Tottakai osakeyhtiön johdolla on jonkinlainen näkemys siitä miten yritystä käytännön tasolla hoidetaan..Eli lyhyesti, Kaipola suljettiin, sillä johdon näkemyksen mukaan sen tuotto ei ollut riittävä ja he kokivat, että pääoma on muualla paremmassa käytössä.
Mutta, sanoisin että päätökset yksiköiden sulkemisista tai vastaavasti uusista investoinneista pohjautuu kuitenkin enemmän (pää)omistajien näkemykseen siitä miten yhtiötä kehitetään eteenpäin/tulevaisuuteen.
- siis mieluummin osoittaisin kritiikin (jos siihen ylipäänsä on aihetta) omistajien sekä sijoittajien suuntaan.
- käytännön tasolla omistajia edustaa yhtiön hallitus sekä yhtiökokous.
Henkilökohtaisesti hyväksyn 100%:sti Kaipolan yksikön sulkemispäätöksen.
- toisekseen olen sitä mieltä että jokainen yrityksen työntekijöiden kannattaisi hankkia oman firmansa (siis työnantajansa) osakkeita.
- esimerkkinä voisi koko työuransa ajan ottaa palkstaan vaikkapa 10%:ia osakkeina (tai hankkisi ne pörssistä)
- tämä opettaisi paremmin ymmärtämään sitä kuinka liiketoimintaa harjoitetaan kannattavasti ja pitkäjänteisesti.
Tästä voi jokainen katsoa minkälaisen "eläkepotin" voisi saada itselleen vaikkapa 40 vuoden ahertamisen jälkeen.
https://www.sijoittaja.fi/sijoittaminen/paranna-tuottoa/korkoa-korolle-laskuri/
Yleensäkin elämässä kannattaa tehdä sellaisia ratkaisuja
A) joita itsellä on mahdollista tehdä
B) joihin voi itse myös vaikuttaa
C) joilla on merkitystä ja vaikutusta itselle
- tai sitten voi myös jäädä arvostelemaan muiden päätöksiä
- jokainen valitsee itse oman tiensä
P.S. UPM-Kymmene on taloudellisesti varsin hyvässä iskussa..Näyttää myös siltä että se haluaa pysyä sellaisena myös jatkossa.