Taloustieteellinen keskustelu

No, mitenkäs ne valtaosa yksityisen sektorin työntekijöistä, joka tekee töitä normaalisti, esim. kuljetusalan työntekijät, pitäisikö heidänkin palkkojaan alentaa, vai koskeeko vain julkisen sektorin poliisia ja sairaanhoitajaa? Tai paperimiehet, tai kaupan kassat tai yritysjohtajat?
Valtion virkamiesjohtajilla on tässä kriisissä varmasti joka tasolla niin paljon töitä, että työtehtäviensä perusteella ovat palkkansa ansainneet. Toivottavasti myös näyttöjensä.
Lue edellä kirjoittamistani rajaukset. Kaupallinen ala osallistuu lomauttamalla ja irtisanomalla, kuten on jo tapahtunutkin. Edelleenkään en puhu sinun mainitsemistasi viranhaltijoista ollenkaan vaan korkeista virkamiehistä. Huipulla on paljon löysää työtahdissa ja tuloksissa. Sori jos itse kuulut mainitsemaani valtion huippu-porukkaan, ei ollut tarkoitus loukata palkan alentamisen puheella. Olen kuitenkin sitä mieltä.
.
 
üllatus että kansantaloustieteilijät päätyvät tukahduttamisen etuihin! Kuka olisi voinut arvata? Sitten ongelmana enää STM, niin saataisiin aikaiseksi.


Nopea tukahduttaminen olisi Suomen Pankin mukaan selvästi vähemmän haitallista taloudelle kuin viruksen leviämisen hidastaminen.

Suomen talous voi supistua jopa 13 prosenttia tänä vuonna koronavirusepidemian vuoksi, ennustaa Suomen Pankki.

Pankin mukaan Suomessa käytettävä taktiikka viruksen leviämisen hidastamiseksi on laskelmien mukaan huomattavasti paljon vahingollisempi taloudelle kuin esimerkiksi nopea ja kattava tukahduttaminen. Tällaisessa skenaariossa Pankki ennustaisi runsaan viiden prosentin laskua bruttokansantuotteeseen.

Tällöin viruksen leviämistä vastaan tehtyjen rajoitustoimien tulisi Pankin mukaan olla tämänhetkisiä tiukemmat.

Nopean tukahduttamisen mallissa bkt supistuisi voimakkaasti toisella vuosineljänneksellä, mutta alkaisi jo elpyä kolmannella vuosineljänneksellä. Seuraavana vuonna bkt:n kasvu yltäisi noin seitsemään prosenttiin.

 
Alkaa aika kova "jälleenrakennus" kunhan tämä on edes osittain ohi. Jotkut alat kärsivät, jotkut nousevat kovasti. On aika alkaa suosia eurooppalaista ja kotimaista tuotantoa. Eivät ainakaan nuorempien ihmisten työt lopu - ne vaan saattavat muuttaa muotoaan - ja alaa
 
Mihin se kaikki raha menee, ja kenen kautta? Kuka tulee omistamaan tämän monetaarisen "elvytyksen" seurauksena syntyvän velan? Yksityishenkilöt? Yksisarviset? Ei, ja ei. Minkä mekanismin kautta EKP yleensä tuuttaa rahaa markkinoille? Aivan, liikepankkien, jotka bidaavat...
Onko inflaatio siten eurooppalaisten tai amerikkalaisten suurpankkien intresseissä? Ei tietenkään ole. Tuleeko inflaatio nousemaan... noh, eipä todennäköisesti.
Japani on tästä yksi esimerkki, kohta 3 vuosikymmentä Japani on taistellut nollakorkojen ja oman demografiansa kurimuksessa, yhdellä kahdella poikkeuksella länsimaista.
1.) Geisha-bondit - japanilaiset kotiäidit, joita on kymmeniä miljoonia, kontrolloivat perheen kukkaronnyörejä ja sijoittavat oman valtionsa piensijoittajille, eli kotiäideille, liikkeeseen laskemiin oman valuutan määräisiin velkakirjoihin
2.) säästämisaste Aasiassa on korkeampi kuin missään muualla maailmassa - velkaantumisasteen kasvu on ollut esim. Suomessa maailman huipputasolla viimeiset 8 vuotta. Huomatkaa esim. ruotsalaispankkien mainokset joka nettisivulla, Suomeksi... halpaa velkaa Ruotsista tjms.

Kulta? Kulta on kirjaimellisesti maailman kierrätetyin materiaali, siitä menee teollisissa prosesseissa hukkaan prosentin kymmenesosia vuodessa... mistä kullan loppukysyntä, joka poistuu markkinoilta, syntyy?
Lähinnä intialaisten, Gulffin jne. ruskeiden ihmisten dowry/ myötäjäismaksuista, jotka jatkuvat niin kauan kuin väestöräjähdys ja talouskasvu lähinnä Intiassa jatkuvat, paino jälkimmäisellä, muttei täysin.

Kiinteistöt? Pitää erottaa liikekiinteistöt asuinkiinteistöistä, ensimmäisessä pohjaa ei ole kassavirtamalleissa edes uskallettu kuvitella, se on vasta tulossa. Jälkimmäisessä poikkeuksellisesti (esim. Suomessa joitain uudiskohteita lukuunottamatta) piensijoittajat (=ihmiset!) edustavat luonnollista kysyntää, jota taas heidän odotuksensa omista mahdollisuuksistaan ja peloistaan kontrolloivat...

josta pääsemme ainoaan (reaali-)assettiluokkaan joka tulee hyötymään tästä rahan printtaamisesta:

Osakkeet.

jatkan jahka saan vedettyä henkeä. Olutvapaa viikko päättyi tänään koska aurinko paistoi ja menin kalaan. En saanut mittään, paitsi rusketusta, mutta kalliopaasinaapuri sai meritaimenen, joten menen huomenna uudestaan.
Harmi ettei ole samaa uistinta pakissa, ainakaan vielä :)...

ps. just luin että pääministeri Boris Johnson siirretty tajuttomana teholle, kunto heikentynyt yllättäen. Good luck Bozza... I always liked you.


Löytyykö kaikille triljoonille tuottavia osakkeita?
Fyysistä kultaa ei ainakaan löydy koko liikkeellä olevan rahan määrälle enään nykyisillä hinnoilla, kullan määrä on rajallinen ja iso osa siitä kerääntyy keskuspankkien ja liikepankkien holveihin, miksi?

Itse en näe miten inflaatio ei lähtisi isolle laukalle jossain vaiheessa.

Itse pidän suurinta osaa osakkeista edelleen ylihintaisina, katselisin arvonsa hyvin säilyttäviä tai valmiiksi pohjalla olevia perusvarmoja osakkeita.

Yksi uusi kiinteistösijoittamisen muoto on datakeskukset, itse katselen nyt niihin keskittyviä yhtiöitä, datan määrä pilvessä ei vähene syvän laman aikana vaan tasainen pieni kasvu jatkunee.

Yhdysvaltaiset öljyhtiöt ovat nyt ensimmäisinä jo niin pohjassa kuin voivat olla koska ne ottavat tuplahittiä korona+OPECkiista, jos uskoo että parhaiden ei anneta keikahtaa jo pelkästään strategisista syistä niitäkin uskaltaa ostaa.


Kun pohja on saavutettu kaikkien osalta ja veri valuu kadulla on aika ostaa niitä ikonisia ja ikuisia yhtiöitä kuten vaikka Coca-Cola kerran vuosisadassa hinnoilla.
 
@Talvela , kyllä, olet oikeassa monessa suhteessa, tärkeintä nyt on ottaa rauhallisesti. Nykyisellä volalla on selvää että iso raha, eläke- jne. possat, ei ole tehnyt yhtään mitään. Vielä.

Boeing
EADS
BNP Paribas
JP Morgan
Facebook
Amazon
Apple
Microsoft

Siinäpä firmoja joita olen itse seurannut, kolmessa olen jopa ollut töissä useamman vuoden kussakin. Go big, on oma ajatukseni, koska aika ei riitä tilkkutäkin ompelemiseen, enkä rupea maksamaan 2% + 20% millekään hedge fundille.
Joten malta veli @Talvela , vielä ei ole aika mennä longiksi.
Kesäkuun alkua, venttaa että tulosvaroitukset ja Q2 luvut ja Q3 odotukset hinnoitellaan sisään, ja sitten.

Oikea raha odottaa vaan tilaisuuttaan, miksei mekin :) ?

Ei toi painettu keskuspankkiraha mihkään muuallekaan mene.
 
@Talvela , kyllä, olet oikeassa monessa suhteessa, tärkeintä nyt on ottaa rauhallisesti. Nykyisellä volalla on selvää että iso raha, eläke- jne. possat, ei ole tehnyt yhtään mitään. Vielä.

Boeing
EADS
BNP Paribas
JP Morgan
Facebook
Amazon
Apple
Microsoft

Siinäpä firmoja joita olen itse seurannut, kolmessa olen jopa ollut töissä useamman vuoden kussakin. Go big, on oma ajatukseni, koska aika ei riitä tilkkutäkin ompelemiseen, enkä rupea maksamaan 2% + 20% millekään hedge fundille.
Joten malta veli @Talvela , vielä ei ole aika mennä longiksi.
Kesäkuun alkua, venttaa että tulosvaroitukset ja Q2 luvut ja Q3 odotukset hinnoitellaan sisään, ja sitten.

Oikea raha odottaa vaan tilaisuuttaan, miksei mekin :) ?

Ei toi painettu keskuspankkiraha mihkään muuallekaan mene.


Nuo kaikki kiinnostaa.

Mitä tykkäät armageddonissa Johnson & Johnson, Unilever, Nestle, Philip Morris?

Vettä, ruokaa, vaippoja, lääkkeitä ja tottakai meikkejä sekä röökiä tarvitaan maailmanlopun aikanakin?
 
Eikös uusien autojen myynti ollut jo laskenut 80%? Lienee siis kyykännyt jo aika pahasti. Monet ovat myös poistaneet autonsa rekisteristä saadakseen henkilökohtaiseen talouteensa säästöä.

Kyllä se vuositasolla tasoittuu. Miinusta toki tulee, mutta ei lähellekään tuollaisia lukuja.

Ylipäätään eri käyrien alakuolokohtien taivastelu ei kerro tilanteesta juuri mitään, vaan paljon selvemmän kuvan talouden tilanteesta saa hieman pitemmillä tarkasteluväleillä.
 
@Talvela , kyllä, olet oikeassa monessa suhteessa, tärkeintä nyt on ottaa rauhallisesti. Nykyisellä volalla on selvää että iso raha, eläke- jne. possat, ei ole tehnyt yhtään mitään. Vielä.

Boeing
EADS
BNP Paribas
JP Morgan
Facebook
Amazon
Apple
Microsoft

Siinäpä firmoja joita olen itse seurannut, kolmessa olen jopa ollut töissä useamman vuoden kussakin. Go big, on oma ajatukseni, koska aika ei riitä tilkkutäkin ompelemiseen, enkä rupea maksamaan 2% + 20% millekään hedge fundille.
Joten malta veli @Talvela , vielä ei ole aika mennä longiksi.
Kesäkuun alkua, venttaa että tulosvaroitukset ja Q2 luvut ja Q3 odotukset hinnoitellaan sisään, ja sitten.

Oikea raha odottaa vaan tilaisuuttaan, miksei mekin :) ?

Ei toi painettu keskuspankkiraha mihkään muuallekaan mene.
Ja jep, on aika high beta noi neljä ensimmäistä verrattuna johonkin Coca Colaan tjms, mutta mieti: kuka hyötyy?
Noi neljä jälkimmäistä on itse asiassa "low beta"-nimiä nykyään :) , joita haluaisin vain lisätä koska dominoivat markkinoita niinkuin Cokis aikoinaan.
 
Nuo kaikki kiinnostaa.

Mitä tykkäät armageddonissa Johnson & Johnson, Unilever, Nestle, Philip Morris?

Vettä, ruokaa, vaippoja, lääkkeitä ja tottakai meikkejä sekä röökiä tarvitaan maailmanlopun aikanakin?
Siinä vaiheessa kun markkina lähtee keskuspankki-sponssattuun nousuun, on Armageddon jo ohitse. Ensi vuonna uusi aalto. mutta vastaiskuna ovat silloin toivottavasti rokotteet jne.
Ne sijoitukset ovat liian riskillisiä minulle, koska en tunne alaa. Olen ollut BNP Paribasilla, JP Morganilla ja Microsoftilla duunissa, yrityskuttuuri oli julisteissa seinällä jokaisessa; ne firmat pärjäävät koska se on pelin henki.

Esimerkki:

JP Morgan:

"One Team, One Dream - Be a Leader!"

tollasta paskaa joutui tsiigaamaan konttorin seinillä vuositokulla... heikkopäisempikin res. luutnantti menettäisi uskonsa kapitalismiin!
 
Kyllä se vuositasolla tasoittuu. Miinusta toki tulee, mutta ei lähellekään tuollaisia lukuja.

Ylipäätään eri käyrien alakuolokohtien taivastelu ei kerro tilanteesta juuri mitään, vaan paljon selvemmän kuvan talouden tilanteesta saa hieman pitemmillä tarkasteluväleillä.
Olen samaa mieltä, että tuo varmasti tasoittuu. Toki paljon riippuu siitä millaisessa kunnossa tästä kriisistä noustaan ylös. Jos meillä on työttömyys luku +15% sen 7% sijaan niin kyllähän tuo näkyy monessa paikassa. Samoin jos meillä on yrityksiä kaatunut huomattavasti normaali aikoja enemmän niin tämä väistämättä näkyy myös auto kaupassa. Samoin merkitystä on sillä miten Suomen tärkeimmillä vientimailla menee ja miten ne tästä kriisistä nousevat.

Uskon, että taloudessa tullaan menemään aika syvälle ennen kuin sieltä päästään ylös päin. Paljon ja monessa suhteessa on merkitystä sillä miten jenkeissä tilanne kehittyy ja miten siellä tämän kaiken kanssa käy. Ei ole pois suljettua etteikö jokin pankkikin voisi kaatua tämän kriisin seurauksena. Toki tilanne ei ole sama mitä vuonna 2008. Pankeilla on käsittääkseni huomattavasti parempi tilanne mitä silloin ja tämä kriisihän ei lähtenyt liikkeelle rahoitusmarkkinoilta. Toki rahoitusmarkkinat saattavat joutua liriin siinä tilanteessa, että niille alkaisi kertyä massiivisia luottotappioita. Kuinka suuret tappiot pankit kestävät sitä en tiedä.
 
Toivottavasti hallitus uskaltaa tässä tilanteessa harrastaa vasemmistolaista velkatalouspolitiikkaa - 2023 vaalien jälkeen oikeistohallitus voi tehdä leikkaukset. Jos edes tällä kertaa ei valittaisi talousharakiria, eli leikkauksia lamassa ja tuhlausta nousukaudella. Jos leikkausmenoon mennään, on myös suuri uhka HX:n leikkaamisesta.

Tosin itse epäilen, että 2023 Kokoomus vaalivoiton varmistamiseksi lupaa Sari Sairaanhoitajan palkankorotuksen - juuri nousukauden huipulla...


"Näin kaavamaisessa ja kieltämättä pelkistävässä asetelmassa sivullinen voi valita kantansa niin kuin viime vuosisadan suuri talousviisas John Maynard Keynes olisi kenties valinnut:

Taantuman ja talousanemian oloissa vasemmiston talousajatukset ovat yleensä vähemmän väärässä kuin oikeiston, mutta vahvan kasvukauden oloissa on yleensä päinvastoin."
...
Sille Marin tai hänen hallituksensa eivät kuitenkaan mahda enää mitään, että puheet ja odotukset edessä olevista julkisen talouden kiristyksistä ovat jo heränneet.

Eivätkä sille, että odotukset talouden vyönkiristyksistä ovat omiaan lisäämään yleisön omien taloustoimien varovaisuutta ei vain kriisin kuluessa vaan myös kriisin jälkeen. Ja että tämä on omiaan paitsi pitkittämään kriisiä myös viivyttämään ja vaimentamaan talouden toipumista kriisin jälkeen.

Toki vielä hölmömpi talouspoliittinen oma maali olisi pelkkien varomattomien puheiden lisäksi kesken kriisin ryhtyä runnomaan julkisen talouden leikkauksia toteen.


Se olisi jokseenkin varma tapa painaa talous vielä syvempään sukellukseen kuin koronakriisissä joka tapauksessa käy – ja varmistaa, että valtio velkaantuu vielä raskaammin kuin muuten olisi laita.
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin, yksi automaattinen vakauttaja ovat terveydenhuollon ylimääräiset henkilöstökustannukset. Vaikkei kyse ole ikiliikkujasta, ei vaikkapa sairaanhoitajalle maksettu ylityötunti katoa kokonaan kankkulan kaivoon. Sairaanhoitaja maksaa palkastaan verot, ja käyttää tulonsa etenkin tässä tilanteessa ensisijaisesti kotimaiseen kulutukseen. Elvytystä tämäkin.
 
Löytyykö kaikille triljoonille tuottavia osakkeita?
Fyysistä kultaa ei ainakaan löydy koko liikkeellä olevan rahan määrälle enään nykyisillä hinnoilla, kullan määrä on rajallinen ja iso osa siitä kerääntyy keskuspankkien ja liikepankkien holveihin, miksi?

Itse en näe miten inflaatio ei lähtisi isolle laukalle jossain vaiheessa.

Itse pidän suurinta osaa osakkeista edelleen ylihintaisina, katselisin arvonsa hyvin säilyttäviä tai valmiiksi pohjalla olevia perusvarmoja osakkeita.

Yksi uusi kiinteistösijoittamisen muoto on datakeskukset, itse katselen nyt niihin keskittyviä yhtiöitä, datan määrä pilvessä ei vähene syvän laman aikana vaan tasainen pieni kasvu jatkunee.

Yhdysvaltaiset öljyhtiöt ovat nyt ensimmäisinä jo niin pohjassa kuin voivat olla koska ne ottavat tuplahittiä korona+OPECkiista, jos uskoo että parhaiden ei anneta keikahtaa jo pelkästään strategisista syistä niitäkin uskaltaa ostaa.


Kun pohja on saavutettu kaikkien osalta ja veri valuu kadulla on aika ostaa niitä ikonisia ja ikuisia yhtiöitä kuten vaikka Coca-Cola kerran vuosisadassa hinnoilla.

Inflaatio ei lähde liikkeelle koska elvytysraha ei koskaan pääse kuluttajatasolle..

Eli raha pyörii vain instituutiotasolla. Tämä näkyy juuri arvopapereiden ja sijoitusomaisuuden arvon kasvuna. Siellä inflaatio toimii. Mutta koska se raha ei valu kuluttajaportalle, ei inflaatiota synny varsinkin koska saman aikaisesti työn globalisaatio estää palkkojen nousua orjatalouden hallitessa.

Kuluttajainflaatio voi nousta vasta siinä vaiheessa kun työn hinnan dumppaaminen loppuu.
 
Inflaatio ei lähde liikkeelle koska elvytysraha ei koskaan pääse kuluttajatasolle..

Eli raha pyörii vain instituutiotasolla. Tämä näkyy juuri arvopapereiden ja sijoitusomaisuuden arvon kasvuna. Siellä inflaatio toimii. Mutta koska se raha ei valu kuluttajaportalle, ei inflaatiota synny varsinkin koska saman aikaisesti työn globalisaatio estää palkkojen nousua orjatalouden hallitessa.

Kuluttajainflaatio voi nousta vasta siinä vaiheessa kun työn hinnan dumppaaminen loppuu.

Tällainen on omakin tunnetila, sellaista varmaa otetta en ole saanut muodostettua kokonaisuudesta joten menen itse pitkälti tunteella.

Katson että arvopaperimarkkinoille on muodostunut valtavia kuplia johdannaisiin, joukkovelkakirjoihin ja tietenkin itse valuuttoihin.
Mutta tuottava ala ja tuottava yritys on todellinen, konkreettinen ja mitattavissa oleva asia, niitä itse etsin ja uskon löytyvän joukosta lähellä todellista arvoaan.
Johdannaiset varsinkin ovat täysin irrallaan todellisuudesta ja mahdollistavat jopa reaalimarkkinoiden laajamittaisen manipulaation.

Itse haluaisinkin nyt suojata valtaosan pääomastani vaihtamalla ne kultaan ja hopeaan mutta markkinat tyrehtyivät ennen kuin sain vaihdettua sen mitä halusin.
Nyt katselen bitcoinia yhtenä vaihtoehtona jos en saa arvometalleja mistään, siinä on puolituskin tulossa pian.
 
Inflaatio ei lähde liikkeelle koska elvytysraha ei koskaan pääse kuluttajatasolle..
...
Kuluttajainflaatio voi nousta vasta siinä vaiheessa kun työn hinnan dumppaaminen loppuu.
Miettinyt samanlaista shekkiä kuin USA:ssa. Mitä seuraisi jos jokaiselle aikuiselle annettaisiin tonni ja alaikäiselle 500e? Paljon sossun asiakkaita ja heille annettaisiin pitää tilillä tonni loppuvuoteen eikä se vaikuttaisi etuuksiin.

Entä jos jokaiselle firmalle annettaisiin myös tonni? Isoin osa on kuitenkin yhden tai kahden työntekijän firmoja ja saattaisi auttaa vaikka vuokrien maksamisessa.

Tuntuu hieman typerälle antaa vino pino elvytys ynnä muuta rahaa pankkien ja rahoituslaitosten pyöriteltäväksi se kun kuitenkin menee vain eri sijoitusinstrumentteihin ja isopalkkaisille meklareille.
 
Miettinyt samanlaista shekkiä kuin USA:ssa. Mitä seuraisi jos jokaiselle aikuiselle annettaisiin tonni ja alaikäiselle 500e? Paljon sossun asiakkaita ja heille annettaisiin pitää tilillä tonni loppuvuoteen eikä se vaikuttaisi etuuksiin.

Entä jos jokaiselle firmalle annettaisiin myös tonni? Isoin osa on kuitenkin yhden tai kahden työntekijän firmoja ja saattaisi auttaa vaikka vuokrien maksamisessa.

Tuntuu hieman typerälle antaa vino pino elvytys ynnä muuta rahaa pankkien ja rahoituslaitosten pyöriteltäväksi se kun kuitenkin menee vain eri sijoitusinstrumentteihin ja isopalkkaisille meklareille.

Juuri näin pitäisi toimia jos halutaan pitää pystyssä palvelusektori.
 
Miettinyt samanlaista shekkiä kuin USA:ssa. Mitä seuraisi jos jokaiselle aikuiselle annettaisiin tonni ja alaikäiselle 500e? Paljon sossun asiakkaita ja heille annettaisiin pitää tilillä tonni loppuvuoteen eikä se vaikuttaisi etuuksiin.

Entä jos jokaiselle firmalle annettaisiin myös tonni? Isoin osa on kuitenkin yhden tai kahden työntekijän firmoja ja saattaisi auttaa vaikka vuokrien maksamisessa.

Tuntuu hieman typerälle antaa vino pino elvytys ynnä muuta rahaa pankkien ja rahoituslaitosten pyöriteltäväksi se kun kuitenkin menee vain eri sijoitusinstrumentteihin ja isopalkkaisille meklareille.

No näin. Kysymys on aina ja loppujen lopuksi työn lisäarvon jakautumisesta ja rahan kierrosta.

Tätä ei oikein ymmärretä (tai ehkä oikeammin haluta ymmärtää) keskuspankkitasolla. Rahaa on painettu maailmalla vuosia ja on tehty elvytystä mutta vain pankkisektorille kauniina ajatuksena että alenevat lainakustannukset innostavat yrityksiä investoimaan ja luomaan työtä. Ei ole toiminut eikä toimi.

Kyllä se halpa laina firmoille ja isntituutioille kelpaa, mutta se raha ei mene reaali-investointeihin (=työhön) vaan olemassa olevien yritysten ja muun sijoituspääoma ostamiseen. Joka kyllä nostaa niiden arvoa keinotekoisesti mutta ei lisää kulutuskysyntää yhtään tai ainakin todella heikosti kun jousto on surkea.

Asia on helppo todentaa. Annetaan miljoona yhdelle ihmiselle tai 1000 euroa 1000 ihmiselle. Kumpi malli lisää kokonaiskysyntää enemmän?

Kuviteltu trickle-down efekti johon esim. jenkeissä on uskottu kohta 40 vuotta ei vain toimi. Eipä sinäsä. Ei se ole koskaan toiminut mutta se on kätevä perustelu sille että niille joilla jo on paljon annetaan tolkuttomasti:).
 
Olen tuossa pohtinut tuota maataloutta ja huoltovarmuutta. Ymmärrän hyvin, että vilja ja juures tuotanto on huoltovarmuuden kannalta kriittistä tuotantoa. Nämä eivät tosin tarvitse pyöriäkseen kausityöntekijöitä koska koneet ovat suurelta osin käytössä. Sen sijaan en voi käsittää miten jostain mansikan- tai herneen viljelystä saadaan väännettyä huoltovarmuuden kannalta kriittistä tuotantoa tai vaikka tomaatin ja kurkun viljelystä? Nämä ovat hyvin lyhyen kauden kausituotteita joiden säilyvyys ilman kallista pakastamista on todella heikko. Kyllä nuo ovat ylellisyys tuotteita eikä niillä itsessään ole tekemistä huoltovarmuuden kanssa.

Tuossa kun jokusen isännän kanssa jutellut mennä vuosina niin valitusta on lähinnä ollut siitä kun tuotteesta saa niin huonon hinnan jottei viljely oikein edes kannata. Kertoo mielestäni ylituotanto ongelmasta ja keskusliikkeiden pohjattomista taskuista.
 
Back
Top