsä, ettei tähän ole lähdetty...
 
1000 kuorma-autoa vaatii 2000 kuskia & repsikkaa, jokainen kuorma-auto syö ajossa sen 40-50 l dieseliä satasella, autot vaativat aikamoisen huolto-organisaatioon jne. jne. Sota-asioihin liittyy olennaisena osana taktiikka ja mm. voiman keskittäminen. Eipä taida onnistua tuhannella kuorma-autolavetilla voiman keskittäminen haluttuun suuntaan kovinkaan nopeasti. Kokonaisuutena voi sanoa, ettei asiassa ole järjen häivääkään miettiä taisteluhelikopterin korvaamista kuorma-autoasenteisilla PST-ohjuksilla. Ainoa syy, miksi taisteluhelikoptereita ei (vielä) ole Suomessa, on investoinnin kalleus. Nythän British Army on täällä harjoitellut Apecheilla, tuskin ovat käyneet vain fiilitelemässä.

@Mäksä Mieti, kuinka monta mönkijällä liikkuvaa Stinger-partiota saataisiin F35-hankkeella!!! Jokainen puska voisi olla täynnä Stinger-ukkoja! Ehkä siihen on syynsä, miksi tämä ei ole ollut houkutteleva idea? Leopard-lautan hinnalla saisi satojatuhansia ukkoja polkupyörillä ja KES:llä!!! Jälleen jokainen puska olisi täynnä sinkosimoja! Ehkä siihenkin on syynsä, ettei tähän ole lähdetty...
Ei se hyökkäyshelikopteripataljoonakaan halpa olisi. Jenkkien ysikytluvun 24 Apachen pataljoonassa oli 330 miestä ja 78 autoa ja kuorma-autoa, joista pienin taisi olla humvee. Miehistä 155 on miehistöä, loput upseereita ja aliupseereita, eli aikalailla skappareista koostuisi yksikön pääosat. https://man.fas.org/dod-101/army/unit/toe/01385A200.htm

Ohjuslaukaisimet voidaan pistää ottoajoneuvojen päälle. Niiden miehistö voi koostua kokonaan reserviläisistä, joita kyllä piisaa, etenkin tällaisiin takalinjojen tehtäviin. Ei tartte laittaa kovakuntoisia ukkoja tähän hommaan.

Spike NLOS ei tietenkään ole syy sille, ettei meillä ole taisteluhelikoptereita, koska ei meillä ole Spike NLOS kalustoakaan. Olen vaan sitä mieltä, että kyseessä olisi parempi investointi, paitsi jos tarkoituksena on kähtävien ampuminen hekon tykillä ja raketeilla.

Sun esimerkkiesi ja mun ajatuksen ero on siinä, kuinka verrannollisista suprituskyvyistä on kyse. Mikään määrä Stinger partioita ei kykene kuin murto-osaan F-35 hävittäjän suorituskyvystä. Monitoimihävittäjä on hyvin monipuolinen vekotin. Tankki kykenee paljoon, mitä mikään määrä sinkoja ei voi tehdä. Helikopterilla on kolme tapaa vaikuttaa viholliseen ja lisäksi se voi tiedustella, mutta lennokki tiedustelee halvemmalla. Ne vaikuttamistavat ovat tykki, raketti ja ohjus. Tykki ja suora-ammunta raketein onnistuu ilman kestämättömiä tappioita vain savimajojen asukkeja vastaan nykymaailmassa. Epäsuora tuli raketeilla on normi epikseen verrattuna tehotonta ja kallista. PST ohjus jää ainoaksi helikopterin tehokkaaksi aseeksi, mutta samat ohjukset voi ampua muiltakin laveteilta. Tästä syystä taisteluhelikopteri ja Spike NLOS ajoneuvoalustalla ovat verrannolliset, mutta sinun esimerkkisi eivät ole.

Sitten voiman keskittämiseen: 24 helikopterin yksikön hankinta maksaa Puolan hinnoilla noin 2,5 miljardia, ilman käyttökuluja. Jokainen niistä voi kantaa 16 ohjusta. Oletetaan hekoille hyvin korkea 75% valmiusaste. Voimme siis keskittää 288 ohjusta yhdelle suunnalle kerralla. Ohjus maksaa sen neljännesmiljoonan riippumatta laukaisualustasta. Hekojen hinnalla saisi siis sen kymmenentuhatta (10 000) ohjusta, mutta osa rahasta menisi laukaisimiin, joten oletetaan vaikka 5000 ohjusta. Spike NLOSilla on 25km kantama. Oletetaan rintaman pituudeksi tuhat kilometriä, liittolaiset hoitakoon loput. Tasajaolla jokaiseen kohtaan rintamaa voidaan iskeä 250 ohjuksella. Elikkä maasta ampumalla saadaan vastaava suorituskyky koko rintaman pituudelle samalla rahalla, kun hekoilla saadaan sinne, mihin kaikki voima keskitetään. But there's more! Maasta ammuttavat ohjukset olisivat kokoajan saatavilla koko rintaman pituudella, eikä vain sillä yhdellä sektorilla, johon hekot ovat keskitetty. Ja ympäri vuorokauden, säässä kuin säässä. Eikä niitä käytettäessä tarvisi odottaa hekojen lentoaikaa, ennen kuin ryssän tankkien tornit rupeaa hyppimään.
 
Katsotaanpa:
H145M = 10Me
Tehtävävarustus = 5Me
Yhteensä 15 Me

Maastokuorma-auto 0,2Me
Tehtävävarustus 2Me
Yhteensä 2,2Me

15/2,2=6,8 kuorma-autolavettia per kopteri. Olet kertaluokkaa pielessä laskuissasi. Ja vaikka olisit oikeassa, 500-1000 kuorma-auton ripotteleminen itärajan pituudelle ei ole sekään järkevää resurssien käyttöä tai vailla ongelmia.

Kiinnittäisin huomiota siihen, että läpimurron tulppaamiseen tarvitaan todennäköisesti iso määrä ohjuksia. Apachen pst-lastihan on 16 ohjusta eikä ne metsästä yksin, vaan laumoina... Tuollainen kaavailemasi kevytkopteri ottanee ehkä 4-8 ohjusta painon puolesta, mutta kuorma-auto kantaa helposti kymmeniä ohjuksia, puoliperävaunu jopa satoja.

Tietysti tässä on monia vaikuttavia tekijöitä, kuten ohjusten ohjaustapa (ammu-ja-unohda vai ei) ja laukaisimen suunnittelu. USA:n peruttu "NLOS-LS" on tyyppiesimerkki reilusta kapasiteetista, 15 pystylaukaistavaa ohjusta tiukassa nipussa suunnilleen 1x1x2m-pakettina. Mutta eiköhän iipotkin onnistuisi pakkaamaan Spike NLOS:ia aika jumalattoman määrän 20-jalan lavalle, jos traktorimönkijän lavalle saa ainakin 8 ohjusta, joista 4 on heti laukaistavissa. Briteille taas pitäisi järjestää oppitunti tilankäytöstä, kamalan tuhlaavaisia nuo niiden Brimstone-viritykset, mutta ehkä nekin keksisivät jotakin tilankäytöllisesti tehokkaampaa kun vähän aikaa istuttaisi insinööriä ylitöissä...

1730999251259.webp


1730999208091.webp
 
Ei se hyökkäyshelikopteripataljoonakaan halpa olisi. Jenkkien ysikytluvun 24 Apachen pataljoonassa oli 330 miestä ja 78 autoa ja kuorma-autoa, joista pienin taisi olla humvee. Miehistä 155 on miehistöä, loput upseereita ja aliupseereita, eli aikalailla skappareista koostuisi yksikön pääosat. https://man.fas.org/dod-101/army/unit/toe/01385A200.htm

Ohjuslaukaisimet voidaan pistää ottoajoneuvojen päälle. Niiden miehistö voi koostua kokonaan reserviläisistä, joita kyllä piisaa, etenkin tällaisiin takalinjojen tehtäviin. Ei tartte laittaa kovakuntoisia ukkoja tähän hommaan.

Spike NLOS ei tietenkään ole syy sille, ettei meillä ole taisteluhelikoptereita, koska ei meillä ole Spike NLOS kalustoakaan. Olen vaan sitä mieltä, että kyseessä olisi parempi investointi, paitsi jos tarkoituksena on kähtävien ampuminen hekon tykillä ja raketeilla.

Sun esimerkkiesi ja mun ajatuksen ero on siinä, kuinka verrannollisista suprituskyvyistä on kyse. Mikään määrä Stinger partioita ei kykene kuin murto-osaan F-35 hävittäjän suorituskyvystä. Monitoimihävittäjä on hyvin monipuolinen vekotin. Tankki kykenee paljoon, mitä mikään määrä sinkoja ei voi tehdä. Helikopterilla on kolme tapaa vaikuttaa viholliseen ja lisäksi se voi tiedustella, mutta lennokki tiedustelee halvemmalla. Ne vaikuttamistavat ovat tykki, raketti ja ohjus. Tykki ja suora-ammunta raketein onnistuu ilman kestämättömiä tappioita vain savimajojen asukkeja vastaan nykymaailmassa. Epäsuora tuli raketeilla on normi epikseen verrattuna tehotonta ja kallista. PST ohjus jää ainoaksi helikopterin tehokkaaksi aseeksi, mutta samat ohjukset voi ampua muiltakin laveteilta. Tästä syystä taisteluhelikopteri ja Spike NLOS ajoneuvoalustalla ovat verrannolliset, mutta sinun esimerkkisi eivät ole.

Sitten voiman keskittämiseen: 24 helikopterin yksikön hankinta maksaa Puolan hinnoilla noin 2,5 miljardia, ilman käyttökuluja. Jokainen niistä voi kantaa 16 ohjusta. Oletetaan hekoille hyvin korkea 75% valmiusaste. Voimme siis keskittää 288 ohjusta yhdelle suunnalle kerralla. Ohjus maksaa sen neljännesmiljoonan riippumatta laukaisualustasta. Hekojen hinnalla saisi siis sen kymmenentuhatta (10 000) ohjusta, mutta osa rahasta menisi laukaisimiin, joten oletetaan vaikka 5000 ohjusta. Spike NLOSilla on 25km kantama. Oletetaan rintaman pituudeksi tuhat kilometriä, liittolaiset hoitakoon loput. Tasajaolla jokaiseen kohtaan rintamaa voidaan iskeä 250 ohjuksella. Elikkä maasta ampumalla saadaan vastaava suorituskyky koko rintaman pituudelle samalla rahalla, kun hekoilla saadaan sinne, mihin kaikki voima keskitetään. But there's more! Maasta ammuttavat ohjukset olisivat kokoajan saatavilla koko rintaman pituudella, eikä vain sillä yhdellä sektorilla, johon hekot ovat keskitetty. Ja ympäri vuorokauden, säässä kuin säässä. Eikä niitä käytettäessä tarvisi odottaa hekojen lentoaikaa, ennen kuin ryssän tankkien tornit rupeaa hyppimään.
Tämä on aivan vastaavaa keskustelua, kuin se, miksi ei hankittu maasta laukaistavia meritorjuntaohjuksia kalliiden korvettien tilalle...

Katsotaanpa:
  • Nykyaikainen taisteluhelikopteri, esimerkiksi Apache Longbow, olisi jo yksinään Suomen nykyisten maavoimien ylivoimaisesti tehokkain yksittäienn tiedustelusensori. Ei taida Spike NLOS täyttää tätä aukkoa?
  • Taisteluhelikopeteri voi toimia erittäin tehokkasti pehmeitä ja puolikovia maaleja vastaan 30 mm tykillä ja raketeilla. Totta kai Spike NLOS:ja voidaan laukoa tällaisia maaleja vastaan, mutta millaiseksi arvioit kustannustehokkuuden?
  • Taisteluhelikopteri voi toimia menestyksekkäästi kaikissa toiminnan vaiheissa syvästä rauhanajan virka-avusta aina kriittiisiin ratkaisutaisteluihin. Spike NLOS:a ei voi käyttää kuin taisteluvaiheessa.
  • Taisteluhelikopteri voi toimia menestyksekkäästi lennokkeja vastaan, tosin tämä ei ole lavetin optimikäyttöä. Spike NLOS ei tähän taivu.
  • Taisteluhelikopteri on ilmassa ollessaan varsin hyvin suojassa lennokeilta, maassa makaavat SPIKE-NLOS -kuorma-autot sen sijaan eivät.
  • Taisteluhelikopteri voi valita varsin vapaasti tilanteeseen parhaiten sopivan etenemisreitin, Spike-NLOS -kuorma-auton matka sen sijaan katkeaa ensimmäiseen miinoitteeseen tai tuhottuun siltaan.
  • Taistelukopterin kyky nopeaan painopisteenvaihtoon jo todettiinkin.
  • Logistinen jalanjälki taisteluhelikopeteripataljoonalla on murto-osa tuhannen Spike-NLOS -lavetin vastaavasta
  • kuten todettua, ainoa syy näiden puuttumiseen Suomesta on raha.
(ja kyllä, seuraavaksi nostetaan taas esille helikopterien haavoittuvuus kevyille ilmatorjuntaohjuksille ja tietysti se yksittäinen kerta, kun US Army ei käyttänyt taisteluhelikoptereita Serbiaa vastaan ja totta kai se kerta, kun amerikkalaiset Apachet lensivät irakilaisten väijytykseen!)
 
Kiinnittäisin huomiota siihen, että läpimurron tulppaamiseen tarvitaan todennäköisesti iso määrä ohjuksia. Apachen pst-lastihan on 16 ohjusta eikä ne metsästä yksin, vaan laumoina... Tuollainen kaavailemasi kevytkopteri ottanee ehkä 4-8 ohjusta painon puolesta, mutta kuorma-auto kantaa helposti kymmeniä ohjuksia, puoliperävaunu jopa satoja.
Vaikka se ensimmäinen satsi olisi vain 2x4 ohjusta, tulee paikalle uusi osasto vähintään tunnin välein, lähes loputtomasti. Läpimurtoyritys pitäisi pystyä ennalta tiedustelemaan, jolloin myös lähemmäksi voidaan tuoda FARP, joilla koptereiden tehtävätiheys kasvaa edelleen. Väitän, että kun Itä-/Pohjois-Suomen harvoille urille on tuhottu hyökkääjän ensimmäiset neljä vaunua, liike hidastuu jo oleellisesti. Ei siellä mikään Arorintama etene avorivissä.
 
  • Nykyaikainen taisteluhelikopteri, esimerkiksi Apache Longbow, olisi jo yksinään Suomen nykyisten maavoimien ylivoimaisesti tehokkain yksittäienn tiedustelusensori. Ei taida Spike NLOS täyttää tätä aukkoa?
Lennokki olisi halvempi.
  • Taisteluhelikopeteri voi toimia erittäin tehokkasti pehmeitä ja puolikovia maaleja vastaan 30 mm tykillä ja raketeilla. Totta kai Spike NLOS:ja voidaan laukoa tällaisia maaleja vastaan, mutta millaiseksi arvioit kustannustehokkuuden?
Tykki ja raketit ovat tehokkasti käytettävissä vain, jos vastapuolella ei ole ilmatorjuntaa, eli kun me ollaan jo voitettu kyseinen taistelu tai soditaan jotain talibaaneja vastaan. Jos meillä on täydellinen ilmaherruus, voidaan tiputella JDAMeja Hawkista. En itse pidä sellaisten aseiden hankintaa hyvänä investointina, joiden vaikutus on lähinnä kovempaa voittaminen. Parempi käyttää rahat sellaisiin asejärjestelmiin, joilla tappio muutetaan voitoksi.
Taisteluhelikopteri voi toimia menestyksekkäästi kaikissa toiminnan vaiheissa syvästä rauhanajan virka-avusta aina kriittiisiin ratkaisutaisteluihin. Spike NLOS:a ei voi käyttää kuin taisteluvaiheessa.
Mitä ihmettä taisteluhelikopterilla tehdään sodan ulkopuolella, mitä minigun NH-90 ikkunasta tai lennokin lämpökameralla ei saisi aikaan?
  • Taisteluhelikopteri on ilmassa ollessaan varsin hyvin suojassa lennokeilta, maassa makaavat SPIKE-NLOS -kuorma-autot sen sijaan eivät.
Määrä tuo redundanssia, muutaman menetys ei niin hirveästi paina. Lennokin torjunta on joka tapauksessa tärkeä tulevaisuuden prioriteetti koko maavoimille ja jos sitä ei saada kuntoon, niin millään muulla ei ole väliä ja sota hävitään kaikista muista hankinnoista riippumatta.
  • Taisteluhelikopteri voi valita varsin vapaasti tilanteeseen parhaiten sopivan etenemisreitin, Spike-NLOS -kuorma-auton matka sen sijaan katkeaa ensimmäiseen miinoitteeseen tai tuhottuun siltaan.
  • Taistelukopterin kyky nopeaan painopisteenvaihtoon jo todettiinkin.
Kuten jo todettiin, pinnasta laukaistavia ohjuksia saisi samalla rahalla aivan helvetisti, joten ei ole juuri tarvetta pitkille siirroille, ellei koko joukko-osasto, jolle ohjukset kuuluvat, siirry toiselle toiminta-alueelle ja silloin ei muutama auto lisää paljoa paina. Lisäksi orgaaninen NLOS PST kyky mahdollistaa nykyisen prikaatin PST komppanian korvaamisen, toisin kuin taisteluhelikopteri, joka ei voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan.
(ja kyllä, seuraavaksi nostetaan taas esille helikopterien haavoittuvuus kevyille ilmatorjuntaohjuksille ja tietysti se yksittäinen kerta, kun US Army ei käyttänyt taisteluhelikoptereita Serbiaa vastaan ja totta kai se kerta, kun amerikkalaiset Apachet lensivät irakilaisten väijytykseen!)
Nämä tapaukset eivät itse asiassa tulleet edes mieleeni. Ukrainan sota on se viitekehys, jossa minä hekojen haavoittuvuutta katselen. Ryssän Kamovien PST-ohjusiskut pitkältä kantamalta ovat olleet ainut tehokas taisteluhelikopterien käyttötapa Ukrainan sodassa.

Jos tosissaan haluaa ilmatukea maataisteluun, niin on parempi ostaa yksi extra F-35 jokaisen Apache parin hinnalla ja lastata sen pommikuilut täyteen Stormbreakereitä.
 
Back
Top