Tätäkin asiaa voi katsoa monesta kulmasta.
Olen ihmetellyt miksi kaupungin vuokra-asuntoihin (kerrostalo asuntoja) rakennetaan huoneistokohtaisia saunoja.
Minulle on vastattu, että köyhillekkin kuuluu oma sauna ja ettei vuokrataloista ole tarkoitus tehdä mitään slummia.
Ei minulla ole mitään saunoja vastaan, mutta jos tarkoitus on tehdä edullisia asuntoja niille, joilla ei ole varaa asua kalliisti, eikö olisi järkevää pitää kustannukset mahdollisimman pieninä, ilman, että asunnoista tehdään huonoja. Olisi, mutta kun on keksitty maksuautomaatti, niin miksi välittää.
Tuollaisesta [saunattomasta] talosta lähtee ensin pois ne jotka onnistuvat parantamaan taloudellista tilannettaan, ja tilalle muuttavat ne keillä ei ole vaihtoehtoa. Se "yhteiskunnallinen monimuotoisuus" ei oikein toteudu jos tietyllä alueella/tietyissä taloissa asuu vain tt-tuella olevia. Tietty jos ghettoa halutaan niin onnistuuhan se vuosikymmenissä tuolla laillakin. Toisekseen, mitä väliä? TT-tuen siirto KELA:an poisti kunnilta sosiaalitoimiston asumismenot, joten vuokra nousee joka tapauksessa sinne minkä KELA alueelle/asuntoon maksimissaan antaa nousta.
Vieläkös muuten Helsingissä on se Virheiden(sic) ylläpitämä "yksiöiden/kaksioiden maksimimäärä" rakennuksessa jotta kolmioita ja siitä isompiakin pitää tehdä? Siitä voisi ainakin luopua. Minä asuin siellä 11-vuotta 8-kerroksisessa rakennuksessa jonka kadunpuoli oli pelkkiä yksiöitä ja pihan puoli parvekkeellisia kaksioita. Hyvin pärjättiin, muuttoliikekin oli lähinnä kadunpuolelta pihanpuolelle ja sieltä sit eteenpäin.