Ketään tietotekniikka / elektroniikka guruja jotka kertoo kuinka Turnigy 10 KW saadaan tuottamaan virtaa akuilla 1 h 40 min ?
Siis tässä 10 kW Turnigy;
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14427
Voiko 7 tällaista kytkeä rinnan tms. ???
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9184__Turnigy_5000mAh_3S_20C_Lipo_Pack.html
Alla 2 m 110 kg kundi hivuttautuu koneeseen sisään ( opas ) !
Kai peruskaavoillakin jotenkin alkuun pääsee. Teho on voltit kertaa ampeerit ja energia on teho kertaa aika. Akun koko ilmoitetaan perinteisesti ampeeritunteina, sähkömoottorikäytöissä näköjään kuitenkin kilowattitunteina. Esim: 12-volttisessa 60 Ah:n autonakussa on energiaa 12*60 Wh = 0,72 kWh.
Ranskalaisella Electravialla on vähän Hippiäisen kaltainen, joskin isompi, 15-metrinen sähkömoottoroitu moottoripurjekone ElectroLight2.
http://www.electravia.fr/ELIGHT2Eng.php
ElectroLight2:een on kolme erikokoista akkupakettia, joista isoimmalla: "With a Lithium-Polymer pack of 5,55 kWh (34 kg), the flight range is 1h35"
Moottori on 26-hevosvoimainen (19kW) E-MOTOR GMPE 102, jonka max. jatkuva teho on 11kW eli noin 60% maksimitehosta. Tehokäyrät on esitetty 84 voltille, joka kertoo, miten akut suunnilleen on kytketty eli periaatteessa 7 kpl 12 voltin autonakkuja sarjaankytkettynä. (Moottorin tiedot:
http://www.e-motor.fr/DS/GMPE102DS1210.pdf )
On tuo sanottu suoraankin: "pack of batteries 20 LiPo 31Ah Small (14,1 kg, 2,3 kWh)" Olisiko 20kpl 31Ah:n akkua sarjassa, josta jännitteeksi 20*3,7V (LiPo-parin jännite on 3.7V) = 74V? Moottorin maksimi kierrosluku on 4000 rpm ja Kv eli kierrosluvun jänniteriippuvuus jotakuinkin 45 rpm/V.
Potkuri on 1,2-metrinen kaksilapainen. Lavan kärjen nopeus maksimikierrosluvulla: (4000/60)*1,2*pii = 251 m/s. Tämä on kai tyypillinen arvo, esim. eräässä Cessna 172:n moottori/potkuri -yhdistelmässä on 1,9 metrin potkuri ja moottorin max kierrokset 2400 rpm, joilla lavan kärjen nopeudeksi tulee 238 m/s. Tarkoitus lie estää lavan kärjen joutuminen yliäänialueelle.
Mainitsemasi 5500 mAh:n akkupaketti näkyy olevan 11,1 volttinen (03*3,7V), jolloin akussa on energiaa 11,1*5,5 = 61 Wh = 0,061 kWh. Kytkemällä noita 7 kpl sarjaan saadaan 77,7 voltin akku ja kytkemällä sarjoja 13 kpl rinnan tulee energiasisällöksi 7*13*0,061 kWh = 5,55 kWh eli tasan sama kuin Electravian isossa paketissa. Akkuja tarvitaan 7*13 = 91 kappaletta. Onko akkupakettien itserakentelu sitten järkevää/mahdollista en osaa sanoa.
Turnigyn 10 kW moottori saattaa olla hieman alitehoinen. Esittämissäsi verrokkikoneissa maksimiteho on 20 kW tienoilla, sähkömoottorilla matkateho on Electravian sivuston perusteella reilusti alle maksimitehon ja tarkoitus on lentää pitkiä lentoja. Turnigy on myös "kierroskone", Kv on 150 rpm/V eli 70 voltilla kierrosluku on jo 10500 rpm. Potkuria ei tuolloin voi asentaa suoraan moottorin akselille, vaan tarvitaan alennusvaihde (maksaa, painaa, syö tehoa, voi hajota). Tosin ultrakevyissä alennusvaihteet ovat ilmeisesti yleisesti käytössä.
Hippiäisen potkuri on kuvan perusteella jotain 80-senttinen, jollainen näyttäisi olevan Monnett Monissa, muissa verrokeissa on noin 120-senttinen.
Yhdessä postaamassasi kuvassa näytti olevan tuo unkarilainen moottori/potkuri -laskuri Static Thrust Calculator.
http://personal.osi.hu/fuzesisz/strc_eng/
E-Propsilla on samantapainen, joka tosin taitaa laskea ko. lentonopeudessa saatavan työntövoiman, eikä staattista.
http://www.e-props.fr/EPHCalculateur_eng.php
E-Motorilla on laskuri, joka laskee vaakalentoon tarvittavan moottoritehon, kun koneen paino, liitoluku ja nopeus, jolla liitoluku saavutetaan ovat tiedossa. Käytännössä koneessa on oltava saatua arvoa reilusti isompi moottori, lähtökiitojen yms. varalta varmaankin.
http://www.e-motor.fr/calculator.php
Electravian ja ilmeisesti samaan konserniin kuuluvien E-Motorin ja E-Propsin ja muutaman muun E:n sivustokokonaisuus on vähän sekava, linkit aukeavat ranskankielisinä (kielen saa englanniksi oikeasta yläreunasta), englanninkielisellä sivulla ei aina ole ihan kaikkea, mitä ranskaksi jne. Paljon asiaa sähkölentämisestä jokatapauksessa.