Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Synteettistä safiiria tms. on vissiin kokeiltu menestyksellä taistelua kestävissä rakenteissa. Mutta paksua se on vääjäämättä, mieli kestää osumia. Ja saattaa olla tietty hintaakin, joskin hävittäjiin pantaessa hinta ei ole SE juttu.

Pitäisikö kevlar tai vastaava miettiä sisäpuolelle? Se käsittääkseni tuolloin sitoisi rakenteesta irronnutta tavaraa, eivätkä ihan kaikki krämmäleet purkautuisi kabiinin puolelle? Eikös näin menetellä mm. ps-ajoneuvoissa, jotka sisustetaan materiaalilla, joka sitoo osumista syntyneet krämmäleet? kö? tä?
 
baikal kirjoitti:
Synteettistä safiiria tms. on vissiin kokeiltu menestyksellä taistelua kestävissä rakenteissa. Mutta paksua se on vääjäämättä, mieli kestää osumia. Ja saattaa olla tietty hintaakin, joskin hävittäjiin pantaessa hinta ei ole SE juttu.

Pitäisikö kevlar tai vastaava miettiä sisäpuolelle? Se käsittääkseni tuolloin sitoisi rakenteesta irronnutta tavaraa, eivätkä ihan kaikki krämmäleet purkautuisi kabiinin puolelle? Eikös näin menetellä mm. ps-ajoneuvoissa, jotka sisustetaan materiaalilla, joka sitoo osumista syntyneet krämmäleet? kö? tä?

Monessa koneessa tuulilasi on pieni ja paksu..voinee olla synteettistä safiiriakin.

Se lisää massaa jos kuoren tekee teräksestä..se pitää olla melkein ihoa vasten niin materiaalia menee vähemmän. Kevlar hidastaa patia joten peltiä tarvii sisällä vähemmän.

--

Hurjia noi kylmän sodan ruuhet ja ohjukset vai mitä ?

GM-1-LA-250-51.jpg
 
Mielenkiintoinen verranto tässä alla sillä F-86 päihittää paljon pienemmän LA-15n verrannossa noin 2%:lla maksimitehon suhteen.

LA-15_GM-1_65.jpg


GM1_F-86_55.jpg


Tässä vielä verrannossa keskenään toistensa kanssa samassa mittakaavassa.

LA-15_F-86_GM1_GNAT_45.jpg


Huomaa että suhteellisessa tehossa GNAT pesee sekä LA-15:n että F-86:n.

Orenda moottoreilla varustettu F-86 hävisi Intian Gnateille ilmataistelut 1-0.

http://en.wikipedia.org/wiki/Orenda_Engines ( sen suhteellinen teho GM-1een olisi 9.57 kN ).
 
Hieman suurensin tuota tukialusta.

Nostovoima on kannella 94 tonnia ( kohtausnopeus tuulen kanssa 100 km/t )...ja alus ehken 220 tonnia.
 

Liitteet

  • NEW_CARRIER_60M_55.webp
    NEW_CARRIER_60M_55.webp
    35.8 KB · Luettu: 17
Tässä miltä pieni normikoneille tehty alus voisi näyttää.
 

Liitteet

  • cvn280.webp
    cvn280.webp
    109.9 KB · Luettu: 29
Tässä vielä aiemmin suunnittelemani VT-JET AERO2 tulitukikone ( 2 x 3.5 kN moottorit ) yhdessä torjuntahävittäjä GM-1sten kanssa Ahven luokan lentotukialuksen kannella.

Tämän koko setin saisi yhdellä JSF F-35:n hinnalla.
 

Liitteet

  • NEW_CARRIER_60M_VT_JET_55z.webp
    NEW_CARRIER_60M_VT_JET_55z.webp
    49.1 KB · Luettu: 24
Tässä vielä verranto pienen tulitukikoneen ja ARESin ja GNATin välillä.

VT AERO2 tarvii 4 kN jotta tasoissa ARESin kanssa ja 10.9 kN Gnattiin.

Eli nopeus lienisi jossain näiden kahden koneen välissä ( 700-1100 km/t ).
 

Liitteet

  • VT-JET_ARES_GN_45.webp
    VT-JET_ARES_GN_45.webp
    54.4 KB · Luettu: 13
crane kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Tämän koko setin saisi yhdellä JSF F-35:n hinnalla.
Mielenkiintoinen väite

Olettaen että koneita ostetaan vähintään sata kpl.

http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=215965&stc=1&d=1367270957

attachment.php
 

Liitteet

  • VT-JET_PAK-FA-T-50Z.webp
    VT-JET_PAK-FA-T-50Z.webp
    24.5 KB · Luettu: 3
NautaFIN kirjoitti:
Mistä sä Juke vedät näitä numeroita...?

Ihan ynnään osat yhteen..työtä ja vuokraa jne ja pieni kate ja R&D päälle.

--
Kabiiniasiaa vielä; http://soar.wichita.edu/bitstream/handle/10057/1494/d07030.pdf?...1

---

Huomaa, että kylmän sodan aikaiset uhkakuvat ovat syynä kilpavarusteluun, jonka hedelmistä maksamme jatkossakin 100-140 miljoonaa koneelta ja 2-3 miljardia vuodessa löpöä pelkästään Ilmavoimien uhkakuvien aiheuttaman pelon lievittämiseksi.

Noin 200 - 250 000 usd maksaa tän kokoinen leko itsetehtynä + moottorit 88 000 ekkua ( liitteenä alimmaisena ).

GM-1-LA-250-51.jpg


VT-JET_GM-1_68.jpg


VT-JET_IZDELIYE_279_2.jpg
 

Liitteet

  • VT-JET_IZDELIYE_279_2.webp
    VT-JET_IZDELIYE_279_2.webp
    29.4 KB · Luettu: 2
Pullosorsa kirjoitti:
Pitäsiköhän sinun ilmoittautua Leijonan luolan seuraavalle tuotantokaudelle?

Ja mennä esittämään että saisko 500 000 tuotekehittelyyn rynnäkkökonetta varten parhaaseen katseluaikaan.

Kyllä tässä tarvitaan valistunut itsevaltias tai kansanliike jotta tällainen asia etenee maailmalla ja meillä
 
Kuka tahansa voi piirrellä lentokoneen rungon, kun se tekee cadilla/ms paintilla niin näyttää "tosiammattilaiselta", mutta juttu onkin se miten oikeasti tekniset yksityiskohdat rakennetaan. Kuka tahansa voisi lentokonesuunnittelun sijaan luoda piirrustuksia vaikka tankeista, piirtää siihen sopivan määrän telapyöriä, puhua jonkun mooottorin tehosuhteesta ja kulutuksesta sekä mitoista ja muistaa vielä piirtää etupanssarin kallelleen mutta juttu onkin se miten kaikki oikeasti tehdään rakenteellisesti ja vasta kun tälläiset asiat on ratkaistu voidaan puhua kustannusarvioista. Ei tarvitse kuin googlata paljonko maksavat harrastelentokoneet niin huomaa että enemmän kuin nämä kansanhävittäjät... :D
 
commando kirjoitti:
Kuka tahansa voi piirrellä lentokoneen rungon, kun se tekee cadilla/ms paintilla niin näyttää "tosiammattilaiselta", mutta juttu onkin se miten oikeasti tekniset yksityiskohdat rakennetaan. Kuka tahansa voisi lentokonesuunnittelun sijaan luoda piirrustuksia vaikka tankeista, piirtää siihen sopivan määrän telapyöriä, puhua jonkun mooottorin tehosuhteesta ja kulutuksesta sekä mitoista ja muistaa vielä piirtää etupanssarin kallelleen mutta juttu onkin se miten kaikki oikeasti tehdään rakenteellisesti ja vasta kun tälläiset asiat on ratkaistu voidaan puhua kustannusarvioista. Ei tarvitse kuin googlata paljonko maksavat harrastelentokoneet niin huomaa että enemmän kuin nämä kansanhävittäjät... :D

Kukatahansa voi piirrellä se on totta...mutta kuka tahansa ei voi näyttää tosiammattilaiselta.

Edellisellä sivulla on se linkki kabiinien kanssa hiilari/kuitukoneeseen se maksaa 250 000 usd itse tehtynä liikkuu 340 mph.

Kansanhävittäjä on hyvä leima ja katteellisten panettelu on suomalaisten elämäntapa...kiitos taas "kommando". Tällä asenteella varmaan me saadaan kotimainen ilmailuteollisuus nousuun.
 
Myöskään Puolassa ei uskottu omaan osaamiseen. Tai haukattiin liian iso pala.



http://pl.wikipedia.org/wiki/EM-10_Bielik

http://www.marganski.com.pl/eng/html/A-POL/samoloty/em11/gorpol_0904/bielik/PL-ISKRAII-OPIS.htm

Molemmat koneet on kyllä ammattilaisten tekemiä, mutta susia siitä huolimatta..kunhan hieman perehtyy niin huomaa.
 
Last edited by a moderator:
Tarkoitan ennen kaikkea sitä että niin kauan kuin ei ole mitään selvyyttä siitä miten ratkaistaan tekniset asiat kuten vaikkapa ihan yksinkertainen mekaniikka liittyen laskupyöriin, ohjuskiinnikkeisiin, niiden vaatimiin tiloihin puhumattakaan tutkan, elektroniikan jne. vaikutuksista niin joku ulkomuotokin koneessa, paino ja tehosuhde kuin rungon kestävyys tulee muuttumaan paljon ja vaikuttamaan rakenteeseen ja lento-ominaisuuksiin yllättävästikin jolloin jostakin alussa lukkoon lyödyistä perusjutuista ei jää paljoakaan jäljelle. Minusta nykyaikaisen koneen suunnittelu pitäisi lähteä aseistuksen, tutkan ym. muiden perustyökalujen ympäriltä, ei aerodynamiikan ja muodon. Jos joku aerodynamiikan muoto näyttää hyvältä paperilla kuvana niin näyttääkö se hyvältä rasituslaskelmissa ja paljonko konetta pitää muuttaa sen jälkeen ja miten se vaikuttaa muihin ominaisuuksiin. Pian ollaan siinä tilanteessa että kansanhävittäjä alkaa näyttämään ja maksamaan aivan samalta kuin F-16.
 
Onhan se mielenkiintoista,että lentokone osataan suunnitella kotikoneella ja kustannuksetkin laskea ihan hatusta nappiin.

Vähän realismia kehiin Juke! Erään tuoreen kuorma-automallin kehityskin on maksanu satoja miljoonia euroja ja testattu yli 20miljoonaa testikilometriä,niin sinä kuvittelet että lentokone raapastaan tostanoinvain kasaan ja tollasilla summilla mitä sie esittelet :a-rolleyes:
 
crane kirjoitti:
Onhan se mielenkiintoista,että lentokone osataan suunnitella kotikoneella ja kustannuksetkin laskea ihan hatusta nappiin.

Vähän realismia kehiin Juke! Erään tuoreen kuorma-automallin kehityskin on maksanu satoja miljoonia euroja ja testattu yli 20miljoonaa testikilometriä,niin sinä kuvittelet että lentokone raapastaan tostanoinvain kasaan ja tollasilla summilla mitä sie esittelet :a-rolleyes:

Niin eikä kukaan ilmavoimien pilotti halua lentää kotimaisella koneella joka teoriassa kykenee ampumaan alas kaikki tunnetut konetyypit joka on maksanut vain 12 miljoonaa euroa rakentaa. Se ei vaan ole mahdollista edes ajatuksena ymmärtää. Varsinkin jos sen kykenisi vielä laskemaan vaikka normaallille tien pätkälle tai jopa heinäpellolle pienin vaurioin.

Se on vähän niinkuin roomalaisilla oli mahtavat katapultit ja ja englantilaisilla valtava laivasto..isoa pitää olla ja paljon...viis siitä mitä se maksaa ja kuoleeko kansa. Ilmassa pitää olla euroopan omistajan elkein..ja vähätellä öljyn loppumista ja ilmastomuutosta jyrkin sanakääntein ja elein.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top