Taloustieteellinen keskustelu

Siis käytännössä kilpailykykymme paranee. Myös Suomen BKT kasvaa tällä hetkellä n. 2-3% vuodessa. Ehkä se riittää pitämään Suomen omalla paikallaan tilastoissa. Sinällään maamme sijaluku (16.) on jo hyvin lähellä maksimia johon voisimme mahdollisesti ja teoreettisesti päästä. Paremmin sijoittuneissa maissa ollaan meitä edellä jo lähtökohdissa.

Meillä on pysyvänä ongelmana korkea kokonaisveroaste ja julkishallinnon liian suuri koko/tehottomuus sekä yhteiskunnan velkaantuminen. Suuri ongelman on myös rakenteellinen työttömyytemme. Nykyhallitus on tehnyt oikeita siirtoja joiden myötä työllisyysaste on noussut yli 70%:in. Tavoitteena olisi päästä 75%:iin ja ehkä hieman korkeammallekin. Siihen tuskin noustaan. Pysyvänä rasitteena on myös se että tiettyjen "kunniakansalaisryhmien" osallistuminen työmarkkinoille on käytännössä olematonta. Näiden suhteellinen osuus sosiaaliturvan ja rikollisuuden kustannuksista tulee vain kasvamaan jatkossa.

Suomen tilannetta auttaisi jos saisimme lisättyä yrittäjyyttä, työllistettyä yhä useampia. Lisäksi samanaikaisesti säästettyä julkishallinnon kustannuksissa sekä saisimme kevennettyä kokonaisverotusta.

Kilpailukykykilpailu on vaikea laji.

The top five most competitive economies in the world remain the same as in the previous year, but their order changes. The United States returns to the first spot, followed by Hong Kong, Singapore, the Netherlands and Switzerland. https://www.imd.org/news/updates/the-us-overtakes-hong-kong-at-first-place-among-worlds-most-competitive-economies/

Jos kilpailuna on kasvattaa BKT:ta, Afrikan maat kipuavat kärkeen 2018. Matalalta lähtötasolta kasvuprosentit nousevat nopeasti.

Jos tavoitteena on saavuttaa korkea BKT per capita, muut maat nousevat huipulle. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita

Valtiolaivan ohjaaminen taitaa olla monivalintakoe.
 
Tässä olisi Suomellakin paljon opittavaa..https://yle.fi/uutiset/3-10216477

. Hyvin todennäköisesti Viro ohittaa Suomen kansantaloudessa/asukas ja suhteellisessa hyvinvoinnissa seuraavan vuosikymmenen aikana. Siis vuoteen 2030 mennessä.

P.S.
..

Onko tuolle jotain perustetta tai vaikka jotain ennustetta?


Viron BKT per henkilö oli 2016 17 633$ Suomi 43 169$

. Myös Suomen BKT kasvaa tällä hetkellä n. 2-3% vuodessa.
.

Viron BKT kasvoi viimevuonna 4% ja tälle vuodelle sama ennuste....

Eikös nuolla luvuilla ero dollarimääräisesti vaan kasva jos väkiluku pysyy samana?
 
Tuossa BKT:n tuijottamisessa on ongelmansa. Erityisesti kehittyneiden valtioiden kohdalla.
 
Tuossa BKT:n tuijottamisessa on ongelmansa. Erityisesti kehittyneiden valtioiden kohdalla.
Juuri näin..BKT on melko huono keino vertailla erilaisten(erilainen asukasmäärä, yleinen kehitysaste, erilaiset yhteiskuntajärjestelmät jne.) maiden keskinäistä hyvinvointia tai vaurautta.

Viron osalta sanoisin että ennusteeni perustuu pelkästään omiin näkemyksiini. Esim. seuraavasti:
- uskon siihen ettei yhteiskunnan perustoimintoja kannata ylläpitää velkaa ottamalla. (harkitut investoinnit on eri asia)
- samoin pidän yrittäjäystävällisestä ja työntekoa palkitsevasta hallinnosta ja vähäisestä byrokratiasta
- yksityisen omistusoikeiden arvostamisesta sekä maltillisesta verotuksesta
- siitä että yhteiskunta sallii kansalaistensa menestyä omalla työllään ja liiketoiminnalla.
- demokratiaa sekä avointa suhtautumista kansainväliseen kauppaan ja yhteistyöhön
- uusien digitaalisten toimintamallien tehokkaasta käyttöönotosta jne.
- arvostan myös tiukkaa suhtautumista sosiaaliturvaa väärin hyödyntävään maahanmuuttoon.
- ja toisaalta sellaiset maahanmuuttajat jotka elättävät omalla työllään itsensä ovat aina tervetulleita.

Uskon että virolaiset menestyvät ja toivotaan parasta..
 
Tuossa BKT:n tuijottamisessa on ongelmansa. Erityisesti kehittyneiden valtioiden kohdalla.
Näinki joo, mutta tuntuu että siihen varsinkin talous ihmiset tuijottaa. Jos hyvinvointia tai vaurautta mitataan jollain muulla mittarilla niin kyllä suomi on viroa edellä vielä 2030.
Virossa löytyy myös sitä oikeaa köyhyyttä mitä ei liiemmin suomessa ole. Virossa palkat on niin huonot että ostovoima on erittäin huono. Ostovoimakorjattunaki viro jää kauas suomen luvuista nyt ja kymmenenvuoden kuluttua.

Viron terveydenhuollosta vähäsen

Terveydenhuollon henkilöstön palkkataso on varsin vaatimaton suhteessa muuhun EU:hun. Jatkuva hoitohenkilökunnan siirtyminen muihin maihin nakertaa Viron terveysjärjestelmän palvelukykyä. Ulkopuolisen projektirahoituksen hiipuessa rahoituspaine maan hallitusta kohtaan kasvaa kovalla vauhdilla.

Perustana perhelääkärit
Viron terveyspalvelujärjestelmän peruskiveksi on rakennettu perhelääkärijärjestelmää. Yksilö tai mieluusti koko perhe valitsee lääkärin, jonka palveluita he käyttävät. Näin syntyy pitkään jatkuva kokonaisvaltainen hoitosuhde.

Kuvaan kuuluu kansalaisen valinnanvapaus – jos lääkäri ei tyydytä, voi häntä vaihtaa. Lääkäri saa rahoituksensa osin potilasmäärän perusteella, osin tapahtumien perusteella. Potilaalla on aina omavastuuosuus. Järjestelmässä on piirteitä Suomessa muinoin vallinneesta ”kunnanlääkäriperinteestä” ja omalääkäriajattelusta.

Kun perusterveydenhuolto perustuu itsenäisiin perhelääkäreihin, tulee näiden olla toisistaan riippumattomia, eivätkä he saa muodostaa hierarkkisia kokonaisuuksia. Terveydenhuollosta tulee pirstaleista, kattavia ja toimintoja integroivia tietojärjestelmiä on vaikea toteuttaa.

Yksittäinen perhelääkäri on työssään melko yksin, eikä saa juuri tukea esimerkiksi hallinnollisissa asioissa, mukaan lukien tietojärjestelmätuki. Moni lääkäri onkin haluton aloittamaan perhelääkärin uran, myös taloudellisen riskin vuoksi.

EU rahoittanut avokätisesti

Viron valtio on pystynyt pitämään terveydenhuoltoinvestointinsa kohtuullisina. Tämä on perustunut siihen, että EU ja muut kansainväliset rahoittajat ovat rahoittaneet hankkeita suurpiirteisesti – usein jopa 90 prosentin rahoitusosuudella.
https://www.talouselama.fi/uutiset/...suomelle/3f54e29a-5e4e-37fb-a582-b574b55fdcb4


Jos viro vaurastuu niin tuskin enää EU rahoittaa samalla tavalla..... Eli julkisen sektorin kulut nousee rajusti.
 
Suomessa on työvoimapula, joka häiritsee taloudellista kasvua – ratkaisuehdotuksena koodikoulu turvapaikanhakijoille
TALOUS JULKAISTU 25.05.2018 14:41




Markkinaraati
Huomenta Suomi
17 min


Markkinaraati pohtii Suomen teknologia-alan työvoimapulaa, joka pahimmillaan estää alan yrityksiä kasvamasta. Raatilaisten mukaan ratkaisuksi on saatava lisää osaajia ja nopeasti, joko kouluttamalla tai maahanmuutolla.
Mitä muuta asiantuntijat pohtivat teknologia-alan työmarkkinoista ja kasvupaineista? Katso koko Huomenta Suomen keskustelu videolta!

Teknologiateollisuus on Suomen tärkein vientiala, joka tarvitsee lähivuosina rutkasti uusia työntekijöitä.


– Suhdanne on kääntynyt nopeasti ja tarvitsemme pian yli 50 000 uutta tekijää. Puolet tarpeesta tulee siitä, että ala kasvaa ja puolet siitä, että eläköityminen kiihtyy. Tärkeä kysymys on, mistä löytyy tekijöitä? Pohtii Teknologiateollisuuden kasvu- ja uudistumisjohtaja Laura Juvonen.

Osakesijotusjohtaja Mika HeikkiläTaalerista kommentoi alan muutosta toteamalla, että 5-6 vuotta sitten puhuttiin työttömyydestä, mutta nyt teknologiayhtiöitä on listattu pörssiin. Työvoimapula estää kasvupyrkimyksiä. Myös Tekniikka & Talous -lehden toimituspäällikkö Harri Junttila puhuu työvoiman tuomista esteistä.
– Pitkän vaikean taloustilanteen aikana tuotantoteknologiaan ei ole investoitu, vaikka se voisi vähentää työvoiman tarvetta. Tässä on kierre, joka pitäisi ratkaista.


Turvapaikanhakijat koodareiksi

Työvoimaa tarvitaan teknologia-alalla useisiin eri tehtäviin. Koodarien lisäksi muun muassa analytiikan, automaation, robotiikan ja tekoälyn osaajat ovat kovassa huudossa. Asiantuntijoiden mukaan asiantuntijoiden kouluttaminen ei voi olla pelkästään korkeakoulujen harteilla.
Tilastokeskuksen ennusteen mukaan Suomi tarvitsee reilusti työperäistä maahanmuuttoa. Ilman sitä työikäsiten määrä saattaa vähentyä jopa 300 000 henkilöä vuoteen 2030 mennessä. Harri Junttila tarjoaa tähän ratkaisuksi turvapaikanhakijoiden kouluttamista.

– Tästä hyvä esimerkki on Integrify, joka kouluttaa koodareita suoraan työhön puolessa vuodessa. Tämän koulutuksen käy tänä vuonna läpi sata, joista nyt valmistuu kymmenen. Seitsemällä heistä on jo töitä. Nyt heistä tulee suomalaisia veronmaksajia, Junttila toteaa.
https://www.mtv.fi/uutiset/talous/a...oulu-turvapaikanhakijoille/6924480#gs.eA6q6yI
 
Ei muuta kuin toistoja kehiin.

https://pt-media.org/2016/05/13/paivan-koodausvideo-katso-kuinka-turvapaikanhakijat-koodaavat/
Päivän koodausvideo: katso kuinka turvapaikanhakijat koodaavat!
PT-MEDIA.ORG TOIMITUS 13/05/2016 15 KOMMENTTIA
Video on oululaisen koodauskoulun oppitunti turvapaikanhakijoille, joista tullee Suomen uusi nouseva sukupolvi. Uusi Nokia. Opettajan opastuksella ollaan saatu koodattua jo jotain. Tästä se lähtee.

Tajukangas toivottaa uusille koodaajille paljon koodaamista ja lähtee nyt itse juomaan pari koodia lähikoodariin.

Työ on hankalaa, muistan vuonna 1986 "koodasin" C64:lla ohjelmanpätkän (ohjekirjasta), jolla sai kursorin liikkumaan kuvuruudun laidasta laitaan.
 
Mä jotenkin ihmettelen, että Suomessa on 300 000 työtöntä ja näitä pyöritetään kuntouttavassa työtoiminnassa ja ties missä. Sen sijaan, että näitä koulutettaisiin. Jos koodareista on pulaa ja alalla töitä niin miksei Suomalaisia työttömiä opeteta? Mun mielestä on turha puhua työvoimapulasta jos meillä on lähes puolimiljoonaa työtöntä ja joista aika monesta voitaisiin uudelleen koulutuksella saa tuottava kansalainen.

Sen sijaan Suomeen halutaan rahdata täysin vieraasta kulttuurista ihmisiä joilla ei ole sopivien taitojen lisäksi myöskään kultuurillista ja kielellistä osaamista. Näistä halutaan sitten kouluttaa "osaajia" aloille joilla on työvoima pula samaan aikaan kun valtion miettii miten se voisi parhaiten rangaista Suomalaisia työttömiä.

Tuntuuko tuo jostakusta toisesta aika oudolta tyyliltä kohdella omia kansalaisia. Vähän sama kun perhe ottaisi ottolapsen omien biologisten lapsiensa rinnalle ja antaisi tälle kaiken rakkauden samalla kun sulkee omat lapset kellariin rottien seuraksi.
 
Mä jotenkin ihmettelen, että Suomessa on 300 000 työtöntä ja näitä pyöritetään kuntouttavassa työtoiminnassa ja ties missä. Sen sijaan, että näitä koulutettaisiin. Jos koodareista on pulaa ja alalla töitä niin miksei Suomalaisia työttömiä opeteta? Mun mielestä on turha puhua työvoimapulasta jos meillä on lähes puolimiljoonaa työtöntä ja joista aika monesta voitaisiin uudelleen koulutuksella saa tuottava kansalainen.

Sen sijaan Suomeen halutaan rahdata täysin vieraasta kulttuurista ihmisiä joilla ei ole sopivien taitojen lisäksi myöskään kultuurillista ja kielellistä osaamista. Näistä halutaan sitten kouluttaa "osaajia" aloille joilla on työvoima pula samaan aikaan kun valtion miettii miten se voisi parhaiten rangaista Suomalaisia työttömiä.

Tuntuuko tuo jostakusta toisesta aika oudolta tyyliltä kohdella omia kansalaisia. Vähän sama kun perhe ottaisi ottolapsen omien biologisten lapsiensa rinnalle ja antaisi tälle kaiken rakkauden samalla kun sulkee omat lapset kellariin rottien seuraksi.

Näin se menee.. kysymys on myös liiketoiminnasta. Koulutetaan kouluttamisen vuoksi ja valtio maksaa niin kouluttajille ja koulutettaville.
 
Sen sijaan Suomeen halutaan rahdata täysin vieraasta kulttuurista ihmisiä joilla ei ole sopivien taitojen lisäksi myöskään kultuurillista ja kielellistä osaamista. Näistä halutaan sitten kouluttaa "osaajia" aloille joilla on työvoima pula samaan aikaan kun valtion miettii miten se voisi parhaiten rangaista Suomalaisia työttömiä.

Tuntuuko tuo jostakusta toisesta aika oudolta tyyliltä kohdella omia kansalaisia. Vähän sama kun perhe ottaisi ottolapsen omien biologisten lapsiensa rinnalle ja antaisi tälle kaiken rakkauden samalla kun sulkee omat lapset kellariin rottien seuraksi.
Osa suomalaisista suhtautuu jostain kumman syystä (mikälie "valkoisen miehen taakka" tai muuten vain mielenhäiriö) lähestulkoon rasistisesti suomalaisia kohtaan, pitäen ulkomaalaisia jotenkin automaattisesti parempana väkenä. Sitähän monesti toitotetaan, että Suomeen pitäisi saada osaajia ulkomailta, ja nämä ensiksimainitut jotenkin älyllisesti yksinkertaisina taitavat tulkita sanomaa siten, että ulkomaalaisuus itsessään on tässä se oleellisin tosiosaajilta vaadittava ominaisuus. Oikeastihan tässä on kyse ihan vain siitä, että ns. huippuosaajia (siis oikeasti sellaisia; esim. tieteen tai teknologian erityisosaajia) on kaikissa maissa liian vähän, ja niitä yritetään sitten hamuta ulkomailta, kun kotimaan huiput on jo täystyöllistetty.
 
Oikeastihan tässä on kyse ihan vain siitä, että ns. huippuosaajia (siis oikeasti sellaisia; esim. tieteen tai teknologian erityisosaajia) on kaikissa maissa liian vähän, ja niitä yritetään sitten hamuta ulkomailta, kun kotimaan huiput on jo täystyöllistetty.

Jos vuori ei tule Mohamedin luokse, Mohamedin on mentävä vuoren luokse. Muutama on eksynyt Suomeenkin asti.

Suomesta taitaa olla aivovuotoa Piilaaksoon ja ulkomaisiin yliopistoihin. Linus Torvalds ja Bengt Holmström tulevat ensiksi mieleen.

Vähäväkisen kansan kirous on se, ettei huippulahjakkuuksia synny kovin usein vuosisadassa. Jos nero määritellään yksilöksi, joita on samaan aikaan vain yksi miljoonasta, montako neroa Suomesta löytyy? Miten käy, jos määritelmän miljoona muutetaan kymmeneksi miljoonaksi?
 
Ei muuta kuin toistoja kehiin.

https://pt-media.org/2016/05/13/paivan-koodausvideo-katso-kuinka-turvapaikanhakijat-koodaavat/

Työ on hankalaa, muistan vuonna 1986 "koodasin" C64:lla ohjelmanpätkän (ohjekirjasta), jolla sai kursorin liikkumaan kuvuruudun laidasta laitaan.

Logoa puhelimella? No jopas, tosta on viela jonkun verran matkaa singulaariarvohajotelman kirjottamiseen.. (oli muuten ihan saatanan kivulias projekti, ja sitten kun sen sai toimimaan Matolaatikko teki saman tempun noin tuhatkertaisella nopeudella....) mutta tulipahan kannan kierrot tutuiksi....

Jos ja nahtavasti kun ne alottaa logolla, niin niilla ei kylla ole juuri mitaan jos senkaan vertaa pohjalla...

On muuten semmonen tykitys paalla etta oksat pois..... Vastuullinen media vetaa maahanmuuttovankkuria apinan raivolla, koska aly ei riita toimivampaan lahestymiseen...
 
Viimeksi muokattu:
24 May ·
Perjantain klo 10 tuumaustunnin aiheena on talouteen ja verotukseen keskittyvän kirjan julkistustilaisuus, mukana on myös oma osuuteni kaverikapitalismista. Käyn läpi ainakin oheisen rustaamaani kuvan, jossa selvitetään kaverikapitalistisen järjestelmän riippuvuussuhteita. Stay tuned.

Käyn kuvaa tarkemmin läpi täällä:
Kirja täällä: https://www.suomenuutiset.fi/perjan...usnakymista-veroja-velkaa-kaverikapitalismia/
https://www.suomenuutiset.fi/perjan...usnakymista-veroja-velkaa-kaverikapitalismia/




33528403_10156293091031904_7521297555674628096_o.jpg
 
Keskiluokka.

Suomalaisista peräti 68 prosenttia kuuluu keskiluokkaan. Keskiluokan tulohaitari on kuitenkin laaja.

Olivatko palkkatulosi toissa vuonna ennen veroja 1 900 ja 6 400 euron välillä? Jos näin on, kuulut keskiluokkaan, kertoo Elinkeinoelämän valtuuskunta.

Keskiluokkaan kuuluvat käyvät pääsääntöisesti töissä. EVAn mukaan yksinasuvan palkansaajan ansiot ylittävät keskiluokan rajan melkein kaikissa ammateissa kokopäivätöissä. Keskiluokkaan voi pudota ja sieltä voi myös nousta. Esimerkiksi ylempiin keskituloisiin kuuluvista noin joka toinen vaihtaa EVAn mukaan tuloluokkaa. Myös alemmista tuloluokista noustaan. – Kaikkein alimmastakin kymmenyksestä 48 prosenttia vaihtaa tulokymmenystään kolmessa vuodessa ylöspäin, osa jopa ylimpiin kymmenyksiin, sanoo EVAn tutkimuspäällikkö Ilkka Haavistohttps://www.is.fi/haku/?query=ilkka+haavisto tiedotteessa.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005698604.html?utm_campaign=tf-IS&utm_term=2&utm_source=tf-other

OECD:n määritelmää keskiluokasta: keskiluokkaan kuuluvat kotitaloudet, joissa käytettävissä olevat tulot ovat yli 75 prosenttia, mutta alle 200 prosenttia väestön mediaanitulosta.
 
Olkaa huoleti..hyvin menee...

Oppilaina lukutaidoton vuohipaimen ja kielitaitoinen kosmopoliitti – miten maahanmuuttajien opettaja pitää kaikki oppilaat kyydissä?
JULKAISTU NOIN 8 TUNTIA SITTEN. PÄIVITETTY NOIN 3 TUNTIA SITTEN
JAA:260

Kuva: Yle/Sari Veikkolainen
17-6776458223d65848f8.jpg
SARI VEIKKOLAINEN
Opettaja Anna Nylundin tunnille saattaa tulla 18-vuotias nuori mies, joka ei osaa lukea eikä kirjoittaa. Silti nuorukainen oppii suomen kielen ja suorittaa peruskoulun alle kahdessa vuodessa. Millaista on työskennellä maahanmuuttajien parissa, hyvin heterogeenisen oppilasjoukon kanssa?
– Opettaja, haluan opiskella vielä kellonaikoja, sanoo tunnin alussa ujo tyttö takarivistä. Vaille ja yli menevät vielä vähän sekaisin, vaikka numerot ovatkin jo tuttuja. Keskirivin pojat ovat niin innokkaita vastaajia, että eivät meinaa pysyä pulpeteissaan. Kaikki haluavat yrittää: "kello on viisitoista yli kaksi, varttia vaille viisi".

– Kun muistaa tasan, yli, vaille ja puoli, on kellonajat helppo oppia.Kuva: Yle/Sari Veikkolainen
Anna Nylund seisoo oppilaiden keskellä ja jakaa vastausvuoroja. Hän on S2- eli Suomi toisena kielenä -opettaja ja opettaa 17-25-vuotiaita nuoria aikuisia, jotka ovat aloittamassa peruskoulu-urakkaansa Eiran aikuislukiossa.
Nylundin oppilaat eivät vielä osaa suomea, mutta muuten koulutausta voi olla hyvin vaihteleva, lukutaidottomasta vuohipaimenesta englantia sujuvasti puhuvaan nuoreen. “Neljä vuotta koulussa” voi tarkoittaa kovin montaa eri asiaa.
Millä kielellä koulussa on opiskeltu, äidinkielellä vai jollain muulla? Millainen koulu on ollut? Onko opetus ollut tavoitteellista vai koraanikoulutyyppistä, enemmän ulkoaopettelua? Kuinka säännöllistä koulunkäynti on ollut? Onko koulussa käyty silloin, kun ei ole sadekausi vai esimerkiksi kaksi kertaa viikossa? Variaatioita on lukemattomia.

Äidinkieliä ja kansallisuuksia on ryhmässä useita.Kuva: Yle/Sari Veikkolainen
Opiskelijan taustasta ja opiskelutaidoista riippuu, miten nopeasti hän kielen opittuaan peruskoulussa etenee. Nopeimmat suorittavat peruskoulun vuodessa, mutta keskimääräinen opiskeluaika on kolme vuotta.
Opiskelutaidot on opittava ensin
Suomalaisessa koulussa oppilaan odotetaan kantavan vastuun omasta opiskelustaan. Vaikka eiralaiset ovatkin ilmeisen motivoituneita nuoria aikuisia, heiltä ei voi Anna Nylundin mielestä odottaa sellaisia taitoja, joita heille ei koskaan ole opetettu.
Nuoren on opittava, että kouluun on otettava kirja, vihko ja kynät joka päivä mukaan.​
Alkuvaiheessa opiskellaankin vähintään yhtä paljon opiskelutaitoja kuin oppiaineita. Jos koulussa olemisesta ei oikein ole kokemusta, on sitäkin harjoiteltava. Kouluun on joka päivä otettava mukaan kirja, vihko ja kynät.
Kotona tehdään kotitehtävät ja seuraavana päivänä otetaan taas tavarat mukaan kouluun – jonne myös tullaan ajoissa. Tunneilla käyttäydytään yhteisten pelisääntöjen mukaan.
Joillain nuorilla saattaa alussa olla mielikuva, että koulunkäynniksi riittää se, että hengailee koulun käytävillä ja moikkaa opettajaa. Räyhääminen ei tässä auta, Anna Nylund muistuttaa.
– Ei voi olettaa tietoa, jota ei ole annettu. Suomalainen nuori tietää kyllä miten koulussa ollaan, mutta jos kokemusta koulusta ei ole, ei nuori ehkä tiedä. Asia pitää reilusti ottaa puheeksi ja sanoa, että ei riitä, että saavut paikalle vaan pitää myös tulla luokkaan ja opiskella.
– Monella nuorella on ollut paljon vastoinkäymisiä ja nyt, kun olosuhteet ovat tasaantuneet, oma kontrolli saattaa hellittää. Myöhässä tulleen murrosiän kuohunta voi aiheuttaa levottomuutta ja vaikeuttaa keskittymistä.
Ryhti opiskeluun syntyy rutiineilla
Iso osa opiskelijoista on vuonna 2015 Suomeen yksin tulleita tulleita nuoria aikuisia turvapaikanhakijoita. Joukossa on myös monia alaikäisiä. Ilman perhettä elävät nuoret tarvitsevat rajoja ja rakkautta enemmän kuin suomalaiset ikätoverinsa, Nylund miettii.

– Olen koulutusoptimisti. Kielen opettaminen ja koulutus on paras tapa tukea nuorta kohti hyvää elämää Suomessa.Kuva: Yle/Sari Veikkolainen
– Ne opiskelijat, joiden kanssa joudun eniten vääntämään säännöistä ja muiden huomioimisesta ovat niitä, jotka kurssin lopussa tulevat kiittämään. Monet hoksaavat, miten koulussa ollaan ja mitä opiskelu tarkoittaa. Seuraavana vuonna seuraava opettaja kehuu heitä, ja minusta tuntuu, että puhutaan aivan eri ihmisistä!
Joillain oppilailla on paljon poissaoloja, mutta yleensä niihin on taustalla joku syy, esimerkiksi terveydelliset ongelmat. Tai sitten nuori ei ole vielä sisäistänyt, että kouluun täytyy oikeasti joka päivä mennä ja oppiminen perustuu säännöllisyyteen.
On tärkeää muistaa nuorten nimet ja kysyä miten sulla Ali menee?​
– Jos joku on useamman päivän pois koulusta niin minä tai opo soitamme ja kysymme missä nuori on. Ja muistutamme, että jos on este, pitää siitä ilmoittaa! Odotan sinua täällä. On tärkeää muistaa nuorten nimet ja kysyä, miten sulla Ali menee. Että he ymmärtävät, että joku odottaa. Moni varmasti tulee ihan sen takia kouluun.
Poissaolokäytäntö on Eirassa tiukka ja poissaoloja myös seurataan tarkasti. Osa opettajista lukitsee oven tunnin alussa eikä päästä myöhästelijöitä tunnille. Pelisilmää pitää kuitenkin olla. Opettaja voi sopia ryhmän kanssa yhteiset säännöt: esimerkiksi viiden minuutin myöhästyminen sallitaan ja sen jälkeen ovi lukitaan.
– Kerron aina, että Suomessa pitää tulla ajoissa ja myöhästyminen on tosi epäkohteliasta. Se on opettajan ajan hukkaamista ja tulkitaan niin, että oppilas ei ole kiinnostunut koulusta.

"Koulu Iranissa oli paljon yksinkertaisempaa, jos et tehnyt läksyjä niin opettaja löi kepillä."​
Lähtömaassa opiskelu saattoi perustua ulkoiseen pakkoon ja kuriin.
– Koulu Iranissa oli niin paljon yksinkertaisempaa, tuskailee 17-vuotias Mostafa. Jos et tehnyt läksyjä, opettaja löi kepillä.
Nylund antaa oppilailleen joka päivä kotitehtäviä. Vain siksi, että nuorille tulee tunne siitä, että myös kotona pitää tehdä jotain ja opiskeluun syntyy säännöllisyys. Aluksi läksyjä tehdään erittäin vaihtelevasti. Nylundin havainto on, että ne, jotka tottuvat säännölliseen opiskeluun, yleensä aina myös oppivat nopeasti.
– Mutta onhan opiskelu vieraalla kielellä ja vieraassa ympäristössä tosi vaativaa. Siinä tarvitaan sitkeyttä!
Läksyjen tarkastaminen on tapa huomioida
Monet suhtautuvat opiskelijoihin kuin aikuisiin, mutta Nylund huomaa nuorissa ison eron verrattuna heidän suomalaisiin ikätovereihinsa. Nuorille ei kukaan ole kotona sanomassa koska kouluun mennään ja miten siellä ollaan.
Nuoret tukeutuvatkin vahvasti opettajaan.
– Kotitehtävä ei ole minkään arvoinen, jos en ole katsonut sitä ja sanonut hyvä. Monella on todella vahva huomioiduksi tulemisen tarve. Sitä voisi jopa sanoa huomionkipeydeksi.
Läheisistä aikuisista voi olla kova pula.​
Luokassa nuoret suorastaan kilpailevat opettajan huomiosta. Taustalla voi olla yksinäisyys. Monella ei ole Suomessa kovin paljon ystäviä ja erityisesti läheisistä aikuisista voi olla kova pula.
Tulevaisuutta suunnitellaan pienin askelin
Nylund on paljon miettinyt nuorten kykyä valmistautua peruskoulun jälkeisiin opintoihin. Suomalaisillekin nuorille voi olla vaikeaa heti peruskoulun jälkeen suunnitella jatko-opintoja tai ammatinvalintaa.
– He ovat yksin tässä maassa, vieraan kulttuurin keskellä. Kuinka aikuisia ovat 17-18-vuotiaat kundit, jotka kuitenkin joutuvat kantamaan vastuun koko elämästään?
– Minkä tiedon varassa meidän opiskelijat tekevät päätöksiä ja suunnitelmia? Kotona ei ole vanhempia, joista ottaa mallia ja joiden kanssa keskustella. Helposti käy niin, että nuorella on yksi kaveri amiksessa jollain linjalla ja sen perusteella nuori päättelee, että “no kai mäkin sitten haluan sinne.” Suunnittelu on täysin sattumanvaraista.

Tunneilla puhutaan myös ajankohtaisista tapahtumista.Kuva: Yle/Sari Veikkolainen
Monet nuoret ovat lisäksi omassa lähtömaassaan tottuneet siihen, että he eivät itse päätä asioistaan Joku muu, vanhemmat tai suku, tekee ratkaisut. Toisaalta myös herran haltuun -asenne on aika yleinen. Ajatellaan, että asiat järjestyvät jotenkin, kun vain odotan.
Miten nuoren sitten saa ymmärtämään oman vastuunsa ja tulevaisuuden suunnittelun tärkeyden?
– Yritän aina edetä pienin askelin, Nylund kertoo. Ensin katsotaan, mitä tehdään nyt, sitten katsotaan, mitä on tiedossa puolen vuoden kuluttua. Piirrämme vuoden aikajanan ja sinne sijoittuvat tapahtumat, jaksot ja opinnot. Ajan hahmottaminen on muutenkin monelle hankalaa.
Nuoret haluavat nopeasti eteenpäin ja peruskoulun suorittamiseenkin voi tuntua kuluvan ikuisuus. Ajatus siitä, että sen jälkeen pitäisi vielä käydä kolme vuotta ammattikoulua, saa nuoret kauhistumaan.
– Joskus kerron, että olen itse opiskellut yhteensä 18 vuotta. Sen rinnalla kolme vuotta alkaakin tuntua ihan siedettävältä. Mutta useimmilla ei ole vertailupohjaa, koska he eivät tunne suomalaisia eivätkä tiedä miten suomalaiset ovat opiskelleet. He saattavat tuntea itsensä hitaiksi tai huonoiksi, vaikka todellisuudessa useimmat etenevät opinnoissaan todella vauhdikkaasti.
Tunti päättyy, mutta osa opiskelijoista jää vielä luokkaan juttelemaan opettajan kanssa. Kysyttävää ja kommentoitavaa riittää, varsinkin kun pian on koeviikko.

Eirassa tunneille on tultava ajoissa.Kuva: Yle/Sari Veikkolainen
Annan 5 vinkkiä opettajalle maahanmuuttajanuoren kohtaamiseen:
1.Ota kaikki mahdolliset asiat rohkeasti puheeksi ja kysele. Miten olet tottunut tekemään? Tiedätkö, miksi me täällä teemme näin? Oletko miettinyt miksi yritän kannustaa sinua tällä tavalla?
2. Ole rohkea myös kulttuurikysymyksissä. Helposti oletamme, että nuorella on tietoa, jota hänelle ei ole annettu. Toisesta kulttuurista tullut nuori ei osaa lukea ympäristöään täällä Suomessa. Hänelle pitää suoraan sanoa, mitä täällä voi tehdä ja mitä ei voi. Esimerkiksi lunttaaminen on todella monessa maassa hyväksytympää kuin Suomessa ja tätä nuori ei välttämättä tiedä.
3. Kohtaa nuori kunnioittavasti. Hänellä voi olla paljon sellaista kokemusta, jota meillä suomalaisilla ei ole. Jos nuorella on joissain asioissa hankalaa, anna hänen loistaa niissä paikoissa kun se on mahdollista. Anna nuoren näyttää osaamistaan laajasti. Silloin hän itsekin alkaa nähdä itsessään hyvää ja se kantaa vaikeuksissa.
4. Muista, että monissa asioissa kaikki ihmiset ovat samanlaisia.Riippumatta kielestä, taustasta tai aiemmista elämän tapahtumista, kaikille tulee hyvä mieli ystävällisyydestä, kaikki haluavat tulla kohdatuiksi ja nähdyiksi.
5. Muista, että opettajan tehtävä ei ole parantaa koko maailmaa. Opettaja työskentelee niiden oppilaiden kanssa, jotka hänelle on sillä hetkellä annettu. Vaikeissa tilanteissa oppilas pitää ohjata psykologin, kuraattorin ja muiden ammattilaisten luo. Ajattelen, että kaikissa asioissa en ehkä voi auttaa, mutta voin kuunnella. Ja moni nuori tarvitseekin kuuntelijaa.

Kuva: Yle/Sari Veikkolainen
Oppilaina lukutaidoton vuohipaimen ja kielitaitoinen kosmopoliitti – miten maahanmuuttajien opettaja pitää kaikki oppilaat kyydissä?
JULKAISTU NOIN 8 TUNTIA SITTEN. PÄIVITETTY NOIN 3 TUNTIA SITTEN
JAA:260

Kuva: Yle/Sari Veikkolainen
17-6776458223d65848f8.jpg
SARI VEIKKOLAINEN
Opettaja Anna Nylundin tunnille saattaa tulla 18-vuotias nuori mies, joka ei osaa lukea eikä kirjoittaa. Silti nuorukainen oppii suomen kielen ja suorittaa peruskoulun alle kahdessa vuodessa. Millaista on työskennellä maahanmuuttajien parissa, hyvin heterogeenisen oppilasjoukon kanssa?
– Opettaja, haluan opiskella vielä kellonaikoja, sanoo tunnin alussa ujo tyttö takarivistä. Vaille ja yli menevät vielä vähän sekaisin, vaikka numerot ovatkin jo tuttuja. Keskirivin pojat ovat niin innokkaita vastaajia, että eivät meinaa pysyä pulpeteissaan. Kaikki haluavat yrittää: "kello on viisitoista yli kaksi, varttia vaille viisi".

– Kun muistaa tasan, yli, vaille ja puoli, on kellonajat helppo oppia.Kuva: Yle/Sari Veikkolainen
Anna Nylund seisoo oppilaiden keskellä ja jakaa vastausvuoroja. Hän on S2- eli Suomi toisena kielenä -opettaja ja opettaa 17-25-vuotiaita nuoria aikuisia, jotka ovat aloittamassa peruskoulu-urakkaansa Eiran aikuislukiossa.
Nylundin oppilaat eivät vielä osaa suomea, mutta muuten koulutausta voi olla hyvin vaihteleva, lukutaidottomasta vuohipaimenesta englantia sujuvasti puhuvaan nuoreen. “Neljä vuotta koulussa” voi tarkoittaa kovin montaa eri asiaa.
Millä kielellä koulussa on opiskeltu, äidinkielellä vai jollain muulla? Millainen koulu on ollut? Onko opetus ollut tavoitteellista vai koraanikoulutyyppistä, enemmän ulkoaopettelua? Kuinka säännöllistä koulunkäynti on ollut? Onko koulussa käyty silloin, kun ei ole sadekausi vai esimerkiksi kaksi kertaa viikossa? Variaatioita on lukemattomia.

Äidinkieliä ja kansallisuuksia on ryhmässä useita.Kuva: Yle/Sari Veikkolainen
Opiskelijan taustasta ja opiskelutaidoista riippuu, miten nopeasti hän kielen opittuaan peruskoulussa etenee. Nopeimmat suorittavat peruskoulun vuodessa, mutta keskimääräinen opiskeluaika on kolme vuotta.
Opiskelutaidot on opittava ensin
Suomalaisessa koulussa oppilaan odotetaan kantavan vastuun omasta opiskelustaan. Vaikka eiralaiset ovatkin ilmeisen motivoituneita nuoria aikuisia, heiltä ei voi Anna Nylundin mielestä odottaa sellaisia taitoja, joita heille ei koskaan ole opetettu.
Nuoren on opittava, että kouluun on otettava kirja, vihko ja kynät joka päivä mukaan.​
Alkuvaiheessa opiskellaankin vähintään yhtä paljon opiskelutaitoja kuin oppiaineita. Jos koulussa olemisesta ei oikein ole kokemusta, on sitäkin harjoiteltava. Kouluun on joka päivä otettava mukaan kirja, vihko ja kynät.
Kotona tehdään kotitehtävät ja seuraavana päivänä otetaan taas tavarat mukaan kouluun – jonne myös tullaan ajoissa. Tunneilla käyttäydytään yhteisten pelisääntöjen mukaan.
Joillain nuorilla saattaa alussa olla mielikuva, että koulunkäynniksi riittää se, että hengailee koulun käytävillä ja moikkaa opettajaa. Räyhääminen ei tässä auta, Anna Nylund muistuttaa.
– Ei voi olettaa tietoa, jota ei ole annettu. Suomalainen nuori tietää kyllä miten koulussa ollaan, mutta jos kokemusta koulusta ei ole, ei nuori ehkä tiedä. Asia pitää reilusti ottaa puheeksi ja sanoa, että ei riitä, että saavut paikalle vaan pitää myös tulla luokkaan ja opiskella.
– Monella nuorella on ollut paljon vastoinkäymisiä ja nyt, kun olosuhteet ovat tasaantuneet, oma kontrolli saattaa hellittää. Myöhässä tulleen murrosiän kuohunta voi aiheuttaa levottomuutta ja vaikeuttaa keskittymistä.
Ryhti opiskeluun syntyy rutiineilla
Iso osa opiskelijoista on vuonna 2015 Suomeen yksin tulleita tulleita nuoria aikuisia turvapaikanhakijoita. Joukossa on myös monia alaikäisiä. Ilman perhettä elävät nuoret tarvitsevat rajoja ja rakkautta enemmän kuin suomalaiset ikätoverinsa, Nylund miettii.

– Olen koulutusoptimisti. Kielen opettaminen ja koulutus on paras tapa tukea nuorta kohti hyvää elämää Suomessa.Kuva: Yle/Sari Veikkolainen
– Ne opiskelijat, joiden kanssa joudun eniten vääntämään säännöistä ja muiden huomioimisesta ovat niitä, jotka kurssin lopussa tulevat kiittämään. Monet hoksaavat, miten koulussa ollaan ja mitä opiskelu tarkoittaa. Seuraavana vuonna seuraava opettaja kehuu heitä, ja minusta tuntuu, että puhutaan aivan eri ihmisistä!
Joillain oppilailla on paljon poissaoloja, mutta yleensä niihin on taustalla joku syy, esimerkiksi terveydelliset ongelmat. Tai sitten nuori ei ole vielä sisäistänyt, että kouluun täytyy oikeasti joka päivä mennä ja oppiminen perustuu säännöllisyyteen.
On tärkeää muistaa nuorten nimet ja kysyä miten sulla Ali menee?​
– Jos joku on useamman päivän pois koulusta niin minä tai opo soitamme ja kysymme missä nuori on. Ja muistutamme, että jos on este, pitää siitä ilmoittaa! Odotan sinua täällä. On tärkeää muistaa nuorten nimet ja kysyä, miten sulla Ali menee. Että he ymmärtävät, että joku odottaa. Moni varmasti tulee ihan sen takia kouluun.
Poissaolokäytäntö on Eirassa tiukka ja poissaoloja myös seurataan tarkasti. Osa opettajista lukitsee oven tunnin alussa eikä päästä myöhästelijöitä tunnille. Pelisilmää pitää kuitenkin olla. Opettaja voi sopia ryhmän kanssa yhteiset säännöt: esimerkiksi viiden minuutin myöhästyminen sallitaan ja sen jälkeen ovi lukitaan.
– Kerron aina, että Suomessa pitää tulla ajoissa ja myöhästyminen on tosi epäkohteliasta. Se on opettajan ajan hukkaamista ja tulkitaan niin, että oppilas ei ole kiinnostunut koulusta.

"Koulu Iranissa oli paljon yksinkertaisempaa, jos et tehnyt läksyjä niin opettaja löi kepillä."​
Lähtömaassa opiskelu saattoi perustua ulkoiseen pakkoon ja kuriin.
– Koulu Iranissa oli niin paljon yksinkertaisempaa, tuskailee 17-vuotias Mostafa. Jos et tehnyt läksyjä, opettaja löi kepillä.
Nylund antaa oppilailleen joka päivä kotitehtäviä. Vain siksi, että nuorille tulee tunne siitä, että myös kotona pitää tehdä jotain ja opiskeluun syntyy säännöllisyys. Aluksi läksyjä tehdään erittäin vaihtelevasti. Nylundin havainto on, että ne, jotka tottuvat säännölliseen opiskeluun, yleensä aina myös oppivat nopeasti.
– Mutta onhan opiskelu vieraalla kielellä ja vieraassa ympäristössä tosi vaativaa. Siinä tarvitaan sitkeyttä!
Läksyjen tarkastaminen on tapa huomioida
Monet suhtautuvat opiskelijoihin kuin aikuisiin, mutta Nylund huomaa nuorissa ison eron verrattuna heidän suomalaisiin ikätovereihinsa. Nuorille ei kukaan ole kotona sanomassa koska kouluun mennään ja miten siellä ollaan.
Nuoret tukeutuvatkin vahvasti opettajaan.
– Kotitehtävä ei ole minkään arvoinen, jos en ole katsonut sitä ja sanonut hyvä. Monella on todella vahva huomioiduksi tulemisen tarve. Sitä voisi jopa sanoa huomionkipeydeksi.
Läheisistä aikuisista voi olla kova pula.​
Luokassa nuoret suorastaan kilpailevat opettajan huomiosta. Taustalla voi olla yksinäisyys. Monella ei ole Suomessa kovin paljon ystäviä ja erityisesti läheisistä aikuisista voi olla kova pula.
Tulevaisuutta suunnitellaan pienin askelin
Nylund on paljon miettinyt nuorten kykyä valmistautua peruskoulun jälkeisiin opintoihin. Suomalaisillekin nuorille voi olla vaikeaa heti peruskoulun jälkeen suunnitella jatko-opintoja tai ammatinvalintaa.
– He ovat yksin tässä maassa, vieraan kulttuurin keskellä. Kuinka aikuisia ovat 17-18-vuotiaat kundit, jotka kuitenkin joutuvat kantamaan vastuun koko elämästään?
– Minkä tiedon varassa meidän opiskelijat tekevät päätöksiä ja suunnitelmia? Kotona ei ole vanhempia, joista ottaa mallia ja joiden kanssa keskustella. Helposti käy niin, että nuorella on yksi kaveri amiksessa jollain linjalla ja sen perusteella nuori päättelee, että “no kai mäkin sitten haluan sinne.” Suunnittelu on täysin sattumanvaraista.

Tunneilla puhutaan myös ajankohtaisista tapahtumista.Kuva: Yle/Sari Veikkolainen
Monet nuoret ovat lisäksi omassa lähtömaassaan tottuneet siihen, että he eivät itse päätä asioistaan Joku muu, vanhemmat tai suku, tekee ratkaisut. Toisaalta myös herran haltuun -asenne on aika yleinen. Ajatellaan, että asiat järjestyvät jotenkin, kun vain odotan.
Miten nuoren sitten saa ymmärtämään oman vastuunsa ja tulevaisuuden suunnittelun tärkeyden?
– Yritän aina edetä pienin askelin, Nylund kertoo. Ensin katsotaan, mitä tehdään nyt, sitten katsotaan, mitä on tiedossa puolen vuoden kuluttua. Piirrämme vuoden aikajanan ja sinne sijoittuvat tapahtumat, jaksot ja opinnot. Ajan hahmottaminen on muutenkin monelle hankalaa.
Nuoret haluavat nopeasti eteenpäin ja peruskoulun suorittamiseenkin voi tuntua kuluvan ikuisuus. Ajatus siitä, että sen jälkeen pitäisi vielä käydä kolme vuotta ammattikoulua, saa nuoret kauhistumaan.
– Joskus kerron, että olen itse opiskellut yhteensä 18 vuotta. Sen rinnalla kolme vuotta alkaakin tuntua ihan siedettävältä. Mutta useimmilla ei ole vertailupohjaa, koska he eivät tunne suomalaisia eivätkä tiedä miten suomalaiset ovat opiskelleet. He saattavat tuntea itsensä hitaiksi tai huonoiksi, vaikka todellisuudessa useimmat etenevät opinnoissaan todella vauhdikkaasti.
Tunti päättyy, mutta osa opiskelijoista jää vielä luokkaan juttelemaan opettajan kanssa. Kysyttävää ja kommentoitavaa riittää, varsinkin kun pian on koeviikko.

Eirassa tunneille on tultava ajoissa.Kuva: Yle/Sari Veikkolainen
Annan 5 vinkkiä opettajalle maahanmuuttajanuoren kohtaamiseen:
1.Ota kaikki mahdolliset asiat rohkeasti puheeksi ja kysele. Miten olet tottunut tekemään? Tiedätkö, miksi me täällä teemme näin? Oletko miettinyt miksi yritän kannustaa sinua tällä tavalla?
2. Ole rohkea myös kulttuurikysymyksissä. Helposti oletamme, että nuorella on tietoa, jota hänelle ei ole annettu. Toisesta kulttuurista tullut nuori ei osaa lukea ympäristöään täällä Suomessa. Hänelle pitää suoraan sanoa, mitä täällä voi tehdä ja mitä ei voi. Esimerkiksi lunttaaminen on todella monessa maassa hyväksytympää kuin Suomessa ja tätä nuori ei välttämättä tiedä.
3. Kohtaa nuori kunnioittavasti. Hänellä voi olla paljon sellaista kokemusta, jota meillä suomalaisilla ei ole. Jos nuorella on joissain asioissa hankalaa, anna hänen loistaa niissä paikoissa kun se on mahdollista. Anna nuoren näyttää osaamistaan laajasti. Silloin hän itsekin alkaa nähdä itsessään hyvää ja se kantaa vaikeuksissa.
4. Muista, että monissa asioissa kaikki ihmiset ovat samanlaisia.Riippumatta kielestä, taustasta tai aiemmista elämän tapahtumista, kaikille tulee hyvä mieli ystävällisyydestä, kaikki haluavat tulla kohdatuiksi ja nähdyiksi.
5. Muista, että opettajan tehtävä ei ole parantaa koko maailmaa. Opettaja työskentelee niiden oppilaiden kanssa, jotka hänelle on sillä hetkellä annettu. Vaikeissa tilanteissa oppilas pitää ohjata psykologin, kuraattorin ja muiden ammattilaisten luo. Ajattelen, että kaikissa asioissa en ehkä voi auttaa, mutta voin kuunnella. Ja moni nuori tarvitseekin kuuntelijaa.

Kuva: Yle/Sari Veikkolainen
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
Back
Top