Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
winsu kirjoitti:
Juke kirjoitti:
ARESissa ja BD-10ssä oli sama moottori.

BD-10 onkin erinomainen esimerkki kotikutoisista lentokoneista! :a-grin:

Jokikinen lento päätyi koneen hajoamiseen ilmassa ja kuolemiin, sitten mentiin konkkaan.

Noissa lentoon asti päätyneissä koneissa ei ollut Pratt&whitneyn koneita. Siinä viimeisessä konkan jälkeen museoidussa kerrotaan olevan, mutta lensikös se edes koskaan?

Jokatapauksessa laitettiin hirveän iso mylly hieman YF-17 näyttävään koneeseen ja läheskään joka lento ei päättynyt tuhoon vaan koneista suurin osa tuhoutui kun etsivät sitä luvattua MACH 1.0 ylitystä !

Onhan se karseen näkönen mopo yliäänikoneeksi !

Kaikki BD-5A koneet tuhoutui..liian pieni siipi aiheutti paljon ongelmia epäluotettavan moottorin kanssa.


BD-5J maksaa noin 500 000 USD itsetehtynä;

Tässä mun harvelissä on nimenomaan poistettu kaikki ne virheet joita esiintyi J-35:ssa ja BD-10ssä..suunnittelun kautta ja kokemuksen..siis kokemus minkä saa kun lukee onnettomuuksien syitä ja näkee kuinka koneet on kasattu.
 
Last edited by a moderator:
J-35 supersakkausesta löytyy 2 sivua linkkejä..mutta kaikki data näyttää poistetun..videoita myöden youtubesta.

http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskustelua/483581-years-dragon.html
 
Juke kirjoitti:
Tällä yhtälöllä näitä ei oikeesti lasketa...ja siksi modasin nopeudet alas...suure on siipialaan sidottu. Siksi myös pienensin siipeä ja lisäsin nuolimuotoa.

Ei niin. Mutta oli mielenkiintoista huomata, ettet tunnu ymmärtävän edes yläastetason fysiikkaa. :a-grin:

Tosiasiassa homma lähtisi liikkeelle dimensioanalyysistä ja tuulitunnelikokeista.
 
winsu kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Tällä yhtälöllä näitä ei oikeesti lasketa...ja siksi modasin nopeudet alas...suure on siipialaan sidottu. Siksi myös pienensin siipeä ja lisäsin nuolimuotoa.

Ei niin. Mutta oli mielenkiintoista huomata, ettet tunnu ymmärtävän edes yläastetason fysiikkaa. :a-grin:

Ihan oikeesti hillitse itsesi..oletko sä joku kaikkitietävä..itse et ymmärtänyt asiasta yhtään mitään..ja kovasti olet tietävänäsi.

Koeta kehittää jotain rakentavaa sanottavaa.

Tuulitunneli on hyvä..meillä ei vaan sellaista ole..TKK:lla on joku räiskä.

CFD voisi olla ok....jopa iranilaiset teki sen F-313 malliin.

Lentävä malli olisi hyvä..mielellään riittävän iso.

Dimensio analyysi on tärkeää ja lentokoneille on aivan omat analyysit ( luuletko että vetelen näitä mittoja hatusta ).
 
Aika huono, koska hevosvoimaa ei käytetä fysiikassa. Hevosvoiman määritelmäkin vaihteli alueittain.
 
winsu kirjoitti:
Aika huono, koska hevosvoimaa ei käytetä fysiikassa. Hevosvoiman määritelmäkin vaihteli alueittain.

Aivan kilopondikin on poistunut käytöstä.

Kehoitinkin tutkimaan aihepiirin historiaa.

Pilkunn*****nen ei ole hyvä tapa toimia netissä.

Mulla on toi DANIEL RAYMERin Conceptual approach to aircraft design...sivulla 537 alkaen käsitellään mm. VTOL koneet. Se kannattaa sun lukasta ensialkuun.
 
Juke kirjoitti:
Tässä mun harvelissä on nimenomaan poistettu kaikki ne virheet joita esiintyi J-35:ssa ja BD-10ssä..suunnittelun kautta ja kokemuksen..siis kokemus minkä saa kun lukee onnettomuuksien syitä ja näkee kuinka koneet on kasattu.

Jovain.....noita lukemalla ja videoita netistä katselemallahan sitä sunnitellaan ja rakennetaan hävittäjä.
 
crane kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Tässä mun harvelissä on nimenomaan poistettu kaikki ne virheet joita esiintyi J-35:ssa ja BD-10ssä..suunnittelun kautta ja kokemuksen..siis kokemus minkä saa kun lukee onnettomuuksien syitä ja näkee kuinka koneet on kasattu.

Jovain.....noita lukemalla ja videoita netistä katselemallahan sitä sunnitellaan ja rakennetaan hävittäjä.

Tottakai kaikki data on hyväksi..ei kai me haluta supersakkaajaa joka menee kappaleiksi 500 kts nopeudessa ?
 
Äläs nyt crane, kyllä styroksilla, puulla ja hiilikuidulla lennetään mach kahta.

Ja vedetään rapeita 9+g käännöksiä SU-27 parvia vastaan! :a-laugh:
 
Juke kirjoitti:
crane kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Tässä mun harvelissä on nimenomaan poistettu kaikki ne virheet joita esiintyi J-35:ssa ja BD-10ssä..suunnittelun kautta ja kokemuksen..siis kokemus minkä saa kun lukee onnettomuuksien syitä ja näkee kuinka koneet on kasattu.

Jovain.....noita lukemalla ja videoita netistä katselemallahan sitä sunnitellaan ja rakennetaan hävittäjä.

Tottakai kaikki data on hyväksi..ei kai me haluta supersakkaajaa joka menee kappaleiksi 500 kts nopeudessa ?

Ku sais nyt edes sen sakkaajan fantasiatasolta jotenki konkreettisemmaksi
 
winsu kirjoitti:
Äläs nyt crane, kyllä styroksilla, puulla ja hiilikuidulla lennetään mach kahta.

Ja vedetään rapeita 9+g käännöksiä SU-27 parvia vastaan! :a-laugh:

Ei kannata hirveesti nauraa kun ei ymmärrä vai kuinka ?!

Sinistä foamia ( = styrsa ) näyttää olevan J-39 koneen siivetkin sisältä..tietyissä osissa.
 
Onko sulla mitään faktaa siitä, että styroksia on käytetty rakennemateriaalina lentokoneissa?

Sen mä toki uskon, että eristeenä sitä varmasti jossain onkin mutta silloin sen osuus kaikesta on promillen kymmenyksiä.

Styroksin murto- ja vetolujuus on niin surkean heikko, ettei sitä voi käyttää rakenteena missään. Paitsi ehkä jossain RC- koneissa. Se ei kestä korkeita lämpötiloja ja kestää huonosti kemikaaleja. Hankauskestävyyskin on todella huono.
 
winsu kirjoitti:
Onko sulla mitään faktaa siitä, että styroksia on käytetty rakennemateriaalina lentokoneissa?

Sen mä toki uskon, että eristeenä sitä varmasti jossain onkin mutta silloin sen osuus kaikesta on promillen kymmenyksiä.

Styroksin murto- ja vetolujuus on niin surkean heikko, ettei sitä voi käyttää rakenteena missään. Paitsi ehkä jossain RC- koneissa. Se ei kestä korkeita lämpötiloja ja kestää huonosti kemikaaleja. Hankauskestävyyskin on todella huono.

Styroksi ( siis blue foam ) on varmaan kuutioina mitattuna eniten käytetty materiaali lentokoneissa nykyään.

http://www.aircraftspruce.com/menus/cm/foam.html

Koivurovan Markku ei päästä edes käymään lentokonetehtaallaan sivullisia kun tekee ATOLia..patentoinut sandwich rakenteen jossa vaneri-foam-vaneri !

Hakusanalla BLUE FOAM tuli 10 sivua threadeja Homebuiltairplanes saitilla; http://www.homebuiltairplanes.com/forums/google.php?cx=partner-pub-4724483650918830%3A0732647915&cof=FORID%3A9&ie=UTF-8&q=blue+foam&siteurl=www.homebuiltairplanes.com%2Fforums%2Fhangar-flying%2F&ref=www.homebuiltairplanes.com%2Fforums%2Fhangar-flying%2F12923-verhees-delta-6.html&ss=2512j969728j9&sa.x=0&sa.y=0

http://innovationsupplychain.com/innovations/report.php?id=3802
 
winsu kirjoitti:
homemade- vehkeet ja RC- harrastajat edustavatkin tosiaan koko lentokoneteollisuutta.:dodgy:

Mistä sä tän R/C jutun nyt väänsit tähän ?

Lue nuo linkit edeltä.

Johtava lentokone valmistaja pienkoneissa; http://www.pipistrel.si/about-us/where-are-we

Ote sivuilta; Here we mostly make tools and molds for aircraft production. The aeroplanes are made of high-technology composite materials, which are much lighter than metal.

Eniten myyty pienkone USAssa; http://www.airbum.com/pireps/PirepLongEZ.html

Aina kun löydät sanan komposiitti..sillä tarkoitetaan styrsa/hiilari/kuitu rakennetta !

Tästä 20% on komposiittia; http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380

Lentävä "styrsapallo"; http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_787_Dreamliner
 
Puolessa linkeissä puhuttiin tavalla tai toisella myös RC- vehkeistä. Nää homemade hemmot käyttää paremman puutteessa styroksia laminointiin tai hartsaamiseen muottina.

Missäs ominaisuudessa hornetissa on sitä sinistä styroksia käytetty?
 
winsu kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Aina kun löydät sanan komposiitti..sillä tarkoitetaan styrsa/hiilari/kuitu rakennetta !

Nyt voisi muuten aika moni muukin foorumilainen olla aika vahvasti eri mieltä! :a-grin:

Se on täytteenä aina kun puhutaan kuitukomposiittirakenteista. Toki siellä voi olla honeycomb tms myös.

Maailman suurin lentokone on edelleen puusta; http://en.wikipedia.org/wiki/Duramold

800px-Spruce_Goose%2C_1987.jpg
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top