Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Tämä lienee pitkälti totta mutta pieni kone ei näy ACM tilanteessa välttämättä olleenkaan ennen kuin Pony on jo ampunut ja reikien määrä saattaa olla esimerkiksi 20-50 reikää pilotin rintakehässä tai otsassa tai koneen moottorissa.

"Saattaa?" Jos se tuohon pystyy, niin voi kuitenkin varustaa koneen kunnollisella aseella, että poistuu sekin "saattaa". Kyllä se kone kuitenkin näkyy ihan paljaalla silmällä tarpeeksi kaukaa, että ei se pääse miten sattuu ammukelemaan.
 
Toki tiedän, mitä se tarkoittaa. Mitä takeita on siitä, että suunnittelemasi kone olisi poikkeus valtavirrasta? Ihan tavallinen potkuri siinä näyttäisi olevan.



Tuosta yhdestä koneesta puuttuu lähes kokonainen siipi!

Mutta ei tulipaloa vaikka kone ruiskutti löpöä ilmaan tuhansia litroja. Tässä oli suojelusenkeli mukana.

Tässä ainoastaan kumin pala tönäisi polttoainetankkia; http://www.askthepilot.com/untold-concorde-story/
 
Itse mietin tuossa, että mikäpä mahtaa olla potkurimateriaali? Auttaisiko jos on vaikka kokonaan puinen potkuri tai jonkinlainen komposiitti?

Kovaa lentävän potkurikoneen potkurien lapakulmat ovat aivan toiset kuin hitaalla ja potkuri aivan toisenlainen muodoltaan. Materiaalilla voi myös olla merkitystä.


F8F.webp
 
Viimeksi muokattu:
Mutta ei tulipaloa vaikka kone ruiskutti löpöä ilmaan tuhansia litroja. Tässä oli suojelusenkeli mukana.

Siitä huolimatta kone pysyi lentokykyisenä. Tulipaloa ei nähdäkseni voinut syntyä, koska se polttoaine meni siiven mukana. Ja vaikka kyseessä olisi sytytysluoti, niin pienet ammukset eivät kovin hyvin sytytä paloja. Räjähtävät ammukset polttoainetankkiin osuessaan sitten ihan luonnostaan aerosolisoi ainakin osan polttoaineesta, isompi on tässäkin etu.

En löytänyt kovin kummoista videota missä näkyisi 30 millisen vaikutus, mutta tälläisen löysin:
Taidan laittaa saman linkin myös miehistönkuljetus -ketjuun.

Tässä taas joku on saanut .308 API ammuksia käsiinsä.
 
Tämä lienee pitkälti totta mutta pieni kone ei näy ACM tilanteessa välttämättä olleenkaan ennen kuin Pony on jo ampunut ja reikien määrä saattaa olla esimerkiksi 20-50 reikää pilotin rintakehässä tai otsassa tai koneen moottorissa.
Tai pintavaurioina ei strategisilla alueilla tai ovat menneet kaikki ohi.
 
Tai pintavaurioina ei strategisilla alueilla tai ovat menneet kaikki ohi.

No Me-109 oli kuuluisa siitä että sillä osuttiin kun oli potkurin navan läpi ampuva tykki. Paras ampui alas yli 300 vihollista.

Mersussa oli juuri yhtä paljon tehoa kuin tässä Supa Ponyssa.

109_Pony_65.webp
 
"Saattaa?" Jos se tuohon pystyy, niin voi kuitenkin varustaa koneen kunnollisella aseella, että poistuu sekin "saattaa". Kyllä se kone kuitenkin näkyy ihan paljaalla silmällä tarpeeksi kaukaa, että ei se pääse miten sattuu ammukelemaan.

Tässä on tilavaraus koneessa aseelle ja patruunoille. Minne menee hylsyt ?

Katkoviivalla polvien välissä oleva tila ja alhaalla akselin kahtapuolen oleva tila.

Pony_40mm_cannon_40.webp
 
Tässä vielä miten elävää voimaa vastaan suunniteltu Dillon M134 siellä makaa.

Pony_DILLONM134_cannon_40.webp
 
No Me-109 oli kuuluisa siitä että sillä osuttiin kun oli potkurin navan läpi ampuva tykki. Paras ampui alas yli 300 vihollista.

Mersussa oli juuri yhtä paljon tehoa kuin tässä Supa Ponyssa.

Katso liite: 1820
Ja pointti oli?

Mersuja valmistettiin pyöreästi 36000 kappaletta ja niillä on lentänyt kymmeniä tuhansia pilotteja, osa huippuyksilöitä. Kone oli aikansa parhaita lajissaan. Vastustajina on ollut liittoutuneiden osin kirjavaa kalustoa vanhentuneista tiedustelukoneista kuljetuskoneiden kautta toki myös huippukoneisiin ja -pilotteihin. Muistaakseni koneen kehuttiin olevan vakaa aselavetti, ui siis vakaasti.

Sinä taas vertaat tuota omaa minikonetta, joka muistuttaa ww2 koneista kai eniten noita Volksjägereitä - pieni ja halvalla tehty ja piti mennä lujaa. Tosin ne eivät ehtineet mukaan kahinoihin. Miten tuollainen pieni kone mahtaa käyttäytyä lennettäessä, olisiko mahdolisesti levoton lentää? Miten tuon gatling-tyyppisen aseen rekyyli heiluttaa konetta? Millaiset ovat muuten lento-ominaisuudet taistelussa?

Kuten edellä olen jo kommentoinut, näissäkään ei tuo koon pienentäminen (esimerkkisi 42000 -> 650 kg) laske hintaa samassa suhteessa. Toki pienempi on varmasti halvempi, mutta silti nuo hintasi ovat täydellisesti tuulesta temmottuja.

Kun jotain teknistä laitetta aletaan miniatyrisoimaan, se vaatii normaalista poikkeavia ratkaisuja. Kun tuota pienoishävittäjää aletaan rakentamaan, siihen tarvitaan paljon tavaraa. Moottoria ei voi pienentää - se on perustavaraa, mutta kallis tehopaketti. Sitten tuo rakastamasi "fuili" jota sovittelet runkoon ja siipiin. Kun sinne siipeen/runkoon rakennetaan tankki, niin mihin sijoitetaan siivekkeiden kääntökoneistot, hydrauliputket, hydraulipumput ja -servot sekä hydraulinestesäiliöt? Siivissä sijaitsevien tankkien kohdella taas ei voine olla siipien sisäisiä tukirankoja kovin paljon, vaan siipi pitää rakentaa niiden ympärille. kun koneen piti olla pieni ja kevyt, täytyy rakenteiden olla ohuita ja viimeisen päälle lujia. Pitikös tämän olla puurakenteinen. No sitten kysytään rakenteilta vielä enemmän kallista suunnittelutyötä, rakenteiden ja materiaalien testaamista ja kehittelyä. Työ maksaa paljon, mutta näitähän Juke ei laske. Koneen piti mennä kovaa ja taistelussa liikehditään rajusti -> lisää lujuusvaatimuksia.

Hydrauliikkaa tarvitaan myös laskutelineiden kääntöön. Sisään kääntyville telineille tarvitaan oma tilansa, joita peittävät luukut, joiden on liikuttava. Lisää mekaanisia ja hydraulisia osia jotka vaativat tilaa ja painavat. Jaa, Jukehan panee ne toimimaan tietenkin sähköllä - tarvitaan edelleen vivustoja, moottoreita ja akkuja. Samat tilavaatimukset täälläkin ja nekin painavat.

Koneeseen oli sitten lusikalla ja liukuvoiteella ahdettu X-määrä ohjuksia. Nuo ohjukset oli stealth-vaatimusten takia sijoitettu runkoon, joten taas on lisää avattavia luukkuja koneistoineen, koneistot joka tuo ohjuksen ulos koneesta laukaisuhetkellä. Mitäs tää taas vaatikaan toimiakseen - niin laitteita, jotka painavat jotain ja jotka vaativat tietyn määrän tilaa.

Entäs sitten tykit tai konekiväärit? Jos netistä löytyy joku kiva ase joka on kevyt / muuten kiva, niin se pitää sovittaa koneeseen. Tarvitaan kiinnitysosia jolla se ympätään runkoon. Runkoon taas kohdistuu ampuessa rasituksia, jotka saattavat rikkoa sen hennon ja kevyen rakenteen -> painoa lisäävien vahvistusten suunnittelua, testausta, laskelmia, protoja. Nämähän eivät maksa tässä kuviossa mitään.

Kun tehdään pientä konetta, niin siinä ei voi sittän käyttää varmaan kovin paljon valmiita markkinoilla olevia osia ja komponentteja, ne kun ovat liian suuria ja painavia. Ei muuta kuin itse suunnittelemaan, rakentamaan ja testaamaan. Niiden tulee olla sitten luotettavuudeltaan riittävällä tasolla, riippuuhan niistä lentäjän henki. Mutta ei se mitään, komponentithan ovat sitten kevyitä ja Juken logiikan mukaan halpoja.

Koneeseen pitää sitten mahdutella elektoniikkaa, mittaristoja, antureita, radiolaitteita, asejärjestelmien tietokoneet, tutkalaitteet ja näiden vaatimat akustot ja generaattorit. Pilotillekin löytyi se kevyt heittoistuin. Sekin tosin varmasti vaatii oman asennusalustansa sopiakseen koneeseen.

On tietysti hienoa että Juke viitsii panostaa näihin suunnitelmiinsa, mutta näissäkin voisi olla jonkinlaista realismia. Tämä vaikuttaa näin inhorealistin silmiin pikkulasten leikiltä, jossa tytöt leikkii Barbeilla "Sit tää vois mennä tonne ja tää ottais tämän". - Tässä olis kiva moottori ja tuossa kevyt kokekivääri ja sit tää vois maksaa vaikka seitsemän omenaa!
Onhan tämä tietenkin nähty jo aikaisemmin ja noudattaa aikaisempaa linjaasi, jossa lentotukialukseksi suunnittelit peltihallia ponttoonilla - noin hieman kärjistäen.

En viitsi nyt alkaa selaamaan koko lankaa taaksepäin, mutta mainitsitko olevasi arkkitehti? Se taas selittää tuon lennokkaan ja todellisuudesta (hieman) irti olevan otteen tähänkin suunnitteluun, miksi antaa realismin turhaan rajoittaa ajatusten lentoa.

Toivotan sinulle onnea tällä uralla, rakenna nyt vaikka ensi yksikin Pöhäkkä tai joku muu kone. Tarjoan kaljat kyllä sitten. Niin, sinultahan puuttui ne aloitukseen menevät miljoonat. No myyt sitten niitä koneita kun ne onnistuvat ja menestyvät. Taikka jos ne menestyvät. Mutta jos jossia ei olis, niin lehmätkin lentäisivät. Hei niihinhän voisi laittaa vaikka ohjukset ja aurinkokennot selkään ja fuilia mahtuisi kivasti...


Kiitos ja anteeksi, en tule enää kommentoimaan. Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi.


EDIT: Et siis edelleenkään halua avata noita teknisten ongelmien ratkaisuja, pusket vain ylimielisesti eteenpäin omalla ladullasi.
 
Viimeksi muokattu:
Kovin on pieni tykki. Kranaattikonekiväärikö tuo on?


Siis pallo on sulla 1400 mm pituutta käyettävissä...Dillon on vain reilut 800 mm pitkä.

Tämä ei ainakaan tällä rummulla mahdu kyytiin.

gau-8-08.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ja pointti oli?

Mersuja valmistettiin pyöreästi 36000 kappaletta ja niillä on lentänyt kymmeniä tuhansia pilotteja, osa huippuyksilöitä. Kone oli aikansa parhaita lajissaan. Vastustajina on ollut liittoutuneiden osin kirjavaa kalustoa vanhentuneista tiedustelukoneista kuljetuskoneiden kautta toki myös huippukoneisiin ja -pilotteihin. Muistaakseni koneen kehuttiin olevan vakaa aselavetti, ui siis vakaasti.

Sinä taas vertaat tuota omaa minikonetta, joka muistuttaa ww2 koneista kai eniten noita Volksjägereitä - pieni ja halvalla tehty ja piti mennä lujaa. Tosin ne eivät ehtineet mukaan kahinoihin. Miten tuollainen pieni kone mahtaa käyttäytyä lennettäessä, olisiko mahdolisesti levoton lentää? Miten tuon gatling-tyyppisen aseen rekyyli heiluttaa konetta? Millaiset ovat muuten lento-ominaisuudet taistelussa?

Kuten edellä olen jo kommentoinut, näissäkään ei tuo koon pienentäminen (esimerkkisi 42000 -> 650 kg) laske hintaa samassa suhteessa. Toki pienempi on varmasti halvempi, mutta silti nuo hintasi ovat täydellisesti tuulesta temmottuja.

Kun jotain teknistä laitetta aletaan miniatyrisoimaan, se vaatii normaalista poikkeavia ratkaisuja. Kun tuota pienoishävittäjää aletaan rakentamaan, siihen tarvitaan paljon tavaraa. Moottoria ei voi pienentää - se on perustavaraa, mutta kallis tehopaketti. Sitten tuo rakastamasi "fuili" jota sovittelet runkoon ja siipiin. Kun sinne siipeen/runkoon rakennetaan tankki, niin mihin sijoitetaan siivekkeiden kääntökoneistot, hydrauliputket, hydraulipumput ja -servot sekä hydraulinestesäiliöt? Siivissä sijaitsevien tankkien kohdella taas ei voine olla siipien sisäisiä tukirankoja kovin paljon, vaan siipi pitää rakentaa niiden ympärille. kun koneen piti olla pieni ja kevyt, täytyy rakenteiden olla ohuita ja viimeisen päälle lujia. Pitikös tämän olla puurakenteinen. No sitten kysytään rakenteilta vielä enemmän kallista suunnittelutyötä, rakenteiden ja materiaalien testaamista ja kehittelyä. Työ maksaa paljon, mutta näitähän Juke ei laske. Koneen piti mennä kovaa ja taistelussa liikehditään rajusti -> lisää lujuusvaatimuksia.

Hydrauliikkaa tarvitaan myös laskutelineiden kääntöön. Sisään kääntyville telineille tarvitaan oma tilansa, joita peittävät luukut, joiden on liikuttava. Lisää mekaanisia ja hydraulisia osia jotka vaativat tilaa ja painavat. Jaa, Jukehan panee ne toimimaan tietenkin sähköllä - tarvitaan edelleen vivustoja, moottoreita ja akkuja. Samat tilavaatimukset täälläkin ja nekin painavat.

Koneeseen oli sitten lusikalla ja liukuvoiteella ahdettu X-määrä ohjuksia. Nuo ohjukset oli stealth-vaatimusten takia sijoitettu runkoon, joten taas on lisää avattavia luukkuja koneistoineen, koneistot joka tuo ohjuksen ulos koneesta laukaisuhetkellä. Mitäs tää taas vaatikaan toimiakseen - niin laitteita, jotka painavat jotain ja jotka vaativat tietyn määrän tilaa.

Entäs sitten tykit tai konekiväärit? Jos netistä löytyy joku kiva ase joka on kevyt / muuten kiva, niin se pitää sovittaa koneeseen. Tarvitaan kiinnitysosia jolla se ympätään runkoon. Runkoon taas kohdistuu ampuessa rasituksia, jotka saattavat rikkoa sen hennon ja kevyen rakenteen -> painoa lisäävien vahvistusten suunnittelua, testausta, laskelmia, protoja. Nämähän eivät maksa tässä kuviossa mitään.

Kun tehdään pientä konetta, niin siinä ei voi sittän käyttää varmaan kovin paljon valmiita markkinoilla olevia osia ja komponentteja, ne kun ovat liian suuria ja painavia. Ei muuta kuin itse suunnittelemaan, rakentamaan ja testaamaan. Niiden tulee olla sitten luotettavuudeltaan riittävällä tasolla, riippuuhan niistä lentäjän henki. Mutta ei se mitään, komponentithan ovat sitten kevyitä ja Juken logiikan mukaan halpoja.

Koneeseen pitää sitten mahdutella elektoniikkaa, mittaristoja, antureita, radiolaitteita, asejärjestelmien tietokoneet, tutkalaitteet ja näiden vaatimat akustot ja generaattorit. Pilotillekin löytyi se kevyt heittoistuin. Sekin tosin varmasti vaatii oman asennusalustansa sopiakseen koneeseen.

On tietysti hienoa että Juke viitsii panostaa näihin suunnitelmiinsa, mutta näissäkin voisi olla jonkinlaista realismia. Tämä vaikuttaa näin inhorealistin silmiin pikkulasten leikiltä, jossa tytöt leikkii Barbeilla "Sit tää vois mennä tonne ja tää ottais tämän". - Tässä olis kiva moottori ja tuossa kevyt kokekivääri ja sit tää vois maksaa vaikka seitsemän omenaa!
Onhan tämä tietenkin nähty jo aikaisemmin ja noudattaa aikaisempaa linjaasi, jossa lentotukialukseksi suunnittelit peltihallia ponttoonilla - noin hieman kärjistäen.

En viitsi nyt alkaa selaamaan koko lankaa taaksepäin, mutta mainitsitko olevasi arkkitehti? Se taas selittää tuon lennokkaan ja todellisuudesta (hieman) irti olevan otteen tähänkin suunnitteluun, miksi antaa realismin turhaan rajoittaa ajatusten lentoa.

Toivotan sinulle onnea tällä uralla, rakenna nyt vaikka ensi yksikin Pöhäkkä tai joku muu kone. Tarjoan kaljat kyllä sitten. Niin, sinultahan puuttui ne aloitukseen menevät miljoonat. No myyt sitten niitä koneita kun ne onnistuvat ja menestyvät. Taikka jos ne menestyvät. Mutta jos jossia ei olis, niin lehmätkin lentäisivät. Hei niihinhän voisi laittaa vaikka ohjukset ja aurinkokennot selkään ja fuilia mahtuisi kivasti...


Kiitos ja anteeksi, en tule enää kommentoimaan. Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi.

Huomasin jo aiemmista kommenteistasi ylimieleisen asenteesi.

Koolla ei ole väliä....muuhun kuin hintaan....pieni on huokeampi.

Tämä ei siis mielestäsi lennä;
120 mph;

Miksi täällä muut ei hauku muita....mikä susta tekee ylivertaisen tietäjän...kerro meille ?

PUUSKA_5-PÖHÄKKÄ.webp

Järjettömin kommenteistasi oli moottoreita ei voi pienentää.

Mersussa oli 36 litran moottori ja Mustangissa 28 litran moottori..olen esittämässä 5 litran moottoria...tottakai se on paljon paljon pienempi !

Samalaista BSää muuten on esitetty PUUSKAn tiimoilla kaikissa alan lehdissä....ei olis onnistunut jne.
 
Viimeksi muokattu:
Tuunasin tuota WW II häätäjä taulua.

Huomaa että He-100D1 oli yli metrin Me-109ä lyhyempi joka oli jo Puolan sotaretken alkaessa 80 km/t hitaampi..miksi se valittiin päähävittäjäksi natsisaksassa ?

Ilmeisesti VALMETilla oltiin hyvinkin tietoisia He-100 D koneesta....olihan siellä suunnittelijat opiskelleet Saksassa.

Suomalainen suunnittelija hädän hetkellä tiesi hyvinkin miten tehokas ja nopea hävittäjä olisi pitänyt suunnitella.

PUUSKA_5-PÖHÄKKÄ-HE100D-1.webp

Huomaa...PUUSKAsta näkyy taakse ja on 5% korkeampi kuin He-100D-1 ! ....vaikkakin selkeästi lyhyempi.
 
Viimeksi muokattu:
Sinä taas vertaat tuota omaa minikonetta, joka muistuttaa ww2 koneista kai eniten noita Volksjägereitä - pieni ja halvalla tehty ja piti mennä lujaa. Tosin ne eivät ehtineet mukaan kahinoihin. Miten tuollainen pieni kone mahtaa käyttäytyä lennettäessä, olisiko mahdolisesti levoton lentää? Miten tuon gatling-tyyppisen aseen rekyyli heiluttaa konetta? Millaiset ovat muuten lento-ominaisuudet taistelussa?

Kuten edellä olen jo kommentoinut, näissäkään ei tuo koon pienentäminen (esimerkkisi 42000 -> 650 kg) laske hintaa samassa suhteessa. Toki pienempi on varmasti halvempi, mutta silti nuo hintasi ovat täydellisesti tuulesta temmottuja.

Kun jotain teknistä laitetta aletaan miniatyrisoimaan, se vaatii normaalista poikkeavia ratkaisuja. Kun tuota pienoishävittäjää aletaan rakentamaan, siihen tarvitaan paljon tavaraa. Moottoria ei voi pienentää - se on perustavaraa, mutta kallis tehopaketti. Sitten tuo rakastamasi "fuili" jota sovittelet runkoon ja siipiin. Kun sinne siipeen/runkoon rakennetaan tankki, niin mihin sijoitetaan siivekkeiden kääntökoneistot, hydrauliputket, hydraulipumput ja -servot sekä hydraulinestesäiliöt? Siivissä sijaitsevien tankkien kohdella taas ei voine olla siipien sisäisiä tukirankoja kovin paljon, vaan siipi pitää rakentaa niiden ympärille. kun koneen piti olla pieni ja kevyt, täytyy rakenteiden olla ohuita ja viimeisen päälle lujia. Pitikös tämän olla puurakenteinen. No sitten kysytään rakenteilta vielä enemmän kallista suunnittelutyötä, rakenteiden ja materiaalien testaamista ja kehittelyä. Työ maksaa paljon, mutta näitähän Juke ei laske. Koneen piti mennä kovaa ja taistelussa liikehditään rajusti -> lisää lujuusvaatimuksia.

Hydrauliikkaa tarvitaan myös laskutelineiden kääntöön. Sisään kääntyville telineille tarvitaan oma tilansa, joita peittävät luukut, joiden on liikuttava. Lisää mekaanisia ja hydraulisia osia jotka vaativat tilaa ja painavat. Jaa, Jukehan panee ne toimimaan tietenkin sähköllä - tarvitaan edelleen vivustoja, moottoreita ja akkuja. Samat tilavaatimukset täälläkin ja nekin painavat.

Koneeseen oli sitten lusikalla ja liukuvoiteella ahdettu X-määrä ohjuksia. Nuo ohjukset oli stealth-vaatimusten takia sijoitettu runkoon, joten taas on lisää avattavia luukkuja koneistoineen, koneistot joka tuo ohjuksen ulos koneesta laukaisuhetkellä. Mitäs tää taas vaatikaan toimiakseen - niin laitteita, jotka painavat jotain ja jotka vaativat tietyn määrän tilaa.

Kiitos ja anteeksi, en tule enää kommentoimaan. Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi.

EDIT: Et siis edelleenkään halua avata noita teknisten ongelmien ratkaisuja.

Joo en voi mitenkään mennä yksityikohtaiseen suunnitteluun, koska aika ja varat ei anna myöten. Näytän vain mikä on mahdollista.

Intialaiset muuten myös suunnittelivat pienen stealth hävittäjän AMCAn, jossa 7 ohjusta sisällä...pellejä hekin HALin insinöörit ???
3_stealth_chart_ZZ_76-AMCA.webp

HAL inssien ratkaisu oli tässä....

Nerokas sinänsä. ( tuulessa lepattavat haitariovet ja hillitön reikä mahan alla )

AMCA.webp
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vielä miten V-8 istuu koneen nokalla;

attachment.php


29545d1388886075-p85-new-aircraft-p85-engine.jpg


425 HV !

31880d1399856215-p85-new-aircraft-img_2056-1-.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tämä lienee pitkälti totta mutta pieni kone ei näy ACM tilanteessa välttämättä olleenkaan ennen kuin Pony on jo ampunut ja reikien määrä saattaa olla esimerkiksi 20-50 reikää pilotin rintakehässä tai otsassa tai koneen moottorissa.
Minä toden totta haluan nähä sen ilmataisteluharjoituksen missä on sinun pony vastaan vaikkapa HN!
Ekkai sie tosissas väitä tuollaisella olevan mitään järkeä ilmasodankäyntiin?
 
Minä toden totta haluan nähä sen ilmataisteluharjoituksen missä on sinun pony vastaan vaikkapa HN!
Ekkai sie tosissas väitä tuollaisella olevan mitään järkeä ilmasodankäyntiin?

En usko että haluat..HN raatoja on kallista hakea maastosta.

Hornet_PONY.webp
 
Viimeksi muokattu:
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top