Turvallisuuspoliittinen ympäristö elää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Näemmä Ranskassa alkoi tapahtua:
https://www.hs.fi/maailma/art-2000010588910.html

TGV junaverkoston turvalaitekaappeja poltettiin aamuyöstä urakalla. Ei tarvinne arvailla kenen tekosia tämä, ryssän kohteena on ollut EU alueen siviili-infra jo pitemmän aikaa. Pariisissa on varauduttu jykevällä otteella terrori-iskuja kohtaan mutta ainakin lilliputtelin pelinavaus tulikin siviili-infran sabotaasina.

Olen tuossa pohtinut, että Venäjää pidetään Suomen turvallisuuden ykkös uhkana ja myös suurimpana uhkana sisäiselle koheesiolle. Itse näen, että Venäjä kyllä aiheuttaa ulkoisen uhan numero yksi mutta sisäisen uhan aiheuttaa suomalaiset itse. Moni valtio on kaatunut sisäisiin ristiriitoihin. Toki niitä voidaan ulkoa tukea jos annetaan mutta kyllä se silti sisäisesti sallitaan ja mahdollistetaan.

USA ja zenäjä saivat neuvoteltua vankienvaihdon. Kuten lehdistössä aiheesta on keirjoiteltu niin vankienvahdon epäsuhta oli ilmeinen: lilliputteli sai aidon murhaajan ja länsi sitten toisinajattelijoita ja muita hyvinvuoksi vangittuja. No itse asiaan eli koko vaihto kuvastaa nyky-zenäjän menoa parhaimmillaan eli zaari pitää huolta omistaan, erityisesti käsikassaroistaan. Ei voi olla näkemättä sitä että vankienvaihdolla lähetettiin suora viesti niin maan sisäisesti kuin ulkoisestikkin: ryssä tappaa missä haluaa ja tappajat pelastetaan jos jäävät lännessä kiinni. Mikäpä muu motivoisi paremmin ryssän salaisen palvelun kätyreitä kuin elävät esimerkit.

Tämä ei voi olla vaikuttamatta turvallisuustilanteeseen lännessä, eli salamurhat ja iskut eivät ole ainakaan vähenemässä.

Analysoitu miksi Ranskaa mahdollisesti kiinnosti erityisesti Durovin / Telegramin kiinni otto.
Lyhyesti: Keskeinen viestintäkanava ja Ranska menettänyt otettaan venäläisille maailmalla.

Suomi on lahjoittanut Ukrainaan muun muassa 2 500 rynnäkkökivääriä.
Puolustusvoimille tehdään ensi vuonna korvaushankintoja noin 270 miljoonalla eurolla.
Valtio varautuu ostamaan Puolustusvoimille 1,7 miljardilla eurolla aseita ja muita puolustustarvikkeita 2025-29. (Ukrainaan annetun materiaalituen korvaushankinnat)

Mitä mieltä? Itse koen tämän kyllä turvallisuusriskinä.
Ryssän luonteen tietäen voi joku kerta olla vaunussa minkälaista kiusaa tahansa, isompaa tai pienempää.
Ei se raja niin kiinni sitten ollutkaan.

Ryssän luonteen tietäen voi joku kerta olla vaunussa minkälaista kiusaa tahansa, isompaa tai pienempää.
Kyllä minusta nyt esim. ammoniakin (lannoitteet) tuonti on perusteltua ja vähitellen katsellaan muita vaihtoehtoja.
Me olemme tehneet osamme pakotteista, mm. näiden tuonti on loppunut:
- putkikaasu
- öljy
- sähkö
- 10 miljoonaa kuutiota ainespuuta
- jokunen miljoona kuutiota haketta

Erittäin epäilyttävä.
edit: Norjan hömelöt antaa sen parkkeerata fregatin viereen ja yliopistosairaalan laituriin. Järki hei...

Viimeksi muokattu:

En itse näe siinä riskiä ja nikkeliä taidetaan tarvita myös puolustusteollisuudessa sekä monessa muussa jutussa. Tämä on vähän sellainen ikävä asia että ei ole korvaavia Lähteitä. Sitten toisessa vaakakupissa on se, että käytännössä eri tuotteita ostetaan viholliselta. Samaa tehdään sitten kiinan kanssa. Ollaan huolissaan turvallisuudesta ja ihmisoikeuksista mutta kauppa käy kuin ei olisi mitään tietoa riisi palkalla elävistä lapsi työntekijöistä tai kamalasta ihmisoikeustilanteesta. Taiwan sitten tuo vielä oman ulottuvuuden sekä kiinan agressiiviset toimet muita naapureitaan kohtaan.

Sitähän sanotaan, että niin kauan on helppo paeta arvojen taa kun ei menetä mitään. Vaikeampaa se on silloin kun käytännössä vastakkain on kaukaiset ongelmat ja oma elintaso.

”Vahvistamme suhteita indopasifisiin kumppaneihin, joidenturvallisuus on yhä vahvemmin yhteydessä myös Euroopan turvallisuuteen. Näemmepaljon mahdollisuuksia myös puolustusmateriaaliyhteistyön tiivistämisessä”,puolustusministeri Häkkänen sanoo.

Back