Kyllä, video ei ollut kovin onnistunut, mutta eihän siinä vasikoimaan kehotettu. Jos sellainen mielle syntyy, on se jokaisen oma asia. Tässä on ilmeisesti haluttu laitaa se poliisileijona joka videoon, mutta tässä se ei kyllä oikein sopinut.Minä päädyin tismalleen samaan tulkintaan ilman mitään MV-lehden "syväanalyysiä" - tai sanotaanko, että ensimmäinen mielleyhtymä joka minulla tuli päähäni katsottuani videon oli mielikuva "stasilaisesta" yhteiskunnasta, jossa lapsia vihjaillen kannustetaan ilmiantamaan vanhempansa. Tämä tuskin oli poliisin ajatus, mutta viestintä oli mielestäni kokolailla epäonnistunutta, hiukan samaan tapaan kuin "kuuden euron pizzankin" kohdalla. Tismalleen samaa ideaa toistavan videon olisi voinut toteuttaa ilman, että poliisileijona esiintyy videolla - pelkkä lapsen ja vanhemman dialogi ja lapsi toteamassa ettei äidin toiminta ole järkevää, että se on lapsellista. Jolloin rationaalisesti ajatteleva lapsi olisi saanut äidin ajattelemaan asiaa toisin. Tällainen olisi ollut olennaisesti vaikeammin käännettäväksi poliisia ja valtiovaltaa vastaan, koska videolla ei ole kolmatta tahoa ts. valtiovallan edustajaa. Voidaan myös pohtia, että oliko järkevää mainita, että haukutaan poliitikkoa - sekin voi johtaa mielleyhtymään, jossa poliitikot ovat arvostelun yläpuolella. Minua häiritsi eniten kuitenkin tämä lapsen ja poliisin yhteistyö.
Vaihdoin ajatuksia videosta sellaisten läheisteni kanssa, jotka ovat syntyneet ja kasvaneet Neuvostoliitossa - video ei ollut heistä onnistunut. Videota kuvailtiin "Pavlik Morozovin hengessä tehdyksi" - joten mielestäni videon välittämä kuva ei ole onnistunut. Mutta mikä ongelmallisinta, se antoi jälleen kerran "välineen" valemedioille käydä offensiiviin ja osoittaa kuinka Suomi on ajautumassa "poliisivaltioksi" ja tämä nyt tuntuu olevan tällä hetkellä Suomessa päin vittua, tuntuu siltä, että missään viestinnässä ei ajatella strategista ulottuvuutta ja sitä, että kuinka helppoa epäonnistunut viestintä on kääntää Suomea hajoittavaksi voimaksi (toimijoita löytyy rajojen sisä- ja ulkopuolelta). Tähän on sortunut presidentti, pääministeri, yle:n johto, useampi talouden ammattilainen, tutkijoita ja upseereita evp tms.
vlad
Olen samaa mieltä siitä, että tällaisten ja muiden viestien yhteydessä tulee ajatella pari askelta eteenpäin.