Juke kirjoitti:
...aluksen huippunopeus on 50 kts....
Propulsio on diesel moottorit. 2 kpl a 4000 shp.
Onnea matkaan. Itse veikkaisin kyllä, että tuon rohjon nostaminen liukuun vaatinee hieman enemmän tehoa. Esimerkiksi 250 tonnin Tuska-luokan ohjusveneet pääsivät vain noin 40 solmuun, vaikka tehoa oli kolmella akselilla lähemmäs 15000 hp. Toki ehdotettu "lentotukialus" on pienempi (mihin painolaskelma perustuu?) mutta toisaalta tehontarve kasvaa jotakuinkin nopeuden neliössä. Mihin moottorit edes tuossa laivassa mahtuvat kun hangaarin alla on alta metri käyttökelpoista tilaa? Propulsiolaitteena on ilmeisesti nykyaikaiseen tapaan jetti, koska kuvaan ei ole piirretty potkureita ja peräsimiä.
Mitkä ovat aluksen päämitat? Ainakin tuossa sivukuvassa kokonaispituus näyttäisi olevan 44 metrin luokkaa, mutta entä leveys ja syväys? Vain parin metriä merenpinnan yläpuolella oleva lentokansi ei kyllä kuulosta kovin merikelpoiselta - oli alus yksi- eli monirunkoinen, pienessäkin aallokossa tulee takuulla mielenkiintoisia iskumaisia kuormia suurien tasopintojen osuessa aaltoon. Sitten saakin ihmetellä, kun mikään ei kestä tahi aluksella ei voi operoida vähänkään äkäisemmässä merenkäynnissä.
Tykkitornista tulee muuten mieleen 152/50 T.