Taloustieteellinen keskustelu

Kiitokset @Mustaruuti oivallisen keskustelun avaamisesta, keskustelulle on ilmeisesti sijansa ja ehdottomasti tarpeensa.

Oma tietämykseni kansantalousasioista on enemmän mutupohjalla, joten tulen olemaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä "kuunteluoppilaana" kuin aktiivisena osallistujana mutta kenties tältäkin suunnalta on odotettavissa jotain havaintoja. Ja terveydenhoitoalaa koskien havainnot ovat konkreettisia ja ehdottoman tätä-päivää - mutta pyrin kuitenkin jättämään haihattelun sikseen.

Pitänee näin alkuun lukea ketju kunnolla ja antaumuksella (pikaisesti sen jo kävin läpi) ja sen jälkeen miettiä, että mihin oma kompetenssini riittää.

vlad.
 
Väestön ikärakenneongelman korjaamiseen auttaa vain aika.
Väärin. Asiat ei korjaannu itsestään. Asiaan ei ole kuin 2 ratkaisua.
a) Perhe-arvoihin ja perheisiin panostetaan rahaa sekä etuuksia. Tässä Suomi teki valinnan, se alkoi syytämään mamuille sitä rahaa ja pian pitikin leikata lapsiperheiden etuuksia.
b) Aletaan lapioimaan Afrikan miestä maahan, koska niitä sieltä nimenomaan tulee. Suomi ei valikoi koulutustaustan ja sukupuolen mukaan, joten saa miehiä ja hädin tuskin lukutaitoisia enemmän.
 
Väärin. Asiat ei korjaannu itsestään. Asiaan ei ole kuin 2 ratkaisua.
a) Perhe-arvoihin ja perheisiin panostetaan rahaa sekä etuuksia. Tässä Suomi teki valinnan, se alkoi syytämään mamuille sitä rahaa ja pian pitikin leikata lapsiperheiden etuuksia.
b) Aletaan lapioimaan Afrikan miestä maahan, koska niitä sieltä nimenomaan tulee. Suomi ei valikoi koulutustaustan ja sukupuolen mukaan, joten saa miehiä ja hädin tuskin lukutaitoisia enemmän.
Yksinkertaistin tosiaan tuolla aika-kommentilla melkoisesti. Olen sitä mieltä, että aikanaan ikärakenne paranee. A-kohdan korrelaatio ei ole mielestäni noin yksinkertainen, vai tehtiinkö jossain päätös, jossa nuo kaksi asiaa oli päätetty ehdollistaa juuri noin? Kumpi on parempi, auttaa paikan päällä, vai tuoda Suomeen autettavaksi? Kustannustasoissa/autettu (Suomi vs. valittu Afrinkan maa) saattaa olla pieni ero, mutta en ole tähän perehtynyt, heitän aivan mutua. Saisiko tästä myös vientikohteen, infran parannushankkeet, joissa valvonta on infra-avun antajalla. Tästä oli ketjussa jo puhettakin.
Ymmärsinkö, että ongelmat korjautuisivat tuolla b-kohdan toteuttamisella? Miten tämä edistäisi vaikka Suomen vientiä? Olisin varovaisesti eri mieltä, mutta jos siitä on näyttöjä, niin lukisin ne mielelläni. En niitä pikahakemisella löytänyt. Mieluiten tehtynä harvaanasutussa massa, jossa vienti on keskeinen osa kansantaloutta.
 
Yksinkertaistin tosiaan tuolla aika-kommentilla melkoisesti. Olen sitä mieltä, että aikanaan ikärakenne paranee. A-kohdan korrelaatio ei ole mielestäni noin yksinkertainen, vai tehtiinkö jossain päätös, jossa nuo kaksi asiaa oli päätetty ehdollistaa juuri noin? Kumpi on parempi, auttaa paikan päällä, vai tuoda Suomeen autettavaksi? Kustannustasoissa/autettu (Suomi vs. valittu Afrinkan maa) saattaa olla pieni ero, mutta en ole tähän perehtynyt, heitän aivan mutua. Saisiko tästä myös vientikohteen, infran parannushankkeet, joissa valvonta on infra-avun antajalla. Tästä oli ketjussa jo puhettakin.
Ymmärsinkö, että ongelmat korjautuisivat tuolla b-kohdan toteuttamisella? Miten tämä edistäisi vaikka Suomen vientiä? Olisin varovaisesti eri mieltä, mutta jos siitä on näyttöjä, niin lukisin ne mielelläni. En niitä pikahakemisella löytänyt. Mieluiten tehtynä harvaanasutussa massa, jossa vienti on keskeinen osa kansantaloutta.
Ensin päätettiin ottaa mamua ja sitten todettiin että ne maksaa aivan perkeleesti kaikkine integroitumisineen ja jostain piti karsia. Luonnollisesti tällaiselle osa-alueelle on rajallinen määrä rahaa jaossa ja maahanmuuttopolitiikan todelliset kustannukset ovat aivan helvetilliset. Heidän koulumenestys on heikko, heidän integraationsa epäonnistunut, heidän työttömyysaste korkea, verotulot vähäiset, rahalliset tuet suunnattomat ja sosiaaliset ongelmat kärjistyvät koko ajan.

Ei Suomen pidä auttaa yhtään neekerimaata kun se ei kykene huolehtimaan itsestäänkään, joten ulkomaanapu Puolustusvoimille mitä pikimmiten tai sitten lapsiperheille tai innovaatioiden kaupallistamisten tukemiseen (siihen minulla on ihan omat ajatukset, en viitti purkaa nyt). Paikan päällä auttaminen olisi ollut 1000 kertaa halvempaa ja oikein toteutettuna Suomi olisi tienannut yhteistyön kautta rahaakin. Minä komppaan sinua siis täysin!!!

Minusta se b-vaihtoehto on ehdottomasti kammottava vaihtoehto, mutta vaihtoehtoja on vain 2. Putinhan muuten tarttui maansa väkiluvun alenemisen osalta toimeen ja ryhtyi panostamaan perhe-arvoihin ja heidän talouteensa.


Mitä ikärakenteeseen tai paremminkin siihen vanhempaan osaan tulee, niin suosittelen tukemaan hyvää alkua http://seniorinfo.fi/
 
Ensin päätettiin ottaa mamua ja sitten todettiin että ne maksaa aivan perkeleesti kaikkine integroitumisineen ja jostain piti karsia. Luonnollisesti tällaiselle osa-alueelle on rajallinen määrä rahaa jaossa ja maahanmuuttopolitiikan todelliset kustannukset ovat aivan helvetilliset. Heidän koulumenestys on heikko, heidän integraationsa epäonnistunut, heidän työttömyysaste korkea, verotulot vähäiset, rahalliset tuet suunnattomat ja sosiaaliset ongelmat kärjistyvät koko ajan.

Ei Suomen pidä auttaa yhtään neekerimaata kun se ei kykene huolehtimaan itsestäänkään, joten ulkomaanapu Puolustusvoimille mitä pikimmiten tai sitten lapsiperheille tai innovaatioiden kaupallistamisten tukemiseen (siihen minulla on ihan omat ajatukset, en viitti purkaa nyt). Paikan päällä auttaminen olisi ollut 1000 kertaa halvempaa ja oikein toteutettuna Suomi olisi tienannut yhteistyön kautta rahaakin. Minä komppaan sinua siis täysin!!!

Minusta se b-vaihtoehto on ehdottomasti kammottava vaihtoehto, mutta vaihtoehtoja on vain 2. Putinhan muuten tarttui maansa väkiluvun alenemisen osalta toimeen ja ryhtyi panostamaan perhe-arvoihin ja heidän talouteensa.


Mitä ikärakenteeseen tai paremminkin siihen vanhempaan osaan tulee, niin suosittelen tukemaan hyvää alkua http://seniorinfo.fi/
Hienoa että ajatuksia löytyy ja niitä tuodaan ja voidaan tuoda esille, tilanne on naapuria paljon parempi. Seniori-infossa oli nostettuna aktiivinen elämä mukavasti esille. Sillä mm. terveysmenoja voidaan alentaa merkittävästi ja luoda kysyntää palveluillekin tuotteiden lisäksi. Iän mukana terveysmenot nousevat, ja toisaalla tehdyssä vertailussa julkinen vs. kaupallinen vertailu näyttää melko erilaiselle:
http://www.healthcostinstitute.org/files/Age-Curve-Study_0.pdf
upload_2015-3-29_13-58-24.webp
Näihin ikäindekseihin voi mielestäni liittyä keskusteluissa olleella indeksijäädytyksellä sivuvaikutus, vain osa saa jatkossa KELA-alennuksen, tai mikä se termi nyt olikaan. Voisiko jatkossa jopa olla reseptillä KELAn personar trainer/lisäkuntosalialennus?
Maahanmuuton kustannuksia hakiessani törmäsin seuraavaan Suomenmaan artikkeliin, jossa maahanmuuton kustannukset tuodaan piakkoin esille, katsotaan mikä hintalappu sille löytyy:
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/275622-persut-uhkaavat-tehda-jytkypaljastuksen
 
“The only true wisdom is in knowing you know nothing.”
― Socrates

“The more I learn, the more I realize how much I don't know.”
― Albert Einstein

http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect
Ymmärrän. Olen kuitenkin puinut näitä asioita intensiivisesti jo vuosia. Halusin vain tuoda tuon oman näkemykseni tuohon esille, se ei liene keskustelusta pois. 6 sivua luettavaa on myöskin aika paljon. Luin osan. En usko että näkemyksestäni ollaan suuresti erimieltä. Tilastot tukevat sitä.
 
Hienoa että ajatuksia löytyy ja niitä tuodaan ja voidaan tuoda esille, tilanne on naapuria paljon parempi. Seniori-infossa oli nostettuna aktiivinen elämä mukavasti esille. Sillä mm. terveysmenoja voidaan alentaa merkittävästi ja luoda kysyntää palveluillekin tuotteiden lisäksi. Iän mukana terveysmenot nousevat, ja toisaalla tehdyssä vertailussa julkinen vs. kaupallinen vertailu näyttää melko erilaiselle:
http://www.healthcostinstitute.org/files/Age-Curve-Study_0.pdf
Katso liite: 3859
Näihin ikäindekseihin voi mielestäni liittyä keskusteluissa olleella indeksijäädytyksellä sivuvaikutus, vain osa saa jatkossa KELA-alennuksen, tai mikä se termi nyt olikaan. Voisiko jatkossa jopa olla reseptillä KELAn personar trainer/lisäkuntosalialennus?
Maahanmuuton kustannuksia hakiessani törmäsin seuraavaan Suomenmaan artikkeliin, jossa maahanmuuton kustannukset tuodaan piakkoin esille, katsotaan mikä hintalappu sille löytyy:
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/275622-persut-uhkaavat-tehda-jytkypaljastuksen
Erittäin mielenkiintoista kun tuo mamulaskelma tulee esille. Mutta minusta tuntuu että maahanmuuton todellisia kustannuksia on mahdotonta laskea sen kerrannaisvaikututusten ja muuttujien takia kuin karkeasti sinne päin. Tiedetään, että esimerkiksi jos sama summa olisi panostettu uusiin suomalaisiin lapsiin -heidän integroituminen, työllistyminen, ym. olisi aivan toisenlaista ja kasvatus vanhempien tukemaa enemmän. Emme tiedä kuinka paljon omista äideistä olisi pukannut kakaraa? Luultavasti laskennallisesti todentaen voidaan uskottavasti laskea vain kenties puolet todellisista kustannuksista ja loput menee arvioinnin puolelle, mutta ne ovat silti todellisia laskelman ulkopuolelle jääviä menetettyjä rahoja ja luojan kiitos Paavo Lipponenkaan ei kannattanut aikanaan mamua pohjanmaan kautta.

Jos sinulla muuten on ikää 50+, niin seniorinfo.fi janoaa tulla areenaksi, jonka ääni kuuluu myös jatkossa. Esimerkiksi nykyiselle vanhainkotimallille olen itsekkin ollut ideoimassa kestävämpää ratkaisua. Minusta vanhusten kiireetön murhaaminen vanhainkoteihin on vaiettuja ongelmia, samoin ikärasismin kansantaloudelliset seuraamukset. Kaikkea tätä voidaan parantaa. Vanhusten terveyttä, jossa säästyy terveysmenoja. Vanhusten vireys ja tietotaito ovat asioita, joita ei saisi vähätellä. Moni eläkeläinen olisi paljon pirteämpi kun löytyisi mukavaa osa-aikatyötä. Jatkuvasti eläkeläisosallakin on enemmän internetin käyttö-osaamista. Yksinäisyys ja syrjäytyneisyys perhekeskeisettömässä Suomessa on ongelma, jolle voi tehdä jotain vain organisoitumalla ja valtion tuella. Sen tulisikin tukea asioita, joista se itsekkin hyötyy kustannus-säästöillä ja jopa suuremmilla verotuloilla sekä rakentamisella.
 
@krd - oli muuten erittäin hyvä yhteenveto tuossa.

@hwyl - kiinnostaa varmaan teikäläistäkin tuo edellinen?

Oleellinen kysymys on, että jos väestö (työikäinen) supistuu, niin toimiiko perinteinen Keynesiläinen suhdannekuopan täyttö, vai pitäisikö sitä elvytystä deflaation oloissa sitten jatkaa ikuisesti?

Suhtaudun vähän skeptisesti näihin rakenne-väitteisiin - aina löytyy miljoonia syitä siihen, miksi ei pitäisi tehdä todellista työttömyyden lievittämiseksi suunnattua elvytystä (pelkkä syömämenojen alijäämä on kaikkea muuta kuin järkevää elvytystä). Rationaalinen oletus edelleenkin on, että perinteinen keynesiläinen elvytys kysyntälamassa toimisi juuri kuin mallit osoittavat sen toimivan. Tietysti tämä jää oletukseksi, koska tälläistä elvytystä ei nykyoloissa, nyky"viisauksilla" tule tapahtumaan. Kysymys näissäkin vaaleissa on vain siitä paljonko kokonaiskysyntää leikataan, ei siitä että pyrittäisiinkö sitä ehkä peräti hämmentävästi lisäämään. Tämä on pääomien vapauden ja kestämättömän ja anti-systemaattisen kansantaloudellisen ajattelun aikakautta - nauttikaamme vain ihanuudesta niin kauan kuin sitä kestää. Kansleri Brüning olkoon johtotähtemme ja hevonen tulee oppimaan olemaan syömättä, tavalla tai toisella.
 
Ymmärrän. Olen kuitenkin puinut näitä asioita intensiivisesti jo vuosia. Halusin vain tuoda tuon oman näkemykseni tuohon esille, se ei liene keskustelusta pois. 6 sivua luettavaa on myöskin aika paljon. Luin osan. En usko että näkemyksestäni ollaan suuresti erimieltä. Tilastot tukevat sitä.

Ok. Itse kunkin kannattaa vain olla erityisen hereillä omien asenteidensa kohdalla.

Psykologiassa on esim. todettu, että jos pitää itseään älykkäänä, ei välttämättä viitsi opetella uutta, vaan pätee sillä, mitä jo osaa. Jos taas pitää itseään ahkerana ja uteliaana, voi oppia ja löytää uutta.
 
Suhtaudun vähän skeptisesti näihin rakenne-väitteisiin - aina löytyy miljoonia syitä siihen, miksi ei pitäisi tehdä todellista työttömyyden lievittämiseksi suunnattua elvytystä (pelkkä syömämenojen alijäämä on kaikkea muuta kuin järkevää elvytystä). Rationaalinen oletus edelleenkin on, että perinteinen keynesiläinen elvytys kysyntälamassa toimisi juuri kuin mallit osoittavat sen toimivan. Tietysti tämä jää oletukseksi, koska tälläistä elvytystä ei nykyoloissa, nyky"viisauksilla" tule tapahtumaan. Kysymys näissäkin vaaleissa on vain siitä paljonko kokonaiskysyntää leikataan, ei siitä että pyrittäisiinkö sitä ehkä peräti hämmentävästi lisäämään. Tämä on pääomien vapauden ja kestämättömän ja anti-systemaattisen kansantaloudellisen ajattelun aikakautta - nauttikaamme vain ihanuudesta niin kauan kuin sitä kestää. Kansleri Brüning olkoon johtotähtemme ja hevonen tulee oppimaan olemaan syömättä, tavalla tai toisella.

Jep. Voisi ajatella, että jos työväestön supistumisen myötä talous supistuisikin, voisi kuvitella työikäisen väestön työllisyyden nousevan ja työttömyyden alenevan. Näin ei ole vielä käynyt.

Työllisyyden elvyttämisen kannalta haaste on, että Suomesta tuli kovin kallis maa juuri, kun talous romahti. Ne kymmenen prosentin palkankorotukset osuivat juuri väärään hetkeen. (Tyypillisesti talouden suurimmat virheet tehdään juuri nousukauden lopulla)
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa perhe on kallis. Siis kirjaimellisesti.

Esimerkiksi oman lapseni kohdalla päätimme, ettemme laita 9kk vanhaa lasta päiväkotiin, koska mielestämme sen ikäisen kuuluu olla lähellä äitiään. Vasta 3-vuotiaana. 30kk työttömyys päätöksen johdosta/tukien menetys äidin osalta tuli meille todella kalliiksi. Entä äidit jotka pumppaa sen "jopa" 3 lasta putkeen... 4 seinän sisällä vaipan vaihtoa ja jauhelihapakettien hintavertailua kaupassa... Tuo on Suomessa tosiasia monen perheen kohdalla koko ajan köyhtyvässä kansassa. Perhe-onni-illuusiota ei välttämättä edes tiedosteta, vaan se pakkautuu masennuksena ja muina johdannais-ilmiöinä. Jotkut saattaa myös takertua epäterveesti perhe-onnensa helmiin. Kaikilla ei tietenkään ole sama tilanne. Yksinhuoltajat vielä erikseen. Henkinen paine ja taloudelliset ongelmat ovat kuitenkin asioita, joille voi tehdä jotakin. Suomessa ei olla perhekeskeisiä ja siksi hoitoapua ei ole saatavilla, kuten vaikkapa jossain Thaimaassa.

Pari ystävääni on tuumannut, että lapsia eivät haua tehdä naisensa kanssa yksinkertaisesti taloudellisten syiden takia. Ylipäätään lastenhoidolle pitäisi saada kattavampia mahdollisuuksia ja lapsilisiä voitaisiin maksaa lisää esimerkiksi tarvikkeina kotimaisesta tuotannosta. Olisiko se niin paskajuttu laittaa vangit tekemään vaippoja, tuttipulloja, ym? Käsitykseni mukaan vangitkin sitä tahtoisivat.

Meidän tulisi puhua lasten asioissa nollalähtökohdasta. Eli lasten tekeminen ei saisi saattaa perheen äitiä epätoivoiseen maasennukseen yksisisältöisen elämän takia ja perheen isiä kohtuuttoman vitutuksen partaalle elannon hankkimisen takia. 2 todella selkeätä asiaa, jotka myöskin parantaisi perhe-ajatuksen kaikua.

Jos nyt aletaan vänkäämään kuluista, niin ikärakenteen muutos se vasta kalliiksi tulee. Suomessa olisi paljon reserviä jota ei ole osattu valjastaa sekä organisoida.

Mun pitäisi varmaan lähteä politiikkaan ajamaan armeijan, tieteen, talouden ja perhekeskeisyyden sanomaa RAKENTAVILLA EHDOTUKSILLA.
 
Hienoa että ajatuksia löytyy ja niitä tuodaan ja voidaan tuoda esille, tilanne on naapuria paljon parempi. Seniori-infossa oli nostettuna aktiivinen elämä mukavasti esille. Sillä mm. terveysmenoja voidaan alentaa merkittävästi ja luoda kysyntää palveluillekin tuotteiden lisäksi. Iän mukana terveysmenot nousevat, ja toisaalla tehdyssä vertailussa julkinen vs. kaupallinen vertailu näyttää melko erilaiselle:
http://www.healthcostinstitute.org/files/Age-Curve-Study_0.pdf
Katso liite: 3859
Näihin ikäindekseihin voi mielestäni liittyä keskusteluissa olleella indeksijäädytyksellä sivuvaikutus, vain osa saa jatkossa KELA-alennuksen, tai mikä se termi nyt olikaan. Voisiko jatkossa jopa olla reseptillä KELAn personar trainer/lisäkuntosalialennus?

Jos sinulla muuten on ikää 50+, niin seniorinfo.fi janoaa tulla areenaksi, jonka ääni kuuluu myös jatkossa. Esimerkiksi nykyiselle vanhainkotimallille olen itsekkin ollut ideoimassa kestävämpää ratkaisua. Minusta vanhusten kiireetön murhaaminen vanhainkoteihin on vaiettuja ongelmia, samoin ikärasismin kansantaloudelliset seuraamukset. Kaikkea tätä voidaan parantaa. Vanhusten terveyttä, jossa säästyy terveysmenoja. Vanhusten vireys ja tietotaito ovat asioita, joita ei saisi vähätellä. Moni eläkeläinen olisi paljon pirteämpi kun löytyisi mukavaa osa-aikatyötä. Jatkuvasti eläkeläisosallakin on enemmän internetin käyttö-osaamista. Yksinäisyys ja syrjäytyneisyys perhekeskeisettömässä Suomessa on ongelma, jolle voi tehdä jotain vain organisoitumalla ja valtion tuella. Sen tulisikin tukea asioita, joista se itsekkin hyötyy kustannus-säästöillä ja jopa suuremmilla verotuloilla sekä rakentamisella.

Helpoimpia ratkaisuja nostaa työllisyysastetta olisi nostaa sitä tosiaan keski-iän myöhemmällä puolella olevien keskuudessa. Suomi on selkeästi jäljellä Pohjoismaita.

elkkeellesiirtymisik-vuonna-2014-17-638.jpg


Tähän on myös esim. Ode ottanut kantaa.

http://www.soininvaara.fi/2014/02/24/miksi-ruotsilla-menee-niin-hyvin-ja-meilla-niin-huonosti-12/

Tähän siis pitäisi panostaa kaikki paukut.

Nyt tilanne on juuri päinvastoin. Esimerkiksi yritykset eivät uskalla työllistää iäkkäitä, koska jos he palkkaavat ikä-ihmisen, joka joutuukin työkyvyttömyyseläkkeelle, joutuu yritys maksamaan sakkomaksuja siihen asti että työntekijä saavuttaa eläkeiän. (Muistaakseni jotenkin näin, saa korjata, jos muistin väärin - en löytänyt lähdettä). Ikäihminen voi siis tulla todella kalliiksi.

Yksinkertainen keino parantaa ikäihmisten työllisyyttä olisi puolittaa työeläkemaksut sekä työntekijältä 5->2,5 ja työnantajalta 20->10 %. Näin eläkemaksuja tulisi toki vain puolet, mutta työntekijä saisi enemmän käteen, työllistäminen olisi työnantajalle paljon edullisempaa, ja työntekijä kuitenkin tekisi työtä ja kerryttäisi eläkemaksuja eikä poistuisi työelämästä nostamaan eläkettä.
 
Ok. Itse kunkin kannattaa vain olla erityisen hereillä omien asenteidensa kohdalla.

Psykologiassa on esim. todettu, että jos pitää itseään älykkäänä, ei välttämättä viitsi opetella uutta, vaan pätee sillä, mitä jo osaa. Jos taas pitää itseään ahkerana ja uteliaana, voi oppia ja löytää uutta.
Vedätköhän sinä nyt mahdollisesti liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä nyt tästä keissistä parahin Mustaruuti :D Olet oikeassa siinä, ettei koskaan pidä tuntea siitä hyvää oloa, että olisi valmis. Älä huoli. Minä olen kova janoamaan tietoa ja sellainen lapsenomainen into on ollut lapsesta asti, mutta olen melko rutinoitunut keskustelufoorumien suurkuluttaja toistakymmentä vuotta. Minä osaan olla väärässä, mutta se vaatii perustelut. Mutta esimerkiksi väittelyt, joissa ideana on pelkästään voittaminen tai vastapuolella ei ole minkäänlaista kykyä ymmärtää keskustelun rakennetta ja sanottua asiaa, ovat turhaa ajantuhlausta. Joskus katson omia keskusteluja uudelleen ajan kuluttua, mikäli oli kiinnostava ja silloin näkee joskus eri silmin toisen kirjoitukset sekä omat. Silloin ymmärtää senkin, että me kaikki ymmärrämme väärin asioita, olemme hetken vankeja ja joskus jopa kiinnostavan sanan takia me emme näe sen vieressä olevaa... Olemme inhimillisiä. Onhan mielipiteeni täälläkin joskus perustellen torpattu ja myös siitä tapani mukaan kiittänyt. Kun joku sivistää minua, minä osaan siitä myös kiittää.
 
Vedätköhän sinä nyt mahdollisesti liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä nyt tästä keissistä parahin Mustaruuti :D Olet oikeassa siinä, ettei koskaan pidä tuntea siitä hyvää oloa, että olisi valmis. Älä huoli. Minä olen kova janoamaan tietoa ja sellainen lapsenomainen into on ollut lapsesta asti, mutta olen melko rutinoitunut keskustelufoorumien suurkuluttaja toistakymmentä vuotta. Minä osaan olla väärässä, mutta se vaatii perustelut. Mutta esimerkiksi väittelyt, joissa ideana on pelkästään voittaminen tai vastapuolella ei ole minkäänlaista kykyä ymmärtää keskustelun rakennetta ja sanottua asiaa, ovat turhaa ajantuhlausta. Joskus katson omia keskusteluja uudelleen ajan kuluttua, mikäli oli kiinnostava ja silloin näkee joskus eri silmin toisen kirjoitukset sekä omat. Silloin ymmärtää senkin, että me kaikki ymmärrämme väärin asioita, olemme hetken vankeja ja joskus jopa kiinnostavan sanan takia me emme näe sen vieressä olevaa... Olemme inhimillisiä. Onhan mielipiteeni täälläkin joskus perustellen torpattu ja myös siitä tapani mukaan kiittänyt. Kun joku sivistää minua, minä osaan siitä myös kiittää.

Jep. Tuo on asia, mistä pyrin muistuttamaan kyllä myös ihan itseänikin. Ja se on hyvä muistaa esim. lasten kasvatuksessa - älä kehu heitä fiksuiksi vaan ahkeriksi. Tällä(kin) foorumilla olen ennen kaikkea oppiakseni ja ymmärtääkseni. Teemoina tarkastellen erityisesti kansainvälistä turvallisuuspoliittista tilannetta ja Suomen valmiuksia luovia aallokossa.
 
Helpoimpia ratkaisuja nostaa työllisyysastetta olisi nostaa sitä tosiaan keski-iän myöhemmällä puolella olevien keskuudessa. Suomi on selkeästi jäljellä Pohjoismaita.

elkkeellesiirtymisik-vuonna-2014-17-638.jpg


Tähän on myös esim. Ode ottanut kantaa.

http://www.soininvaara.fi/2014/02/24/miksi-ruotsilla-menee-niin-hyvin-ja-meilla-niin-huonosti-12/

Tähän siis pitäisi panostaa kaikki paukut.

Nyt tilanne on juuri päinvastoin. Esimerkiksi yritykset eivät uskalla työllistää iäkkäitä, koska jos he palkkaavat ikä-ihmisen, joka joutuukin työkyvyttömyyseläkkeelle, joutuu yritys maksamaan sakkomaksuja siihen asti että työntekijä saavuttaa eläkeiän. (Muistaakseni jotenkin näin, saa korjata, jos muistin väärin - en löytänyt lähdettä). Ikäihminen voi siis tulla todella kalliiksi.

Yksinkertainen keino parantaa ikäihmisten työllisyyttä olisi puolittaa työeläkemaksut sekä työntekijältä 5->2,5 ja työnantajalta 20->10 %. Näin eläkemaksuja tulisi toki vain puolet, mutta työntekijä saisi enemmän käteen, työllistäminen olisi työnantajalle paljon edullisempaa, ja työntekijä kuitenkin tekisi työtä ja kerryttäisi eläkemaksuja eikä poistuisi työelämästä nostamaan eläkettä.
Totta julistat. Ikäihmisissä on mielipuolinen reservi, jonka valtio on onnistunut ryssimään osittain myöskin. Jo alle 50-vuotias alkaa olemaan vähemmän haluttua työvoimaa, vaikka nuoriso vaihtaa työpaikkaa kuin paitaa ja kokemusta ei ole. Minä taas henkilökohtaisesti olen valmis työllistämään juuri vanhempaa porukkaa, mikäli asenne vain on kohdillaan. Suomessa myöskin ammattiliittojen asema sekä saavutukset ovat menneet liian pitkälle. Virossa suomalaiset ammattiyhdistysnaiset puuhaavat vallankumousta. Noh. Kun se tapahtuu, siirtyvät yrittäjät etelään.
 
Jep. Tuo on asia, mistä pyrin muistuttamaan kyllä myös ihan itseänikin. Ja se on hyvä muistaa esim. lasten kasvatuksessa - älä kehu heitä fiksuiksi vaan ahkeriksi. Tällä(kin) foorumilla olen ennen kaikkea oppiakseni ja ymmärtääkseni. Teemoina tarkastellen erityisesti kansainvälistä turvallisuuspoliittista tilannetta ja Suomen valmiuksia luovia aallokossa.
Tunnustan kyllä sen, että minä olen tarvittaessa kova käymään läpi kantojani ja siksi saatan ulospäin vaikuttaa joskus umpiluupäältä. Vakuutan kuitenkin, että perusteluja uskon kiihkeidenkin sanan sivallusten lomassa. Kantani vain tuppaavat olemaan hiottuja ja väittelyitä kokeneita. Juuri siksi minä poikkeuksellisesti kunnioitan tätä meidän keskustelufoorumia ja useimpia kirjoittajia lähtökohtaisesti.

Muuten tästä juolahtikin mieleeni. Kun muutin tänne itään, otin mukaani 2 kirjaa. Kaksipäisen vekaran varjossa ja Kakkonen. Molemmat Juha Vuorisen kirjoja. Ainoat suomenkieliset kirjat siis matkassani. Olen lukenut ne luultavasti 10 kertaa molemmat ja nytkin tuolla vessanpöntön viereisellä pöydällä on toinen niistä valmiina täydentämään seremoniallisen uhraukseni posliinialttarilla. Huomaan löytäväni edelleen noista kirjoista uusia nyansseja ja hirnun edelleen samoille vitseille :)

Palataksemme aiheeseen, en usko Suomen tulevankaan -luultavasti Keskustavetoisen hallituksen kykyyn luovia missään aallokossa. Keskusta on aivan yhtä paha kuin Kokoomuskin. Heillä ei ole aatetta. Demareilla on reaalimaailmaa kestämätön aate. Ainoa lähellä järkevää oleva puolue on Persut. Järjen ääni on varmasti näissäkin vaaleissa vielä liian heikko epäoleellisuuksien ollessa äänestäjille oleellisimpia.
 
Jep. Tuo on asia, mistä pyrin muistuttamaan kyllä myös ihan itseänikin. Ja se on hyvä muistaa esim. lasten kasvatuksessa - älä kehu heitä fiksuiksi vaan ahkeriksi. Tällä(kin) foorumilla olen ennen kaikkea oppiakseni ja ymmärtääkseni. Teemoina tarkastellen erityisesti kansainvälistä turvallisuuspoliittista tilannetta ja Suomen valmiuksia luovia aallokossa.
Oma isäni tuppasi kannustamaan minua tyyliin -"Et sinä kuitenkaan siihen pysty" ja kuvitteli minun sisuuntuvan siitä. "Opiskelu on raakaa työtä ja siinä ei ole mitään kivaa". Miksi ei olisi voinut ottaa osaa hieman ja kertoa miten mielenkiintoista on oppia uusia asioita.

Asia on minustakin juuri noin, kuten annat ymmärtää. Matka on se tärkeä asia. Siksi pitää osata valita se matka. Hyvin valittu matka tuo päämäärän itsestään.

Tässä kohtaa palaan ammattijohtajiin. Minulla on todella surullinen kuva heistä omien kokemusteni perusteella. Intohimo ja halu, himo, jano, nälkä... NE ovat niitä asioita, jotka ajavat ihmistä tuloksiin. Ennenkaikkea meidän tulisi työ- ja vapaa-ajan elämässä aina muistaa VAPAAEHTOISUUS ja sen puitteet.
 
Minusta suurimman blokin, eli terveydenhuollon kohdalla tähän on melko selvä vastaus, ei ole. Tämä johtuu ennen kaikkea palvelun luonteesta. Kukaan ei vapaaehtoisesti sairastu, mutta sitten kun sairastuu, haluaa yleensä itselleen parhaan mahdollisen hoidon. Tällaisen hyödykkeen kohdalla ei normaali omasta lompakosta touhun maksaminen toimi (USA:ssa suurin syy yksityisten ihmisten konkursseihin on terveydenhuoltomenot), vaan on kaksi vaihtoehtoa, vakuutukset ja julkiset palvelut. Vakuutukset tuppaavat johtamaan kalliimpaan systeemiin kuin julkinen tuotanto, vaikka toisaalta laatu on todennäköisesti parempi. Saksan ja Ranskan terveydenhuoltosysteemit ovat vertailujen mukaan parempia kuin Suomen tai Britannian, mutta maksavatkin sitten enemmän. Julkisesti tuotetut terveyspalvelut ovat joka tapauksessa kustannustehokkain tapa.

Tuon näin alkuun oman näkemykseni terveydenhuolto-kysymykseen ja sen järjestämiseen. (Kokemusta alalta on lähinnä työntekijänä kunnallisella ja yksityisellä puolella, mutta kiinnostusta kokonaisuuteen löytyy enemmän ja olen pyrkinyt tarkastelemaan tätä sektoria useammalta kantilta).

Se on alkuun tunnustettava, että julkisella puolella on mahdollisuus saavuttaa leikkauksilla edelleen säästöjä mutta on tarkoin mietittävä mihin leikkaukset kohdistetaan. Monen sairaanhoitopiirin ongelma on edelleen se, että hallinnollisella puolella ei välttämättä ole alan ammattilaisia riittävästi vaan hallintoa ja talouspuolta voi miehittää sellainen väki jonka osaamisen valta-aluetta on terveydenhoidon puolella toimiminen, tästä johtuu sitten, se että hyvin usein leikkaukset eivät kohdistu riittävällä laajuudella hallinnollisiin toimiin (ja byrokratiaan) josta seuraa se, että suhteessa leikkauksista suurempi osa kohdistuu "kentälle" ja pienempi osa hallintoon. Osassa sairaanhoitopiirejä on saatu positiivisiakin muutoksia aikaan esim. alkuaikoina HUS oli todella suurissa ongelmissa ja hallinto kävi "opintomatkoilla" tms. joiden tarkoitus oli hyvin kyseenalainen ja HUS:n hallinto suhteessa operatiiviseen toimintaan paisui paisumistaan - nyt tilanne HUS:n kohdalla on olennaisesti parempi vrt. aika noin vuosikymmen sitten. Samaa ei voi sanoa monista muista sairaanhoitopiireistä.

Toisaalta sitten ongelmana on paikoin se, että ei ole ymmärretty th-sektorin erityisluonnetta on tehty päätöksiä joiden on kuviteltu olevan säästötoimenpiteitä ja otettu mallia joistain maista (esim. Tanskan-malli) huomioimatta sitä, että kohdemaassa kyseinen malli on kenties vain osa kokonaisuudesta mutta Suomessa on haluttu viedä asetelma vielä pidemmälle ja luoda siitä kokonaisuus ei siis olisi muuta kuin se "Tanskan-malli" ja tämä päätös on monissa kunnissa (ja sh-piireissä) johtanut katastrofaalisiin lopputuloksiin - joista joudutaan maksamaan kallis hinta tulevina vuosina. Esim. on suurehkojakin kuntia (ja sh-piirejä) joissa ajatuksena on ollut Tanskan-mallin toteuttaminen jonka seurauksena kokonaisia vanhuspalveluyksiköitä on ajettu alas, on kuviteltu, että ne vanhukset voi hoitaa kotona entisin kustannuksin samalla ei kuitenkaan ole huomioitu sitä, että kaikkia vanhuksia ei voida siirtää kotihoitoon tai jos siirretään tarkoittaa se kotihoidon kustannusten huomattavaa nousua - ei 100% vuodepotilaan kohdalla riitä se, että häntä käydään katsomassa aamulla, päivällä ja illalla ja että hoitaja on paikalla 10 min.

Kyse on usein tietty arvovalinnoista ja siitä, että mihin sijoittamista pidetään tärkeänä/järkevänä ja mihin sijoittamista ei. Toisaalta taustalla on kenties ajatus siitä, että vanhukset ovat ryhmä, joka ei yhteiskunnallisesti ole yhtenäinen ja pidä oikeuksistaan kiinni, josta seuraa se, että heitä on helppo pallotella paikasta toiseen. Tosi asia on tietty se, että vanhukset eivät kollektiivisesti ole yhtenäinen ryhmä, osalla on edelleen varaa ostaa haluamansa palvelut - eivät he ole huolissaan tulevaisuudesta (kuten eivät ole heidän omaisensakaan). Sitten on entisestään kasvava ryhmä jolla ei käytännössä ole varaa kasvavien kustannusten maksamiseen - heidän eläkkeestään ja vähästä omaisuudestaan entistä suurempi osa (monilla käytännössä kaikki lain sallimissa rajoissa) siirtyy joko kunnan tai yksityisen palveluntarjoajan haltuun ja samalla tilanne voi olla (tai on) se, että palvelu hintojen noususta huolimatta jopa heikkenee vuosi vuodelta. Tämä sitten näkyy jatkuvana määränä lisääntyviä valituksia ja lööppejä iltapäivälehdissä - jotka kovin usein palveluidentarjoajan toimesta leimataan yksittäistapauksiksi. Ovatko ne sitä? Ikävä kyllä alalla toimivana on todettava, että läheskään aina eivät. Yksittäistapauksia on liikaa jotta niitä voisi enää kutsua yksittäistapauksiksi.

Kumpi sitten tulee halvemmaksi - kunnallinen vai yksityinen? Eli onko yksityistäminen ratkaisu tähän kysymykseen?

Oikeastaan minusta nyt aletaan jo maksamaan näitä ensimmäisen yksityistämisaallon hedelmiä. Halvalla ei saa hyvää ja toisaalta se halpa voi tulla lopulta olennaisesti kalliimmaksi mitä alkujaan se kalliina pidetty toimintamalli. Ja kyse on tietenkin myös niistä arvovalinnoista. Mikä on moraalisesti oikein ja mikä ei.

Suomessa on kuntia joissa yksityistämisaallon ensivaiheessa huomattava osa kunnallisista vanhuspalveluista yksityistettiin, kunnan hoidettavaksi saattoi jäädä vain vanhuspalveluissa se erikoissairaanhoito ja todella huonokuntoiset vanhukset (mikä sitten myös maksaa paljon). Alkuun tilanne oli se, että sopimukset olivat kunnille edullisia ja kunnat todella säästivät mutta ongelmia on alkanut ilmaantua entistä useammalla taholla ja kun kunnilla ei ollut enää omia yksiköitä tai riittävästi omaa osaamista (henkilökuntaa), tilanne alkoi kääntyä päälaelleen. Uusien sopimusten myötä hinnat alkoivat kohota ja lopulta tilanne on ajautunut monissa kunnissa siihen, että yksityisen järjestämän hoidon lasketaan olevan kalliimpaa mitä kunnan järjestämän hoidon (tai sh-piirin järjestämän hoidon) mutta koska kunnilla ei ole enää omia yksiköitä eikä omaa henkilökuntaa riittävästi sen mahdollisuudet toimia ovat hyvin rajalliset. Moni kunta joutuu alistumaan ja hyväksymään tarjoukset, koska muuta vaihtoehtoa ei ole olemassa. Rikkaammat kunnat ovat vastaavasti perustaneet omia yksiköitä (mikä tietty tulee kalliiksi jos yksikkö joudutaan rakentamaan nollasta ja palkkaamaan koko henkilökunta) mutta tämän on nähty olevan pitkällä tähtäimellä kannattavaa. Mitä se voi olla (tai on), jos ulkopuolelta ei heitetä kapuloita rattaisiin.

Toisaalta yksityistäminen on johtanut ikäviin tilanteisiin kuten Kiteellä kävi. Siellä attendo voitti kilpailutuksen mutta vasta jälkeenpäin paljastui ettei attendolla ole edes olemassakaan koko yksikköä johon vanhukset tuli siirtää. Hetken aikaa oli olemassa tilanne, jossa vanhuksia uhkasi häätö taivasalle edellisestä yksiköstä - onneksi tilanne on nyttemmin ratkennut ja vanhukset saivat pitää kotinsa. (Tietty syytä on kilpailuttajassa, joka ei ottanut selvää attendolta onko yksikköä olemassa vaiko ei). Mutta jatkuva kilpailuttaminen aiheuttaa monille kunnille ongelmia ja kun yrityksiä on lukematon joukko mukana kilpailutuksissa ja kunnilla usein rajallinen määrä henkilökuntaa riski erilaisille vilpeille ja väärinkäytöksille lisääntyy. Eikä se jatkuva kilpailuttaminen itsessäänkään halpaa huvia ole - se tuottaa työtä ja se sitoo henkilökuntaa (monella taholla).

Mutta jos katson tilannetta esim. vanhusten lähtökohdista niin on todettava, että kilpailutuksesta syntyy ongelmallisia tilanteita ja kun esim. yksityisen yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa - mitä en tietty kritisoi - niin tästä voi seurata konflikteja ja jopa tilanteita joissa se asukkaan, potilaan tms. asema ei olekaan parempi vaan jopa huonompi vrt. jos hän olisi kunnallisessa yksikössä. Yksityisistä kun suurin osa (ainakin suurimmista organisaatioista) pyrkii toimimaan siten, että tehdään sopimuksen vaatima minimi (mikä on jälleen ymmärrettävää toimintaa) eikä juurikaan enempää niin on tietenkin turha kuvitella, että se asukas sitten saisi yhtään ekstraa. Tilanteet ovat osin jopa absurdeja, jos sopimuksessa lukee, että vanhus saa käyttöönsä 2 vaippaa per vrk se tarkoittaa sitä, että vaippoja tilataan kuukaudeksi siten, että niitä on se 2 vaippaa eikä yhtään enempää (käytännössä tulee jokunen ylimääräinen vaippa). Ei yksityisen yrityksen tehtävä ole tehdä tappiota, joten eivät he ryhdy huvikseen tilaamaan ylimääräisiä vaippoja - kaikki muutokset kirjataan sopimuksiin ja niihin hankitaan usein lääkärin lausunto, joka osoittaa sen, että muutos on perusteltu. Sama pätee käytännössä kaikkeen muuhunkin sopimuksissa määriteltyihin asioihin/hankitakuluihin.

Kunnallisella puolella tilanne on ollut usein selkeästi terveempi (pl. niissä yksiköissä joista on perustettu moderni "palveluasuntola" - termi jota kritisoin ja toimintamalli jota kritisoin) ja vanhusten asema turvatumpi. Vanhukselle ei tule eteen tilannetta, että vaipat loppuisivat (aina on olemassa reserviä) tai että pesunesteet loppuisivat tai jokin muu perustarvike loppuisi. Ja paras tilanne on niissä yksiköissä joissa on oma keittiö tai kunnan keittiö - tällöin keittiön suunnalta tulevia ongelmia on selkeästi vähemmän ja toisaalta ruoka ja tms. tuotteet ovat tasalaatuisempia. Sen sijaan tässä kohdin yksityistäminen tuottaa useammin niitä tilanteita joissa palvelu ei vastaa tarvetta.

Kyse on tietenkin paljon niistä arvovalinnoista ja siitä, että mitä pidetään arvostettava kohteluna ja mikä on sovelias minimi hoidon tasolle ja määrälle. Näen ongelmia niin perusterveydenhoidossa kuin myös erikoissairaanhoidossa (kokemusta on myös tältä sektorilta) jos ei oteta järkeä käteen - omien havaintojeni mukaan se yksityistäminen ei todellakaan ole ratkaisu kaikkeen. Monissa tapauksissa se tuo enemmän ongelmia mitä sen on tarkoitus ratkaista. Ja eräs ikävä seuraus on se, että hoidettavat muuttuvat entistäkin epätasa-arvoisemmiksi. Tiedän omasta kokemuksesta ja muiden kertomana sen, että vanhus saa selkeästi parempaa hoitoa jos omaiset ovat vaateliaita ja jos omaiset painostavat hoitavaa tahoa - näin on myös yksityisellä puolella.

Ja sitten on muistettava se tosiseikka, että kaikki vanhukset eivät halua olla kotona loppuun saakka, he eivät tunne oloaan turvalliseksi kotona. Ja sitten tulee olemaan suuri joukko vanhuksia joita ei ole järkevää hoitaa kotona (jos vanhus tarvitsee kotihoidossa max. hoitokerrat per vrk ja on äärimmäisen huonokuntoinen niin on syytä miettiä onko koti oikea paikka hänelle). Eli on turha kuvitella, että päästään tilanteeseen jossa kaikki vanhukset ovat kotona ja kun vanhusväestö ikääntyy ja tulee samalla huonokuntoisemmaksi niin jokainen tajuaa yhtälön mahdottomuuden - tai luulisi tajuavan. Idelogiat ne ideologiat...

Ja kuten alussa mainitsin, en kiellä etteikö leikattavaa ole mutta minusta olisi syytä miettiä mistä leikataan ja miten ja toisaalta vastapuolella miettiä sitä, että onko mahdollista leikkausten sijaan kehittää maksuja joilla kompensoitaisi taloudellista tilannetta siten ettei tarvitsisi leikata. Minä mielummin kuntalaisena maksan tietyistä palveluista x euroa enemmän jotta ei tarvitsisi leikata niin paljon. Kyse on tietty valinnoista ja siitä mitä pitää tärkeänä ja mitä ei.

Viestissä en nyt suoranaisia leikkauskohteita nostanut esille, ennemminkin kritisoin osin järjetöntä ja lyhytjänteistä toimintaa, josta aiheutuu kohtalaisia kustannuksia eri tahoille - myös kuntalaisille. Jätin myös työntekijänä kritisoimatta työnantajaa tietyiltä osin - kritiikki olisi aiheellista, koska osa kritiikistä kohdistuu lain asettamiin määritelmiin hlö.kunnan osuudesta per asukkaat.

vlad.
 
Back
Top