Taloustieteellinen keskustelu

VIRTUAALIVALUUTAT

Olli Vänskä

Hullua: näytönohjaimia lennätetään vuokratuilla jumbojeteillä, koska Ethereum-louhinnassa aika on rahaa
i
Kryptovaluuttojen louhinnassa liikkuu huikeita määriä rahaa. Bitcoin huitelee jo aivan omissa lukemissaan, ja louhijoiden katse onkin kiinnittynyt erityisesti uudempaan Ethereumiin.

Louhinnan laskutoimituksia laskemaan on valjastettu tuhansia ja jopa miljoonia näytönohjaimia. Ethereumin louhinnassa nähdään niin suuria mahdollisuuksia, että ammattimaisesti toimivat firmat haalivat nyt käsiinsä kaikki saatavilla olevat tehokkaat näytönohjaimet – melkein hinnalla millä hyvänsä.

Quartzille haastattelun antanut Genesis Mining -firman pomo Marco Strengkertoo, että "aika on kriittistä, hyvin kriittistä". Hänen mukaansa korttien maakuljetus on liian hidasta, joten niitä on jopa lennätetty vuokratuilla, klassisilla Boeing 747 -koneilla eli Jumbo Jeteillä.

"Jos kuljetukset myöhästyvät, riskinä on louhimisen myöhästyminen. Jos aloittaa toiminnan 10 päivää myöhässä, menettää 10 päivän louhinta-ajan – se on hintana", Streng toteaa.

Ethereumia louhitaan noin 36 000 yksikköä päivässä, tällä hetkellä noin 7–8 miljoonan dollarin arvosta. Vuoden alussa valuutan hinta pyöri noin 10 dollarissa, kesän aikana arvo on käynyt yli 400 dollarissa yksiköltä, PC Gamer kertoo.
 
Lapsena kuvittelin, että käytetyn tavaran hinta on aina uutta pienempi.

Väärin kuviteltu ;) Ainakin jos katsoo käytettyjen kikottimien hintoja Nettiauton/-moton/-veneen, Tori.fi yms. sivuilta.
 
VM:n huippuvirkamies synkkänä ensi vuoden budjetista: "Ei tässä mihinkään juhlaan ole aihetta"
Suomen odotettua reippaampi talouskasvu ei anna aihetta talouskurin höllentämiseen ensi vuoden budjetissa, näkee talouspolitiikan koordinaattori Sami Yläoutinen Valtiovarainministeriöstä.
31.7.2017 klo 20:16päivitetty 31.7.2017 klo 20:38
13-3-9170559.jpg

Henrietta Hassinen / Yle

Valtiovarainministeriö alkaa valmistella ensi vuoden budjettia eli talousarvioesitystä ensi viikolla. Tilanne Suomen taloudessa on muuttunut kevään ja kesän aikana, kun talouden kasvu on lähtenytodotettua reippaampaan kasvuun.

Talouspolitiikan koordinaattori Sami Yläoutinen Valtiovarainministeriöstä sanoo, että talousarviossa ei kuitenkaan ole varaa löysätä viime vuosista tuttua talouskuria. Tiukan taloudenpidon on jatkuttava myös ensi vuonna.

– Kuvitellaan, että parempi suhdannepyrähdys tästä hoitaa meidän ongelmia pois ja tässä olisi jotakin uutta jaettavaa ja rakenteellisten uudistusten kunnianhimoa voisi alentaa. Nyt tulee pitää pää kylmänä, Yläoutinen totesi maanantaina Ylen Päivän kasvo-ohjelmassa.

Yläoutisen mukaan perusasetelma ei ole edelleenkään muuttunut. Hänen mukaansa Suomen talouden haasteet ovat ennen kaikkea rakenteelliset.

– Niitä ei parempi talouskasvu poista. Talouspolitiikassa tyypillisesti suurimmat virheet tehdään hyvinä aikoina ja tässä tilanteessa olisi todella suuri virhe jotenkin löysätä. Ei tässä mihinkään juhlaan ole aihetta.

13-3-9750656.jpg

Sami Yläoutinen
Velkaantuminen ei taitu nykykasvulla
Yläoutinen muistuttaa, että kaikissa tähän asti tehdyissä talousennusteissa tuleva vuosi on heikompi kuin kuluva vuosi. Hänen mukaansa nyt Suomen taloudessa eletään aikaa, jossa on käsillä suhdannehuipun hiipuminen.

Yläoutisen mukaan valtiontalous ei juurikaan hyödy tämänhetkisestä talouden piristymisestä. Esimerkiksi velkaantumisen vähentäminen on poissuljettu ajatus.

– Valtiontalouden alijäämä on varsin vakava eli viisi miljardia edelleen, että ei tässä sellaiseen ole mahdollisuutta. Julkinen velka on noussut vajaassa kymmenessä vuodessa 90 miljardia euroa ja tämä velkaantuminen tulee edelleen kasvamaan euromääräisesti.

Työllisyys suurin haaste
Minkälaista kasvun sitten pitäisi olla, jotta sillä olisi todellista merkitystä talousarvion laadintaan?

Yläoutisen mukaan erityisesti "erittäin heikon" työllisyystilanteen olisi muututtava.

– Talouden suurin haaste tiivistyy työllisyysongelmaan, kun talouskasvu ei yksistään poista työllisyysongelmaa. Siihen tarvitaan rakenteellisia uudistuksia ja juuri nyt olisi hyvä aika tehdä niitä.

Synkistä näkemyksistään huolimatta Yläoutinen pitää hyvänä sitä, että Suomen talouskasvu on muuttunut laaja-alaisemmaksi. Kasvu kun ei ole enää pelkästään yksityisen kulutuksen varassa.

– Meillä ovat myös vienti sekä investoinnit lähteneet vetämään. Mutta kulutusta olisi hyvä pitää yllä työllisyyden kasvun kautta, ei esimerkiksi palkankorotusten kautta. Sillä olisi työllisyyteen heikentävä vaikutus, Yläoutinen huomauttaa.

https://yle.fi/uutiset/3-9750541
 
Onko tässä nyt se vitsi, ettei tässä ole vitsiä?
Eli siis nykyään tiedät, että lähtökohtaisesti asuntojen arvot nousevat ajan kuluessa, jonka vuoksi omistusasunto on yleensä (hyvä) sijoituskohde, mutta erinäiset ulkoiset tekijät voivatkin aiheuttaa sen, että joillakin alueilla asuntoja myydään "alle omakustannehinnan".
Tosin poikkeuksiakin on. Vanhempani möivät 1980-luvun puolivälissä valmistuneen omakotitalon Kainuun syrjäkunnan perukasta (=syrjäkylältä) aika järkyttävään hintaan. Arvonnousua n. tuplat rahanarvolaskurin mukaan. Olin iloinen heidän puolestaan, mutten voinut ymmärtää ostajaa, etenkään kun se oli alle kolmikymppinen kahden lapsen äiti.
 
Onko tässä nyt se vitsi, ettei tässä ole vitsiä?
Eli siis nykyään tiedät, että lähtökohtaisesti asuntojen arvot nousevat ajan kuluessa, jonka vuoksi omistusasunto on yleensä (hyvä) sijoituskohde, mutta erinäiset ulkoiset tekijät voivatkin aiheuttaa sen, että joillakin alueilla asuntoja myydään "alle omakustannehinnan".
Tosin poikkeuksiakin on. Vanhempani möivät 1980-luvun puolivälissä valmistuneen omakotitalon Kainuun syrjäkunnan perukasta (=syrjäkylältä) aika järkyttävään hintaan. Arvonnousua n. tuplat rahanarvolaskurin mukaan. Olin iloinen heidän puolestaan, mutten voinut ymmärtää ostajaa, etenkään kun se oli alle kolmikymppinen kahden lapsen äiti.

En tiedä mitä rahanarvolaskuri sanoisi kun en tiedä alkuperäistä hankintakustannustakaan. Mutta veikkaan, että 50-luvulla rakennettu rintamamiestalo tontteineen, joka naapurissa myytiin muutama vuosi sitten 365000 eurolla oli myös kokenut jonkinasteisen arvonnousun.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Euroalueen vuosikasvu kiihtyy kahteen prosenttiin.

Katso liite: 15791

Mutta mikä katkaisi kasvun vuoden 2011 puolivälissä? Politiikkavirheet.

Pankki- ja talousmarkkinoilta aiheutunutta heilahtelua..ja joissain tapauksessa toki poliittisia vieheitä. Ei viitsi ryhtyä edes kaikkia ruotimaan. Euroopan eräiden maiden heikoilla talouksilla oli varmasti oma osuutensa. Niihin jouduttiin puuttumaan koko EU:n pankkijärjestelmä voimalla.

Suomen osalta voidaan sanoa että meillä tehtiin tässä yhteydessä kaikkien aikojen suurin talouspoliittinen virhearviointi..Erityisesti koskien julkisen talouden rakenteita. Vanhasen/Kataisen ja Urpilaisen jatkolla toteutettu *velkaelvytys* tullaan muistamaan ja siitä toipuminen tulee kestämään suomalaisessa yhteiskunnassa koko tämän kuluvan vuosisadan ajan.

Todennäköisesti yhteiskuntamme tarvitsi tämän opetuksen.
- meillä oli aikaisempina vuosikymmeninä hoidettu talousvaikeudet devalvoimalla.
- aikaisemmin devalvointi oli poliitikoille helppo keino saattaa kilpailukyky kuntoon. Käytännössä vahvan AY-liikkeen ja poliitikkojen junailtua liian/kestämättömän suuria palkankorotuksia. Devalvoinneilla saatiin palkkojen ostovoimaa pudotettua, samalla kun sekä teollisuudelle että pääoman tarjoajille/investoijille saatiin lisää etuja/voittoja.
- samaa devalvointia käytettiin pakon edessä myös 1990-luvun laman aikana.

Devalvointi sekä EU:n/euron jäsenyys (myös Nokia jne.) antoivat Suomelle erinomaisen taloudellisen kasvupolun n. vuosikymmeneksi (1996-2008), mutta sitten tuli peräjälkeen globaali rahoituslama sekä pienelle Suomen taloudelle jopa liian suureksi kasvaneen Nokian romahdus.

Rahoituslamaan johtanut Lehman Brothers'in konkurssi ja sen jälkeiset tapahtumat aiheuttivat sen aikaiselle hallitukselle tilanteen jossa jouduttiin miettimään keinoja joilla talouden romahdusta saataisiin korjattua.
- Valuutan devalvointiin ei ollut enää yhteisvaluutan aikana mahdollisuutta. Vaikka se olisi kenties ollut muuten kelpo keino alentaa suomalaisten jopa liian nopeasti kasvanutta palkka-/elintasoa.

Koska aikaisemmat hallitukset olivat noudattaneet hyvää talouskuria Suomella oli valtiontalous erinomaisessa kunnossa. Olimme käytännössä lähes velaton valtio, varsinkin verrattuna muihin EU:n jäsenmaihin.
- ehkä sen aikainen hallitus halusi löytää devalvaation tapaisen "helpon keinon" korjata yhden pankin (Lehman Brothers) aiheuttama ja tilapäiseksi markkinahäiriöksi arvioitu talouslama.
- päätettiin elvyttää suomalaista kulutuskysyntää *velkaelvytyksellä*. Käytännössä mm. nostamalla julkishallinnon palveluksessa olevien palkkoja sekä muita kuluja reilusti ja rahoittamalla lisääntyneet kustannukset ottamalla valtiolle velkaa.
- tässä vaiheessa luotettiin että mm. Nokia ja muut talouden ns. "veturit" nostaisivat yhteiskunnan verotuottoja laman loputtua nopeasti sille tasolle että lainanotto kyetään lopettamaan.

Mutta mitä tapahtuikaan - tässä on se vuosisadan opetus:

1. Talouslama ei vaikuttanut pelkästään valtion ja julkishallintoon.
- yksityinen teollisuus ja yrittäjät kohtasivat saman laman (kysynnän heikentymisen) kuin julkishallinto. Se joutui myös sovittamaan omaa kilpailukykyään/talouttaan. Yksityiset eivät tietenkään voineet tehdä samanlaista *velkaelvytystä* kuin valtio.
- teollisuudessa jouduttiin kiristämään vyötä ja karsimaan kaikkia kuluja sekä vähentämään investointeja.
- seurauksena oli lisääntyvää työttömyyttä ja tuotannon sopeuttamista vähentyneeseen kysyntään.
- nämä yhdessä a)lisäsivät valtion/yhteiskunnan kustannuksia b) vähensivät valtion verotuottoja

2. Rahoituslama iski voimakkaasti myös yksityiseen teollisuuteen ja kaikkeen tuotanto-/liiketoimintaan.
- moni yritys joutui miettimään ja toteuttamaan säästöjä sekä siirtämään tuotantoaan pois muita maita kalliimmasta Suomesta.
- valitettavasti myös Suomen talouden suurimpana tukijalkana ollut Nokia käytännössä romahti. Valtio menetti tässä yhteydessä valtavan määrän verotulojaan (suoria yritysveroja sekä valtavan määrän palkkatulojen verotusta)

Ilman kyseistä *velkaelvytystä* Suomen talous olisi kehittynyt suurin piirtein samalla tavalla kuin muun EU:n toipuminen 2008 laman markkinahäiriöistä. Erityisen tuhoisasti kyseinen elvytys vaikutti Suomen julkishallinnon rakenteeseen. Suomi on ajautunut käytännössä pysyvään velkakierteeseen. Suomen julkishallinto joutuu ottamaan lisävelkaa myös tulevaisuudessa, ainakin seuraavat 20-30 vuotta.

Vuosisadan opetus poliitikoille
- yhteiskunnan/poliitikkojen ei pidä olla markkinataloudessa ns. suunnan näyttäjänä ja liian aktiivisesti toimivana osapuolena.
- taloustilanteemme olisi todennäköisesti kehittynyt paremmin jos Suomen poliitikot olisivat reagoineen laman johdosta alentuneeseen kulutuskysyntään samalla tavalla kuin yrityselämä - siis karsimalla kustannuksiaan ja vähentämällä kuluja.

P.S. Edellä oli vain pieni pintaraapaisu aiheeseen. Tapahtui paljon muutakin ja oli olemassa valtava määrä erilaisia syitä ja paineita päätöksille. Eikä ole oikeastaan yksittäisiä syntipukkeja vaikka pääpiirteissään Suomen poliittinen hallintotapa/hallintojärjestelmä on vastuussa tapahtumista. Jos valtio olisi toteuttanut samanlaisen säästöohjelman kuin yksityinen yrityselämä olisi siitäkin syntynyt omat vaikeutensa. Mutta joka tapauksessa seurauksista vastaa Suomen kansa.

Euroopan Unionilla ei ole syytä Suomen julkisen talouden rakenteelliseen talousongelmaan. EU ei pakottanut Suomen hallitusta tuhlaamaan rahaa ja ottamaan lisää velkaa. Ehkä jokainen voi itsekseen miettiä mitä esim. omassa taloudessaan tekee jos/kun tulot pienenee. Vähentääkö kulutusta vai ottaako velkaa ja kuluttaa entistäkin enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Pankki- ja talousmarkkinoilta aiheutunutta heilahtelua..ja joissain tapauksessa toki poliittisia vieheitä. Ei viitsi ryhtyä edes kaikkia ruotimaan. Euroopan eräiden maiden heikoilla talouksilla oli varmasti oma osuutensa. Niihin jouduttiin puuttumaan koko EU:n pankkijärjestelmä voimalla.

Suomen osalta voidaan sanoa että meillä tehtiin tässä yhteydessä kaikkien aikojen suurin talouspoliittinen virhearviointi..Erityisesti koskien julkisen talouden rakenteita. Vanhasen/Kataisen ja Urpilaisen jatkolla toteutettu *velkaelvytys* tullaan muistamaan ja siitä toipuminen tulee kestämään suomalaisessa yhteiskunnassa koko tämän kuluvan vuosisadan ajan.

Todennäköisesti yhteiskuntamme tarvitsi tämän opetuksen.
- meillä oli aikaisempina vuosikymmeninä hoidettu talousvaikeudet devalvoimalla.
- aikaisemmin devalvointi oli poliitikoille helppo keino saattaa kilpailukyky kuntoon. Käytännössä vahvan AY-liikkeen ja poliitikkojen junailtua liian/kestämättömän suuria palkankorotuksia. Devalvoinneilla saatiin palkkojen ostovoimaa pudotettua, samalla kun sekä teollisuudelle että pääoman tarjoajille/investoijille saatiin lisää etuja/voittoja.
- samaa devalvointia käytettiin pakon edessä myös 1990-luvun laman aikana.

Devalvointi sekä EU:n/euron jäsenyys (myös Nokia jne.) antoivat Suomelle erinomaisen taloudellisen kasvupolun n. vuosikymmeneksi (1996-2008), mutta sitten tuli peräjälkeen globaali rahoituslama sekä pienelle Suomen taloudelle jopa liian suureksi kasvaneen Nokian romahdus.

Rahoituslamaan johtanut Lehman Brothers'in konkurssi ja sen jälkeiset tapahtumat aiheuttivat sen aikaiselle hallitukselle tilanteen jossa jouduttiin miettimään keinoja joilla talouden romahdusta saataisiin korjattua.
- Valuutan devalvointiin ei ollut enää yhteisvaluutan aikana mahdollisuutta. Vaikka se olisi kenties ollut muuten kelpo keino alentaa suomalaisten jopa liian nopeasti kasvanutta palkka-/elintasoa.

Koska aikaisemmat hallitukset olivat noudattaneet hyvää talouskuria Suomella oli valtiontalous erinomaisessa kunnossa. Olimme käytännössä lähes velaton valtio, varsinkin verrattuna muihin EU:n jäsenmaihin.
- ehkä sen aikainen hallitus halusi löytää devalvaation tapaisen "helpon keinon" korjata yhden pankin (Lehman Brothers) aiheuttama ja tilapäiseksi markkinahäiriöksi arvioitu talouslama.
- päätettiin elvyttää suomalaista kulutuskysyntää *velkaelvytyksellä*. Käytännössä mm. nostamalla julkishallinnon palveluksessa olevien palkkoja sekä muita kuluja reilusti ja rahoittamalla lisääntyneet kustannukset ottamalla valtiolle velkaa.
- tässä vaiheessa luotettiin että mm. Nokia ja muut talouden ns. "veturit" nostaisivat yhteiskunnan verotuottoja laman loputtua nopeasti sille tasolle että lainanotto kyetään lopettamaan.

Mutta mitä tapahtuikaan - tässä on se vuosisadan opetus:

1. Talouslama ei vaikuttanut pelkästään valtion ja julkishallintoon.
- yksityinen teollisuus ja yrittäjät kohtasivat saman laman (kysynnän heikentymisen) kuin julkishallinto. Se joutui myös sovittamaan omaa kilpailukykyään/talouttaan. Yksityiset eivät tietenkään voineet tehdä samanlaista *velkaelvytystä* kuin valtio.
- teollisuudessa jouduttiin kiristämään vyötä ja karsimaan kaikkia kuluja sekä vähentämään investointeja.
- seurauksena oli lisääntyvää työttömyyttä ja tuotannon sopeuttamista vähentyneeseen kysyntään.
- nämä yhdessä a)lisäsivät valtion/yhteiskunnan kustannuksia b) vähensivät valtion verotuottoja

2. Rahoituslama iski voimakkaasti myös yksityiseen teollisuuteen ja kaikkeen tuotanto-/liiketoimintaan.
- moni yritys joutui miettimään ja toteuttamaan säästöjä sekä siirtämään tuotantoaan pois muita maita kalliimmasta Suomesta.
- valitettavasti myös Suomen talouden suurimpana tukijalkana ollut Nokia käytännössä romahti. Valtio menetti tässä yhteydessä valtavan määrän verotulojaan (suoria yritysveroja sekä valtavan määrän palkkatulojen verotusta)

Ilman kyseistä *velkaelvytystä* Suomen talous olisi kehittynyt suurin piirtein samalla tavalla kuin muun EU:n toipuminen 2008 laman markkinahäiriöistä. Erityisen tuhoisasti kyseinen elvytys vaikutti Suomen julkishallinnon rakenteeseen. Suomi on ajautunut käytännössä pysyvään velkakierteeseen. Suomen julkishallinto joutuu ottamaan lisävelkaa myös tulevaisuudessa, ainakin seuraavat 20-30 vuotta.

Vuosisadan opetus poliitikoille
- yhteiskunnan/poliitikkojen ei pidä olla markkinataloudessa ns. suunnan näyttäjänä ja liian aktiivisesti toimivana osapuolena.
- taloustilanteemme olisi todennäköisesti kehittynyt paremmin jos Suomen poliitikot olisivat reagoineen laman johdosta alentuneeseen kulutuskysyntään samalla tavalla kuin yrityselämä - siis karsimalla kustannuksiaan ja vähentämällä kuluja.

P.S. Edellä oli vain pieni pintaraapaisu aiheeseen. Tapahtui paljon muutakin ja oli olemassa valtava määrä erilaisia syitä ja paineita päätöksille. Eikä ole oikeastaan yksittäisiä syntipukkeja vaikka pääpiirteissään Suomen poliittinen hallintotapa/hallintojärjestelmä on vastuussa tapahtumista. Jos valtio olisi toteuttanut samanlaisen säästöohjelman kuin yksityinen yrityselämä olisi siitäkin syntynyt omat vaikeutensa. Mutta joka tapauksessa seurauksista vastaa Suomen kansa.

Euroopan Unionilla ei ole syytä Suomen julkisen talouden rakenteelliseen talousongelmaan. EU ei pakottanut Suomen hallitusta tuhlaamaan rahaa ja ottamaan lisää velkaa. Ehkä jokainen voi itsekseen miettiä mitä esim. omassa taloudessaan tekee jos/kun tulot pienenee. Vähentääkö kulutusta vai ottaako velkaa ja kuluttaa entistäkin enemmän.

EKP:n rahapolitiikka vuonna 2011 lienee yksi virheistä.


upload_2017-8-2_13-51-17.webp

https://tradingeconomics.com/euro-area/interest-rate

Kaksi koronnostoa saman vuoden aikana katkaisi orastavan kasvun.
 
EKP:n rahapolitiikka vuonna 2011 lienee yksi virheistä.


Katso liite: 15793

https://tradingeconomics.com/euro-area/interest-rate

Kaksi koronnostoa saman vuoden aikana katkaisi orastavan kasvun.

Pakkohan ne heikot Euron jäsenmaat ja rahoittajina toimineet pankit oli pelastaa. Muuten olisi tullut vielä suurempi tuho. Eikä Suomi olisi siinä rytinässä selviynyt ainakaan voittajana.

Toisaalta jos Lehman Brother'sin konkurssia ei olisi tullut, niin kuplaa olisi vain kasvatettu entisestäänkin suuremmaksi. Loppuviimeksi oli ehkä hyvä koko maailmalle että tapahtui niin kuin tapahtui. Eikä ole sanottua vaikka jossain vaiheessa tulisi samanlaisia tapauksia uudelleen. Sellaista (globaali)talouselämä on ollut toki aiemminkin.

Kaiken lisäksi maailmantalouteen on tullut paljon uusia pelureita joilla on erilaisia taustoja sekä tavoitteita. Todennäköisesti kaikenlaiset syklit ja muutokset vain nopeutuvat tulevaisuudessa.

Itse olen ajatellut niin ettei loppuviimeksi ole kovin suurta väliä miten maailmalla asiat tapahtuu. Tuskinpa niihin kukaan kykenee ainakaan etukäteen vaikuttamaan. Ainoastaan seurauksia ja tuhoja voidaan lievittää. Toki EU:n kaltainen suuri organisaatio kykenee tasapainottamaan oman talousalueensa kokonaisuutta.. Siinä on erittäin suuri etu/hyöty meillekin.

Tavalliselle ihmiselle ja yrittäjälle riittää kun koettaa säilyttää omat talousasiansa kunnossa. Veikkaisin että sillä on tulevaisuudessa aikaisempaa suurempi merkitys monenlaisissa yhteyksissä. Nykyään on myös varsin helppoa toimia niin yrityksen kuin oman taloutensa osalta ylikansallisesti. Jokainen saa miettiä omalta kohdaltaan mikä on hyvää, oikein tai huonoa.
 
Ari Paulow
22 hrs ·
Kotikuntani Kempeleen (17 425 asukasta) 1296 vuokralla asujasta 58 prosenttia saa osan asumiskuluistaan Kelalta. Kokonaan Kela maksaa asumisen viideltä (5) prosenttia kuntalaisista. Tai siis veronmaksajat maksavat.

Oulun vastaavat luvut ovat 48 % ja 7 prosenttia.
Helsingin 35 % ja 8 prosenttia.

Vielä 2000-luvulla Kempele ja Oulunsalo olivat aina viiden kärjessä, kun kunnat asetettiin "vaurausjärjestykseen" asukkaiden vuositulojen (per capita) perusteella. Helsinki oli säännönmukaisesti kärjessä.

Tästä huolimatta Oulunsalo ajautui konkurssitilaan ja joutui liittymään Ouluun. Syynä oli kai lähinnä kuntalaisten ikärakenne: Liikaa neuvola-, lastentarha-, esikoulu- ja kouluikäisiä. Liikaa väkeä ko. laitosten palveluksessa. Liikaa julkisten tilojen suunnittelu-, rakentamis- ja ylläpitokustannuksia.

Kempele onneksi vielä on itsenäinen, viriili kunta. Mutta kuinka kauan, on eri asia.
Asukkaiden ikärakenne muuttuu radikaalilla tavalla, kun entisen Oulunsalon kunnan alueelta ja muilta vastaavilta paikkakunnilta muuttaa virtanaan suurlapsiperheitä kuntaamme.

Lopuksi faktaa kehiin:

– Suomen kolmesta miljoonasta työikäisestä yksi miljoona (1 000 000) maksaa veroina ja veroluontoisina maksuina enemmän kuin saa valtiolta ja asuinkunnaltaan erilaisina palveluina.

Loput 4,4 miljoonaa suomalaista ja Suomessa asuvaa saavat asuinkunnaltaan ja valtiolta enemmän kuin veroina ja veroluontoisina maksuina maksavat.

Tämä merkitsee valtavia tulonsiirtoja ns. hyvin toimeen tulevilta muille. Ja silti vasemmisto jaksaa huutaa, että ”rikkaat eivät osallistu talkoisiin!” Hah!

PS. Minähän en nykyisin enää kuulu noihin ”hyvin toimeen tuleviin”. Että en minä sillä. Mutta joku roti sentään tässäkin asiassa.

PPS. Joskus 1990-luvun alun laman aikana – toisen eroni jälkeen – yritin poikamiesboksissa riutuessani hakea asumistukea. Ei herunut. Ei vaikka Kelan oikein mukavan neitokaisen kanssa kuinka yritimme pyöritellä numeroita "edukseni".
Eivätkä tuloni olleet suuret. Eivätkä kapakkani siihen aikaan tuottaneet juuri mitään. Myöhemmin sitten kyllä.
1f642.png
:)
 
Lukematta montaakaan aikaisempaa viestiä niin eipä paljon olla viimevuosikymmenen talouskurimuksesta opittu. Mikään ei itseasiassa ole muuttunut parempaan suuntaan... Kasvu ja sen jatkuvasti suuremman määrän tavoittelu lepää tukevasti velkarahan päällä. Niin kauan kuin velka ja korko vetoinen talous "toimii" kaikki on päällisin puolin hyvin. Toisaalta sen kaatuminen on jatkuvasti pienemmistä asioista kiinni.
 
Finanssipolitiikassakin vikaa.

It is certainly economically desirable to improve the fiscal management of aggregate demand management of the eurozone. As the chart below shows, the euro countries engaged collectively in an extreme degree of fiscal tightening in the 2010-12 period, which combined with monetary tightening to cause an entirely self-inflicted double-dip recession. It took several years just to undo the damage. As the chart also shows, fiscal policy never made much of a positive contribution to demand growth, even after it had stopped doing outright damage.

upload_2017-8-6_13-38-0.webp

Viskaalien fiskaalinen kiristys ja kuristus voimistui vuosina 2011 ja 2012.
 
Tämä kaveri loi Juhana Vartiaisen kanssa Suomelle strategian:

http://vnk.fi/artikkeli/-/asset_pub...lisaa-kilpailukykya-tyovoimaa-ja-tuottavuutta

Nyt hänen oma elämänstrategiansa kusi.

https://yle.fi/uutiset/3-9762801

Varsinainen strategia löytyy kuitenkin tämän miehen takaa...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pekka_Himanen

Tämä tutkielma löytyy parhaiten googlaamalla....ei linkity tuosta edellisestä. Kyllä siinä on mukana ihan oikeaa asiaa. En ole varma onko sitä palkkiona maksetun 700.000 edestä. Mutta paljon turhempaankin on yhteiskunnan rahaa heitetty.

Siinä Himanen on ehdottomasti oikeassa että suomalaisen yhteiskunnan suurin puute on johtamisessa. Niin yrityspuolella kuin politiikassakin.
 


Junaliikenne avataan kilpailulle - VR:stä irrotetaan kolme valtion omistamaa yhtiötä

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708092200315074_pi.shtml


Hallituksen rautatievisioille heti täystyrmäys VR:n hallintoneuvoston puheenjohtajalta: "Ulkomaalaiset suuryritykset käärivät voitot"
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708092200314926_pi.shtml


VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Ville Tavio (ps) varoittaa, että pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallitus on myymässä VR:n yksityisille yrityksille pilkkahintaan.

Berner ja hallitus ovat siirtämässä VR:n junat perustettavaan uuteen kalustoyhtiöön, josta valtio antaa ne yksityisten yritysten käyttöön. Tällaista toimintamallia ei ole käytössä missään muualla maailmassa. Jos Bernerin ehdotus toteutuu, niin pian ulkomaalaiset suuryritykset käärivät voitot - veronmaksajien kustannuksella, Tavio varoittaa.
Tavion mukaan vaarana on, että yksityiset yritykset ajavat suositut kannattavat junareitit itselleen voitoksi, mutta valtio ajaa kannattamattomat yhteydet tappioksi veronmaksajien piikkiin.

Kun kysymys on berneristä+kok, niin tälläiset uhkakuvat voi hyvin toteutua. Jollain konsernilainoilla verotkin tietysti kierretään bahamalle.

Pieni kysymys. Onko jostain valtionyhtiön myymisestä muodostunu menestystarina?
 

Junaliikenne avataan kilpailulle - VR:stä irrotetaan kolme valtion omistamaa yhtiötä

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708092200315074_pi.shtml


Hallituksen rautatievisioille heti täystyrmäys VR:n hallintoneuvoston puheenjohtajalta: "Ulkomaalaiset suuryritykset käärivät voitot"
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708092200314926_pi.shtml


VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Ville Tavio (ps) varoittaa, että pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallitus on myymässä VR:n yksityisille yrityksille pilkkahintaan.

Berner ja hallitus ovat siirtämässä VR:n junat perustettavaan uuteen kalustoyhtiöön, josta valtio antaa ne yksityisten yritysten käyttöön. Tällaista toimintamallia ei ole käytössä missään muualla maailmassa. Jos Bernerin ehdotus toteutuu, niin pian ulkomaalaiset suuryritykset käärivät voitot - veronmaksajien kustannuksella, Tavio varoittaa.
Tavion mukaan vaarana on, että yksityiset yritykset ajavat suositut kannattavat junareitit itselleen voitoksi, mutta valtio ajaa kannattamattomat yhteydet tappioksi veronmaksajien piikkiin.

Kun kysymys on berneristä+kok, niin tälläiset uhkakuvat voi hyvin toteutua. Jollain konsernilainoilla verotkin tietysti kierretään bahamalle.

Pieni kysymys. Onko jostain valtionyhtiön myymisestä muodostunu menestystarina?

Tavio olisi voinut keskittyä laittamaan VR:n kuntoon, mutta ei saanut ukko parka hommaansa tehtyä. Nyt itketään kun ei saanut jatkaa samaa hölmöilyä.
 
Toinen kuva toipumisesta.

upload_2017-8-10_12-39-22.webp

Suomessakin osake- ja kiinteistömarkkinat ovat nousseet kriisiä edeltävän tason yli, mutta työttömyys ei ole vähentynyt vastaavasti.
 
Voi toki olla, että jää saavuttamattakin koska ainakin joidenkin uuutisten mukaan USA:ssa olisi viitteitä alkavasta taantumasta. Eurooppa seurannee sitten persässä..
 
Back
Top