Taisteluhelikopterit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JOKO
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Viperin etuna olisi myös ilmasta ilmaan kyky kuten tuolla voisi pudottaa Shahedeja.
 
Päätin kysästä ChatGPT:ltä nopeaa vertailua ja päältä päin katsottuna vaikuttaisi aika oikealta infolta eli tosta voi sitten päätellä kumpi olisi parempi. Kummallakin on puolensa, Apache on raskaammin aseistettu, panssaroitu ja sensorit parempia, kun taas AH-1Z Viper on halvempi ja vikkeläämpi.

Katso liite: 119852
Puola ostaa 96 kpl E-mallin apassia 12 miljardilla. Kauppaan sisältyy myös
"1,844 AGM-114R2 Hellfire Missiles, 460 AGM-179A Joint Air-to-Ground Missiles, 508 Stinger 92K Block I Missiles, and 7,650 WGU-59/B Advanced Precision Kill Weapon System II (APKWS-II) Guidance Sections. Mission equipment, spares, training, and support is also included."
Eli tuo apassin e-mallin hinta on ainakin +50 milliä kipale. AH-1viper hinta on kutakuinkin tuo 30 milliä.
 
Muistaakseni maailmalla on kehitetty tst-koptereita melkein kaikissa maissa, joissa on myös omaa ilmailuteollisuutta ja sotateollisuutta. Ainoa poikkeus taitaa olla Ruotsi (?) Jopa Etelä-Afrikalla oli hanke jossain välissä.

Edit:

 
AH-1 viper olisi ihan piisalle suomelle. Tuohon omat sidewinderit ja hellfire ohjuksia liuta..no ehkä 70mm raketteja jonkun verran. tulis paljon halvemmaksi.
 
Yksi keskeinen rooli tst-hekoillla olisi kuljetuskopterien saattaminen, sillä perusteellahan niiden hankintaa NH90-hankinnan aikoihin suunniteltiin. Mutta tähän tehtävään muutamalla ohjuksella varustettu siviilikopteri ei ole kovin hyvä.

Tämä on asia, jota en koskaan ole ymmärtänyt. Eikö se kuitenkin olisi hävittäjien hommaa? Taisteluhelikopterin ilmataistelukapasiteetti on kuitenkin lähinnä omasuojaan tarkoitettua. Jos taas tarkoitetaan suojaa maasta tulevaa uhkaa vastaan, niin ei kai isoa kopterilauttaa yleensä ajeta varmistamattomalle laskeutumisalueelle, vaan sinne menee ensin pienempi porukka ottamaan paikan haltuun ja perässä tulee sitten ne kymmenien kopterien armadat.
 
Muistaakseni maailmalla on kehitetty tst-koptereita melkein kaikissa maissa, joissa on myös omaa ilmailuteollisuutta ja sotateollisuutta. Ainoa poikkeus taitaa olla Ruotsi (?) Jopa Etelä-Afrikalla oli hanke jossain välissä.

Edit:

Juu onhan niitä muuallakin, mutta ei me BRICS-valtiosta tulla aseita tulevaisuudessa hommaamaan. Tai en itse ainakaan näe tätä realistisena mahdollisuutena.
 
Kun kevythelikopteri Hughes MD500 tulee vaihtoon niin jotain vastaavan kokoista aseistettua kopteria vois tilalle hankkia.
Ehkä oikea taistelukopteri on liian kallis suomelle ylläpitää, kai niitä liittolaisilta tänne saadaan.

Esim. joku kuvankaltainen olis sopiva, on kai halvempi ratkaisu operoida ja ylläpitää.

1739946026859.webp1739945718244.webp
 
Italiasta saataisiin uusi taisteluhelikopteri.

Oltaisiin saatu uusi miinantorjunta-alus, jos telakalla ei olisi tulvinut. ;)

No, vinoilu sikseen. Hyvältähän tuo vaikuttaa italialaiseksi, kun optroniikka (Rafael Toplite) ja pst-ohjus (Spike) tulevat Israelista, samoin kuin ilmeisesti suurin osa omasuojajärjestelmistä. Kustannuksiakin yritetään pitää kurissa. Mutta kun meillä pääkäyttö olisi varmaan panssarintorjunnassa, niin miten mahtaa tutkaton kopteri vertautua Apacheen?

 
AH-1 voisi olla hyvä vaihtoehto vähän kevyempinä suomelle. Tähän yhdistettynä NH90 ja joskus uusitut MD500 kalusto.
Nyt kun ollaan NATOssa, niin ei välttämättä tarvita raskainta ja parasta. Eiköhän UK yms tule sit tarvittaessa AH-64 kalustoa (ovat jo harjoitelleet täällä) ja muualta raskaampaa kuljetuskopteria.
 
Oltaisiin saatu uusi miinantorjunta-alus, jos telakalla ei olisi tulvinut. ;)

No, vinoilu sikseen. Hyvältähän tuo vaikuttaa italialaiseksi, kun optroniikka (Rafael Toplite) ja pst-ohjus (Spike) tulevat Israelista, samoin kuin ilmeisesti suurin osa omasuojajärjestelmistä. Kustannuksiakin yritetään pitää kurissa. Mutta kun meillä pääkäyttö olisi varmaan panssarintorjunnassa, niin miten mahtaa tutkaton kopteri vertautua Apacheen?

Varmaan ihan pätevä laite ilmankin Longbow-tyyppistä tutkaa. Ehkä enemmän kyllä tuossa huolettaisi ylläpito ja huoltovarmuus. Edellistä Mangustaa valmistettiin vain 60 kappaletta ja ainakaan toistaiseksi ei vaikuta, että tätä oltaisiin tuottamassa enemmän (Italia tilannut 48 kappaletta). Uskoisin, että PV:llä on varmaan vähän traumoja vielä NH90-hankintojen ongelmista, niin ottaen huomioon kuinka uusi Fenice on ja kuinka vähän niitä on mahdollisesti, kaikuu näitä traumoja. Voi olla myös, että Fenicellä ei samanlaisia NH90:n ongelmia olisi, mutta jos huoltovarmuutta halutaan varmistaa, niin Apachella se todennäköisesti on helpompaa.
 
Onhan jenkeillä olemassa tuo battlehawk kopteri myöskin. En tiedä pitäisikö sen yhteydessä kuitenkin puhua ennemminkin raskaasti aseistetutusta kuljetuskopterista. Parannusta kuitenkin nykyiseen tilanteeseen sekin toisi.
 
Tämä on asia, jota en koskaan ole ymmärtänyt. Eikö se kuitenkin olisi hävittäjien hommaa? Taisteluhelikopterin ilmataistelukapasiteetti on kuitenkin lähinnä omasuojaan tarkoitettua. Jos taas tarkoitetaan suojaa maasta tulevaa uhkaa vastaan, niin ei kai isoa kopterilauttaa yleensä ajeta varmistamattomalle laskeutumisalueelle, vaan sinne menee ensin pienempi porukka ottamaan paikan haltuun ja perässä tulee sitten ne kymmenien kopterien armadat.
En kyllä mikään ilmarynnäkköasiantuntija ole, mutta:

Saattokopterien ensisijainen kohde on maauhka: yksittäinen vihollisjoukko tai aseistettu ajoneuvo saattaa aina osua reitille ja se pitää saada nopeasti toimintakyvyttömäksi. Vaikka itse laskeutumispaikka olisikin otettu SOF-partiolla tms. jollain tasolla haltuun, voi matkalle silti sattua vihollisjoukkoja.

Toisijaijesesti kuljetuskopteteita voidaan varmaan suojata vihollisen helikoptereilta.
 
Back
Top