Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuon näin alkuun oman näkemykseni terveydenhuolto-kysymykseen ja sen järjestämiseen.
Perusteellista pohdintaa tärkeältä sektorilta.
Itse en ole kyseisen alan asiantuntija, mutta pikkuisen olen siihen tutustunut eri puolilta. Yleisemminkin kilpailuttaminen ja ostaminen on julkisella haaste. Se on työlästä, siitä tulee lakimiesvääntöä ja se kankeuttaa toimintaa. Lisäksi usein on niin, että tarjoaja saattaa olla ovelampi kuin pyytäjä. Esim. IT-puolella IT-talot ovat vieneet julkisia ostajia 6-0 ja sen seurauksena Suomen julkisen puolen IT-järjestelmät ovat sirpaleisia ja huonosti yhteensopivia.
Ihan taloustieteellisestikin on arvioitu, että yksityinen terveydenhoito ei ole paras järjestelmä.
http://krugman.blogs.nytimes.com/2009/07/25/why-markets-cant-cure-healthcare/?_r=0
Kuitenkin, julkinen puoli on terveydenhuollossa usein kankeampi, tehottomampi ja hitaampi. Lisäksi yksityinen on asiakaslähtöisempi, julkinen on täysin tuotantolähtöinen.
Luulisin, että nykyinen järjestelmä, joka perustuu julkiselle, mutta jossa yksityinen täydentää ja kirittää, on paras.
Oleellisinta on tiivistää sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyötä.
http://www.nhg.fi/oulun-kaupunki-paljon-palveluita-kayttavien-asiakkaiden-profilointi/
Projektissa selvisi, että 10 % asukkaista kerryttää 81 % sosiaalialan ja terveydenhuollon kustannuksista.
Johtopäätöksenä todettiin, että nykyinen siilomainen palvelujärjestelmä sopii hyvin 90 %:lle väestöstä, mutta näitä monipuolisesti apua tarvitsevia suurkuluttajia se palvelee huonosti.
Nokitan alkuun muutamalla ehdokkaalla, vaikka multa ei kysyttykään.
- Merkittävä osuus asumisen tuista. Synnyttänyt vuokrien korotusautomaatin, jossa ainoa voittaja on vuokranantaja.
- Kaikki sellaiset reaktiivisesta toiminnasta aiheutuneet sote-menot, jotka olisi voitu välttää ennakoivalla työllä
- Paremmalla suunnittelulla vältettävissä olevat julkisten ICT-hankintojen kustannukset
- Työttömyyskorvausta nauttivien sellaiset sote-menot, jotka pohjautuvat työttömyysturvan vastikkeettomuuteen (esim. osa alkoholista ja mielenterveysongelmista aiheutuvista kustannuksista)
- Julkisen puolen ylimääräiset henkilöstökulut, jotka aiheutuvat työntekijöiden yksityispuolta pidemmistä lomista
Tähän velkaantumisjuttuun voisi heittää vielä että ennen lamaa moni taloustieteilijä (ei Wahlroos) piti haitallisena sitä että Suomen valtio maksoi velkaa pois. Sitä haukuttiin 'ceaucesculaisena ideologiana' ja korostettiin ettei velka ole vaarallista. Valtion olisi pitänyt vaan ottaa lisää velkaa ja näin tukea talouskasvua.
Hassua miten se kelkka on kääntynyt.
Tätä samaa maddisonin dataa tarkastelemalla voidaan piirtää myös per asukas-kuvaaja (alla, mukana 12 Länsi-Euroopan maata):
Siinä näkyy hyvin toisen maailmansodan jälkeinen hyvin nopea kehitys, joka selittyy hyvin pitkälti myönteisellä väestönkehityksellä, erityisesti ikäluokassa 15-59:
2. Mitähän tämä konkreettisesti tarkoittaa?
3. Helpommin sanottu kuin tehty.
4. Mitenkähän tämän ajattelit toteuttaa? Minusta noista mainitsemistasi kumpikaan ei oikeastaan johdu suoraan työttömyysturvan vastikkeettomuudesta. Ja miksi johtuisikaan, kun nykyinen työttömyysturva juuri ei ole vastiikkeeton, vaan työttömän pitää olla "työmarkkinoiden käytettävissä" ollakseen oikeutettu työttömyysturvaan. Oikeasti vastikkeetonta olisi sen sijaan perusturva/kansalaispalkka. Siinä ideana on se, että heitetään romukoppaan leikki, jossa työtön muka hakee töitä ja työkkäri toisaalta muka hänelle sellaista tarjoaa ja toisaalta kyttää hänen tekemisiään ja iskee sitten karenssia, jos on sitä mieltä, ettei ole tarpeeksi aktiivisesti hakenut työtä (ennen kaikkea, jos on jotenkin pelannut peliä huonosti ja saanut jonkun työnantajan raportoimaan, että olisi kieltäytynyt työstä). Tämä peli siis korvataan sillä, että työttömällä on taattuna tietty varsin niukka perustoimeentulo, kävi mitä kävi. Sen päälle hänellä on nykyistä paljon houkuttelevampaa hankkia oikeasti sellaista työtä, jota haluaa tehdä. Nykysysteeminhän vika on siinä, että työttömillä efektiivinen marginaalirprosentti, eli paljonko bruttopalkasta jää käytännössä nostamatta nettotuloja, on älyttömän korkea. Perustulolla tätä on mahdollista painaa alas ja tehdä työn tekemisestä oikeasti houkuttelevampaa.
5. Miten ajattelit tämän toteuttaa? Tuosta vaan yksipuolisella päätöksellä napsaista lomista pois? Tuskin onnistuu ilman, että työntekijät ryhtyvät työtaisteluun. No, tietenkään teekutsuajatuksella liikkeellä olevia ei haittaisi lainkaan se, että julkisen puolen työntekijät lakkoilevat, mutta muu väestö ei siitä varmastikaan tykkäisi. En pidä erityisen realistisena mitään säästöohjelmia, jotka perustuvat jonkun ryhmän päähän potkintaan. En siis usko, että esim. sisäistä devalvaatiotakaan Suomen viennin edistämiseksi (ja kääntämään ne EK:n käppyrät kaakkoon) voitaisiin tuosta vaan toteuttaa sillä, että lasketaan vientiteollisuudessa toimivien palkkoja.
Alkuperäinen lista kirjoitti:2 .Kaikki sellaiset reaktiivisesta toiminnasta aiheutuneet sote-menot, jotka olisi voitu välttää ennakoivalla työllä
3. Paremmalla suunnittelulla vältettävissä olevat julkisten ICT-hankintojen kustannukset
4. Työttömyyskorvausta nauttivien sellaiset sote-menot, jotka pohjautuvat työttömyysturvan vastikkeettomuuteen (esim. osa alkoholista ja mielenterveysongelmista aiheutuvista kustannuksista)
5. Julkisen puolen ylimääräiset henkilöstökulut, jotka aiheutuvat työntekijöiden yksityispuolta pidemmistä lomista
Ikääntyminen on yleismaailmallinen ilmiö kehittyneissä maissa. Kanadassakin on tätä ikääntymisen vaikutusta talouskehitykseen käyty läpi aika kattavasti.
http://www.fin.gc.ca/pub/eficap-rebvpc/report-rapport-eng.asp
Ainoa "ilmainen lounas" olisi nostaa työllisyysastetta. Suomessa se on kuitenkin aika korkea jo, vaikka muut P-maat ovat edellä.
Mutta, yli 55-vuotiaiden kohdalla Suomi jää selvästi jälkeen muista P-maista. Siinä olisi mahdollisuuksia merkittävään parannukseen.
2. Ottaisin esimerkin lapsiperheiden tukemisen saralta. Asiakasrajapinnassa toimivien sossutätien riittävällä resursoinnilla voidaan tunnistaa ongelmatapauksia kattavammin ja antaa tukea jo silloin kun pienellä avulla on mahdollista tukea perheitä. Usean pienen lapsen kanssa kotona olevista äideistä osa voi olla henkisesti heikossa hapessa, jolloin pieni kotiapu voisi estää kamelin selän katkeamisen. Sijoituslasten säilytys maksaa kuitenkin useita tonneja kuukaudessa per nokka. Haasteena on se, että juuri tuon asiakasrajapinnan resursoinnista on helpointa tehdä säästöjä.
4. Lähden siitä, että suurella osalla ihmisiä on tarve a) tuntea itsensä tärkeäksi ja b) kuulua joukkoon. Olen läheltä nähnyt kuinka pitkäaikaistyötön saa aivan uuden ryhdin, kun on määräaikaisessa työllistämistyössä. Kun ei ole pakko lähteä päivittäin työhön ja näyttäytymään muille ihmisille, osa sortuu kupitteluun vain koska se nyt vaan on mahdollista. Viina on yllättävän vaarallinen päihde.
5. Millä perusteella julkisella puolella pitäisi olla suurempi lomaoikeus kuin yksityisellä? Tässä ei todellakaan ole kysymys päähän potkimisesta, vaan oikeudenmukaisuudesta. Yksityistä puolta suurempi lomaoikeus kannustaa muuten yksityistämään julkisia palveluita.
1. Jälleen kerran kriminaali tapa esittää data leikkaamalla nolla pois.
2. Ei minusta ilmaista lounasta tässä.
3. Silti olet kyllä oikeassa siinä, että verrattuna muihin maihin, tässä asiassa Suomi ei pärjää ihan yhtä hyvin kuin tuossa koko aktiiviväestöä koskevassa. Veikkaan syynä olevan b) Suomessa olevat tukisysteemit, jotka johtavat siihen, että yli 55-vuotiaan palkkaaminen on työnantajille hyvin suuri riski (koska käsittääkseni he joutuvat yksin kattamaan sen, jos työntekijä jää työkyvyttömyyseläkkeelle ennenaikaisesti).
Itse en näe mitään järkeä opettajien 10:n viikon kesälomissa. Joko puolet pitäisi olla palkatonta, tai sitten opettajia pitäisi kurssittaa kesäaikaan. Ainakin uuden teknologian omaksumiseen saisi helposti käytettyä useamman viikon joka vuosi.Miksi yksityisellä puolella pitää olla korkeammat palkat kuin julkisella (ok, valtiolla on korkeammat kuin yksityisellä, mutta suurimmalla julkisella työllistäjällä, eli kunnilla alemmat)? Niin kauan, kun työehtosopimuksia ei kirjata lakiin, en näe mitään syytä, miksi jonkun tietyn työehdon pitäisi olla sama julkisella ja yksityisellä puolella.
Tyypillinen pitkän loman julkinen työntekijä on opettaja. Sillä, että opettajat pakotettaisiin tulemaan töihin kesälläkin niin, että heille todellista lomaa jäisi vain vaikka 5 viikkoa, ei käytännössä säästettäisi yhtään mitään, koska palkkalistoilla pitäisi edelleen olla ihan sama määrä opettajia talviaikaan.
Itse en näe mitään järkeä opettajien 10:n viikon kesälomissa. Joko puolet pitäisi olla palkatonta, tai sitten opettajia pitäisi kurssittaa kesäaikaan. Ainakin uuden teknologian omaksumiseen saisi helposti käytettyä useamman viikon joka vuosi.
(Julkisen sektorin) lomien lyhentämisellä saavutettaisiin triplahyöty: se lisäisi työvoiman tarjontaa, parantaisi työntehokkuutta ja leikkaisi julkisia menoja.
Jos kenenkään saavutettuihin etuihin ei voida puuttua, niin mitään ei ole tehtävissä. Case closed ja ketju lukkoon?Kuten sanottua, jos työntekijöiden työehtojen heikentäminen onnistuu tuosta vaan, niin tietenkin kaikki on mahdollista. Olen vain varsin skeptinen, että tuollainen olisi mahdollista. Samalla tavoin voisi sanoa, että lasketaan vientialalla olevien bruttopalkkoja, jotta siellä menetetty kilpailukyky saadaan palautettua. Eivät nämä ole mitään ilmaisia lounaita, jotka voidaan toteuttaa tuosta vaan.
Käy oikein hyvin, parilla pikku ehdolla....lasketaan vientialalla olevien bruttopalkkoja, jotta siellä menetetty kilpailukyky saadaan palautettua.
Jos kenenkään saavutettuihin etuihin ei voida puuttua, niin mitään ei ole tehtävissä. Case closed ja ketju lukkoon?
Opettajien lomat aiheuttavat kaikenlaista kummaa, kuten määräaikaisten työsopimusten tekoa syyskuusta toukokuun loppuun.
Lomien lyhentämisellä on sellainen ero palkkojen leikkaamiseen, että lomien lyhennys ei vaikuta kenenkään ostovoimaan pennin latia. Asuntolainat lyhennetään ja ostokset tehdään kuten aina ennenkin.
Käy oikein hyvin, parilla pikku ehdolla.
a) nettoansion ja elinkustannusten suhde säilyy about nykyisellä tasolla
b) lastemme maksettavaksi kasattu julkinen velka kääntyy kutistuvalle uralle.
Tottakai "taso" voi säilyä. Vientialalla olevien elinkustannuksiin sisältyy hyvin paljon kotimarkkinoilla (yksityinen & julkinen) toimivien henkilöstökustannuksia. Aika paljon tapahtuu ennen kuin on maitoa, sille tölkki, tölkille kauppa, tölkki kaupassa ja maksettuna kotiin vietäväksi. Tuhansien henkilöiden kontribuutio tarvitaan, sekä yksityinen että julkinen puoli mukaan luettuna. Pikemmin näkisin sisäisen devalvaation niin, että kaikkien kotimaisten tuotannontekijöiden hinta laskee. Myönnän senkin, että ei haittaisi vaikka julkisen puolen henkilöstökustannukset laskisivat enemmän kuin vientialojen.Ei tietenkään säily. Sehän koko sisäisen devalvaation idea on, että kurjistetaan työntekijöiden etuja, jotta saavutetaan parempi kilpailukyky.
Pidemmällä tähtäimellä BKT:n nousu toki tavoitteena ja mahdollinen, mutta lähtisin siitä että sisäinen devalvaatio aluksi laskisi BKT:a. Tämä ihan siitä syystä, että sisäinen devalvaatio ei voi tapahtua vain vientialoilla, vaan julkisen sektorin pitää olla mukana. Julkisen sektorin BKT-osuus lasketaan sen kustannuksista.Jos BKT lähtisi tuon sisäisen devalvaation vuoksi nousuun, niin todennäköisesti tuo velan osuus BKT:stä siinä myös laskisi. Mutta tietenkään nämä eivät ole suoraan toisiinsa liittyviä asioita, koska julkiseen velkaan vaikuttaa monet muutkin asiat.
En tiedä paljonko tätä kannattaa jauhaa, kun ollaan vaan selvästi eri mieltä asiasta.No, ihan samaa voisi sanoa vaikkapa sillä, että pakotetaan ihmiset tekemään ilmaiseksi ylitöitä. Tälläkin voidaan tuntipalkkaa laskea ilman, että kenenkään tulot laskevat. Mutta ei tähänkään kukaan suostu ihan tuosta vaan. Pointtini on se, ettei ihmisten työehtoja voi tuosta vaan heikentää. Vähimmillään siitä seuraa se, että paras porukka lähtee muihin hommiin (koska siellä tarjotaan kilpailukykyisemmät työehdot) ja pahimmillaan seuraus on sitten työtaistelu.