Yhteiskunnassa yksilö harvoin on täysin samaa mieltä kaikesta kuin suurempi ryhmä johon tavalla tai toisella kuuluu; tämä ryhmä puskee yhteiskuntaa ideologisesti johonkin suuntaan. Joku on yhtä mieltä homoista, joku toinen toista mieltä, mutta on kuitenkin ko. ryhmän kanssa jotain mieltä vaikka rahan jakamisesta. Näistä muodostuu kokonaisuus. Joku tass saattaa kannattaa tätä ryhmää ihan vääristä syistä. Mahdollisuuksia on joka lähtöön
Clinton ei ehkä ole kommunisti, mutta kannattajissa on selvästi taipumusta äärivasemmiston ideologiaan. Jotkut saattavat kannattaa syistä, jotka eivät kuitenkaan toteudu käytännössä tai eivät pidä paikkaansa. Clinton ajattelee seuraavia vaaleja, ei sen kummallisempaa.
Otetaan esimerkkinä vaikka burkini. France24 kanavalla oli pari vuotta sitten valkoihoisia feministejä, jotka esittelivät burkinia. Kertoivat kuinka käytännöllinen se on, ja että onhan se eräänlainen statementti. Huivin/kaavun pitäminen on statementti - näin on eräskin minulle sanonut suoraan.
Näitä feministejä ehkä sanotaan liberaaleiksi, ateisteiksi yms., mutta käytännössä nämä henkilöt edistävät islamilaista fundamentalismia. Miksi siis emme puhuisi näistä henkilöistä oikealla nimityksellä: että he ovat islamisteja? Korulauseilla puhutaan kuinka ollaan niin ateisteja, mutta teot puhuvat ihan muuta. Joko nämä eivät tajua sitä itse, tajuavat täysin tai luulevat edistävänsä jotain asiaa kannattamalla islamistien ajatusmaailmaa.
Joku heiluttaa Neuvostoliiton lippua anti-trump miekkarissa, ja joku toinen huutaa kuinka se 1%.
--
Historia tuntee (ääri)esimerkkejä: Weimarin Saksassa oli käytännössä kaksi mahdollisuutta tulevaisuuden suhteen, eli joko tuetaan kommunisteja tai natseja. Aateliset ja teollisuus tuki natseja, kun muutakaan vaihtoehtoa ei kommunisteille ollut - he luulivat, että natsit pystyttäisiin pitämään kurissa.
Jos tuntee historiaa, niin tietää että Cabaret elokuvan (1972) tekijät ovat lukeneet läksynsä ja ymmärtää elokuvan suht monet vihjeet. Linkitän alle erään kohtauksen. Huomioikaa, että ei ole uusnatsi elokuva tms. Musiikin tuohon elokuvaan on tehnyt eräs juutalainen.
"Do you still think you can control them?"
Samaa voisi kysyä anti-trump ryhmän yksilöiltä - pystyttekö pitämään kommunistit ja islamistit kurissa?
Minulla itsellä on vastaus tuohon: eivät pysty.