Tarkka-ampujan peruskivääri

Hyviä kommentteja. Tiedän toki, että kallistettu kisko korvaa korosäädön puutetta, mutta moniko hirvimies sen tempun tekee, kun syksyisin ampuu muutaman hirven useimmiten alle 100 metristä. Sissoslinkistä en äkkivilkaisulla löytänyt faktaa mikä on yleisin kaliberi. Enhän minäkään ehdottomasti väittänyt 308:aa yleisimmäksi, mutta se on arvioni. Osuminen tosi pitkiltä matkoilta vaatii paljon harjoittelua = kunnon optiikkaa, rahaa sekä sopivaa paikkaa. Ei ole massojen hommaa. Hifistelijät sitten erikseen.

Sissos linkissä piti olla sellainen näkymä näkyvissä, jossa on "Kiväärit" -osaston alla viisi kategoriaa: "T3 .308 kiväärit", "Kiväärit Sako .308", "Kiväärit muut merkit .308", "Kiväärit muut kaliberit" ja "Kivääripaketit". En tiedä näkyikö se oikein.

Toi Burriksen lasi vaikuttaa varsin soivalta peliltä ja sisältää juurikin sen nykyisessä varustuksessa kipeimmin kaivatun varusteen eli pienen LEMin. Himmeäänkin pintaan tuo 700m on aika riittävä, sillä se alkaa olla jo suorituskyvyn rajoja koetteleva .308/54R:lle keskimääräisen suomalaisen TA:n käsissä.

...... sopivalla vehkeellä ja riittävällä määrällä patruunoita mikä tahansa on mahdollista.
On harrastus tai urheilulaji mikä tahansa, jonkun on aina tehtävä se extreme tuote ja suoritus. Hyvä muistaa tämäkin kun niitä peruskiväärejä pohtii.

• Tykkää
Reactions: ctg
  • Tykkää
Reactions: ctg
Tulevana viikonloppuna olen tilaisuudessa kopaista sitä Remingtonin paksupiippuista 308:a, katolla joku puolentoista tonnin kiikari, laukaisukone vaihdettu?, oletan. Kaiketi varsin perustavaraa. Samalla kaverilla on suoravetolukkoinen Lynx ja eiköhän sekin tullene koeteltua. "Rata" on haasteellinen ainakin syysaamuisin: ihan oikeasti suo ja usvaa piisaa, tauluilla käynti on melkoista rämmintää wanhalle taistellijalle.

Joo, tuosta remarista. Kiikari oli hyvä, linssit laadukkaat ja ristikko käypäinen, matkasäätö näytti toimivan ihan kuin pitääkin. Matka ei ollut pitkän pitkä, mutta tällaiselle harrastelijalle ihan tarpeeksi, noin 400 metriä, olikohan 385 m tarkka mitta. Liipaisu oli hyvä, vastus kuulemma 1200 grammaa, liipaisimen muoto oli sormelle hyvä, vähän leveämpi kuin tavispyssyssä. Tykkäsin. Aseen mitat minulle oivalliset ja käyvät, ammuin kolme asentoa 100 m ja 250 metriä ja sitten tuo alle 400. Lapuan patruunaa, Scenar? taisi olla. Bipodi oli amerikkalainen, kuulemma vähän yli 200 dollaria hintaa, toimiva. Joskin on mukavampi ampua tyynyltä. Kuten sanottua, en ole mikään tarkka-ampuja, enkä osaa arvioida miten hyvää kasaa pitää 400 metriltä syntyä, mutta varsin kohtuullista sillä näköjään leipoo alaa vähänkin harrastanut ta. :rolleyes: Sanotaan nyt vaikka niin, että kasvokuva on tarpeeksi suuri minunkin taidoilleni. Kiväärissä on varmasti potkua parempaan.

Etäisyysmittaria mukana olleet moittivat, en oikein tajunnut miksi? Minusta sillä mittaili ihan helposti sen mitä tarvitsikin. Amerikkalainen tuote.

http://www.eratukku.fi/metsastys/op...it/etaisyysmittari-jahtijakt-6021-p-6562.html

Onko muuten kellään kokemusta tästä? Tuo noin ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan näyttäisi olevan aika uskomattoman hyvä diili.

Tämän linkin taidan laittaa PST-ketjuun:
http://www.eratukku.fi/metsastys/op...-jj-501-p-6563.html?nosto=nosto-productpage-2

Tuosta ylemmästä ei ole kokemusta, mutta se alempi alle 100 EUR laite on itselläni käytössä ja sopinee edullisuutensa vuoksi tähänkin ketjuun. Ilmoitettu maksimimittausetäisyys on siinä halvassa muistaakseni 800 metriä, itse olen mitannut sillä liikennemerkin noin 500 metrin päästä ja hyvin toimi (oli positiivinen yllätys).

Osittain OT: laita ihmeessä myös pst-ketjuun. On sinkojen tulen tarkkuudelle aivan oleellista, onko matka tuliasemasta tuhoamisalueelle mitattu vai arvattu.

Tuosta ylemmästä ei ole kokemusta, mutta se alempi alle 100 EUR laite on itselläni käytössä ja sopinee edullisuutensa vuoksi tähänkin ketjuun. Ilmoitettu maksimimittausetäisyys on siinä halvassa muistaakseni 800 metriä, itse olen mitannut sillä liikennemerkin noin 500 metrin päästä ja hyvin toimi (oli positiivinen yllätys).

Osittain OT: laita ihmeessä myös pst-ketjuun. On sinkojen tulen tarkkuudelle aivan oleellista, onko matka tuliasemasta tuhoamisalueelle mitattu vai arvattu.

Liikennemerkissä on vissiin se heijastava pinnoite, joskaan en tiedä toimiiko se noiden käyttämällä taajuusalueella.

Onko muuten kellään kokemusta tästä? Tuo noin ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan näyttäisi olevan aika uskomattoman hyvä diili.
Todellakin tuo 170,- laite saa vaikka heittääkin muutaman metrin yläpäässä jos kuitenkin käyttöalue ilmoitetaan 1400m saakka. Yläpään epätarkkuuden huomioiden voisi olla hyvinkin käyttökelpoinen vielä kilometrin paikkeilla.
Tuollaisen hankintahan ei missään tapauksessa haitta aseen budjettia koska on eri asia kuin otsikossa mainittu. Mielellään kommenttia sinne toiseen tarvike-ketjuun kun joku tuota on kokeillut.

Todellakin tuo 170,- laite saa vaikka heittääkin muutaman metrin yläpäässä jos kuitenkin käyttöalue ilmoitetaan 1400m saakka. Yläpään epätarkkuuden huomioiden voisi olla hyvinkin käyttökelpoinen vielä kilometrin paikkeilla.
Tuollaisen hankintahan ei missään tapauksessa haitta aseen budjettia koska on eri asia kuin otsikossa mainittu. Mielellään kommenttia sinne toiseen tarvike-ketjuun kun joku tuota on kokeillut.

Itse laskeskelin, että tuo antaisi lukeman luotettavasti 50% maksimista etäisyyksillä, eli n. 700 metriä, mahdollisesti enemmänkin, mutta varma olisi varma. 700 metriä olisi kuitenkin riittävä tarkka-ampuja käyttöön, etenkin jos ottaa huomioon tuon hinnan.

Ja mitä tulee tarkkuuteen, niin jos tarkkuus ilmoitetaan metreissä yhdellä numerolla, niin sillä ei ole merkitystä.

http://www.eratukku.fi/metsastys/op...it/etaisyysmittari-jahtijakt-6021-p-6562.html

Onko muuten kellään kokemusta tästä? Tuo noin ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan näyttäisi olevan aika uskomattoman hyvä tuote.

Löytyy omasta dragbagista. Mittaa varsin luotettavasti 800metriin mutta sain kyllä heijastavasta pinnasta 985metrin lukeman myöskin aikaiseksi. Optiikka on ihan tarkoitukseen ja käyttöetäisyyksiin riittävä. Skannaustoiminto on myös näppärä.
Suosittelen. Pieksi yksissä kisoissa 3 kertaa kalliimman Leupoldin ja Zeissin.

Modernized_Dragunov_sniper_rifle_about_to_be_supplied_to_the_Russian_Armed_Forces_640_001.jpg

Tosiaan mielenkiintoista kuinka veli venäläinen on uskollinen 7.62 x 54R patruunalle. Dragunovia vaan muokataan ja kaliiberi säilyy.
Jos kerran pati lentää hyvin niin kai se jotain puhuu 53R käyttökelpoisuudestakin? Tiedä sitten, mutta jotenkin itse olen näissä ressuasioissa silti .308 kannalla enemmän yleishyödyllisistä syistä ehkä....

http://www.armyrecognition.com/octo...ied_to_the_russian_armed_forces_20810151.html

.

Modernized_Dragunov_sniper_rifle_about_to_be_supplied_to_the_Russian_Armed_Forces_640_001.jpg

Tosiaan mielenkiintoista kuinka veli venäläinen on uskollinen 7.62 x 54R patruunalle. Dragunovia vaan muokataan ja kaliiberi säilyy.
Jos kerran pati lentää hyvin niin kai se jotain puhuu 53R käyttökelpoisuudestakin? Tiedä sitten, mutta jotenkin itse olen näissä ressuasioissa silti .308 kannalla enemmän yleishyödyllisistä syistä ehkä....

http://www.armyrecognition.com/octo...ied_to_the_russian_armed_forces_20810151.html

.

Ei tuossa patruunassa mitään vikaa ole. Joissakin tapauksissa tuo hylsy voi olla ongelma, mutta siitäkin pääsee ohi, kuten PKM demonstroi.

Työkalu on työkalu ja miehestä se suoritus on lopulta kiinni. Ei aseesta. Mikä aseesta ja varsinkin sen ammuksesta on että vaikuttaako se osuma.

Entä sitten? Miehet eivät pääse harjoittelemaan tarpeeksi, joten tiettyjä apuja tuohon kaivattaisiin lisäksi. Jos yhden asian saisi korjata tuohon pakettiin, niin se varmaan olisi nuo tähtäimen säätötornit. Tai ainakin epäilen, että nykyisellään ne ovat mallia "tarvitset ruuvimeisselin".

http://www.ahtihuvila.fi/cgi-bin/we...etti&naytasivu=3463&id=3304&saitti=ahtihuvila

Tämä siis ihan sen takia jos en ole vielä laittanut tähän ketjuun. Tuollainen on saatavilla heti hyllystä ja pysytään melkein budjetissa. Tarkka-ampujakivääri se ei kuitenkaan ole.

TIKKA T3 .308 ja kaynti lahelle/ alle 0.5 kulmaminuuttia, suoraan pakasta. Eli kivaari (suomalainen) hyva, kaliipeli (suomalainen) hyva, optiikka (ulkolainen) huono, mita viela... ai niin, pysytaan budjetissa (suomalainen). Hyva!

Tikka T3 .308 paksulla piipulla sopii vallan hyvin 500-800m tarkkuusammuntaan. Minun maailmassani se on tarkka-ampujakivääri vaikkei kaikkia näköisyys- ja säätö-himmeleitä olisikaan. TA-kiväärin nimitys nyt sitten onkin hieman spekulaatiota käsitteellä, mutta siitä vaan. Painottaminen ukon kaatamiseen 300-800m matkoille on varmaan järkevintä treenimahdollisuudet ja realistisen käyttöalueen huomioiden. Yli 1000m extremeharjoittelu sitten eri juttu.
Että niinku määrälläkin on laatunsa tässäkin treenaamisessa.
Vähän käytettynä ja asteen paremmalla optiikalla, niin tuollainen T3 alkaa jo ollakin kohtuuhintainen ressun ta-kivääri yleisharjoitteluun. Ratatukeista tykkään itse enemmän.

.

Back