SUPO on viitannut tuohon ulkoiseen salauspyyntöön, mutta hämärästi muistelen, että ulkomailta on tullut toisenkinlaista viestiä, eli että listan nimet olivat jossain toisaalla välillä ihan saatavissa olevaa tietoa. Siis Tiitisen-listan osalta.Olen sellaista skenaariota väännellyt joskus, että entäpäs jos listalla on ihmisiä, joiden -työhommat- eivät olekaan vielä loppuneet? Vakoiluun ym. on aina liittynyt myös kiristäminen. Entäs jos listalla on myös nimiä, jotka palvelevat uutta Isäntää, joka ei välttis olekaan Kreml? Saattaapa listalla olla myös nimiä, jotka palvelivat ensisijassa Suomea.....
Mä luulen, että osa näistä nimistä on edelleen toiminnassa, mutta Isäntä vaihtui.
Selittäis muuten aika paljon tästä showsta, vai mitä? SUPOsta on muuten viitattu jo vuosia sitten, että -yhteistyökumppanit vaativat- salaamaan osan niistä tiedoista, joita Suomi sai. Miksi ihmeessä vaativat, jos informantit olivat jo kuopattuja. Nou, on täysin mahdollista, että -tiedonantajat- vaativat salaamaan ne henkilöt, jotka ovat edelleen tai olivat tuolloin aktiivisia.
Tämä skenaario selittäisi myös paljon siitä kohutusta sopasta kahden veljeksen osalta. Jälkeenpäin katsottuna tämä -sekaannus- oli suorastaan hellyttävän lapsellista touhoilua. Mutta entäs, jos veljekset tai veljes oli edelleen aktiivinen? Aivan.
Paino sanalla kiristäminen. Amerikoissa on kerrottu avoimesti kuinka entisiä itä-blokille duunia tehneitä kiristettiin Neukun kaaduttua palvelemaan uutta Isäntää.
Ja edelleen tuo Stasi-yhteistyö on pientä KGB-toimintaan verrattuna. Tai jos kenraalitason miehet julkisuudessa puhuvat miten Amerikkaan on tietoja välitetty ihan roppakaupalla.