Taisit mainita Hippiäisen tehoksi 2800 W ja että se on seitsemäsosa ElectroLight2:n tehosta. Laskitko niin, että Hippiäiseen riittää 2,8 kW:n moottori? (7*2,8 kW = 19,6 kW = 26 hp, joka on ElectroLight2:n moottoriteho).
Tuossa E-motorin laskurissa
http://www.e-motor.fr/calculator.php "Absorbed power by the propeller" on teho, jolla moottori ottaa energiaa akuista vaakalennossa. "Power" on teho, jolla potkuri tuottaa työntövoimaa (Power = Thrust * "Best glide ratio speed", yksiköt: W,N ja m/s). Toisaalta Power = "Propeller's efficicency" * "Absorbed power..." eli potkurin hyötysuhdekin on hyvä ottaa huomioon.
ElectroLight2 lentää 5,55 kWh:n akkupaketilla 1h35min, josta saadaan, että vaakalennossa kone ottaa akuista 5550Wh / 1,58h = 3512 wattia tehoa. Tuo teho lienee aika lähellä Hippiäisen lukemaa? Kirjoitit, että ElectroLight2 on sähkömopuksi modattu purjekone, joten sellaisen voi olettaakin pystyvän vaakalentoon pienellä teholla, vaikkei moderni muovikone olekaan. 1/7 vaakalentoteho samanpainoisilla, samalla nopeudella lentävillä koneilla taitaisi tarkoittaa, että toisella on 7-kertainen liitoluku eli jossain päälle 200.
Laskuri laskee vain vaakalentoon tarvittavan akkupaketin energiasisällön, muttei ota huomioon lentokorkeuteen kiipeämisen tarvittavaa energiaa. Moottorin (maksimi)teho on moninkertainen tarvittavaan vaakalentotehoon verrattuna -> nopea nousu lentokorkeuteen. Lisäksi Lipo-akkujen energiasta (Pipistrelin mukaan) on käyttökelpoista vain 80%. Pitkien lentojen kannalta ikävää on Lipo-akkujenkin paino, laskurin mukaan jotain 6,2 kiloa kilowattitunti, kun pieni bensamoottori tekee kilowattitunnin mekaanista energiaa noin 0,3 kilosta bensaa. Lipo-akut ovat myös aika kalliita, laskurin mukaan yli 1500 euroa per kWh verottomana.
Pipistrelin rinnakkainistuttava sähkömopu Taurus Electro:
http://www.pipistrel.si/plane/taurus-electro/faq ja koneen manuaali
http://www.pipistrel.si/plane/taurus-electro/manuals
"Entäs näitä 10 rinnan..tai 2 sarjaan ja 5 kpl rinnan ?
http://www.rc-addict.nl/webshop/lipo-accu/6s/turnigy-nano-tech-5000-mah-6s-45-90c-lipo-accu "
Aiotun moottorin toiminta-alue on 30...70 volttia, joten akkupaketin jännitteen pitää osua tuolle välille. Tuo akku on 5500mAh:n = 5,5 ampeeritunnin 22,2 -volttinen, joten paras ratkaisu lienee kytkeä kolme akkua sarjaan, jolloin saadaan 3*22,2V = 66,6 -volttinen akku. Voisi tietysti kytkeä kaksi akkua sarjaan 44,4 -volttiseksi, mutta ymmärtääkseni kannattaa toimia jännitealueen yläpäässä, jolloin tehohäviö on pienempi.
22,2 -volttisen 5,5Ah:n akun energiasisältö on 22,2*5,5 = 122,1 Wh. Akkupaketin energiasisältö on yksittäisten akkujen energiasisältöjen summa. Tarvittava energiasisältö saadaan tuolla e-motorin laskurilla kertomalla "Absorbed power by the propeller" ja halutulla lentoajalla. Esim: "Absorbed power" = 2800W ja lentoaika 1h40min = 1,67h saadaan energiaksi 2800*1,67 = 4676 Wh. Akkuja tarvitaan 4676/122,1 = 38,29 eli 39 kappaletta. Kun akkuja on 3 sarjassa tarvitaan noita sarjoja 13 kpl rinnankytkettynä.
60C? C-rating kertoo, kuinka nopeasti akku voidaan tyhjentää. Jos 5500mAh = 5,5Ah akun jatkuva C on 60, se sen voi tyhjentää sopivasti minuutissa, jolloin virta I = 60*5,5A = 330A. Akku on 22,2-volttinen, joten tehoksi tulusi P = 22,2V * 330A = 7326 wattia. Korkealla C-arvolla lienee eniten merkitystä "tehosovelluksissa", kopterit, taitolento, pylon racerit ja vähiten taas endurance-lentämisessä. C-rating on kuulemma sähkölennokkifoorumien ikuisuusaihe.
https://www.commonsenserc.com/page.php?page=c_ratings_explained.html