Tarkka-ampujatoiminta sekä TA-parin varusteet

Kohteen suojaaminen, niin kohteen sisällä voi olla yksittäinen tarkka-ampuja.
Eikös juuri tämän takia niitä sijoittamattomia ressuja kannattaisi harjoittaa ihan perus tulituki-TA-kivääriammuntaan? Kriisitilanteessa olisi ukkoa nostaa paikallispuolustukseen ja suojauksiin ihan sen tarpeen mukaan mitä on.
Jos yli 40 vuotiaista ei ole nykyaikaiseen liikkuvaan taistelutapaan, niin kyllä minä näkisin että tällainen liikkumattomamampi vaihtoehto pitäisi hyödyntää. Kiikarikiväärit käteen ja harjoituksia pyörimään, niin kohta olis ukkoa jopa yli suojaustarpeen. Mikä ajatuksessa olis huonoa?
 
Eikös juuri tämän takia niitä sijoittamattomia ressuja kannattaisi harjoittaa ihan perus tulituki-TA-kivääriammuntaan? Kriisitilanteessa olisi ukkoa nostaa paikallispuolustukseen ja suojauksiin ihan sen tarpeen mukaan mitä on.
Jos yli 40 vuotiaista ei ole nykyaikaiseen liikkuvaan taistelutapaan, niin kyllä minä näkisin että tällainen liikkumattomamampi vaihtoehto pitäisi hyödyntää. Kiikarikiväärit käteen ja harjoituksia pyörimään, niin kohta olis ukkoa jopa yli suojaustarpeen. Mikä ajatuksessa olis huonoa?


tarkka-ampuja hommassa vissiin olisi hyvä että ei ole ikänäköä tullut vielä???

Toisaalta onhan siinä kiikaritähtäimesssä suurennosta ja voi olla moniteho lasit muutenkin. :D
 
tarkka-ampuja hommassa vissiin olisi hyvä että ei ole ikänäköä tullut vielä???

Toisaalta onhan siinä kiikaritähtäimesssä suurennosta ja voi olla moniteho lasit muutenkin. :D


Ikänäkö on laseilla ja optiikalla korjattavissa ja vaikka olisi kuulossakin alenemaa senkin voi kompensoida kuulevilla kuulosuojamilla mutta hajuaisti jos on mennyt/heikentenyt niin yksi hyödyllinen aisti on poissa käytöstä..:confused:

Kaikki aisti ova tärkeitä snaipperille kun ollaan "hommissa" ...
 
tarkka-ampuja hommassa vissiin olisi hyvä että ei ole ikänäköä tullut vielä??? Toisaalta onhan siinä kiikaritähtäimesssä suurennosta ja voi olla moniteho lasit muutenkin.
Itse käytän plussa-laseja lukemisessa, mutta mitään tarvetta niihin ei ole kiikarikiväärin kanssa. Suojalasit toki. En ole lääkäri enkä tunne fysiologiaa, mutta näin mennään ihan tehokkaasti.
 
Ruotuväki julkaisi vaikean piilokuvan: Löydätkö metsästä suomalaiset tarkka-ampujat?

tarkka-ampujat.jpg


Kolme tarkka-ampujaparia pitäisi löytyä.

Ruotuväki julkaisi vaikean piilokuvan: Löydätkö metsästä suomalaiset tarkka-ampujat?
Julkaistu: 21.1. 17:00

1453345702967.jpg

Tästä kuvasta tarkkanäköinen voi löytää kolme tarkka-ampujaparia. (KUVA: Juho Räty / Ruotuväki / Puolustusvoimat)
Simo Häyhä oli maastoutumisen mestari. Tarkka-ampujan sijainti ei saa paljastua edes laukausten yhteydessä. Häyhällä oli tapana jäädyttää kaivamansa lumikuopan reunat, jotta lumi ei pöllähtäisi ammuttaessa. Hän laittoi suuhunsa myös lumipaakun, jotta hengityksen höyry ei paljastaisi sijaintia.

Tarkka-ampujalla on aina vierellään tähystäjä, joka ilmoittaa kohteet ja kertoo, mihin luoti osui. Ruotuväen vuoden 2016 Ruotu-erikoislehdessä ilmestyneestä kuvasta voit löytää kolme tarkka-ampujaparia.

1453345704715.jpg

Tästä kuvasta voit löytää kolme tarkka-ampujaparia. (KUVA: Juho Räty / Ruotuväki / Puolustusvoimat)

Kun ammutaan pitkien matkojen päähän, on otettava huomioon myös olosuhteet: tuuli vaikuttaa luodin lentorataan. Lisäksi kivääreissä voi olla paljon yksilökohtaisia eroja. Puolustusvoimien käyttämällä Sakon valmistamalla 8,6-kaliiperisella TKIV 2000 -kiväärillä tehokkaaksi ampumaetäisyydeksi on ilmoitettu 1,3 kilometriä. Eroja kiväärien välille syntyy muun muassa käyttöiän kasvaessa.

Tarkka-ampujaryhmän varsinainen koko on kahdeksan sotilasta, jotka muodostavat yhteensä neljä tarkka-ampujaparia. Piilokuvassa pareja on kuitenkin kolme.

1453345706468.jpg

Mikäli et löytänyt tarkka-ampujapareja itse, tässä sijainnit paljastettuna.(KUVA: Juho Räty / Ruotuväki / Puolustusvoimat, kuvankäsittely: IS)
1453345708216.jpg


Ilta-Sanomat julkaisi kuvan maastoutuneista sotilaista 26. päivä marraskuuta. Tuossa kuvassa tarkka-ampujapari on maastoutuneena heinikkoon. Mikäli et löydä alla olevasta kuvasta kahta sotilasta, voit katsoa vastauksen täältä.

1453345709960.jpg

Löydätkö kuvasta tarkka-ampujaparin? Tämä Ilta-Sanomien piilokuva julkaistiin ensimmäisen kerran 26.11.2015. (KUVA: IS / Marko Sorsa)
Juho Kahilainen

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1453345711707.html
 

Drone pois lukien mielenkiintoinen konsepti tuo arma lämpökamera. En kuitenkaan ole aivan varma että hyötyisikö spotteri tuosta lankapäässä olevasta tähystimestä, mutta ryhmäjohtajalle se on vallan mainio.
 
  • heti nuo tummat kohdat kiinnittivät huomiota ainakin omiin silmiin. Oikealla lähellä ollut puunrunko kiinnitti huomion. Samoin vasemmalla, laidassa, kaukana, olleet tummat läiskät näyttivät epäilyttäviltä. Kaksi tummaa läiskää olivat melkeimpä samalla sektorilla, tuolla vasemmalla laidalla.

  • Oikealla ollut puuhässäkkä muodostelma, se näytti epäluonnolliselta. Etuala, oli erivärinen kuin tummempi risukko-tausta. Tämä näytti melko luonnottomalta ja epäilyttävältä. Silti, täyttä varmuutta ei ollut.

  • Löysin itse 2/3 tarkka-ampujaa noiden tummien kohtien pohjalta. Tuosta kolmannesta sijainnista ei ollut hajuakaan. [Vasemmalta kaukaa laidasta, sekä oikealta läheltä laidasta.]. Okei, rehellisesti sanottuna en olisi kiväärillä osunut tuohon vasemmalla kaukana olleeseen. Löysin ainoastaan sen vasemmalla olleen epäilyttävän ilmansuunnan. Samassa ilmansuunnassa oli kaksi epäilyttävää tummaa kohtaa. Etäisyyden arvioin väärin tuon vasemmalla olleen kohdalla.




varmuuteen olisi päässyt vain itse tarkastelemalla kiikarin läpitte.
 
No kyllä itse olisin ollut död.senverta hyvin ovat maastouttaneet itsensä.ruudun takaa kalja kädessä saattaa löytääkin.
Tai sitten jos olisi itse saanut kiikaroida rauhassa hyvästä suojasta niin olisi ehkä löytynyt.ehkä.
Tai sitten olisi löytnyt yksi lisäreikä otsalohkosta...
 
Eipä ole ainakaan minun blogini :).
Eipä tuossa mitään salaista materiaalia ole. Itse blogissa joku kuva PV:n ressu harjoituksesta mitkä ilmeisesti otettu Reservin facebook sivulta. Tässä sitä ei itse asissa ole koska 20 kuvaa on maksimi viestille.
Poistakoot ylläpito jos näkee tarpeelliseksi että blogin teksti täällä näkyy mutta tuo nyt on ihan perus huttua kaikista harjoituksista.
Tosin ainoa ihmeellisyys on se että joku on jaksanut kääntää tekstin suomeksi.:)
 
Haiskahtaa että blogin kirjoittaja on lukenut PV:n rekennetunalueen tst käsikirjaa, josta on muutama kuvakin taidettu lainata. Kirjaa opiskeltiin viimeksi syksyllä kh:ssa, mutta sitä ei saanut kuvata eikä siitä saanut tehdä omia muistiinpanoja.
 
Kaartin Jääkärirykmentin esikunta ja erinäiset yksityishenkilöt ovat kiinnostuneita blogin julkaisijasta.

Ja jos joku on työntänyt nettiin jotain mitä sinne ei kuulu, on suorastaan oikeus ja velvollisuus jakaa se eteenpäin muille foorumeille.
 
Hep hep! Vahinkoja sattuu ja sen takia ylläpito joutuu aina välillä moderoimaan sinänsä ihan hyvää ja asiapitoistakin postausta.

Tällä kertaa tosiaan hivenen oli lipsuttu tekijänoikeuksien ulkopuolelle, jysäämällä varsin ansiokas kokoelma dataa eri lähteistä oman blogin sisältöön.

Jos blogin kirjoittaja on foorumilla niin voin antaa muutaman hyvän neuvon YV:llä noiden postausten siivoamiseen hyvällä maulla.

-setämies-
 
Blogin kirjoittaja vakuuttaa toimineensa julkisten lähteiden ja oman perehtymisen pohjalta:

"Kaikki tieto mitä blogissa on luettavissa, olen itse saanut haltuuni seuraavilla tavoilla:

1. Opiskelemalla vapaasti netissä luettavissa olevia ohjesääntöjä ja oppaita, niin kotimaisia kuin ulkomaisia.
2. Katsomalla opetusvideoita.
3. Olemalla muiden tarkka-ammunnan harrastajien (huom. ei ammattilaisten) opissa ja keskustelemalla lajiin liittyvistä asioista heidän kanssaan.
4. Hankkinut osaamista lajista ampumalla vaihtelevissa olosuhteissa eri matkoille eri tilanteissa, järkeillyt asioita ja sitten kokeillut teorioita käytännössä"
 
Viimeksi muokattu:
Tässä linkki tekstiin josta @Fencer tuon lainasi: http://oppejatarkka-ammunnasta.blogspot.fi/2016/02/vaitokset-salassapidettavan-materiaalin.html

Edit. Vai oliko tarkoitus kokonaan siivota blogi maanpuolustus.netistä? Sillon kannattaa myös editoida tekstin otsikko pois, sillä googletus ei ole vaikea homma.
Paljon onnea banneista näsäviisastelija. Tekijänoikeus ei ole sama kuin tietovuoto. Poistin linkin koska "vapaasti" netissä olevia lähteitä ei alunperin ole lisätty sinne julkaisijan luvalla.

Kuten sanoin: tietosisällöltään erittäin ok tekstiä. Ihan muutamia reilun pelin sääntöjä noudattamalla voisi olla varsin mallikelpoinen suoritus.
 
Back
Top