Äänestys Tulisiko suojeluperuste palauttaa Ampuma-aselakiin, ja suojeluaseluvan ehdot

Pitäisikö ampuma-aseen kantaminen sallia itsepuolustuskäyttöön (nk CCW-lupa)?

• Ei kenellekään

Ääniä: 5 5.1%
  • Vain viranomaiset ja vastaavat; en itse kantaisi

Ääniä: 9 9.2%
  • Vain viranomaiset ja vastaavat; kantaisin

Ääniä: 14 14.3%
  • Vaatisi koulutuksen ja taustatarkistuksen; en itse kantaisi

Ääniä: 14 14.3%
  • Vaatisi koulutuksen ja taustatarkistuksen; kantaisin

Ääniä: 43 43.9%
  • Pelkkä taustatarkistus ilman koulutusvaatimusta; en itse kantaisi

Ääniä: 1 1.0%
  • Pelkkä taustatarkistus ilman koulutusvaatimusta; kantaisin

Ääniä: 4 4.1%
  • Kaikille oikeus kantaa ilman koulutusta tai taustatarkastusta; en itse kantaisi

Ääniä: 1 1.0%
  • Kaikille oikeus kantaa ilman koulutusta tai taustatarkastusta; kantaisin

Ääniä: 3 3.1%
  • Jokin muu; mikä? (Esim ei ampuma-aseita mutta sumuttimen saaminen helpomaa kuin nykyisin)

Ääniä: 4 4.1%

• Äänestäjiä yhteensä
    98

YJT

Majuri
Bongasin tällaisen sivun, jossa on Aselain valmistelutyötä. Kohdassa 1.2. "Kansainvälinen kehitys ja ulkomainen lainsäädäntö" on asiaa eri maiden aselainsäädännöstä ja käy esim ilmi, missä maissa CCW on sallittua, ja kuinka yleistä se on missäkin.

Ei ole ihan tuoretta tekstiä, mutta tilanne ei varmaan ole kovin paljoa muuttunut.

Pihatonttu

Kenraali
Esimerkkitapaus:

Vuosia väkivallan kohteena ollut nainen ottaa avioeron. Jätetty mies ilmoittaa että hänen mieluummin tappaa vaimon ja lapset kuin antaa tämän erota.

Miehen siihenastinen väkivaltahistoria + kulttuurilliset sun muut viiteryhmät ja niihin liittyvät sidonnaisuudet vihjaavat erittäin vahvasti siihen, että mies ei tule noudattamaan lähestymiskieltoja ja saattaa toteuttaa uhkauksen.

Omasta mielestäni olisi sallittavaa, suotavaa ja toivottavaa, että uhatulle voitaisiin antaa lain mukaan itse- ja henkilösuojaukseen sopiva ase kunhan hän kouluttautuisi käyttämään sitä itsepuolustus- ja henkilösuojelutilanteissa.

Olisin valmis hyväksymään sellaisen ajatuksen että kyse olisi erikseen harkittavasta erikoisluvasta ja siihen liittyisi jokin vuosittainen viranomaisten järjestämä koe ja koulutus, johon pitäisi ottaa se oma ase mukaan. Näin tulisi valvottua sekin, ettei ase häviä ja jää ilmoittamatta.

Ja jos lupaa anoneen lupa evätään ja uhka toteutuu, niin kyseisen viranomaisen päätöksentekoprosessi tutkintaan.