Topikki Juken ihmehärveleille

Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
winsu kirjoitti:
Heitätkö sä ihan hatusta noita arvoja?

Täydellisen pisaran muotokerroin on jotain 0,05 luokkaa. Lentokoneilla se on yleisesti yli 0,1.

Aloita nyt vaikka laskemalla nopeuden arvo tolla koneen moottorin oletettua työntöä käyttäen vastusvoimana, kun muotokertoimena on vaikka 0,15.

Pisarahan ei ole ollenkaan aerodynaaminen..se on myytti.

Olen laskenut blogini ekalle koneelle 0.013 ja tämä on paljon parempi.
 
Ja kuitenkin niissä aerodynaamisissa nojapyörissä ja eco- marathon autoissa tuota muotoa käytetään...

Laske nyt vain sillä 0,15 kertoimella, että missä nopeudessa vastusvoima on yhtä suuri kuin moottorin työntö. Se antaa valistuneen arvauksen max. V:stä.
 
winsu kirjoitti:
Heitätkö sä ihan hatusta noita arvoja?

Täydellisen pisaran muotokerroin on jotain 0,05 luokkaa. Lentokoneilla se on yleisesti yli 0,1.

Aloita nyt vaikka laskemalla nopeuden arvo tolla koneen moottorin oletettua työntöä käyttäen vastusvoimana, kun muotokertoimena on vaikka 0,15.

Miksi ihmeessä tämänkin lotjan arvo on 0.0163; http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_P-51_Mustang
 
Aivan oikein RUKKASKIKKA tarvisi laskea tuo FPEA Flat Plate Equivalent Area...eli vastus laskettuna levypinnaksi !
 
winsu kirjoitti:
Ja missä tuulitunnelissa se on testattu?

EDIT:Siis se blogin kone?

Laskin sen samalla metodilla kuin Bruce Carmichael laski AR-5 vastuksen

Voila; http://www.ar-5.com/condrag94.html
 
Eli kun tiedät levypinnaksi muutetun vastuksen voit katsoa NOMOGRAFISTA mitä se liikkuu ja milla teholla.

Olen näemmä joskus selvittänyt nämä itselleni; http://max3fan.blogspot.fi/2009/03/frontal-area-vs-flat-plate-equivalent.html

LIGHT-SABRE_Folland-Gnat4.jpg


Blogini koneessa on 10 kertaa pienempi levypinta vastus kuin tässä; Specifications (P-51D Mustang)



Data from Erection and Maintenance Manual for P-51D and P-51K.[82] The Great Book of Fighters,[83] and Quest for Performance[84]

General characteristics
Crew: 1
Length: 32 ft 3 in (9.83 m)
Wingspan: 37 ft 0 in (11.28 m)
Height: 13 ft 4½ in (4.08 m:tail wheel on ground, vertical propeller blade.)
Wing area: 235 sq ft (21.83 m²)
Empty weight: 7,635 lb (3,465 kg)
Loaded weight: 9,200 lb (4,175 kg)
Max. takeoff weight: 12,100 lb (5,490 kg)
Powerplant: 1 × Packard V-1650-7 liquid-cooled supercharged V-12, 1,490 hp (1,111 kW) at 3,000 rpm;[85] 1,720 hp (1,282 kW) at WEP
Zero-lift drag coefficient: 0.0163
Drag area: 3.80 sqft (0.35 m²)
Aspect ratio: 5.83

Performance
Maximum speed: 437 mph (703 km/h) at 25,000 ft (7,600 m)
Cruise speed: 362 mph (580 km/h)
Stall speed: 100 mph (160 km/h)
Range: 1,650 mi (2,755 km) with external tanks
Service ceiling: 41,900 ft (12,800 m)
Rate of climb: 3,200 ft/min (16.3 m/s)
Wing loading: 39 lb/sqft (192 kg/m²)
Power/mass: 0.18 hp/lb (300 W/kg)

Lift-to-drag ratio: 14.6
Recommended Mach limit 0.8

---

Näiltä RCUniversen kavereilta löytyy NOMOGRAFI !

http://www.rcuniverse.com/forum/forumid_76/p_2/tmode_1/smode_1/tt.htm
 
Ihan tässä niikuin tuntumalta haen sitä levypintaa niin laskin että koska otsapinta on 2.19 x isompi kuin MAX II:ssa jossa on 0.34 sq ft luokkaa ( kyllä se on maailman pienin moottorikoneen ilmanvastus ) niin sen kerroin oli 0.013 ja tälle LS:lle laskin / arvioin 0.009 eli 31 % parempi niin koulupojan matikalla saan FPEAksi 2.19 x 0.34 = 0.7446 sq ft...mutta koska 31% parempi lift drag kerroin niin 0.51 sq ft olisi karkea arvio vastuksesta.

Eli 7 kertaa parempi kuin MUSTANGissa.

Tehoja on kuitenkin paljon enemmän 26000 newtonia.

Tässä voi olla optimismia sillä F-22 kerroin on 0.011 !
 
Etsiessäni dataa kovertoida newtonit ja hevosvoimat löysin virheen listassani...nimittäin Cri-Crin tehot oli vain 460 N eli 0.46 kN !

http://en.wikipedia.org/wiki/Colomban_Cri-cri

http://www.amtjets.com/OlympusHP.php

Eli siis 460 newtonia työnsi laitetta 240 km/t ja 30 hv 185 km/t cruise nopeudella !!!


Eli näin:

Cri-Cri jet 0.46 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Colomban_Cri-cri

Acrostar BD-5J 1.1 kN; http://www.mi6-hq.com/sections/q-branch/...nijet.php3

Gloster E.28/39 3.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Gloster_E.28/39

He-178 4.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_178

Temco TT Pinto 4.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Temco_TT_Pinto

SAAB 210 4.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_210

Eclipse 400 4.9 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Eclipse_400

He-162 7.85 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_162 ( heittoistuin )

Fouga Magister 7.84 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister

Eclipse500 8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Eclipse_500

Handley Page HP.115 8.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Handley_Page_HP.115

Diamond D-Jet 8.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_D-Jet

Yak-15 8.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-15

T-37 9.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_T-37_Tweet

PZL TS-11 Iskra 9.81 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/PZL_TS-11_Iskra

Soko G-2 Galeb 11.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Soko_G-2_Galeb

Aermacchi MB-326 11.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Aermacchi_MB-326 ( heittoistuin 2 kpl )

He-280 11.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_280

Citation Mustang 13 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_Citation_Mustang

XF-85 Goblin 13.3 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_XF-85_Goblin

ARES 13.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Composites_ARES ( heittoistuin )

DH.100 Vampire 14.9 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Vampire

SAAB 105 15 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_105

Avro 707 16 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_707

DH.108 Swallow 16.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_DH_108

Aero L-29 Delfin 17.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn

Me-262; 17,6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_262

Arado 234 B-2 17.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_234

P-59 17.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_P-59_Airacomet

FJ-1 Fury 17.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_FJ-1_Fury

Cessna Citation I 19.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_Citation_I

Folland Gnat 20.9 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Folland_Gnat

Helwan HA-300 21.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Helwan_HA-300 ( MACH 2.1 with 48 kN using AB designed by Willy Messerschmitt )

Supermarine Attacker 22 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Attacker

BAE_Jet_Provost 22.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/BAC_Jet_Provost

Fiat G.91 22.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_G.91

Boulton _Paul_P.111 22.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boulton_Paul_P.111

Hawker Sea Hawk 23.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Sea_Hawk

Canadair CT-114 Tutor 23.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Canadair_CT-114_Tutor

P-80 24 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P-...oting_Star

LearJet24 26.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Learjet_24

Alpha Jet 26.4; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault/Dornier_Alpha_Jet

F9F Panther 26.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/F9F_Panther

Gloster Meteor 31,2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Gloster_Meteor

Mig-15 26,5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-15

F-86 26,3 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_F-86_Sabre

SAAB-27 Tunnan 27.5 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_29_Tunnan

BAE HAWK 29 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Hawk

F2H Banshee 29 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_F2H_Banshee

Dassault Mystere 29.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Myst%C3%A8re

LearJet45 31 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Learjet_45

White Knight 32 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Comp...ite_Knight

F-84 32.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_F-...nderstreak

Mig-17 33.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-17

T-38 Talon 34 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_T-38_Talon

XB-43 Jetmaster 36 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/XB-43_Jetmaster

A4D Skyhawk 36 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A-4_Skyhawk

A4F Skyhawk 41 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A-4_Skyhawk

LearJet_60 41 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Learjet_60

Dassault Super Mystere 44.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Su...st%C3%A8re

F-5 44.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5

IAR-93 44.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/IAR-93

Fairey Delta 44.9 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Delta

Hawker Hunter 45.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Hunter

PZL-230 Scorpion 45.6 kN; http://www.globalsecurity.org/military/w...zl-230.htm

Super Enterdard 49.5 kN; http://www.globalaircraft.org/planes/super_etendard.pl

YAK-130 50 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-130

Il-28 53 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-28

Bombardier_300 60.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Challenger_300

Bristol 188 62 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_188

Mirage F1 70.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_F1

F-100 71 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/North_Ameri...uper_Sabre

F-7 64.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/LTV_A-7_Corsair_II

Sepecat Jaguar 65 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/SEPECAT_Jaguar

SAAB-32 Lansen 65.3 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_32_Lansen

Mitsubishi F-1 71.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_F-1

F-8 Crusader 80.1 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Vought_F-8_Crusader

Mig-21 69,6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-21

F-104 69 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-104_Starfighter

YAK-38 64 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-38

Kfir 79.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Kfir

J-35 78.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_35_Draken

DC-9 109 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-9

J-37 Viggen 121 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_37_Viggen

Super Caravelle 124.6 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Caravelle

A8-Harrier II 105 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/AV-8B_Harrier_II

Mirage III 44 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_III

Mirage 2000 95 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_2000

TA-50 Golden Eagle 78.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/KAI_T-50_Golden_Eagle

Jas J-39 Gripen 80 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen

A-10 80.6 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/A-10_Thunderbolt_II

F-CK-1 84 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/AIDC_F-CK-1_Ching-kuo

JF-17 84.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/JF-17_Thunder

HAL Tejas 85 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/HAL_Tejas

IAI Lavi 91.5 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Lavi

Martin RB-57D Canberra 95 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_RB-57D_Canberra

Avro Vulcan 98 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Vulcan

MIG-27 112.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/MiG-27

White Knight Two 122.76 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Comp...Knight_Two

BAE 146 ( AVRO RJ ) 124 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/British_Aerospace_146

Mitsubishi F-2 125 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_F-2

MIG-23 127 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-23

F-16 127 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dyn...ing_Falcon

J-10 130 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-10

Mirage IV 141 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_IV

English Electric Lightning 142,3 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/English_Electric_Lightning

Dassault Rafale 151.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale

Gulfstream_650 150.4 kN; http://www.gulfstream.com/products/g650/...ations.htm

A-5 Vigilante 152 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/North_Ameri..._Vigilante

Panavia Tornado 153.6 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Panavia_Tornado

Sukhoi_Superjet_100 156 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Superjet_100

F117 Night Hawk 157.4 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/F-117A_Nighthawk

F-18 158 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_D...-18_Hornet

F-4 Phantom II 158.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_D...Phantom_II

F111 159.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dyn...1_Aardvark

Mig-29 162.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-29

MD-82 164 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-80

Eurofighter Typhoon 178 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon

Tupolev Tu-16 186.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-16

Mirage 4000 190 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_4000

JSF F-35 191 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Ma...ghtning_II

Boeing B-47 Strato Jet 192 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-47_Stratojet

Airbus 318-100 192 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A320_family

F/F-18 Super Hornet 195.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_F/A-...per_Hornet

Myasishchev M-55 196 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Myasishchev_M-55

SU-24 219.6; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-24

Mig-25 200 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-2

F-15 220 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_D...F-15_Eagle

F-111 224 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dyn...1_Aardvark

YAK-141 235,4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-141

SU-30 245.2 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-34

SU-27 245,6 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Suhoi_Su-27

F-14 247.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-14_Tomcat

SU-33 251 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-33

J-11 262 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-11#J-11

SU-34 262 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-34

Shenyang J-15 270 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-15

TSR-2 273.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/BAC_TSR-2

B-58 Hustler 277.6 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_B-58_Hustler

SU-47 284.4 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-47

A-12 288 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_A-12

SU-37 290 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-37

DC-8 298.8 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-8

SR-71 302 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird

Convair YB-60 304 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_YB-60

Mig-31 304 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-31

B-2 308 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Gr...B-2_Spirit

YF-23 312 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_YF-23

F-22 312 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Ma...-22_Raptor

PAKFA 314 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_PAK_FA

Concorde 338 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Concorde

MIG-39 ( Project 1.44 ) 354 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_Project_1.44

J-20 Chengdu 360 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-20

Y20 412 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Xian_Y-20

DC-10 534 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-10

B-1 547.7 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Rockwell_B-1_Lancer

B-52 608 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-52_Stratofortress

Boeing 787-9 Dreamliner 640 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_787_Dreamliner

C-5 Galaxy 760 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_C-5_Galaxy

Boeing_747 836 kN; http://fi.wikipedia.org/wiki/Boeing_747

TU-160 980 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-160

Airbus A380 1360 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380

An 225 1377 kN; http://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-225_Mriya
 
Kyllä näköjään lentokoneillekin lasketaan ihan Cd pohjalta vastuksia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient

Tässä jotain 0.01 luokkaa. Laskeppa siitä WINSU otsapinta 1.62 m2 !!!

Eli Cda 0.0162....ok ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient

PAC-CARissa on vain 0.075 !
 
Okei laskin itse !

0.5 x 1.2 x 1760^2 x 0.009 x 1.62 = 26000 kn

Eli haarukoimani nopeus kilometrissä oli 1760 km/t eli MACH 1.463

http://www.aerospaceweb.org/question/atmosphere/q0112.shtml

Se vois olla mystinen näky kun kone kiitää ilman JP:tä 1760 km/t !

Itseasiassa mikään koskaan ei ole lentänyt kilometrissä 1760 km/t !!!
 
Okei siis Cd täytyy olla huonompi kuin F-22:lla mutta parempi kuin blogini koneella eli laitetaan Cd;ksi 0.012.

Se antaa merenpinnan tasalla 1540 km/t ( MACH 1.26 ) huiput ja 10 kilometrissä 2550 km/t ( MACH 2.43 ).

Olettaen että työntö on koko ajan 27 000 kN.

Eli tämä näillä AUTO alan Cd laskutavoilla.

---

Edit;

Myöskin laskussa 180 km/t nopeudessa kun neliömetrin kokoinen ilmajarru päällä ja alfat isoja tarvitaan vielä 15000 kn tehoa !!!
 
Tässä alkaisi nyt olla miehekkäästi kaikki kohdallaan.

Ohjuksiksi valittu kuiluihin 6 x AIM-9X !
 

Liitteet

  • LIGHT-SABRE_Stealth_Jet_BK27_AIM-9X_AIM-120.jpg
    LIGHT-SABRE_Stealth_Jet_BK27_AIM-9X_AIM-120.jpg
    119.4 KB · Luettu: 9
Muuten ihan jees, mutta SI- järjestelmässä nopeuden suureena on m/s.

Paljonkos toi 1760m/s tekee km/h?
 
winsu kirjoitti:
Muuten ihan jees, mutta SI- järjestelmässä nopeuden suureena on m/s.

Paljonkos toi 1760m/s tekee km/h?

Okei entä voiman yksikkö onko se vaan kiloja eikä kilonewtoneita ?
 
Miten siitä voi tulla newtoneita kun ainoastaan ilmantiheydessä esiintyy kilot ???

26 000 newtonia on 2600 kiloa pyöreästi !

Nopeuksiksi tulee vieläkin hurjemmat 1750 km/t merenpinnan tasolla ja 3000 km/t tasan 10 kilometrissa.

Tässä ei varmaan ole kokoonpuristuvuutta huomioitu.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top