Tiitisen lista

EK

Ylipäällikkö
Olen sellaista skenaariota väännellyt joskus, että entäpäs jos listalla on ihmisiä, joiden -työhommat- eivät olekaan vielä loppuneet? Vakoiluun ym. on aina liittynyt myös kiristäminen. Entäs jos listalla on myös nimiä, jotka palvelevat uutta Isäntää, joka ei välttis olekaan Kreml? Saattaapa listalla olla myös nimiä, jotka palvelivat ensisijassa Suomea.....

Mä luulen, että osa näistä nimistä on edelleen toiminnassa, mutta Isäntä vaihtui.

Selittäis muuten aika paljon tästä showsta, vai mitä? SUPOsta on muuten viitattu jo vuosia sitten, että -yhteistyökumppanit vaativat- salaamaan osan niistä tiedoista, joita Suomi sai. Miksi ihmeessä vaativat, jos informantit olivat jo kuopattuja. Nou, on täysin mahdollista, että -tiedonantajat- :cool: vaativat salaamaan ne henkilöt, jotka ovat edelleen tai olivat tuolloin aktiivisia.

Tämä skenaario selittäisi myös paljon siitä kohutusta sopasta kahden veljeksen osalta. Jälkeenpäin katsottuna tämä -sekaannus- oli suorastaan hellyttävän lapsellista touhoilua. Mutta entäs, jos veljekset tai veljes oli edelleen aktiivinen? Aivan.

Paino sanalla kiristäminen. Amerikoissa on kerrottu avoimesti kuinka entisiä itä-blokille duunia tehneitä kiristettiin Neukun kaaduttua palvelemaan uutta Isäntää.
SUPO on viitannut tuohon ulkoiseen salauspyyntöön, mutta hämärästi muistelen, että ulkomailta on tullut toisenkinlaista viestiä, eli että listan nimet olivat jossain toisaalla välillä ihan saatavissa olevaa tietoa. Siis Tiitisen-listan osalta.

Ja edelleen tuo Stasi-yhteistyö on pientä KGB-toimintaan verrattuna. Tai jos kenraalitason miehet julkisuudessa puhuvat miten Amerikkaan on tietoja välitetty ihan roppakaupalla.

Tätä nyt on puitu vuodesta toiseen, mutta miksi luulette, että Supo ei suostu listaa julkaisemaan? Nähdäkseni vaihtoehtoja on:
...
  • muu mikä?
Listalla on pienien tekijöiden nimiä ja pienet tekijät roikottavat isoja tekijöitä löysässä hirressä. Jos pikkutekijöiden nimiä aletaan tiputtelemaan, he puhuvat suunsa puhtaaksi tai jopa esittävät konkreettisia todisteita isommista.

Oma arvio on se, että suomettuminen on ollut laajempaa ja syvempää, mitä kansalle kehdataan kertoa. Siksi myöskin kaikki totuuskomissio tms selvitysvaateet torpataan aina ja ehdottomasti.

Herman30

Greatest Leader
Oma arvio on se, että suomettuminen on ollut laajempaa ja syvempää, mitä kansalle kehdataan kertoa.
Mikä siis on sinun käsitys suomettuneisuudesta?
Minun käsitys on että oltiin niinkin syvällä että käytännössä Neuvostoliiton jäsenvaltio olematta virallisesti, kun ne poliitikot ravasivat Moskovassa saamassa ohjeita millaista politiikkaa ajaa.

Mikä siis on sinun käsitys suomettuneisuudesta?
Minun käsitys on että oltiin niinkin syvällä että käytännössä Neuvostoliiton jäsenvaltio olematta virallisesti, kun ne poliitikot ravasivat Moskovassa saamassa ohjeita millaista politiikkaa ajaa.
Pitkälti olen samaa mieltä.

- Suvereenisuuden kaventuminen, kansainvälisillä areenoilla tehtiin päätöksiä NL:n etujen mukaan -> Suomi ei kertaakaan YK:ssa äänestänyt NL:n linjasta poikkeavasti
- Päätöksenteon alisteisuus Kremlille -> Kuka henkilö ja mikä puolue on sopiva hallitusvastuuseen, NL:n jakamat "poliittiset sertifikaatit"
- Päätöksenteossa NL:n vaikutus kansallisissa asioissa, tehtiinkö päätöksiä NL:n vai suomen etujen mukaan?

Ja ehkä kaikkein synkin, hävettävin ja kiusallisin osuus:

- Yksittäisten poliitikkojen ja virkamiesten omaehtoinen hakeutuminen NL:n ohjaukseen ja kollaboraattoriksi -> Faustilainen sopimus
- Puolueiden hakeutuminen omaehtoisesti NL:n ohjaukseen edellämainitulla tavalla
- Kuinka laajaa ja syvää yksittäisten poliitikkojen ja virkamiesten vapaaehtoisesti tekemä yhteistyö oli?

Nämä kolme viimeistä ovat ehkä niitä mitä halutaan eniten salata. Kolmea ensimmäistä pystyy maan tapaan selittelemään "ajan hengellä ja välttämättömyydellä".

Viimeksi muokattu: