Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
winsu kirjoitti:Vai johtuisiko se nykyään yksinomaan käytössä olevien ohivirtausmoottoreiden ominaisuuksista? Ne toimivat tehokkaimmin alle transsoonisesta jonnekin 1.6 machin tienoille. Ne ovat myöskin huomattavasti taloudellisempia, kuin puhtaat suoravirtauskoneet. Myöskin käyttöikä ja huoltovaatimukset ovat jotain aivan muuta, kuin puhtaissa turbojeteissä.
Ulostulossa massan lisääntyessä tehontarve nousee lineaarisesti ja nopeuden noustessa neliöllisesti. Tästä syystä ohivirtauskone on järkevämpää tehdä suureksi. Toisin sanoen massavirralla saavutetaan taloudellisemmin sama työntö, kuin nopeutta lisäämällä. Tässä on varmasti yksi syy siihen, miksi 70- luvulta alkaen koneet ovat olleet suuria ja pääosin kaksimoottorisia.
Mig- kaksykkösen, kaksvitosen ja blackbirdin käyttämät koneet eivät toimi taloudellisesti alhaisissa nopeuksissa mutta niillä saadaan tehopainoltaan heikko konekin kulkemaan kovaa. Ne saadaan jopa tuhoutumaan liialla kuormituksella ramjet- efektin vuoksi. Ohivirtauskoneessa samaa riskiä ei ole, mutta sillä ei päästäkään ilman jälkipolttoa kovin kovaa tai korkealle ihan koneen ominaisuuksista johtuen.
Mikään muu asia ei selitä sitä, miksi huomattavasti isompi, painavampi ja huonomman hyötysuhteen omaava kone paahtaa mach 2-3 ilman jälkipolttoa mutta paperilla huomattavasti tehokkaampi laite ei siihen pysty.
crane kirjoitti:Wtf jätkä on piirtäny ripustimet toisessa haittatekijäksi ja toisessa et
Toisessa peräsin on haitta ja toisessa ei.
winsu kirjoitti:Mä oikeasti pelkään, että Juke on ihan tosissaan ton asian kanssa. :a-grin::lanssi:
winsu kirjoitti:Ei se maailma sillä pelastu, että me täällä härmässä polkastaan oma lelulentokonetuotanto käyntiin.
Eikä niitä kukaan ostaisikaan. :a-grin:
baikal kirjoitti:Pakko panna kehiin oma rajallinen ymmärryksensä ja kysyä: Juke, mikä olisi sellainen pikku-hävittäjä, siis olemassa oleva, joka voisi rajoitetuin vaatimuksin kyetä tiputtamaan esim. Mig31:n? Ja mielellään pudotussuhde arvioiden ainakin yks yhteen?
Juke kirjoitti:Ketäs se nyt voisi kiinnostaa. Ei ainakaan VW:n tuontopäällikköä...eihän ?!
Juke kirjoitti:Niin eihän sen suorituskyky olisi kuin hieman parempi kuin F-35n mutta 1/28 osalla kerosiinikustannuksista.winsu kirjoitti:Ei se maailma sillä pelastu, että me täällä härmässä polkastaan oma lelulentokonetuotanto käyntiin.
Eikä niitä kukaan ostaisikaan. :a-grin:
:a-grin:
Ketäs se nyt voisi kiinnostaa. Ei ainakaan VW:n tuontopäällikköä...eihän ?!
baikal kirjoitti:Pakko panna kehiin oma rajallinen ymmärryksensä ja kysyä: Juke, mikä olisi sellainen pikku-hävittäjä, siis olemassa oleva, joka voisi rajoitetuin vaatimuksin kyetä tiputtamaan esim. Mig31:n? Ja mielellään pudotussuhde arvioiden ainakin yks yhteen?
winsu kirjoitti:Jukella on vasta MS paintilla väsätyn kuvan näköinen luonnos mielikuvitushävittäjästä ja nyt jo tiedetään sellaisia suorituskyvyn arvoja joihin vaaditaan kymmeniä koelentoja ihan oikeassa kehitystyössä.
Miten sä muuten päädyit siihen 0.009 muotokertoimeen? Se kun on täysin järjetön tuohon kuvaan verratessa.