Tehkää hyvin ja määritelkää vaatimukset seuraavalle ryhmän tulitukitarkka-ampujan asejärjestelmälle joka korvaisi dragunovin/RK95+ACOG yhdistelmän.
Älkää nimetkö siis mitään yksittäistä asetta tai mallia, vaan kertokaa mitä ominaisuuksia aseella, tähtäimellä tai varusteilla tulee olla.
Aseella on siis tarkoitus tuhota vihollisia 0-800m matkalta pääpainopisteen ollessa alle 400m ja muun ryhmän taisteluun liittyen.
Go Wild. Saatatte vuosien kuluttua yllättyä.
Avaan pelin rohkeasti ja jään odottamaan scheissekuuroa niskaani...
Korostan että nämä ovat nyt puhtaasti yksittäisen puskajussin mietteitä, korkeammilla herroilla ja logistiikan/huollon edustajilla on varmasti omat painavat näkökulmansa asiaan.
Mielestäni pakollisia:
- Suuri käytännön tulinopeus, silti kyky tähdättyihin laukauksiin myös tilanteessa jossa ammutaan nopeita peräkkäisiä laukauksia
- Läpäisykykyinen ammus, mielellään IV tason liivin läpäisy
- Helposti ammuttava, lentoradaltaan laakea ammus
- Kyky ottaa lähellä oleva maali "piikille" hyvin nopeasti (punapiste tms)
- Kunnollinen pitkän matkan (yli 400 m) toiminnan mahdollistava kiikari, jossa suurennos
- Pimeätoimintakykyinen optroniikka, mieluiten lämpö- eikä vv-pohjainen
- Ase säädettävissä erikokoisille ampujille
- Kestävä, modulaarinen ase josta vikaantuneen osan voi vaihtaa kenttäoloissa ilman erityistaitoja tai erityistyökaluja
- Aseen oltava niin helposti opittava, että sen peruskäyttö voidaan opettaa kaikille jv-miehille osana peruskoulutusta
- Max paino täyden lippaan (vast.), optiikan ja muiden lisävarusteiden kanssa noin 5-6 kg, vähempi paino aina parempi
Mielestäni erittäin suotavia mutta ei aivan pakollisia:
- Kyky myös sarjatuleen poikkeustilanteissa
- Bipodi
- Kyky kaliiperin vaihtoon
- Kyky käyttää samaa patruunaa kuin ryhmän muut aseet, ainakin kk:t
- Osien, modulien ja optiikan mahdollisimman suuri vaihdettavuus ristiin ryhmän muiden aseiden kanssa (= osa samaa aseperhettä)
- Kyky erottaa ystävät vihollisesta (meneeköhän scifin puolelle jo...)