Raveni
Greatest Leader
Olen sekä samaa, että erimieltä. Olen itse vaihtanut paremmasta palkasta huonompaan se toimii ihan ok ja pidin uudesta hommasta enemmän. Sitten se mutta. Jos henkilö "ansaitsee" 690€/kk miinus >20% verot. Saa päälle vähän asumistukea. Noista euroista ei saada säästöjä oikein pahanpäivän varalle kerättyä vaan ne menevät kulutukseen siis elämiseen. Sitten tämä henkilö päättää ottaa työn vastaan. Se on osa-aikainen, lyhyt parin päivän homma. Kokemusta tulee ja palkka on ihan kiva. Sitten tulee se ropleema. Tämä henkilö ei saa haettua sitä soviteltua toimeentulotuke/työttömyyskorvausta tai mitä sitten hakeekin ennen kuin työnantaja on laskenut palkan ja toimittanut lapun. Käytännössä tuohon saattaa mennä 2 viikosta aina 4 viikkoon. Sitten saat haettua sitä rahaa vasta. Toisin sanoen henkilön on tultava, toimeen maksettava, laskut ja asuminen huonolla tuurilla reiluksi kuukaudeksi sillä kahden päivän tulolla sitten kun sen saa ja sitten odotettava vielä sitä sovittelua, että saa loput.Vaikka menisikin pikkusen tappion puolelle on se silti yksilön kannalta parempi ratkaisu kuin olla työttömänä. Kokemus karttuu, työllistyminen paranee. Eläkekertymä paranee. Usein sosiaalinen elämäkin paranee
Siinä tulee monelle nälkä. Työ aina lähes aina hyvästä. Jos a) pystyy ottamaan sen vastaan eli käymään töissä, vaatii usein joko auton tai muuttamista. Auton hankkiminen ei houkuta lyhyen työnvuoksi moniakaan ja se muuttaminen on myös välillä haastavaa. Vanha kämppä täytyy irtisanoa, hommata uusi, maksaa takuu vuokrat, hoitaa muutto jollain vehkeellä jos ei ole autoa, jne. Kaikki eivät voi pakkautua kasvukeskusten, keskuta alueille koska niissä ei ole sopivan hintaisia asuntoja tarpeeksi tarjolla. Sitten b) monilla on oman suun lisäksi muitakin suita ruokittavana ja kuukauden katkos rahan tulemiseen tarkoittaa poikkeuksetta pienituloiselle nälkää sekä laskujen maksujen myöhästymistä.
Eli tahtoo sanoa sitä, että siitä 550€/kk tulosta ei kamalan paljon tappiota kukaan halua ottaa. Itse otin vuositasolla noin 5000€ tappiota työpaikan vaihtamisen vuoksi. Palkka oli uudessa kuitenkin kohtuullinen ja vaki työ niin sillä eli. Työ oli entistä huomattavasti mielekkäämpää joten rahallisesta tappiosta huolimatta win win tilanne. En voisi itse kuitenkaan vaatia ihmistä jonka kuukausi tulot ovat luokkaa 550€ netto + asumistuki vähentämään edelleen siitä ja pureskelemaan nälissään kynsiään kun ei rahaa tule mistään kun odottelee sovittelua.