Äänestys Tulisiko suojeluperuste palauttaa Ampuma-aselakiin, ja suojeluaseluvan ehdot

Pitäisikö ampuma-aseen kantaminen sallia itsepuolustuskäyttöön (nk CCW-lupa)?

  • Ei kenellekään

    Ääniä: 5 3.1%
  • Vain viranomaiset ja vastaavat; en itse kantaisi

    Ääniä: 17 10.4%
  • Vain viranomaiset ja vastaavat; kantaisin

    Ääniä: 18 11.0%
  • Vaatisi koulutuksen ja taustatarkistuksen; en itse kantaisi

    Ääniä: 20 12.3%
  • Vaatisi koulutuksen ja taustatarkistuksen; kantaisin

    Ääniä: 80 49.1%
  • Pelkkä taustatarkistus ilman koulutusvaatimusta; en itse kantaisi

    Ääniä: 3 1.8%
  • Pelkkä taustatarkistus ilman koulutusvaatimusta; kantaisin

    Ääniä: 8 4.9%
  • Kaikille oikeus kantaa ilman koulutusta tai taustatarkastusta; en itse kantaisi

    Ääniä: 1 0.6%
  • Kaikille oikeus kantaa ilman koulutusta tai taustatarkastusta; kantaisin

    Ääniä: 5 3.1%
  • Jokin muu; mikä? (Esim ei ampuma-aseita mutta sumuttimen saaminen helpomaa kuin nykyisin)

    Ääniä: 6 3.7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    163
Muuhun en ota niin kantaa, mutta Glockin pienemmät mallit on likimain huomaamattomia kävellessä (ja seisoessa) hyvällä iwb-kotelolla. Istuminen (sen vähän mitä sitä olen testaillut) onkin sitten jo epämukavampaa :sneaky:

Ja CZ Shadow 15€ paskakotelossa on sitten epämukava kokoajan (n)

No joo, hyviäkin koteloita kyllä löytyy. Mutta sitten pitää tasapainottaa toisella kyljellä vaikka telarilla.

Jokamiehen on kyllä sitten poliisille turha selittää että kannan näitä vaan noin huvin vuoksi. :D Paree olla oikeudet ja lisenssit myös.
 
No joo, hyviäkin koteloita kyllä löytyy. Mutta sitten pitää tasapainottaa toisella kyljellä vaikka telarilla.

Jokamiehen on kyllä sitten poliisille turha selittää että kannan näitä vaan noin huvin vuoksi. :D Paree olla oikeudet ja lisenssit myös.
Eihän tuota ole kielletty kuin julkisilla paikoilla ja ilman syytä.
 
Eihän tuota ole kielletty kuin julkisilla paikoilla ja ilman syytä.

No, luen juuri lakia näistä asioista...ja se on kyllä hämmentävää.

Laki yksityisistä tarvallisuuspalveluista blaa blaa blaa. Hermot menee :D
 
No, luen juuri lakia näistä asioista...ja se on kyllä hämmentävää.

Laki yksityisistä tarvallisuuspalveluista blaa blaa blaa. Hermot menee :D
Minä puhun siis metsässä kantamisesta ja käytännössä supikoirien lopettamisesta. Marjamummot ja suunnistajat moikkaa paremmin kun ei oo pitkiä näkyvissä :)
 
Minä puhun siis metsässä kantamisesta ja käytännössä supikoirien lopettamisesta. Marjamummot ja suunnistajat moikkaa paremmin kun ei oo pitkiä näkyvissä :)

Loukkupyyntihän on laillisuusperuste. :)

Laista näkyy löytyvän kaikkea kivaa kun lukee sitä kuin piru raamattua :D
 
Muuhun en ota niin kantaa, mutta Glockin pienemmät mallit on likimain huomaamattomia kävellessä (ja seisoessa) hyvällä iwb-kotelolla. Istuminen (sen vähän mitä sitä olen testaillut) onkin sitten jo epämukavampaa :sneaky:

Ja CZ Shadow 15€ paskakotelossa on sitten epämukava kokoajan (n)
Sen mitä joskus ollut päivän pari normaali Glock 17 vyöllä koko päivän normaalissa kotelossa niin voisin hyvin kuvitella kantavani jotain pikkuGlockia (esim single stack 9mm G43) hyvässä kotelossa mikäli CCW kannolle olisi joskus tilausta. Huonossa kotelossa ottaa pannuun kantaa edes kumihanskoja (saatikka painavampaa, esim saranarautoja) mitä vyöllä joskus tavaraa kantanut työkseen enempi
 
Loukkupyyntihän on laillisuusperuste. :)

Laista näkyy löytyvän kaikkea kivaa kun lukee sitä kuin piru raamattua :D
Tai kunhan eläin on avuttomassa tilassa, sen saa lopettaa sopivalla astalolla. Ja kun iso saksanseisojauros saa kiinni supikoirasta, se näyttää lähinnä siltä kuin Pekka Puupään Justiina puistelisi tyynyä parvekkeella. Sen lopettaa mielellään nopeasti ja siististi.
 
Tai kunhan eläin on avuttomassa tilassa, sen saa lopettaa sopivalla astalolla. Ja kun iso saksanseisojauros saa kiinni supikoirasta, se näyttää lähinnä siltä kuin Pekka Puupään Justiina puistelisi tyynyä parvekkeella. Sen lopettaa mielellään nopeasti ja siististi.

Olet ammattimaisille mielensäpahoittajille kuin kissanminttu kissanpojalle.

Maalitukseen lihaasyövä aseistettu maalaismies ja selkeä eläinoikeuksien loukkaaja :D Free da raccoon :D
 
Sen mitä joskus ollut päivän pari normaali Glock 17 vyöllä koko päivän normaalissa kotelossa niin voisin hyvin kuvitella kantavani jotain pikkuGlockia (esim single stack 9mm G43) hyvässä kotelossa mikäli CCW kannolle olisi joskus tilausta. Huonossa kotelossa ottaa pannuun kantaa edes kumihanskoja (saatikka painavampaa, esim saranarautoja) mitä vyöllä joskus tavaraa kantanut työkseen enempi
Mulla oli tänään nk sisäpäivä ja kannoin CCW:nä. Meinasin vahingossa lähteä töistä kotiin mutka AIWB-kotelossa vyöllä. Onneksi huomasin ajoissa että ei tarvinnut kääntyä matkalta takaisin palauttamaan asetta...
 
Mulla oli tänään nk sisäpäivä ja kannoin CCW:nä. Meinasin vahingossa lähteä töistä kotiin mutka AIWB-kotelossa vyöllä. Onneksi huomasin ajoissa että ei tarvinnut kääntyä matkalta takaisin palauttamaan asetta...

Ei sitten mennyt kuin tällä:


Olen itse hieman "anaalinen" aseturvallisuudessa. Aivan liian moni "ammattilainen" päätyy moisiin videoihin ja yksikin on liikaa.
 
Ei sitten mennyt kuin tällä:


Olen itse hieman "anaalinen" aseturvallisuudessa. Aivan liian moni "ammattilainen" päätyy moisiin videoihin ja yksikin on liikaa.
Onneksi ei ole sentäs noin käynyt, mutta tkp:n sain putoamaan kainalokotelosta kerran hotellin hissin lattialle, josta vieri käytävälle :)
 
En nyt tarkoita että aseita ammatikseen kantavat olisivat erityisen onnettumuusherkkiä. Kyseessähän on täysin se, että väkisinkin aina jollekin jotain sattuu kun jatkuvasti asetta kantaa, jo tilastollisesti.
 
Enpä näe Suomessa jokamiehen CCW-tarvetta.

Jos tuntee tarvetta kantaa asetta mukanaan, kannattaa ehken alkaa miettiä, mistä ko. turvattomuuden tunne on henk.koht. peräisin? Ja miksi siihen nyt ampuma-asetta tarvitsisi?

Ja kuten olen avautunut, aseen kantaminen on suoraan sanottuna raskasta ilman varustevyötä. Tämä johtaa siihen, että ilman tod.näk. syytä se myös jää sinne asekaappiin.

Ei kai sen tarvitse olla Sig tai Beretta tms. rohjo, jota itse kanniskelit jossakin kehitysmaassa henkilösuojauksessa?

Punnitsin juuri oman EDC:ni, joka mahtuu farkkujen taskuihin:

-Lompakko, 281,8 grammaa
-Puhelin suojakuorineen, 208,5 grammaa
-Avainnippu ja varaseteli, 30,0 grammaa
-Autonavain, 22,0 grammaa
-Vajaa paketti paperinenäliinoja, 21,3 grammaa
-Huulirasva, 13,1 grammaa
-Muistitikku, 5,4 grammaa

Yhteensä 582,1 grammaa.

Vertailun vuoksi, Kel-Tec P32 painaa tyhjänä 186 grammaa ja yksi .32 ACP patruuna 7,8 grammaa. Täysi seitsemän patruunan lipas ja tyhjä pesä, niin yhteispainoksi saadaan 240,6 grammaa. Desantin Nemesis -taskukotelo, 22 grammaa.

Eiköhän tuo vielä menisi lompakon ditchaamalla ja vaihtamalla puhelimen suojakuoren trendikkääseen puhelin-kortti-koteloon? Varasetelin ja sen kantamiseen käytetyn pillerikapselin voi myös jättää kotiin, kun lompakon menettäminen ryöstön yhteydessä muuttui juuri kovin epätodennäköiseksi. :D
 
-Lompakko, 281,8 grammaa

Allekirjoittaneen lompakko: 76 grammaa. Huoh...

Jos lisäksi pukeutuu säkkiin ja tuhkaan niin osa itsensä suojelemisen tarpeista leikkautuu alemmas.

Olisi kiva harrastaa ampumista ihan huvin ja keskittymiskyvyn kehittämisen vuoksi, mutta tuo 76 gramman lompakko on tässä(kiin) asiassa kohtalaisen merkittävä este.
 
Ei kai sen tarvitse olla Sig tai Beretta tms. rohjo, jota itse kanniskelit jossakin kehitysmaassa henkilösuojauksessa?

Punnitsin juuri oman EDC:ni, joka mahtuu farkkujen taskuihin:

-Lompakko, 281,8 grammaa
-Puhelin suojakuorineen, 208,5 grammaa
-Avainnippu ja varaseteli, 30,0 grammaa
-Autonavain, 22,0 grammaa
-Vajaa paketti paperinenäliinoja, 21,3 grammaa
-Huulirasva, 13,1 grammaa
-Muistitikku, 5,4 grammaa

Yhteensä 582,1 grammaa.

Vertailun vuoksi, Kel-Tec P32 painaa tyhjänä 186 grammaa ja yksi .32 ACP patruuna 7,8 grammaa. Täysi seitsemän patruunan lipas ja tyhjä pesä, niin yhteispainoksi saadaan 240,6 grammaa. Desantin Nemesis -taskukotelo, 22 grammaa.

Eiköhän tuo vielä menisi lompakon ditchaamalla ja vaihtamalla puhelimen suojakuoren trendikkääseen puhelin-kortti-koteloon? Varasetelin ja sen kantamiseen käytetyn pillerikapselin voi myös jättää kotiin, kun lompakon menettäminen ryöstön yhteydessä muuttui juuri kovin epätodennäköiseksi. :D
"Varaseteli pillerikapseli", siellä kuitenkin MP-nettiläisellä syanidikapseli piilossa varmuuden vuoksi
 
Oma EDC joka kulkee Fjällrävenin liivin taskuissa painaa noin 2kg. Taskulamput ja paristot ja leathermannit ja kolikkorenki ja muu sälä tuovat painoa.
Kylä siinä menisi pieni pistooli kainalokotelossakin. Tallinnassa näin kerran asekaupassa pienen ja nätin pistoolin joka sopisi minun käteen. En sen tarkemmin katsonut mikä merkki.
 
Oma EDC joka kulkee Fjällrävenin liivin taskuissa painaa noin 2kg. Taskulamput ja paristot ja leathermannit ja kolikkorenki ja muu sälä tuovat painoa.
Kylä siinä menisi pieni pistooli kainalokotelossakin. Tallinnassa näin kerran asekaupassa pienen ja nätin pistoolin joka sopisi minun käteen. En sen tarkemmin katsonut mikä merkki.
edc-lanka olisi muuten kova sana. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea porukka kantaa mukanaan.
 
Oma EDC joka kulkee Fjällrävenin liivin taskuissa painaa noin 2kg. Taskulamput ja paristot ja leathermannit ja kolikkorenki ja muu sälä tuovat painoa.
Kylä siinä menisi pieni pistooli kainalokotelossakin. Tallinnassa näin kerran asekaupassa pienen ja nätin pistoolin joka sopisi minun käteen. En sen tarkemmin katsonut mikä merkki.

Viimeksi kun kävin virolaisessa aseliikkeessä, näytillä oli vain CCW/EDC aseita.
 
Back
Top