Traumaperäinen stressihäiriö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja baikal
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nuo esimerkit mitä @Vonka
Paras konsti mitä olen jo yli 10v käyttänyt. Masennuskaudella tai jonkin asian painaessa mieltä, niin ettei pysty muuta ajattelemaan. Tämähän on ongelma varsinkin nukkumaan mennessä. Mietin intensiivisesti esimerkiksi miten toisenmaailman sodan kulku olisi muuttunut, jos Suomi olisi vallattu talvisodassa. Aina kun ajatus karkaa, niin pakottaa ajatuksen takaisin. Tämä ollut itselle tärkeä työkalu. Tälle on joku hieno termikin ja joku lääkäri tätä hieman muunnettuna minulle joskus esittikin. Olin vain sattumalta sen jo itse keskinyt.
Toinen mitä olen jonkin aikaa käyttänyt, jos ajatukset alkaa kiertämään liikaa kehää tai murehtii liikaa jotakin asiaa. Katsoo netfliksista jonkun hyvän sarjan tuotantokauden putkeen. Pakottaa aivoille muuta prosessoitavaa. Hyvä kirja ajaa saman asian, mutta vaikeampi aloittaa. Lukeminen muutenkin on vuosien varrella ollut iso henkireikä.

Olen itse huomannut tämän mielen tietylle raiteelle pakottamisen olevan hyvä (itsellä oikeastaan ainoa) keino silloin kun paha olo oikeasti iskee.

Ihminen kehittää sisäisiä selviytymiskeinoja joko tietoisesti tai tiedostamatta. Dissosiointi on yksi tämmöinen.

Ai että minä vihaan tätä "selviytymiskeinoa"...

Oma tilanteeni on se, että noin 11 vuotiaana sairastuin rotaviruksen aiheuttamaan vatsatautiin. Mikään ei pysynyt sisällä, ja juodun vedenkin ripuloin pelkkänä vetenä ulos aina noin 10 minuuttia juomisen jälkeen. Lämpö huiteli 40 asteen yläpuolella, ja kirjaimellisesti näin niin hereillä ollessa, että unissa nestehukan takia kangastuksia/näkyjä joissa ympäröivät seinät sulivat, niiden takaa paljastui aukkoja avaruuteen ja jotkin jumalolennot pakottivat minua nielaisemaan maapallon kokonaisena... Sairaalaanhan sitä kuitenkin onneksi pääsin tiputukseen ja valvontaan ja siellä sitten viikon maattuani pääsin kotiin. Sairaalassa ottivat vielä aivosähkökäyränkin kun olin vanhempien mielestä kovin vaisun oloinen ja siitäkin lääkäri totesi että nyt on pojalla ollut kova kuume kun ei käyrätkään ihan täysin terveiltä näyttäneet. Tästä sitten muutama viikko eteenpäin niin aloin saamaan episodeja joissa minulle iski yhtäkkiä outo "heräämisen" tunne, ja ympäröivä maailma tuntui ihan epätodelliselta. Näitä episodeja oli ensin viikon välein, sitten useita kertoja viikossa, kerran päivässä, kunnes vietin yli vuoden siinä kuudennen luokan tietämillä niin, että episodi ei loppunut ollenkaan. Koko ajan oli vain hirvittävä kauhun tunne ja... en nyt muuten osaa kuvailla, mutta aivan järjetön kuoleman ja/tai olemassaolon loppumisen tunne. Oli se vaan outoa tuntea olevansa olemassa ainoastaan oman päänsä sisällä, ja tuntea niin kuin oma keho olisi vain robotti jota ohjailee. Myös ajan kulkemisen pohtiminen aiheutti aivan hirvittävän olon, kun tuntui että hyppäili vaan tilanteesta toiseen. Sain tämän olon kuitenkin hallintaan parin vuoden kuluttua sen alkamisesta, mutta ei se ole vieläkään kokonaan hävinnyt. Tai siis tarkoitan että se kauhun tunne vieläkin joskus koittaa hiipiä päälle ja saada minut ihan lamautuneeksi. Hirvittävät määrät energiaa menee niiden tunnetilojen pois puskemiseen ja silloin kärsii esimerkiksi opiskelu, kun ei vain riitä voimat kaikkeen kerralla. Lapsena vielä kun joutui tästä kärsimään, eikä tiennyt että mikä ihme minussa oli vikana, niin ei uskaltanut edes kenellekkään kertoa tästä asiasta että ne ei heitä minua jonnekkin hullujenhuoneelle.

Lukio/Yliopisto aikoihin tosin sain sitten yhteyden terveydenhuoltoon ja olen puhunut psykiatrien ja psykologien kanssa tästä ongelmasta. Löysin myös nimen tälle omalle ongelmalleni. Depersonalisaatio/Derealisaatio. Kaikkein eniten minua auttoi ammattilaisten kanssa juttelussa se, että ongelma ei ollut enää yksin minun "pään sisällä", vaan siitä pystyi juttelemaan aikuisten ammattilaisten kanssa jotka voivat ottaa asian tyynesti ja asiallisesti. (Voi helvetti sitä omille vanhemmille asiasta kertomista... Äiti itki vain hysteerisenä ja isä koitti järkeistää ja (mielestäni) vähätellä asiaa jotta se ei kuullostaisi niin isolta asialta. Ymmärrän tosin että eivät he mitään pahaa tällä tarkoittaneet, se vain oli se tapa jolla he reagoivat asiaan ja yrittivät kyllä parhaansa mukaan auttaa.)

Depersonalisaatio tosiaan on yksi dissosiaatiohäiriön tyyppi, ja olen kyllä sitä mieltä että ihan yhtä hevonpaskaa jos luonto on sen tarkoittanut selviytymiskeinoksi traumaattisille tilanteille. :p

Armeijanhan tämä minun ongelma minulta pilasi, kun univaje on sellainen asia joka minulla tuppaa tämän ongelman aina laukaista. Vieläkin stressikausina pitää kaikesta muusta tinkiä, kunhan vaan saa nukuttua tarpeeksi että ei ala taas tulemaan huono olo.

Sanotaanko nyt ihan kauniisti näin, että on olemassa juttuja, jotka eivät kyllä silmiä muljauttelemalla katoa minnekään. Mutta niinhän tässä rivien välissä sanotaankin, että tämä on niille, jotka säikähtivät sitä, että meinasivat jäädä rekan alle.

Mites tätä osaisi selittää kun ei itsekään ymmärrä asiaa kunnolla.

Yksi teoria unennäön välttämättömyydestä on se, että unet ovat vaarasimulaattori. Unissa voidaan turvallisesti simuloida ja sitä kautta oppia sellaisia asioita, joiden suhteen mokaaminen voisi päättää unennäkijän geenilinjan.

Suvun jatkaminen, asema lauman sisällä, kuoleman tai vammautumisen riski, omien jälkeläisten ja lähisukulaisten suojeleminen...

Unia nähdessä tapahtuu nopeaa silmien liikkumista joidenkin tiettyjen kaavojen mukaan. Siitä nimi REM-uni.

Hallusinaatiot, visuaaliset psykoottiset harhat ja flash backit ovat vähän kuin näkisi unia hereillä ollessaan. Niiden teemoissa voi olla paljonkin samaa unien teemojen kanssa.

PTSD, masennus ja moni muu psyykkinen häiriötila sisältää karkeasti saman dynamiikan:

Sosiaalinen, tilanteinen, psyykkinen tai fyysinen selviäminen edellyttää tietyn tasoisen toimintakyvyn säilymistä sekä tilanteessa että jälkitilanteissa. Emootiot eli biologisesti koettavat ja välittyvät affektit koetaan. Tunteet eli sosiaalisesti koettavat, jaettavat ja välittyvät affektit tulpataan toimintakyvyn ja sitä kautta selviämisen varmistamiseksi.

Emootiot on koettu ja läpieletty. Se puoli ihmisestä pyrkii jatkamaan matkaa.

Tunteet ovat jääneet kokematta. Se osa ihmisestä ei voi edetä - ei ainakaan samaa polkua ja samaan suuntaan kuin emootiopuoli.

Ihminen yrittää edetä niin että puolet istuu paikallaan tai menee eri polulle ja toinen puoli liikkuu sille toiselle polulle. Noin keskimäärin sellainen ei onnistu kovin hyvin.

Useampikin terapiasuuntaus lähtee siitä, että etenemisen normalisointi onnistuu lähinnä niin, että ne läpielämättömät asiat läpieletään hallitusti ja kestettävinä paloina. Sen jälkeen koteloitunut läpielämätön asia muuttuu muistoksi ja alkaa haalistua pois. Läpielämättömänä ja koteloituneena se ei oikein pääse haalistumaan. Se voi olla jopa unohtunut, mutta tuore.

Läpielämiseen on monia eri tapoja. Useimpia yhdistää turvallinen tilanne, sopivat herätteet jotka nostavat asiat esiin ja turvallinen arkeen palaaminen.

Mikään määrä asian älyllistä vatvomista ei poista läpielämisen jakautuneisuutta. Niinpä psykoanalyyttinen/dynaaminen koulukunta voi osoittaa onnistumisia lähinnä vain silloin kun lainaavat (salaa) muiden menetelmäperinteiden työkaluja.

Ja yllä olevan lyhyen johdannon jälkeen se pointti:

Uni, flash backit, hallut ja psykoottiset kokemukset ovat keskenään siinä samanlaisia kuin toimivat terapiamenetelmät, että niissä vetäistään usein se paha kokemus tai muu sen kanssa samaa dynamikkaa ja tunnelatausta sisältävä kokemus uusintana.

Jos uusinta on liian voimakas niin se tuottaa lisäkuormaa. Jos se on sopiva ja siitä palataan normaaliin onnistuneesti, niin pala läpielämätöntä koteloa on saatu läpielettyä. Se muuttuu muistoksi ja haalistuu.

Se silmien liikkuminen on osa niitä aivotoimintoja, joita sisäisen simulaation tuottamiseen liittyy. En tiedä miksi. Oma veikkaus on se, että näköaivokuoren aktiivisuus saa silmät vipeltämään.

Tolleen Pihatonttumaisen lyhyesti sanottuna.

Hyvää keskustelua on lähtenyt käyntiin. Terapeuttista ollut lukea tätä lankaa. Ja kaikille osallistujille kiitos, ettei kukaan ole lähtenyt vähättelemään kenekään kokemuksia. PTSD yks suuri ongelma on vähättely ulkopuolelta, mutta pää/suurin ongelma taitaa olla itselleen "sairastumisen" myöntämine/tajuaminen. Ei pysty myöntämään, että joku klappaa.

Kaikesta tossa olevasta samaa mieltä.

Kiitos kaikille osallistuneille ja toivottavasti joku on saanut edes jotain myös tonttulärpätyksestä.

Itse sorruin ihan viime päivinä vähättelyyn.

Joku suomalainen wanna-be-julkku kertoi iltakääreessä oman aivan hirveän traumakokemuksensa. Joku oli tullut englanninkielisen keikan jälkeen ihan asiallisesti kertomaan että natiivikieliset eivät käytä jotain termiä aivan 100% samoin kuin kyseinen esiintyjä. Siitä hirvee trauma johon loppui englanninkielinen keikkailu muuten kuin roolihahmona.

Vertasin sitä sitten mielessäni tähän ketjuun ja monien tuttujen traumoihin. Ja sorruin väheksymään lava-artistin elämän suurinta traumaa. Sori siitä.

...
Ja yllä olevan lyhyen johdannon jälkeen se pointti:

Uni, flash backit, hallut ja psykoottiset kokemukset ovat keskenään siinä samanlaisia kuin toimivat terapiamenetelmät, että niissä vetäistään usein se paha kokemus tai muu sen kanssa samaa dynamikkaa ja tunnelatausta sisältävä kokemus uusintana.

Jos uusinta on liian voimakas niin se tuottaa lisäkuormaa. Jos se on sopiva ja siitä palataan normaaliin onnistuneesti, niin pala läpielämätöntä koteloa on saatu läpielettyä. Se muuttuu muistoksi ja haalistuu.

Se silmien liikkuminen on osa niitä aivotoimintoja, joita sisäisen simulaation tuottamiseen liittyy. En tiedä miksi. Oma veikkaus on se, että näköaivokuoren aktiivisuus saa silmät vipeltämään.

Tolleen Pihatonttumaisen lyhyesti sanottuna.
Hyvin kiteytetty

Voin lisätä yleiseen vitutukseen naisen, josta tykkäsin yli kaiken ex-vaimon jälkeen. Sitten se meni ja kuoli syöpään.... Joten kannattaa miettiä miten elää, koska se voi loppua äkkiäkin.

Aiheeseen liittyen sellainen kysymys, että kuinka moni on huomannut tähän aihepiiriin jotenkin liittyvää alisuoriutumista tai itsetorpedointia elämässään?

Erityisesti kiinnostaa sellainen, jossa on mukana toistuvuutta ja/tai sellaista, että itsetorpedointi käsitetään itsetorpedoinniksi aika pitkällä viiveellä - jos sittenkään. Eli vähän sellaista muille helpommin tunnistettavaa, mutta itselle sokeaan täplään sijoittuvaa, todennäköisesti toistunutta juttua haen.

Voi liittyä ihmissuhteisiin, työhön tai koulutukseen, talouteen, haasteisiin tarttumiseen, yliampuvaan jääräpäisyyteen, väärästä käsityksestä kiinni pitämiseen...?

Ei tarvitse kertoa yksityiskohtia tai sitä mihin liittyy. Jos haluaa kerto, niin saa toki.

Aiheeseen liittyen sellainen kysymys, että kuinka moni on huomannut tähän aihepiiriin jotenkin liittyvää alisuoriutumista tai itsetorpedointia elämässään?

Erityisesti kiinnostaa sellainen, jossa on mukana toistuvuutta ja/tai sellaista, että itsetorpedointi käsitetään itsetorpedoinniksi aika pitkällä viiveellä - jos sittenkään. Eli vähän sellaista muille helpommin tunnistettavaa, mutta itselle sokeaan täplään sijoittuvaa, todennäköisesti toistunutta juttua haen.

Voi liittyä ihmissuhteisiin, työhön tai koulutukseen, talouteen, haasteisiin tarttumiseen, yliampuvaan jääräpäisyyteen, väärästä käsityksestä kiinni pitämiseen...?

Ei tarvitse kertoa yksityiskohtia tai sitä mihin liittyy. Jos haluaa kerto, niin saa toki.
Kohtuuttomia haasteita, jääräpääsyisyyttä, voimavarojen yliarviointia, ylireagointia, varman päälle varmistamista, yltiöpäistä omatoimisuutta, pään seinään hakkaamista toistuvasti, .... Kaikki tai ei mitään, on-off ja vain äärimäisyydet motivoi. Mikään ei tahdo tulla valmiiksi, kun aina löytyy parannettava, masokistista tunteella tekemistä :D hätäisiä tunteeseen perustuvia päätöksiä suurimmissa asioissa, intuitio ohjaa enemmän kuin järki. Holistinen ja omavoimainen elämänasenne, kaikki pitää ymmärtää tai vähintäänkin ottaa selvää että tietää. Se on toisaalta kuulunut työn luonteeseenkin kun kehitystä kehittää. Muna on kuitenkin ollut ennen kanaa, kun oma trauma on kulkenut mukana läpi elämän. Vaikeuksien kanssa on oppinut elämään kun on niihin kasvanut. "Pitäkööt tunkkinsa" on erittäinkin tuttu käsite. "Kohtuus kaikessa" on täysin tuntematon.
Edit: itsensä vähättely, missaaminen ja dissaaminen lienee itse-torpedointia?

Viimeksi muokattu:

Olen toki itse toiminut juurikin mainitulla tavalla tietyssä elämänvaiheessa. Saatananmoinen trappi, josta pitää älytä seikkailla ulos. Ja kun se pitää tehdä vielä viisaasti, rikkomatta jo ympärillä olevaa viitekehystä, se on vielä hankalampaa. Hakkaan itseäni tätä kirjoittaessa raivokkaasti selkään ja onnittelen.....elämä avautui täysin uutena, kun tietoisesti ohjasin itseni ulos syntyneestä kehästä.

Ymmärrän hyvin erään syyn alkoholismin syntymiseen ja se on tuo Pihiksen kuvaama trappi.Jos tätä taipumusta toimia ja reagoida pitäisi nimetä uudella psykologisella termillä niin olkoon se: pihiksen trappi. :)

Pihiksen trappiin sairastuu taatusti ympäristössä, joka kiistää yksilön vapauden ja ehdollistaa hänet tasapäisyyteen. Yksilön vapaudenkaipuu ei ole mikään humputijuttu....minun käsitykseni mukaan se on syömisen jälkeen seuraava tarve.......poiketen siis Mr. Maslowin tarjoamasta mallista. :D Ei pidä mennä aina siitä, mistä piikkilanka on korkealla...nimittäin ali. Eikä pidä lopettaa opiskelua never. Rakenna enemmän kuin rikot. Ruoki hyvää koiraa sisälläsi ja pistä paha koira häkkiin.

Voi nuorukaiset, kun ottaisitte opiksenne wanhojen soturien sentimentaalisista jorinoista.

Olen toki itse toiminut juurikin mainitulla tavalla tietyssä elämänvaiheessa. Saatananmoinen trappi, josta pitää älytä seikkailla ulos.

Jos on ansassa, jota ei näe, nähtyään ei tunnista, tunnistettuaam ei löydä ulospääsyä, ulospääsyn löydettyään ei koe ansaitsevansa tai ole oikeutettu ulospääsyyn ja jos uskoo olevansa oikeutettu, niin huomaa että suuri osa kiinnostavimmista mahdollisuuksista oli ja meni vuosikymmeniä sitten, niin siinä ulos seikkailemisessa saattaa olla pikkuriikkisiä vaikeuksia.

Tohon päälle voi lyödä sitten sen, että kakaraiän jälkeen iso osa aikaan, huomioon ja jaksamiseen liittyvistä velvollisuuksista kohdistuu muihin ihmisiin kuin omaan itseen.

Ja jottei vapautuminen olisi ihan niin helppoa kuin kaksi edellistä kappaletta antavat ymmärtää, niin se itsetorpedointitaipumus buustautuu aivan varmast juuri silloin kun siitä koittaa vapautua.

Jotkut ihmiset pystyvät kuulemma tarvitessaan pyytämään muilta apua. Ehkä se auttaa jollain tavoin yllä kuvattujen ongelmien kanssa.

Ja jottei vapautuminen olisi ihan niin helppoa kuin kaksi edellistä kappaletta antavat ymmärtää, niin se itsetorpedointitaipumus buustautuu aivan varmast juuri silloin kun siitä koittaa vapautua.

Vaatii opiskelua, sitkeyttä, tiettyä itseluottamusta, uskoa siihen, että eteenpäin PITÄÄ pyrkiä. Monesti jo matka auttaa, tavoite voi olla jopa toissijainen etappi.

Olen toki itse toiminut juurikin mainitulla tavalla tietyssä elämänvaiheessa. Saatananmoinen trappi, josta pitää älytä seikkailla ulos. Ja kun se pitää tehdä vielä viisaasti, rikkomatta jo ympärillä olevaa viitekehystä, se on vielä hankalampaa. Hakkaan itseäni tätä kirjoittaessa raivokkaasti selkään ja onnittelen.....elämä avautui täysin uutena, kun tietoisesti ohjasin itseni ulos syntyneestä kehästä.

Ymmärrän hyvin erään syyn alkoholismin syntymiseen ja se on tuo Pihiksen kuvaama trappi.Jos tätä taipumusta toimia ja reagoida pitäisi nimetä uudella psykologisella termillä niin olkoon se: pihiksen trappi. :)

Pihiksen trappiin sairastuu taatusti ympäristössä, joka kiistää yksilön vapauden ja ehdollistaa hänet tasapäisyyteen. Yksilön vapaudenkaipuu ei ole mikään humputijuttu....minun käsitykseni mukaan se on syömisen jälkeen seuraava tarve.......poiketen siis Mr. Maslowin tarjoamasta mallista. :D Ei pidä mennä aina siitä, mistä piikkilanka on korkealla...nimittäin ali. Eikä pidä lopettaa opiskelua never. Rakenna enemmän kuin rikot. Ruoki hyvää koiraa sisälläsi ja pistä paha koira häkkiin.

Voi nuorukaiset, kun ottaisitte opiksenne wanhojen soturien sentimentaalisista jorinoista.
Piikkilangasta pääsee vaikka läpi, kun vauhtia on tarpeeksi. Arpoa ja haavoja siitä toki tulee mutta...
Se hyvä koirakin pitää kouluttaa ;)

Anteeksi...? Kohtuus?

Tekisi mieli sanoa, että jos sillä haittaa tai vahingoittaa itseään ja mahdollisuuksiaan, niin sitten on.

Samaan hengenvetoon tulee mieleen, että kuinkas usein noista ei ole sen isompaa haittaa noin niinkuin reaalimaailmassa?
Yksin elävälle erämaan erakolle ei ole mitään haittaa eikä survival lajeja harrastajalle.

Sanotaanko nyt ihan kauniisti näin, että on olemassa juttuja, jotka eivät kyllä silmiä muljauttelemalla katoa minnekään. Mutta niinhän tässä rivien välissä sanotaankin, että tämä on niille, jotka säikähtivät sitä, että meinasivat jäädä rekan alle.
Ihan noin tuo ei ole

Vaatii opiskelua, sitkeyttä, tiettyä itseluottamusta, uskoa siihen, että eteenpäin PITÄÄ pyrkiä. Monesti jo matka auttaa, tavoite voi olla jopa toissijainen etappi.

Veikkaisin että kaikenlaiset vähän tarkemmatkin vinkit otettaisiin tässä ketjussa vastaan mielihyvällä, uteliaisuudella, jopa kiitollisuudella.

Tästä on juteltu jo täällä pitkät pätkät.
Joo, olen seurannut.

Ajattelin että en tuohon asiaan kommentoi koska minulla itselläni ei ole siitä kokemusta, mutta tiedän, että ainakin jossakin tilanteessa toimii myös ns. oikeissa tapauksissa.

Vähän kömpelö kannanotto minulta.

Joo, olen seurannut.

Ajattelin että en tuohon asiaan kommentoi koska minulla itselläni ei ole siitä kokemusta, mutta tiedän, että ainakin jossakin tilanteessa toimii myös ns. oikeissa tapauksissa.

Vähän kömpelö kannanotto minulta.

Ei kun minä katselin sen videon vähän huolimattomasti että mitä hittolaista nyt taas on keksitty. Voi olla että olen aina ollut huono autettava kaikessa itse aina siihen asti, että itselle on tullut halu jotain oppia. Ja sitä ennen pitää aina saada niin sanotusti nenä oikein kunnolla ruvelle.

Veikkaisin että kaikenlaiset vähän tarkemmatkin vinkit otettaisiin tässä ketjussa vastaan mielihyvällä, uteliaisuudella, jopa kiitollisuudella.

Mikä käy yhdelle voi toiselle olla tuhtaa.

Mulle asia paljastui, kun eräs kunnioitettu mieshenkilö sanoi sen suoraan päin naamaa. Tajusin heti, että äijä on oikeassa. Tasan. Siinä meni aikaa, kun keräilin jäältä varusteet, niin sanotusti.

Arvioin, mitä haluan elämässä saavuttaa? Miten kehittyä siihen suuntaan? Tein itselleni kylmän selväksi, miten syntynyt tahtotila sovitetaan realityyn. Fiksasin tavoitteita. Pidin kirkkaana silmissä sen, että avioliitto ja perhe ei saa ottaa osumaa, ainakaan liikaa. Mitä se sitten onkin...

Ravistelin irti ns. -mitänetoisetsanoo- ja -mitäsekylähuutaa- jutut. En ratkaise mitään isompaa asiaa raha-arvona-edellä. En ota vastaan mitään sellaista, mikä kyrpii jo lähtökohtaisesti, okei, tästä joutuu joustamaan. Yhtään sellaista velkapenniä en ota, johon pitää etsiä takaajia. Tuo riippuvuus on Rutto vapaalle ihmiselle. Paiserutto, riippakivistä pahimpia.

Kysyin itseltäni, mitä halusin 20-vuotiaana? Saatana, se oli yllätys. Sieltä minä löysin paljon asioita, joita kohti nyt mennä petkellän. Kun kakskymppisen ainainen pilluntuska ei ole sotkemassa, niin aina paree. En minä kaksikymppisenä haaveillut mistään tiilitaloista tai uusista autoista, halusin kokea paljon muita juttuja. Varsin halpoja ja yksinkertaisia juttuja. En lupaa jälkikasvulle fyrkkaa tai valmista elämää, he rakentavat omansa iha ite. Yritän antaa heille eväitä, jotka kestävät maailman tuulet.

Olin sellaisissa hommissa tuossa ikävaiheessa 26 - 29, että ne jättivät ikuisia ruttuja, ei mitään kriminaalia hommaa, ei sellaisia, mutta sanotaan niin, että näin maailmalla asioita, jotka muuttivat minua ja topikin otsikon jutut ovat tuttuja. Jouduin sellaiseen kuseen, että huusin luojaani avuksi. Tein tuolloin diilin: minä en tässä elämässä kiellä Jumalaa. En ole synnitön enkä uskovainen, mutta diili on diili. Ymmärrättekö?

Olen estynyt persoonallisuus ja tämän enempää ei irtoa. :confused:

Back