Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Juke kirjoitti:Joo ei tämä ole suurvallan ase isoilla valtamerillä joilla on jopa 30 metrisiä aaltoja. Lähtökohtaisesti operointia rajoittaa vallitseva sää. Tosin tällä voi ajaa ison saaren taakse tuulta ja aallokkoja suojaan toisin kuin Nimitzillä.
KOMMENTIN POHJALTA MITTOJA HIEMAN HIOTTU ! KIITOS !
Tups kirjoitti:Juke kirjoitti:Joo ei tämä ole suurvallan ase isoilla valtamerillä joilla on jopa 30 metrisiä aaltoja. Lähtökohtaisesti operointia rajoittaa vallitseva sää. Tosin tällä voi ajaa ison saaren taakse tuulta ja aallokkoja suojaan toisin kuin Nimitzillä.
KOMMENTIN POHJALTA MITTOJA HIEMAN HIOTTU ! KIITOS !
En viitannutkaan Pohjois-Atlantin talvimyrskyyn, vaan ihan tavallisiin Itämeren olosuhteisiin. Mitä Suomi tekee "lentotukialuksella", joka joutuu ison osan ajasta odottelemaan tuulen tyyntymistä satamassa?
Ulottuuko lentokansi keulaan asti kuten edellisen viestin kuva antaa ymmärtää? Piirräppä leikkaus vaikkapa keulaluotiviivan kohdalta.
edit: Et voi laskea aluksen hintaa tuolla tavalla käyttäen lähtökohtana Jenkkien ydinkäyttöistä lentotukialusta; kilohinta kun ei ole sama. Veikkaisin lonkalta, että hinta painoyksikköä kohden saattaisi olla jopa halvempi kuin Jenkkien ylihinnoitetuilla sotilastelakoilla.
Venezuelan ilmavoimien laivue näyttäisi muuten olevan kuuden lentokoneen vahvuinen sikäli kun ilmavoimilla on neljä laivuetta ja 24 SU-30 -hävittäjää.
baikal kirjoitti:Tuo Juken tukialus lienee Ms Höytiäinen?
Juke kirjoitti:Okei mutta Venezuelassa on 6 laivuetta 24/6 = 4
Juke kirjoitti:Ei tän satamassa tarvi odottaa ...nokka kohti tuulta ja on ikäänkuin sukellusvenemodessa aina kun aalto ajaa yli. Katapultti on säädettävä menee sisään stealth modessa ja kansi vesitiivis ja lekot kannen alla myrskyssä.
Venet Suelassa on vähiten koneita laivueessa..tuntuu hienommalta sanoa että 3 laivueellista koneita.Tups kirjoitti:Juke kirjoitti:Okei mutta Venezuelassa on 6 laivuetta 24/6 = 4
Kato perhana. Seison korjattuna.
Miksi muuten käytät Venezuelaa esimerkkinä? Maalla kun ei sotavoimamielessä ole juurikaan yhtäläisyyksiä Suomen kanssa.
Juke kirjoitti:Ei tän satamassa tarvi odottaa ...nokka kohti tuulta ja on ikäänkuin sukellusvenemodessa aina kun aalto ajaa yli. Katapultti on säädettävä menee sisään stealth modessa ja kansi vesitiivis ja lekot kannen alla myrskyssä.
Tämä saattaisi toimia, jos aluksessa olisi GJsogw9fHE0[/media] -tyyppinen märkäkeula. Vaan kun ei ole. Tuoreimman konseptikuvan (yläkuvanto) perusteella alus vaikuttaisi enemmänkin "perinteiseltä" lentotukialukselta laajoine lentokansineen tai kaksirunkoiselta Helsingin ja Viron välillä liikennöivältä pika-alukselta. Tällöin alus ei "sukella" aaltoon vaan lässähtää siihen kuin lihava mies mahalleen uima-altaaseen. Seuraukset ovat jotakuinkin yhtä kauheat.
Tups kirjoitti:Taitaa tuossa piirtämässäsi katamaraanissa "maha viistää vettä". Tuo keulan suuri tasainen alue on aika inha kovassa merenkäynnissä - mm. Stenan Raumalla rakennetuissa katamaraaneissa taisi olla jopa rakenteellisia vaurioita aaltokuormien seurauksena. Kuitenkin, kun noita kaksirunkoisia aluksia on käytössä ympäri maailman, lienee konsepti teoriatasolla toimiva. Pudottaisin kuitenkin huippunopeutta, sillä tehontarve kasvaa muuten älyttömäksi, eikä Suomen merialueilla oikein riitä tilakaan liikuttaessa 60 solmun nopeudella.
Tuossa kokoluokassa kantosiipialus saattaisi olla toimiva ratkaisu.
Tups kirjoitti:Taitaa tuossa piirtämässäsi katamaraanissa "maha viistää vettä". Tuo keulan suuri tasainen alue on aika inha kovassa merenkäynnissä - mm. Stenan Raumalla rakennetuissa katamaraaneissa taisi olla jopa rakenteellisia vaurioita aaltokuormien seurauksena. Kuitenkin, kun noita kaksirunkoisia aluksia on käytössä ympäri maailman, lienee konsepti teoriatasolla toimiva. Pudottaisin kuitenkin huippunopeutta, sillä tehontarve kasvaa muuten älyttömäksi, eikä Suomen merialueilla oikein riitä tilakaan liikuttaessa 60 solmun nopeudella.
Tuossa kokoluokassa kantosiipialus saattaisi olla toimiva ratkaisu.
Juke kirjoitti:Lähtökohta on että tällä ei kannata seilata hirveesti myrskyssä jolloin ei voida vastaan ottaa koneita kannella..suojaus perustuu koneiden antamaan tukeen.
winsu kirjoitti:Juke kirjoitti:Lähtökohta on että tällä ei kannata seilata hirveesti myrskyssä jolloin ei voida vastaan ottaa koneita kannella..suojaus perustuu koneiden antamaan tukeen.
Eli suurimman osan vuodesta käyttökelvoton. Sinänsä yhdentekevää, koska maakentiltä voidaan operoida ympäri vuoden eikä suomen aluevedet ole niin suuret ettäkö mereltä pitäisi operoida.
Aseistuksen puuttuminen taas tekee tuosta kelvottoman muihin tehtäviin, liekö muitakaan järjestelmiä ajateltu?
Melkein olisi järkevämpää pistää nuokin rahat muutamaan uuteen hamina- luokan alukseen, jolloin voidaan vaikuttaa ilma- ja merimaaleja vastaan ja löytyy edes jonkinlaista suto- kykyäkin ja kohtalainen valvontakyky.
winsu kirjoitti:Se ei vaadi lähellekkään edes myrskytuulia, kun tuon kokoisella aluksella ei lentotoimintaa voi suorittaa. Usko pois. Cranen kysymys jo sivusi tätä, mutta oman ongelmansa tuottaa se mitättömän painoinen kone.
KRH:lla ei tommosessa botskissa tee yhtään mitään. Miehistön kuljetukseen saaristossa on jo olemassa omat veneensä ja lähes kaikki merivoimien alukset pystyvät operoimaan varsin matalissa vesissä.
Maantieteellisistä syistä maalta voi operoida lentokoneilla merialueille tehokkaasti aluevesillemme, joten tuollaiselle laivalle ei ole meillä yhtään mitään käyttöä.
winsu kirjoitti:Se ei vaadi lähellekkään edes myrskytuulia, kun tuon kokoisella aluksella ei lentotoimintaa voi suorittaa. Usko pois. Cranen kysymys jo sivusi tätä, mutta oman ongelmansa tuottaa se mitättömän painoinen kone.
KRH:lla ei tommosessa botskissa tee yhtään mitään. Miehistön kuljetukseen saaristossa on jo olemassa omat veneensä ja lähes kaikki merivoimien alukset pystyvät operoimaan varsin matalissa vesissä.
Maantieteellisistä syistä maalta voi operoida lentokoneilla merialueille tehokkaasti aluevesillemme, joten tuollaiselle laivalle ei ole meillä yhtään mitään käyttöä.
winsu kirjoitti:Ajattelitko pystyä työskentelemään lentokannella turvallisesti noin pienessä botskissa, kun merkitsevä aallonkorkeus on pari kolme metriä? Laineiden lyödessä laidan yli?