Puhuin sotilaallisesta valtatyhjiön täyttämisestä.
Venäjä on vuosina 2008 - 2017 onnistunut kyseenalaistamaan Georgian, Ukrainan ja viimeisimpänä Valko-Venäjän valtiollisen olemassaolon perustan. "Alue, josta nyt käytetään nimeä Ukraina". Samaan kastiin voidaan niputtaa jo aikaisemmin horjutettu Moldova. Nyt yrittävät aktiivisesti laajentaa vaikutuspiiriään Itämerellä. Riittävästi kun häiriköidään Yhdysvaltojen, Naton ja Ruotsin lentokoneita ja laivoja, niin jossakin vaiheessa eivät uskalla enää niin vapaasti siellä liikkua.
Ja samaan aikaan kun Venäjän hävittäjät lentelevät muutamien metrien päässä yhdysvaltalaiskoneista ja nyt viimeisimmäksi Venäjän laivaston alukset häiriköivät jo amerikkalaisia rahtilaivoja, niin mitä tekee presidentti Donald Trump? Kehuu kuinka hyvä jätkä Vladimir Putin on. Kuinka erinomainen johtaja tämä on. Ja vaikka mies haukkuu kaikki maailman johtajat (aloittaen tärkeimmistä liittolaisista, kuten Australia, Kanada, Saksa) niin yhdestä maasta ja sen johtajasta ei suostu sanomaan puoltakaan sanaa mitään pahaa. Venäjästä ja Vladimir Putinista.
Ja siihen kun lisää vielä tyylin, jolla dissaa omia turvallisuuselimiään ja niiden johtajia, niin mahtaa olla mieltä ylentävää työskennellä tällä hetkellä Yhdysvaltojen asevoimissa. "Minä tunnen Isiksen paremmin kuin kenraalit". Ja sitten menee puhumaan kadettien valmistujaistilaisuuteen. Ja mistä aiheesta puhuu? Siitä miten paljon porukkaa oli hänen virkaanastujaisissaan.
Sille miehelle ei ole olemassa muuta kuin minä, minä, minä. Olipa paikkana sitten CIA:n tai FBI:n pääkonttori, niin puheenaihe on minä. Varmaan mieltä ylentävää kuunnella jossakin juhlatilaisuudessa, kun tyyppi kehuu vain itseään. "I'm a yuge success. I know everything better than anyone".
Ei sen tarvitsisi pitää kuin yksi puhe, ja sen sanoma menisi kuta kuinkin näin:
"Vittu, nyt saa loppua tuo Venäjän pelleily. Yhdysvallat seisoo 100%:sti eurooppalaisten liittolaistensa takana. Ja jatkossa vastaamme kaikkiin venäläisten tekemiin provokaatioihin samalla mitalla. Meniko kaaliin, Vladimir?!?"
Tuollainen puhe nostaisi moraalia omissa asevoimissa ja osoittaisi liittolaisille, että Yhdysvallat on pelissä koko arvovallallaan. Miksei siis Trump voi sanoa noin ääneen?