Poliisi noudattaa yksinkertaisesti lakia. Lähinnä nyt kyseessä on ampuma- aselain 44§ ja hallituksen esitys ampuma- aselaiksi HE 183/1997 yksityiskohtaiset perustelut, jossa nimenomaan metsästyskäyttöön haettavan aseen ominaisuuksia käydään läpi ja suhtaudutaan kielteisesti sotilasaseen siviiliversioihin metsästyskäytössä.
Oikeuskäytäntöä asiasta löytyy ainakin Oulun hallinto-oikeus 13.4.2004 nro 04/181/1, Kuopion hallinto-oikeus 30.4.2004 n: o 260/3 ja Oulun hallinto-oikeuden ratkaisu 31.5.2005.
Kyseessä ei siis ole aseen ulkonäkö, vaan sen ominaisuudet tulivoiman ja lipaskapasiteetin suhteen ja mallin pohjautuminen varsinaiseen sotilasaseeseen. Jonkinlaiseksi vakiintuneeksi käytännöksi on tullut hallinto- oikeuksissa evätä luvat ns. sotilasaseiden siviiliversioiden osalta metsästysperusteella. Kyseessä siis ei ole pelkkä poliisin mielivalta, vaan myös lakiin pohjautuva tulkinta, jota myös oikeuslaitos on käyttänyt kielteisissä päätöksissään.
Huomatkaa myös, että lain perusteluissa nimenomaan sallitaan aseen käyttämistä muussakin käyttötarkoituksessa, kuin luvanhaun perustelussa. Eli SRA- käyttöön haettua arskaa tms. voi käyttää myös metsästyksessä kunhan metsästyslain tai asetuksen mukainen lipaskapasiteetti täyttyy. Lain tulkinnan ja oikeuskäytännön perusteella ei kuitenkaan kannata yllättyä, jos AR-15 tai vaikkapa HK MR308 jää poliisin hoteisiin metsästysperusteella. Luvan hakuvaiheessahan poliisi tietää vain aseen tyypin, kaliiperin ja toimintatavan. Aseen näytössä voi tulla ikävä yllätys.
Katsokaa myös päivämääriä, nämä asiat ovat saatettu lakiin ja sen tulkintoihin jo paljon ennen Jokelaa, Kauhajokea jne.