Tarkka-ampujan peruskivääri

Kyllä pitää ihmisen olla paha itselleen, jos se viitsii vielä nykyään alkaa jostain munille potkitusta mosinista ta-kivääriä väsäämään :D
Tikan vanhoja 308 Sportereita näytti olevan kaupan alle viiden sadan, siinä olisi jo aivan toisen luokan aihio.

Alla kaverin M65 Sporter Norman tehdaspaukulla mun ampumana, 5 lks ja 100m.

20190907_175527.jpg
 
Mä suhtautuisin tietyllä varauksella noihin Mosin-Nagant pohjaisiin entisiin sotilaskivääreihin ja niiden muuntamiseen TA-käyttöön harrastusaseiksi. Perusteluna se, että ne usein perustuvat aseena vanhan sotilaskiväärin hyödyntämiseen metsästysaseeksi ja näissä piippu on usein alkuperäinen. Siis alkuperäinen piippu, jota on sodassa pidetty. Ja alun perinkään piippu ei ole ollut mikään kovin tarkkakäyntinen vaan jalkaväenkiväärin piipuksi valmistettu.

Monessa noista, kuten tässä kuvan mukaisessa aseessa, on todennäköisesti M91-30 piippu. Käynti saattaa siis olla 3-5 MOA luokkaa, eli ei mitenkään optimaalinen TA-kiväärin aihioksi. Kannattaa muistaa että noita vanhoja sotilaskivääreitä ei aikoinaan muutettu mehtuuaseiksi sen vuoksi että ne olisivat olleet siihen erinomaisia vaihtoehtoja, vaan siksi että niitä oli paljon saatavilla ja ne olivat halpoja köyhälle kansalle.

Käytetyt aseet pitäisi saada koeampua jos niistä TA-aseita haluaa muokata. Muuten ostaa sian säkissä. Se saattaa olla hyvä, tai sitten ei. Todennäköisesti ei. Tai käynti on hyvä, mutta ainoastaan jollain tietyllä marginaalilatauksella. Muuten on riskinä, että ostaa aihioksi tuon käynniltään 3-5 MOA kiväärin, modaa sitä tonnilla, ja lopulta toteaa että kaikista virityksistä huolimatta käynti ei muuksi muutu ja yli tonni on mennyt rahaa. Ja lopputuloksena on ase joka ei käy suunniteltuun käyttöön ja jota kukaan ei halua ainakaan kokonaisena ostaa pois. Ja kaupasta olisi saanut uuden kiväärin hintaan 800€, jonka hintaisia Tikan T3:t ovat.
Noihin Mosineihin olen nähnyt monen vaihtavan Lahti-Salorannan piippuaihioista tehtyjä piippuja. Vielä viime vuosiin saakka näitä varsin laadukkaita VKT:n aihioita on saanut alle 100€ hintaan, johon toki pitää lisätä sepitystyön hinta.

Erittäin vaatimattoman mielipiteeni mukaan tässä on tarkan ampumisen harjoitteluun soveltuva peruspaketti:
https://www.sissos.fi/metsastys/tikka-t3x-tac-a1-308-win/p/TF1T29181B5/
Höylää Visaa sen verran, niin pääsee heti radalle, eikä tarvitse rakennella sen suurempia. Ehkä tämä on sellaisen keski-ikäisen laiskuutta.
Tai elämänkokemusta. Jotain tuossa rakentelussa menisi kuitenkin pieleen, että tarvitsisi sen kaverin/asesepän apua. Ja jos ABC:n pullapöytä vie joskus voiton ampumaradasta, niin pääsee nopeasti ja helposti Tikasta eroon. Olen huomannut, että vanhoilla metsästäjillä on paljon myynnissä noita vanhoja sotilaskiväärin pohjia, mutta huonosti menevät kaupaksi.
Vuoden sisältä on kokemusta Tikka M55:sta, tehtaan testiammunnan jäljiltä olevasta pakasta vedetystä Ukko-Pekasta ja Tac A1:sta, ja ei kahta sanaakaan, mihin satsaan pelimerkit.
En ole tarkka-ampuja, en tiedä olenko edes tarkka ampuja, mutta ammunnan harjoittelu 300 metriltä kiinnostaa ja on meneillään.
Tikka T3x TAC A1 on varmaankin hinta-laatusuhteeltaan paras kivääri aloittelevalle tarkka-ampujalle (ja miksei hyvä kokeneemmallekin), ja se on täysin sellaisenaan erittäin hyvä ase, eikä tarvitse mitään muokkauksia.
 
Kyllä pitää ihmisen olla paha itselleen, jos se viitsii vielä nykyään alkaa jostain munille potkitusta mosinista ta-kivääriä väsäämään :D
Tikan vanhoja 308 Sportereita näytti olevan kaupan alle viiden sadan, siinä olisi jo aivan toisen luokan aihio.

Onko lopputulos silti parempi? Olet ihan oikeassa siinä, että Tikka aihiona on helpompi, mutta onko metsästys-Tikan ja sporterisoidun Mosin Nagantin suorituskyvyssä eroa siinä vaiheessa, kun aseet on varustettu?
40270433_1_x.jpgJeff_shooting_archangel_build.pngLucid_archangel_atlas_bipod-37-1.jpg
 
Tuleeko stanag kisko kiinni lukon kylkeen vai miten tässä versiossa?
Kuvat on googlesta eli en tiedä. Omassani seppä on tehnyt Sakon lohenpyrstön lukkorungon päälle ja kiikaritähtäin on Optilockeilla kiinni. Jos NATO standardia haluaisi, niin Sakon kiskoon saisi Contessan picatinnyn alustaksi esimerkiksi valonvahvistintähtäimelle.
 
Noihin Mosineihin olen nähnyt monen vaihtavan Lahti-Salorannan piippuaihioista tehtyjä piippuja. Vielä viime vuosiin saakka näitä varsin laadukkaita VKT:n aihioita on saanut alle 100€ hintaan, johon toki pitää lisätä sepitystyön hinta.


Tikka T3x TAC A1 on varmaankin hinta-laatusuhteeltaan paras kivääri aloittelevalle tarkka-ampujalle (ja miksei hyvä kokeneemmallekin), ja se on täysin sellaisenaan erittäin hyvä ase, eikä tarvitse mitään muokkauksia.
Pikkuisen erimieltä.
Remari on "vielä" parempi vaihtoehto koska siihen löytyy paremmin viripalikkaa joten on helpompi tehdä mieleisensä ase kun nälkä kasvaa.
 
Pikkuisen erimieltä.
Remari on "vielä" parempi vaihtoehto koska siihen löytyy paremmin viripalikkaa joten on helpompi tehdä mieleisensä ase kun nälkä kasvaa.
Virityspalikoiden puolesta toisaalta ihan tavallinen Tikka T3x CTR on tuota TAC A1:tä parempi vaihtoehto, koska siihen on jos jonkinlaista virityspalikkaa myös saatavilla. Tikkahan on yksi suosituimmista kivääreistä USA:ssa, koska se on suoraan tehtaalta huomattavasti muita hintaisiaan vaihtoehtoja tarkempi. 700:an suurin osa vaihtaa piipun saman tien, koska niiden laatu on vaihtelevampi kuin Tikan/Sakon aseissa, ellei tilaa asetta saman tien laadukkaalla piipulla.

Remington 700:lle tehty Accuracy Internationalin AICS-tukki muuten käy vain pienin muokkauksin Tikkaankin, tosin niiden tekemiseksi pitää tietää mitä tekee (tai lähettää tukki vaikkapa Sterk Shootingille Australiaan sovitettavaksi, kyseinen pikkupulju tekee noita muokkauksia pyynnöstä).

Toisaalta: T3x TAC A1 on jo sellaisenaan hyvä paketti, johon ei tarvitse vaihtaa tukkia - ja jos etukädensijan haluaa vaihtaa, niin mikä tahansa AR:n freefloat-etukädensija kelpaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko lopputulos silti parempi? Olet ihan oikeassa siinä, että Tikka aihiona on helpompi, mutta onko metsästys-Tikan ja sporterisoidun Mosin Nagantin suorituskyvyssä eroa siinä vaiheessa, kun aseet on varustettu?

Lähipiirissä on tak-85 tukilla, lahti-salorannan piipulla ja timneyn koneistolla varustettu mosini ja noita sportereita. Sporter aina ja ikuisesti noista kahdesta vaihtoehdosta.
 
Terve kaikille.. Itse alkanut kans kiinnostuu tarkkuus ammuntaan. Ja Olen nyt tätä topiikkia lukenut kiinnostunneena ja myös silmään pisti teidän 7,62x53r keskustelut.. kun itse omistan kyseisen aseen ja sitä on hiukka modifoitu..miksei vanhoista aseista saa laatupelejä kun meillä on suomessa kuitenkin osaavia laatu aseseppiä..
 

Liitteet

  • 20191018_191000.jpg
    20191018_191000.jpg
    2.9 MB · Luettu: 52
No kuinka niin? ja ei tunnu järkevältä.. No pointti on jos joku nuoriso sais poltteen tästä hommasta ja sitä kautta metsästykseen ja ainakin meillä pohojessa kannnustetaan..
 
Harrastuksissa on nimen omaan järkeä, jos se kehittyy koko ajan parempaan suuntaan. Mielenkiintoa niin uusiin kuin vanhoihin aseisiin.
 
pointti on jos joku nuoriso sais poltteen tästä hommasta
Tämän ketjun aloitusidea oli juurikin siltä pohjalta että miten alhaisella kynnyksellä porukkaa saisi kiinnostumaan aiheesta ja vanhoja metsästyskiväärejä voisi käyttää aloittajan tasolla. Niitä tulee jatkuvasti myyntiin halvalla tai menevät kuolinpesiltä poliisin kautta romutukseen.
 
Terve kaikille.. Itse alkanut kans kiinnostuu tarkkuus ammuntaan. Ja Olen nyt tätä topiikkia lukenut kiinnostunneena ja myös silmään pisti teidän 7,62x53r keskustelut.. kun itse omistan kyseisen aseen ja sitä on hiukka modifoitu..miksei vanhoista aseista saa laatupelejä kun meillä on suomessa kuitenkin osaavia laatu aseseppiä..

Minua ainakin kiinnostaisi tietää miten tarkka tuo kuvan ase on.
 
Jos käytetyt raudat Sako/Tikka saat parilla sadalla (ostat vanhan hirvipiiskan josta myyt tukin, kiikarin ja jalat) niin miksi ihmeessä pitäisi aloittaa väkisin vuosisata vanhemmalla konstruktiolla sekä faktisesti 60-70v vanhoilla raudoilla kun sopivampaakin saa samoilla kustannuksilla. Jokainen tekee kuin itse haluaa mutta kannustaisin miettimään myös uudempien rautojen käyttöä. Minulla itselläni tuoreempia pulttilukkoja mutta käytössä myös Pystykorvaa ja kyllä niiden aktioissa ikäkausierot tuntuu.
 
Jos käytetyt raudat Sako/Tikka saat parilla sadalla (ostat vanhan hirvipiiskan josta myyt tukin, kiikarin ja jalat) niin miksi ihmeessä pitäisi aloittaa väkisin vuosisata vanhemmalla konstruktiolla sekä faktisesti 60-70v vanhoilla raudoilla kun sopivampaakin saa samoilla kustannuksilla. Jokainen tekee kuin itse haluaa mutta kannustaisin miettimään myös uudempien rautojen käyttöä. Minulla itselläni tuoreempia pulttilukkoja mutta käytössä myös Pystykorvaa ja kyllä niiden aktioissa ikäkausierot tuntuu.
Jep ja tietysti hintapuolella kaikki on suhteellista mutta uuttakin Tikkaa saa ihan kohtuukustannuksin, jos ei välttämättä halua jotakin Tac A1:stä tai CTR:ää - ja mitä minulla Tikasta/Tikoista on kokemusta niin todella hyvän hinta-laatusuhteen laitteita ovat.
Tikat, uusi tai käytetty, ovat minusta varsin hyviä aihioita TA-harrastuskiväärin rakentamiseen.
 
Back
Top